Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
frettie schreef:
31-01-2019 18:01
Florence, dus hij doet meer praktische zaken en jij meer regel zaken? Dat vind ik nog wel een nuttige tip. Ik heb zoiets wel eens voorgesteld en toen vond hij het lastig. Want veel vd regelzaken zijn onzichtbaar.
De regelzaken kosten ook weinig tijd: een keer per maand een middag en je hebt de financiën en afspraken wel weer ingepland voor de rest van de maand.

Zou gewoon eens in kaart brengen wat er dan moet gebeuren en aan hem vragen welke uitvoerende taken hij graag wil doen. In overleg dan een verdeling maken en kijken hoe dat gaat. Ik zou het iig niet de "derde shift" noemen.
Andersom schreef:
31-01-2019 19:57
Zulke 'gesprekken' hebben wij zelden. Dan doe je het nog steeds niet samen. De één weet wat er moet gebeuren, verdeelt de taken, en ieder doet een deel.

Mijn man doet gewoon zijn deel. Uit zich zelf. Ik was vanmiddag nogal moe uit werk gekomen, hij had thuiswerkdag gehad en was om 16:30 met zoon naar een afspraak geweest.

Ik had gisteren al gekookt, hij had tafel gedekt voor de afspraak. Dus konden we op tijd eten zodat jongens daarna konden sporten. Na het eten ruimt hij dan spontaan af en op. Teamwork, zonder werkoverleg.
Ja hier ook, maar dat was in het begin niet zo. Dat heeft wel wat gesprekken gekost.
pejeka schreef:
31-01-2019 20:08
Zelfs met twee volwassenen werkt dat niet. Geen haar op mijn hoofd die er nog over denkt, of zin in heeft, om als ik na een drukke werkdag thuiskom, nog eens de huiskamer een goede beurt te gaan geven, of alle ramen te gaan zemen, of de keuken een goede beurt te gaan geven. Echt niet. Dan heb ik 9 uur gewerkt en is het genoeg. Dus gelukkig heb ik een adequate hulp.
Zaterdagochtend even met zijn tweeën een uurtje doorpakken en het huis is wel aan kant hoor als je geen kinderen hebt. Wat maak je in vredesnaam vies als je beiden fulltime werkt door de weeks.

Bij ons hoeven echt niet iedere avond de ramen gelapt te worden of de badkamer schoongemaakt te worden. Dat kan prima één keer per week of even tussendoor als het nodig is (bijv. omdat je een feestje hebt/hebt gehad).
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 21:02
De regelzaken kosten ook weinig tijd: een keer per maand een middag en je hebt de financiën en afspraken wel weer ingepland voor de rest van de maand.

Zou gewoon eens in kaart brengen wat er dan moet gebeuren en aan hem vragen welke uitvoerende taken hij graag wil doen. In overleg dan een verdeling maken en kijken hoe dat gaat. Ik zou het iig niet de "derde shift" noemen.

Het zit wel in je hoofd en dat maakt het zwaar. En zeker met kinderen is het niet eens in de maand, dan is er elke dag wel iets.
Andersom schreef:
31-01-2019 21:06
Het zit wel in je hoofd en dat maakt het zwaar. En zeker met kinderen is het niet eens in de maand, dan is er elke dag wel iets.
Tuurlijk is er elke dag wel iets, maar dat hoeft geen tijd te kosten. Mijn ouders werkten beiden full time en waren echt niet iedere avond bezig om "dingen te regelen".

Afspraken voor staan gewoon in de gezamenlijke agenda: zo ver mogelijk vooruit al ingevuld zodat je geen dubbele boekingen maakt. Dan kun je echt wel op een middag in de maand even kijken wat er komende maand uit komt, wanneer je geen tijd hebt om je kinderen op te halen en je even iemand anders moet regelen. Hetzelfde met bellen voor de nieuwe tandartsafspraken, bestellen van huishoudboodschappen etc.

Zou niet weten waar je iedere avond mee bezig moet zijn. Het in je hoofd laten zitten is ook iets wat je zelf toelaat.
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 21:11
Tuurlijk is er elke dag wel iets, maar dat hoeft geen tijd te kosten. Mijn ouders werkten beiden full time en waren echt niet iedere avond bezig om "dingen te regelen".

