Zus koopt huis van moeder
vrijdag 18 januari 2019 om 19:54
Ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen. Hier of onder relaties? Ik heb het hier geplaatst. Ik ben namelijk heel hard op zoek naar jullie
meningen en advies op het volgende:
1 van mijn zussen heeft het plan opgevat om het huis van mijn moeder te kopen. Uiteraard onder de marktwaarde en moeder mag dan in dat huis blijven wonen.
Mijn andere zus en ik hebben hier wat moeite mee omdat we het gevoel hebben dat ons deel van de erfenis nu weg is als moeder overlijdt. Uiteraard hoop ik dat moeder nog heel lang blijft leven.
Wat nu? Dolgraag jullie advies!
meningen en advies op het volgende:
1 van mijn zussen heeft het plan opgevat om het huis van mijn moeder te kopen. Uiteraard onder de marktwaarde en moeder mag dan in dat huis blijven wonen.
Mijn andere zus en ik hebben hier wat moeite mee omdat we het gevoel hebben dat ons deel van de erfenis nu weg is als moeder overlijdt. Uiteraard hoop ik dat moeder nog heel lang blijft leven.
Wat nu? Dolgraag jullie advies!
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 12:39
57.09% gewijzigd
zaterdag 19 januari 2019 om 09:11
Ookal heb je geen geld kan je nog naar het verzorgingstehuis.
zaterdag 19 januari 2019 om 09:12
zaterdag 19 januari 2019 om 09:28
Ja, dat klopt. Maar dat was in gierige acties en wilde dat niet verder vervuilen.REDHOTHEAD schreef: ↑19-01-2019 00:09Misschien verbeeld ik het me, maar was er kortgeleden niet precies zo'n zelfde topic?
zaterdag 19 januari 2019 om 09:29
Ja, dat gaan we ook doen. Ik denk dat inwonende zus niet mee wil, maar wij willen dit, samen met moeder, in ieder geval gaan doen.Martinimeisje schreef: ↑19-01-2019 09:12Ik zie hier echt een heleboel dingen als waarheid verkondigd worden die ofwel onzin zijn, ofwel waar hadden kunnen zijn onder het oude erfrecht (voor 2003). Dus als je echt advies wil: ga naar een notaris.
zaterdag 19 januari 2019 om 09:36
Dit vind ik zo bijzonder......als to niks regelt dan komen er problemen. Het is juist goed om deze zaken goed vast te leggen. Dit heeft niks met hebberigheid te maken maar wel met het behouden van een goede familierelatie. Er zijn al zoveel families uit elkaar gevallen juist omdat het niet goed geregeld is.
Doen ze niks en laten ze het los dan krijgen ze toch de opmerking: dit had je toch kunnen voorzien? Daar hebben ze de notaris voor uitgevonden.
Succes to. Ik heb geen verstand van dit soort zaken maar ik zou echt alles goed laten vastleggen.
zaterdag 19 januari 2019 om 09:42
Geen goede uitleg. Ligt helemaal aan het testament van je vader. Als de wettelijke verdeling van toepassing is of je vader heeft een 1167 testament gemaakt, mag moeder doen en laten met de erfenis van je vader wat ze wil. Ze kan het huis verkopen zonder de kinderen. Ze mag het geld zelfs helemaal opmaken.enthousiasteling schreef: ↑18-01-2019 21:23Jeetje wat een goede uitelg, dankjewel! We spreken moeder volgende week nog even. Ze is erg overstuur namelijk en dat begrijp ik goed. Ook je advies om moeder te laten weten dat wij zus echt willen helpen, maar dat het reeel moet blijven is een ontzettend goed advies. Ook mijn boosheid ( op zus) moet even zinken, maar daarna wil ik dat echt met moeder op die manier brengen. Het gedeelte over dat kindsdeel, ga ik ook bespreken met moeder.
Wat ook onjuist is, dat dit niet zou mogen van de belastingdienst. De notaris zal een taxatierapport vragen. Er zal overdrachtsbelasting afgetikt moeten worden over de marktwaarde en het bedrag wat te laag is zal als schenking worden aangetekend. Ditzelfde geldt over de gelden die moeder dus aan dochter geeft om te verbouwen, zijn allemaal schenkingen. Als dat binnen de 100.000,00 blijft, niks aan de hand.
Als jouw moeder komt te overlijden en als het geld is op, ja dan hebben de andere zussen dus pech. Het is niet eerijk maar jouw zus kan dit gewoon doen.
Tenzij je het vermogen van je moeder onder bewind stelt en zorgt dat jullie alle 3 bewindvoerder worden, dan kan je zus niets zonder toestemming van de rechtbank
zaterdag 19 januari 2019 om 09:55
katrien1974 schreef: ↑19-01-2019 09:42Ditzelfde geldt over de gelden die moeder dus aan dochter geeft om te verbouwen, zijn allemaal schenkingen. Als dat binnen de 100.000,00 blijft, niks aan de hand.
Ze zijn allemaal ouder dan 40 schreef TO, geldt dan die ton vrijstelling nog wel?
zaterdag 19 januari 2019 om 09:58
@Katrien1974
We gaan in ieder geval naar de notaris, zodat een en ander goed vastgelegd gaat worden en verduidelijkt kan worden.
Het is wel vreemd dat zij haar hebben en houwen aan 1 van ons drie kan schenken (via verkoop bij leven) en dat zelfs ons kindsdeel dan bij 1 zus terecht zou komen?
Dankjewel voor je uitleg en ik weet er gewoonweg te weinig van. En dit gemis aan kennis, zorgt voor een hoop onrust. Dat gebrek aan kennis gaan we oplossen.
Nu nog het manipulatieve gedrag van zus. Maar daar zal wettelijk niets aan te doen zijn vrees ik.
Al met al weet ik dat moeder (ze belde net) helemaal over haar toeren is. Ze heeft de hele nacht niets geslapen, moet veel huilen en zus is zo vreselijk boos dat ze al geroepen heeft dat ze ons nooit meer wil zien. Ik vind dit zo vreselijk sneu voor moeder. Bah wat een rotsituatie!
We gaan in ieder geval naar de notaris, zodat een en ander goed vastgelegd gaat worden en verduidelijkt kan worden.
Het is wel vreemd dat zij haar hebben en houwen aan 1 van ons drie kan schenken (via verkoop bij leven) en dat zelfs ons kindsdeel dan bij 1 zus terecht zou komen?
Dankjewel voor je uitleg en ik weet er gewoonweg te weinig van. En dit gemis aan kennis, zorgt voor een hoop onrust. Dat gebrek aan kennis gaan we oplossen.
Nu nog het manipulatieve gedrag van zus. Maar daar zal wettelijk niets aan te doen zijn vrees ik.
Al met al weet ik dat moeder (ze belde net) helemaal over haar toeren is. Ze heeft de hele nacht niets geslapen, moet veel huilen en zus is zo vreselijk boos dat ze al geroepen heeft dat ze ons nooit meer wil zien. Ik vind dit zo vreselijk sneu voor moeder. Bah wat een rotsituatie!
zaterdag 19 januari 2019 om 10:10
Van wat ik in mijn omgeving zie zijn het degenen die er niet over nadenken, bespreken, vastleggen voor wie het vaak vervelender eindigt dan degene die het wel bespreken en vast laten leggen.
Mijn twee centen zijn dan ook inderdaad langs de notaris met moeder en liefst ook zus erbij. Ik vind het niet gierig en ook niet raar dat deze situatie je niet lekker zit. Kan mij ook niet voorstellen dat jullie moeder zou willen dat twee van haar kinderen benadeelt worden door de acties van een van haar kinderen.
Ik zou er in deze situatie ook voor waken dat moeder er een rotgevoel aan overhoudt als zus haar zin krijgt. Dat ze niet tegen zus op kan betekent niet dat ze niet snapt wat er gaande is en om nu onder druk zo'n grote beslissing te nemen als het huis verkopen om de goede vrede te bewaren.. nou nee.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
zaterdag 19 januari 2019 om 10:18
NEEN, dat is het niet. Doe maar lekker naïef verder, Vajén.
De inwonende zus is nu, bij leven van de moeder afgekomen met een gans plan:
ZIJ WIL het huis nu al kopen
ZIJ WIL geen geld steken in verbouwingen, want moeder moet de verbouwingen betalen (terwijl het haar huis dan niet meer is!)
ZIJ WIL als het huis verbouwd is (en het klimaat gunstig) het huis opnieuw verkopen met liefst zoveel mogelijk winst
ZIJ WIL met het opnieuw bekomen bedrag een ander huis naar keuze kopen.
En de twee andere zussen? Die staan erbij en kijken ernaar. Ja, daaag!
TO heeft al geschreven dat het niet eerlijk tot op de laatste centiem moet zijn, maar een kind dat (door gedrag van ouders of door zijn eigen sluwe manier van handelen) honderdduizenden euro's meer heeft van de nalatenschap van de ouders - en daar gaat het hier over: over x-aantal tijd wordt dit huis omschreven als 'de nalatenschap van Dhr en Mevr X - dat oneerlijk tegenover zij die veel minder krijgen. Dat is geen hebberigheid, dat is geen fictie, dat is realiteit.
En dan spreek ik nog niet (of ja, nu wel natuurlijk
Nu ik het zelf zo lees, was dit misschien al de allereerste stap van haar strategie.
zaterdag 19 januari 2019 om 10:23
Misschien moeten jullie met alle zussen het huis kopen van moeder en dan het recht van gebruik en bewoning erin op laten nemen. Dat zou ik overleggen met de notaris maar als zus dit allemaal regelt zonder jullie hebben jullie geen poot om op te staan helaas.
Je moet zorgen dat moeder dit niet wil dat is punt 1
zaterdag 19 januari 2019 om 10:30
Wat een raar en onvolwassen gedrag van zus. En ontzettend jammer dat ze daarmee jullie moeder opzadelt op haar oude dag die onbezorgd zou moeten zijn.
Is er niemand dicht bij zus buiten jullie om die haar hier op kan wijzen? Echt heel raar dat ze dacht dat jullie wel even zonder protest mee zouden gaan in haar plan.
Waarom denkt zus zo sterk hier recht op te hebben? Want inderdaad wat als 1 van jullie wat overkomt en waarom zou jullie niks gegund zijn omdat je wellicht altijd rustig, verstandig en hardwerkend heb geleefd. Had moeder zus maar nooit in huis genomen maar ja het is natuurlijk moeders goedheid waar zus probeert gebruik van te maken. Ik zou inderdaad spoedig naar een notaris gaan maar ook toch weer met zus proberen te praten in eerste instantie meer vanuit jullie bezorgdheid voor moeder.
Want hoe ziet zus die niet verzorgend is het dan voor zich als moeder vergeetachtig of incontinent wordt?
Is er niemand dicht bij zus buiten jullie om die haar hier op kan wijzen? Echt heel raar dat ze dacht dat jullie wel even zonder protest mee zouden gaan in haar plan.
Waarom denkt zus zo sterk hier recht op te hebben? Want inderdaad wat als 1 van jullie wat overkomt en waarom zou jullie niks gegund zijn omdat je wellicht altijd rustig, verstandig en hardwerkend heb geleefd. Had moeder zus maar nooit in huis genomen maar ja het is natuurlijk moeders goedheid waar zus probeert gebruik van te maken. Ik zou inderdaad spoedig naar een notaris gaan maar ook toch weer met zus proberen te praten in eerste instantie meer vanuit jullie bezorgdheid voor moeder.
Want hoe ziet zus die niet verzorgend is het dan voor zich als moeder vergeetachtig of incontinent wordt?
jessymay wijzigde dit bericht op 19-01-2019 10:34
0.49% gewijzigd
zaterdag 19 januari 2019 om 10:31
Ik voel en zie het zo gebeuren: waarschijnlijk is zus van TO in haar hoofd al lang bezig met het uitbroeden van dit plan.
En nu ze, eerst door zussen en moeder en later door de notaris, gaat te weten komen dat haar plannetje niet doorgaat, wordt ze steeds bozer en venijniger.
En ze zal haar kuren uitwerken op de mama.
En nu ze, eerst door zussen en moeder en later door de notaris, gaat te weten komen dat haar plannetje niet doorgaat, wordt ze steeds bozer en venijniger.
En ze zal haar kuren uitwerken op de mama.
zaterdag 19 januari 2019 om 10:36
Wil je moeder haar huis überhaupt wel verkopen?enthousiasteling schreef: ↑19-01-2019 09:58Al met al weet ik dat moeder (ze belde net) helemaal over haar toeren is. Ze heeft de hele nacht niets geslapen, moet veel huilen en zus is zo vreselijk boos dat ze al geroepen heeft dat ze ons nooit meer wil zien. Ik vind dit zo vreselijk sneu voor moeder. Bah wat een rotsituatie!
Some cause happiness wherever they go, others whenever they go. (Oscar Wilde)
zaterdag 19 januari 2019 om 10:49
Dat is wel een idee zeg, neem ik mee naar de notaris.katrien1974 schreef: ↑19-01-2019 10:23Misschien moeten jullie met alle zussen het huis kopen van moeder en dan het recht van gebruik en bewoning erin op laten nemen. Dat zou ik overleggen met de notaris maar als zus dit allemaal regelt zonder jullie hebben jullie geen poot om op te staan helaas.
zaterdag 19 januari 2019 om 10:53
Ja maar dat is dus het probleem. Ze lijkt niet tegen je zus op te kunnen, zich erg door haar te laten beïnvloeden en heeft jullie nodig om de vervelende boodschap richting zus te brengen. Zo zijn jullie de kwaaie pier en zit moeder “ertussenin”. Maar dat is helemaal haar eigen schuld.enthousiasteling schreef: ↑19-01-2019 10:48Het plan is niet van moeder gekomen, maar van zus. Ze zegt dat ze wel wil verkopen om zus te helpen.