Achternaam partner
maandag 28 januari 2019 om 19:16
Hoi allemaal,
Ik weet dat er veel topics zijn geweest over welke achternaam te dragen na het huwelijk, maar mijn specifieke vraag kon ik niet vinden.
Ik ga sowieso de naam van mijn partner gebruiken, maar ik twijfel erover om daarnaast ook mijn eigen naam te gebruiken. Mijn opties zijn dus:
- alleen achternaam partner
- achternaam partner - eigen naam
Ik kan echt niet kiezen..maakt het uiteindelijk voor instanties en brieven veel uit? Want als ik elke x naam partner+eigennaam moet gaan spellen ben ik er snel flauw van...ik heb gewoon eigenlijk niet echt voorkeur en dat vind ook het alleen maar lastiger maken
Graag hoor ik ervaringen!
Ps: discussie over wel of geen achternaam van partner voeren mag best, maar die keuze heb ik al gemaakt dus daar zal ik zelf niet teveel op in gaan...het gaat mij echt om de ervaringen en de praktische kanten
Ik weet dat er veel topics zijn geweest over welke achternaam te dragen na het huwelijk, maar mijn specifieke vraag kon ik niet vinden.
Ik ga sowieso de naam van mijn partner gebruiken, maar ik twijfel erover om daarnaast ook mijn eigen naam te gebruiken. Mijn opties zijn dus:
- alleen achternaam partner
- achternaam partner - eigen naam
Ik kan echt niet kiezen..maakt het uiteindelijk voor instanties en brieven veel uit? Want als ik elke x naam partner+eigennaam moet gaan spellen ben ik er snel flauw van...ik heb gewoon eigenlijk niet echt voorkeur en dat vind ook het alleen maar lastiger maken
Graag hoor ik ervaringen!
Ps: discussie over wel of geen achternaam van partner voeren mag best, maar die keuze heb ik al gemaakt dus daar zal ik zelf niet teveel op in gaan...het gaat mij echt om de ervaringen en de praktische kanten
anoniem_381049 wijzigde dit bericht op 28-01-2019 19:17
Reden: Typfoutje
Reden: Typfoutje
0.58% gewijzigd
donderdag 31 januari 2019 om 09:44
ik zei: "dan hoop ik dat je daar hulp bij hebt"
donderdag 31 januari 2019 om 09:52
Het gaat niet om de verwerking, die staat er totaal los van. Het gaat er om dat je de naam mag gebruiken die je wil, ongeacht de reden, en dat een ander niet voor je kan bepalen of het een goede reden is of niet.
Vriendin van mij heeft de naam van haar man aangenomen omdat ze altijd niet spellen. Dat is een legitieme reden. Haar man heeft dan weer de hare, want hij vindt het mooier dan die van hem. Die redenen zijn niet minder legitiem. Belachelijk dat er mensen zijn die voor anderen bepalen wat een legitieme reden is. Het willen is reden genoeg. Legitiemer kan niet.
Je eigen naam houden terwijl je liever de zijne wil maar dat zou ongeëmancipeerd dus doe je het niet, Dat is alles waar emancipatie tegen is. Zelf je keuze mogen maken en dat die keuze net zo legitiem us als elke andere keuze omdat jij zelf die keuze hebt gemaakt en er zelf achter staat, dat is emancipatie. Daar hoeven de cijfers geen 50/50 voor te zijn. Net als dat veruit de meeste dingen in het leven niet 50/50 zijn, en dat is niet noodzakelijkerwijs omdat ons dingen wordt aangepraat of opgedrongen.
donderdag 31 januari 2019 om 10:59
Welkom op dit discussieforum.Hemelslicht schreef: ↑31-01-2019 09:52Het gaat niet om de verwerking, die staat er totaal los van. Het gaat er om dat je de naam mag gebruiken die je wil, ongeacht de reden, en dat een ander niet voor je kan bepalen of het een goede reden is of niet.
Vriendin van mij heeft de naam van haar man aangenomen omdat ze altijd niet spellen. Dat is een legitieme reden. Haar man heeft dan weer de hare, want hij vindt het mooier dan die van hem. Die redenen zijn niet minder legitiem. Belachelijk dat er mensen zijn die voor anderen bepalen wat een legitieme reden is. Het willen is reden genoeg. Legitiemer kan niet.
Je eigen naam houden terwijl je liever de zijne wil maar dat zou ongeëmancipeerd dus doe je het niet, Dat is alles waar emancipatie tegen is. Zelf je keuze mogen maken en dat die keuze net zo legitiem us als elke andere keuze omdat jij zelf die keuze hebt gemaakt en er zelf achter staat, dat is emancipatie. Daar hoeven de cijfers geen 50/50 voor te zijn. Net als dat veruit de meeste dingen in het leven niet 50/50 zijn, en dat is niet noodzakelijkerwijs omdat ons dingen wordt aangepraat of opgedrongen.
donderdag 31 januari 2019 om 15:16
poldervrouw schreef: ↑28-01-2019 19:23dagelijks leven -> achternaam partner
officieel documenten -> achternaam partner - meisjesnaam
Instanties , vliegtickets -> meisjesnaam
Dit.
Omdat officieel je achternaam bij het trouwen niet verandert.
donderdag 31 januari 2019 om 16:01
Nee hoor. Wij hebben beiden e/v op ons paspoort staan en allebei gewoon onze eigen naam.Lucifer2018 schreef: ↑29-01-2019 19:12Ik heb even gekeken en het word als extra regel en alleen vermeld (als e/v) als er een 2e naam zou zijn. Ga er dan van uit dat het dan ook bij mannen verschijnt indien die een naam hebben aangenomen.
Was kennelijk wel een lastig verzoek bij de aanvraag van onze paspoorten, de medewerkster vd gemeente kwam eerst met formulieren voor het aanpassen van ons naamgebruik (uhm, nee dat is niet de bedoeling) en moest er vervolgens een collega bijhalen.
donderdag 31 januari 2019 om 16:17
Ik heb het nergens over financiële afhankelijkheid gehad vziw. Daarnaast ging het niet over of dit feiten zijn maar wat mijn persoonlijke mening is over vrouwen die hun naam inwisselen.
valia_1 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 16:18
2.60% gewijzigd
donderdag 31 januari 2019 om 23:04
Best kortzichtig.
Maar ik ben wel nieuwsgierig. In welk opzicht ben je afhankelijk van je partner als ze zijn of haar achternaam gebruikt?
zondag 3 februari 2019 om 13:43