Afspraken voor staan gewoon in de gezamenlijke agenda: zo ver mogelijk vooruit al ingevuld zodat je geen dubbele boekingen maakt. Dan kun je echt wel op een middag in de maand even kijken wat er komende maand uit komt, wanneer je geen tijd hebt om je kinderen op te halen en je even iemand anders moet regelen. Hetzelfde met bellen voor de nieuwe tandartsafspraken, bestellen van huishoudboodschappen etc.

Zou niet weten waar je iedere avond mee bezig moet zijn. Het in je hoofd laten zitten is ook iets wat je zelf toelaat.
Hoe weet je dat zo zeker?
Stampertje12 schreef:

Veel dingen komen vaker op dan eens per maand.

Morgen laarzen mee naar school, ivm laarzenpad dat ze gaan lopen. Maandag gym, maar dan in de sportschool, dus fiets mee. Etc etc etc etc etc etc etc etc etc.
Andersom schreef:
31-01-2019 21:21

Morgen laarzen mee naar school, ivm laarzenpad dat ze gaan lopen. Maandag gym, maar dan in de sportschool, dus fiets mee. Etc etc etc etc etc etc etc etc etc.
Precies. Regenbroek in de tas stoppen, juf mailen over X, foto/voorleesboek/reservekleren mee naar kdv, schoenen jongste worden te klein, dus uitkijken naar nieuwe, oh ook maar even kijken of schoenen van oudste nog wel goed zitten, wanneer laten we dit weekend de boodschappen bezorgen etc etc.
Verder heeft een van mijn kinderen nogal wat therapietjes enzo, dus dat betekent verdrievoudiging van de regeldruk.
Wat betreft het werk doet iedereen wat hem/haar het beste ligt en het werk wat overblijft wordt samen afgehandeld (ieder pakt op wat er zich voordoet) totdat er tijd is voor koffie en tv.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Stampertje12 schreef:

wij hebben een vrij regelmatig leven, maar ik ben toch echt wel meer dan een middagje in de maand aan het regelen. Ik vind het niet erg overigens, maar 'zo ver mogelijk vooruit plannen' werkt niet echt als je accuut moet overwerken.
Ik snap nu dus waarom single vrouwen langer leven dan getrouwde vrouwen.
En getrouwde mannen langer leven dan single mannen.
Oh het heeft een naam! Derde shift... ja die ligt ook bij mij. Mijn man is echt vergeetachtig, dat zou nooit goedkomen met de kinderen. Qua praktische zaken doet hij echt zeker wel de helft, en nu we bezig zijn met een nieuw huis is hij degene die alles uitzoekt, vragen neerlegt bij de juiste persoon etc. Ieder zn kwaliteiten zeg maar (hoewel ik er ook weleens moe van word dat ik degene ben die alles moet onthouden en regelen. Lang leve de lijstjes).
florence13 schreef:
31-01-2019 20:52
ja schema is er (op verzoek van man). Ik denk dat wij gewoon het best functioneren op een vaste routine en regelmaat, ik vind het lekker en man kan er niet zonder. Ik draai de regie, man doet veel in uitvoering (uitgezonderd koken en wassen want dat vind hij vreselijk, ik heb dat met boodschappen, dus dat doet hij)
Maar als dat prima werkt en jullie zijn happy en doen ongeveer evenveel dan is dat prima toch?
COtweepuntnul schreef:
31-01-2019 21:59
Maar als dat prima werkt en jullie zijn happy en doen ongeveer evenveel dan is dat prima toch?
vinden wij ook
Sofietje1983 schreef:
31-01-2019 21:47
Oh het heeft een naam! Derde shift... ja die ligt ook bij mij. Mijn man is echt vergeetachtig, dat zou nooit goedkomen met de kinderen. Qua praktische zaken doet hij echt zeker wel de helft, en nu we bezig zijn met een nieuw huis is hij degene die alles uitzoekt, vragen neerlegt bij de juiste persoon etc. Ieder zn kwaliteiten zeg maar (hoewel ik er ook weleens moe van word dat ik degene ben die alles moet onthouden en regelen. Lang leve de lijstjes).
Vergeet hij op zijn werk ook alles?
Paarsebloem schreef:
31-01-2019 21:46
Ik snap nu dus waarom single vrouwen langer leven dan getrouwde vrouwen.
En getrouwde mannen langer leven dan single mannen.
Precies. Buiten hun zaad en inkomen zijn ze behoorlijk overbodig.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Andersom schreef:
31-01-2019 21:21

Hoeveel uur ben je er 's avonds mee bezig dat je kinderen de volgende dag laarzen mee naar school moeten? Precies 0.

Je kunt alles maandelijks vooruit regelen en dan vang je dit soort dingen soepel op zonder dat het je tijd kosten. Het huis stofzuigen kost toch echt meer tijd dan het "regelen" dat je kinderen op maandag de fiets mee naar school nemen of hun kaplaarzen.
Vanzai schreef:
31-01-2019 22:02
Regenbuitjes, dat zijn ze.
COtweepuntnul schreef:
31-01-2019 22:01
Vergeet hij op zijn werk ook alles?
Uhm, ook wel dingen ja.
florence13 schreef:
31-01-2019 21:39
wij hebben een vrij regelmatig leven, maar ik ben toch echt wel meer dan een middagje in de maand aan het regelen. Ik vind het niet erg overigens, maar 'zo ver mogelijk vooruit plannen' werkt niet echt als je accuut moet overwerken.
Dan werkt dat dus juist wel. Zorg dat je alles wat je kunt plannen vooraf gepland hebt en dan vang je de onverwachte dingen makkelijk op. Het is inderdaad vrij kut als je opeens moet overwerken en je moet diezelfde avond ook nog het boodschappenlijstje maken voor het etentje dat je de volgende avond hebt.
Stampertje12 schreef:

Jij hebt geen kinderen in de basisschool leeftijd denk ik?

Hoeveel mails en berichten er wel niet komen met ‘wie wil helpen met’ of ‘niet vergeten, morgen....meenemen’, een feestje waar je de uitnodiging vlak vooraf voor krijgt, trainingen die verschoven worden, uitvallen of op een andere locatie zijn, rij schema’s voor teamsporten die de avond vooraf opeens gewijzigd worden, een mailtje op een avond ‘morgen moet iedereen zijn wedstijdshirt mee voor de foto’ terwijl de eerste wedstrijd pas een maand later is en je nog helemaal geen wedstrijdshirt had gekocht, speelafspraakjes met halen en brengen en oh, ouders met ziektes die opeens in het ziekenhuis liggen. Ik nog zeggen dat ik dat niet in de planning had voor die maand, en dat mijn regel en planmiddag vorige week was, maar daar trok die kanker zich geen hol van aan. En als ze dan groter zijn dan hoor je het niet van school, maar van de koters zelf, dat ze de volgende dag naar... moeten en of je ze ff kunt brengen. Of dat ze in het kader van project huppeldepup nog ... nodig hebben.

Een keer in de maand naar afspraken kijken..... dat is totaal onhaalbaar. Wekelijks, en dan wijzigt de helft tussendoor nog,
Stampertje12 schreef:
31-01-2019 22:03
Hoeveel uur ben je er 's avonds mee bezig dat je kinderen de volgende dag laarzen mee naar school moeten? Precies 0.

Je kunt alles maandelijks vooruit regelen en dan vang je dit soort dingen soepel op zonder dat het je tijd kosten. Het huis stofzuigen kost toch echt meer tijd dan het "regelen" dat je kinderen op maandag de fiets mee naar school nemen of hun kaplaarzen.
Ik vind dat dus juist niet handig vantevoren te regelen; er wijzigt van alles en dan denk ik er 2x aan in plaats van 1. Meer tijd om onverwachte dingen op te vangen werkt voor mij wel. Dus niet gestresst erboven op nog een keer erachterkomen dat de gymschoenen pleiten zijn enzo.
Vanzai schreef:
Laat dat zaad ook maar zitten als ik dit zo lees
Vanzai schreef:
Inkomen kunnen vrouwen zelf genereren. Als je geen kinderen wilt en lang wilt leven, dan is niet trouwen dus een mooie uitkomst.
Vanzai schreef:
En weer een beetje lesbischer....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven