Achternaam partner

28-01-2019 19:16 189 berichten
Hoi allemaal,

Ik weet dat er veel topics zijn geweest over welke achternaam te dragen na het huwelijk, maar mijn specifieke vraag kon ik niet vinden.

Ik ga sowieso de naam van mijn partner gebruiken, maar ik twijfel erover om daarnaast ook mijn eigen naam te gebruiken. Mijn opties zijn dus:

- alleen achternaam partner
- achternaam partner - eigen naam

Ik kan echt niet kiezen..maakt het uiteindelijk voor instanties en brieven veel uit? Want als ik elke x naam partner+eigennaam moet gaan spellen ben ik er snel flauw van...ik heb gewoon eigenlijk niet echt voorkeur en dat vind ook het alleen maar lastiger maken :hihi:

Graag hoor ik ervaringen!

Ps: discussie over wel of geen achternaam van partner voeren mag best, maar die keuze heb ik al gemaakt dus daar zal ik zelf niet teveel op in gaan...het gaat mij echt om de ervaringen en de praktische kanten
anoniem_381049 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 19:17
Reden: Typfoutje
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hemelslicht schreef:
29-01-2019 15:46
Ik denk dat je onderschat hoeveel vrouwen er echt een reden voor hebben ipv alleen omdat het hoort.
maar welke reden dan??

Ik heb het nooit nodig gehad

kennis van mij gaf als reden, tot het aannemen van haar mans naam: "ja, dat staat zo gezellig"..
Dan ben ik uitgeluld hoor
Hemelslicht schreef:
29-01-2019 15:46
Ik denk dat je onderschat hoeveel vrouwen er echt een reden voor hebben ipv alleen omdat het hoort.
Een reden hebben is betekend natuurlijk niet dat die reden hout snijdt. ;-)
Daarnaast zouden mannen dan ook die redenen hebben, waarom hebben die nog steeds massaal geen reden ( die een beetje houd snijdt) om de naam van hun partner aan te nemen?
S-Meds schreef:
28-01-2019 19:35
geef nooit je naam op voor een man

En voor een vrouw, mag dat wel?
Lucifer2018 schreef:
29-01-2019 16:01
Een reden hebben is betekend natuurlijk niet dat die reden hout snijdt. ;-)
Daarnaast zouden mannen dan ook die redenen hebben, waarom hebben die nog steeds massaal geen reden ( die een beetje houd snijdt) om de naam van hun partner aan te nemen?
Ik zie mannen en vrouwen dezelfde redenen gebruiken, vinden de andere naam mooier, slechte connotatie met de eigen naam, bekt lekker, staat sjiek, geen gedoe met spellen.

Allemaal legitieme redenen.
Hemelslicht schreef:
29-01-2019 16:12
Ik zie mannen en vrouwen dezelfde redenen gebruiken, vinden de andere naam mooier, slechte connotatie met de eigen naam, bekt lekker, staat sjiek, geen gedoe met spellen.

Mee eens.
lilalinda schreef:
maar welke reden dan??

kennis van mij gaf als reden, tot het aannemen van haar mans naam: "ja, dat staat zo gezellig"..
Heel geëmancipeerd in ieder geval :hihi:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Miss al genoemd (maar ik wil geen zes pagina’s doorploegen :$ ): Eigen voornaam , eigen achternaam + mans achternaam.
Zo doen veel mensen onze vriendenkring het. Je kan gewoon gebruik blijven maken van je eigen naam. En als het beter uitkomt, zet je di van je man erbij. Daarbij staan beide namen op officiële documenten, dus je bent op die manier toch qua naam ‘gekoppeld’ aan elkaar. Ook als je straks kinderen hebt oid.
Hemelslicht schreef:

en toch komt het vaker voor dat: vrouwen hun mansnaam aannemen, en hun eigen-naam laten vallen
Of mansnaam EN hun eigen naam aannemen
Maar in een heel klein & neemt de man beide namen aan, en zeeer, zeer, exceptioneel alleen die van haar (en dan is de reden een voor hem persoonlijke: bloedhekel aan zijn vader. Bijvoorbeeld).

zolang vrouwen massaal hun mans naam aannemen, en niet andersom. Klopt het het dus niet.
Als het een voordeel zou zijn, werkte het beide kanten op
*Labalade* schreef:
29-01-2019 16:20
Miss al genoemd (maar ik wil geen zes pagina’s doorploegen :$ ): Eigen voornaam , eigen achternaam + mans achternaam.
Zo doen veel mensen onze vriendenkring het. Je kan gewoon gebruik blijven maken van je eigen naam. En als het beter uitkomt, zet je di van je man erbij. Daarbij staan beide namen op officiële documenten, dus je bent op die manier toch qua naam ‘gekoppeld’ aan elkaar. Ook als je straks kinderen hebt oid.
En je man?
Eigen voornaam, eigen achternaam en jouw achternaam erachter aan?
Hemelslicht schreef:

Mhaw. Zal wel aan je refentiekader liggen. Want vind, op slechte gevoelens bij je eigen naam, geen enkele reden echt hout snijden. Maar ieder zijn mening daarover, zullen we maar zeggen. Ook hoor ik echt veel andere redenen, die hier ook al vaak genoemt heb zien worden.

Daarnaast zie ik mannen die redenen amper gebruiken.

De cijfers geven ook dat mannen geen van die redenen legitiem genoeg vinden om hun partners naam aan te nemen. Want het gebeurt amper.
karin6789 schreef:
29-01-2019 16:23
En je man?
Eigen voornaam, eigen achternaam en jouw achternaam erachter aan?
Welnee, die is niet zo geëmancipeerd :proud: (ik weet ook eigenlijk niet of dat zou mogen, of dat je allebei dezelfde volgorde moet aanhouden?).

Ik heb trouwens wel een vriendin van wie de man haar naam aangenomen heeft. Haar achternaam dreigt uit te sterven, en nu zijn er weer nieuwe nazaten met die naam. Terwijl zijn naam in de top vijf voorkomt. Maar goed, blijkbaar moet er wel zoiets bijzonders aan de hand zijn voordat een man zijn naam opgeeft 8-)
Lucifer2018 schreef:
29-01-2019 16:25
Mhaw. Zal wel aan je refentiekader liggen. Want vind, op slechte gevoelens bij je eigen naam, geen enkele reden echt hout snijden. Maar ieder zijn mening daarover, zullen we maar zeggen. Ook hoor ik echt veel andere redenen, die hier ook al vaak genoemt heb zien worden.

Daarnaast zie ik mannen die redenen amper gebruiken.

De cijfers geven ook dat mannen geen van die redenen legitiem genoeg vinden om hun partners naam aan te nemen. Want het gebeurt amper.

En daarom mogen vrouwen ook maar niet de naam van hun man gebruiken, zelfs als dat hun eigen vrije keus is?

Sluit den rijen! Weest solidair! Vrouwen van Nederland, steunt uwen zusters in den strijd tegen den naamsverandering!

Zo iets?
*Labalade* schreef:
29-01-2019 16:30
Welnee, die is niet zo geëmancipeerd

Jij nog minder.
Bedenk net dat de man van een andere vriendin ook haar naam heeft aangenomen. Want hij heeft echt een ernstig op de lachspieren werkende achternaam inclusief pesttrauma op school (Denk aan iets als Pimelpoopscheph). Dus die kon niet wachten om gewoon fijn De Vries te gaan heten :proud:
karin6789 schreef:
29-01-2019 16:32
Jij nog minder.
Hoezo?
lilalinda schreef:
maar welke reden dan??

Inderdaad. ik heb nog nooit een man met een belachelijke achternaam die van zijn vrouw zien aannemen. Integendeel, wel vrouwen die zich dan mevrouw Poepjes-Bakker gaan noemen.
Dymphnatam schreef:
29-01-2019 16:32
En daarom mogen vrouwen ook maar niet de naam van hun man gebruiken, zelfs als dat hun eigen vrije keus is?

Sluit den rijen! Weest solidair! Vrouwen van Nederland, steunt uwen zusters in den strijd tegen den naamsverandering!

Zo iets?

Van mij mag alles.

Ik zeg nergens dat dat niet mag. Ik zeg alleen dat ik nogal wat bedenkingen heb bij die zogenaamde vrije keuze.

En de redenatie die mensen gebruiken om die vrije keuze aan te tonen vind ik nogal slap. Dat mag ook toch?

En verder zou best eens goed zijn als vrouwen zich wat meer verdiepen in de vrouwen voor ons die wel voor bepaalde dingen hebben gestreden.
Zodat ze begrijpen dat veel vrije keuzes helemaal niet zo vrij zijn en dat de echte redenen erachter vaak toch dingen zijn die zijn ingesleten zitten in onze cultuur.
S-Meds schreef:
29-01-2019 16:46
Inderdaad. ik heb nog nooit een man met een belachelijke achternaam die van zijn vrouw zien aannemen. Integendeel, wel vrouwen die zich dan mevrouw Poepjes-Bakker gaan noemen.
Ik wel! :thumbsup:
Ik heb officieel naam partner-meisjesnaam. In de praktijk gebruik ik gewoon mijn meisjesnaam. Op het werk ga ik dat niet veranderen, veel te onduidelijk voor alle externe partijen waar ik mee te maken heb. Het enige waar het is veranderd zijn bij zaken waar het via de gemeente is gegaan (belastingdienst en zorgverzekering). Ik vind het veel te verwarrend om opeens mijn naam anders te voeren.
*Labalade* schreef:
29-01-2019 16:51
Ik wel! :thumbsup:
Cool. je wil zeker niet vertellen welke naam dat dan was? :?:
als er niet ooit bedacht was dat vrouwen na de uithuwelijking automatisch de naam van hun man kregen aangemeten en hun kinderen ook, ook als de vader niet de vader was, dan had deze keuze nooit bestaan.

De geslachtsnamen zijn sowieso geconstrueerd op het beroep of de positie van de man. En als die man helemaal geen positie had dan werd je gewoon de zoon of dochter van Jan genoemd.

De vrouw had heus wel een recht, het aanrecht.
MinkeDeWit schreef:
28-01-2019 19:30
Dubbel, om je status als getrouwde vrouw aan te tonen. Anders lijkt het alsnog of je ongehuwd bent.
Welke status?
-Darkside- schreef:
29-01-2019 18:28
Welke status?
Slaafje. ;-)
-Darkside- schreef:
29-01-2019 18:28
Welke status?
bezit zodat andere mannen je niet naar hun grot sleuren

het is vooral bedoeld om in naam te laten zien dat er niet meer op je gejaagd hoeft te worden.
Lucifer2018 schreef:
29-01-2019 17:07
Cool. je wil zeker niet vertellen welke naam dat dan was? :?:
Uhm nee sorry ;)
Maar het zat in de categorie Poesjelikmans :hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven