Werk & Studie alle pijlers

Cursus Latijn

01-02-2019 23:21 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoon van 16 heeft (sinds dit schooljaar) erg veel moeite met het vak Latijn.
Ik denk er nu aan om zelf een (spoed)cursus te gaan volgen, zodat ik hem hopelijk daardoor beter kan helpen. Hij krijgt overigens ook al bijles van een oud-docent van zijn school.

Het aanbod Latijn is redelijk mager. Met Google kwam ik wel bij Taleninstituut Laudius, wat er op zich oké uitziet.

Kent iemand dit instituut en zo ja, wat zijn je ervaringen?
Heeft iemand tips voor een andere aanbieder?

Dank alvast!
Je kan beter goede bijles inhuren. Met een cursus haal je hem natuurlijk nooit in.
Waarom niet een student inschakelen? Latijn doe je niet even in een spoedcursus. Je zoon loopt vier jaar voor op je. Hoe denk je dat in te halen?

Laat het over aan de professionals. Of zet 'm over op atheneum.
Waarom stopt hij niet met Latijn? Het is toch een zinloze taal. Hij kan veel beter kiezen voor een tweede moderne taal in zijn eindexamen. Dat is veel nuttiger.
Roodhaarr schreef:
01-02-2019 23:26
Waarom stopt hij niet met Latijn? Het is toch een zinloze taal. Hij kan veel beter kiezen voor een tweede moderne taal in zijn eindexamen. Dat is veel nuttiger.
Als je gymnasium doet is het gewoon verplicht.
Zoals gezegd, bijles heeft hij al.
Een eventuele overstap naar atheneum gaan we met school bespreken.

Ik verwacht hem niet in te halen. Ik wil zelf een beter begrip van de taal krijgen, zodat ik hem misschien een zetje kan geven. Samen door de stof heen, hem beter kunnen overhoren, omdat ik het zelf ook begrijp, al is het maar een beetje.
Némaìn’ schreef:
01-02-2019 23:27
Als je gymnasium doet is het gewoon verplicht.
Precies. Dus je stapt gewoon over naar het atheneum. Tenzij je klassieke talendocent wil worden, is het gymnasium overbodig. Aangezien hij nu niet goed is in Latijn is het niet erg waarschijnlijk dat dit zijn carrierekeuze zal zijn.
Als ie 't met gewone les en bijles niet redt.... waarom dan zo doorgaan? En anders, gewoon zorgen dat ie een vijf haalt en het met de rest rechttrekken. Ik had zelfs klasgenoten die het examen Latijn gewoon niet geleerd hadden. Alleen proefvertaling gemaakt.

Blijft ie op de andere vakken ook achter?
Roodhaarr schreef:
01-02-2019 23:32
Precies. Dus je stapt gewoon over naar het atheneum. Tenzij je klassieke talendocent wil worden, is het gymnasium overbodig. Aangezien hij nu niet goed is in Latijn is het niet erg waarschijnlijk dat dit zijn carrierekeuze zal zijn.
Dat is wel erg kort door de bocht. Latijn heeft mij erg geholpen bij het leren van andere talen, zoals Italiaans en Spaans. En ook in het Nederlands, de oorsprong van woorden, spelling. Als je dokter wilt worden, is het ook erg handig.
Roodhaarr schreef:
01-02-2019 23:32
Gewoon kan ook inhouden dat hij naar een andere school moet.
Alle opties worden bekeken. Hij hoeft van mij niet door een diep dal om het te halen. De eerste jaren ging het goed en hij vond het leuk. Andere vakken gaan oke, het is geen hoogvlieger, zeg maar.

Mijn vraag is echter of iemand tips heeft voor een goed taleninstituut.
Ben ik nog steeds benieuwd naar.
Vraag het op school. De meeste gymnasia bieden ook cursussen aan.
MarvelousMrsMaisel schreef:
01-02-2019 23:34
Dat is wel erg kort door de bocht. Latijn heeft mij erg geholpen bij het leren van andere talen, zoals Italiaans en Spaans. En ook in het Nederlands, de oorsprong van woorden, spelling. Als je dokter wilt worden, is het ook erg handig.
Als je Spaans of Italiaans wil leren, is het veel efficiënter om die taal rechtstreeks te leren in plaats van met een omweg. Als je gymnasium hebt gedaan, weet je vast nog wel hoeveel uren je in die 6 jaar hebt besteed aan Latijn. Zet die uren eens om in het leren van Spaans. Dan heb je in dezelfde tijd een hoger en nuttiger niveau van een wereldtaal (in het geval van Spaans) bereikt.

Voor alle lastige woorden in de geneeskunde heb je echt geen 6 jaar Latijn nodig.
Boxje schreef:
01-02-2019 23:38
Alle opties worden bekeken. Hij hoeft van mij niet door een diep dal om het te halen. De eerste jaren ging het goed en hij vond het leuk. Andere vakken gaan oke, het is geen hoogvlieger, zeg maar.

Mijn vraag is echter of iemand tips heeft voor een goed taleninstituut.
Ben ik nog steeds benieuwd naar.
Tja je krijgt van mensen die Latijn gehad hebben op school de tip dat het niet in te halen is met een spoedcursus. Je zoon heeft al vier jaar zo'n 2 a 3 uur per week Latijn gehad. Plus huiswerk gemaakt, voor proefwerken geleerd.... Ik denk dat je naar een andere oplossing moet kijken. Hij heeft iemand nodig die veel beter is dan hij. Dus bijvoorbeeld een student klassieke talen, of iemand die net eindexamen Latijn gedaan heeft met een 9 of zo. Niet iemand die als een brugpieper de basis aan het leren is. Maar veel succes met zoeken naar een nutteloze spoedcursus dan.
Goede tip Némaìn, dank je.
Roodhaarr schreef:
01-02-2019 23:40
Als je Spaans of Italiaans wil leren, is het veel efficiënter om die taal rechtstreeks te leren in plaats van met een omweg. Als je gymnasium hebt gedaan, weet je vast nog wel hoeveel uren je in die 6 jaar hebt besteed aan Latijn. Zet die uren eens om in het leren van Spaans. Dan heb je in dezelfde tijd een hoger en nuttiger niveau van een wereldtaal (in het geval van Spaans) bereikt.

Voor alle lastige woorden in de geneeskunde heb je echt geen 6 jaar Latijn nodig.
Helpen bij is ook niet hetzelfde al 'ik had het zonder Latijn nooit gekund'.

Ik vind het gymnasium een goede basis voor een bredere ontwikkeling. Je krijgt niet alleen Latijn en Grieks, maar ook Klassieke Culturele Vorming (in mijn tijd dan). Op een seculair gymnasium ligt 't niveau ook vaak nog wat hoger dan op gemengde scholengemeenschappen. Al met al een hele goede basis voor mensen die graag wat verder kijken dan hun neus lang is.

Met Latijn als basis was ik bovendien geholpen bij het leren van meerdere talen tegelijk. En ik heb later alsnog een nuttig niveau Spaans gehaald. Een beetje gymnasiast is namelijk nooit uitgeleerd.
Ik vond Latijn anders erg fijn, ook vanwege de cultuur en het taalgevoel. Ik deed ook Frans erbij, dat werkte twee kanten op qua woordenschat en grammatica.

En eens met de mensen die zeggen: niet die cursus gaan doen. Zonde van je geld.
Boxje schreef:
01-02-2019 23:42
Goede tip Némaìn, dank je.
Op YouTube staan ook heel veel filmpjes met uitleg. Ook handig voor zoon.
Je leest niet goed, marvelousmrsmaisel.
Ik ben niet zo arrogant dat ik denk hem in te halen. Ik wil mijn eigen kennis verhogen, zodat ik begrijp waar hij mee te maken heeft.
Heb je deze site al gezien?
Die geeft je wellicht een idee waar je aan wil beginnen.

http://koxkollum.nl/cursus/frameset.htm
quiaquia wijzigde dit bericht op 01-02-2019 23:56
3.56% gewijzigd
Het gaat ook niet alleen om de grammatica, het is voor een deel ook gewoon begrijpend lezen. Verhalen lezen, vragen erbij, interpreteren etc. Ligt dat hem?
En dan moet hij nog 3 jaar struggelen en vechten en bijles volgen voor een vak dat ie hierna nooit meer in zijn pure vorm nodig heeft?

Toevallig nergens een unief in de buurt met een opleiding Latijn?
Boxje schreef:
01-02-2019 23:46
Je leest niet goed, marvelousmrsmaisel.
Ik ben niet zo arrogant dat ik denk hem in te halen. Ik wil mijn eigen kennis verhogen, zodat ik begrijp waar hij mee te maken heeft.
Ik vrees dat je dit niet gaat lukken. Je moet echt boven de materie staan om erachter te komen wáar het misgaat.

Is zijn actuele woordenschat te laag, waardoor hij teveel tijd kwijt is aan het opzoeken van woorden? Omdat je overal je woordenboek bij mag gebruiken, denken sommige mensen/pubers dat je niets meer hoeft te stampen. Maar je moet voldoende actieve kennis hebben, want anders blijf je opzoeken. Die tijd heb je niet bij een toets.

Is er iets mis met zijn grammatica? Kent hij wel alle declinaties en naamvallen met hun uitgangen goed? https://nl.wikipedia.org/wiki/Declinatie_(Latijn) Je moet dan eigenlijk per woord gaan afpellen wat er precies staat. Je hebt ook hier geen tijd om alles in je woordenboek op te zoeken. Bovendien moet je de naamvallen gewoon kennen.

Bij werkwoorden geldt ook zoiets: Zie hier (halverwege de pagina) : https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_ ... onjugaties
Per werkwoord zijn er minimaal 100 verschillende uitgangen die allemaal iets anders betekenen. Je moet die echt goed in je hoofd hebben zitten om te kunnen vertalen. Ik zou echt deze site eens goed bekijken en dan vergelijken met wat je zoon moet vertalen. Je zou van minder gek worden.

Vond hij het vak eerder wel leuk? Hij is een half jaar geleden nog over gegaan. Was dat toen al met een onvoldoende of ging het toen nog goed?

Als hij niet op een categoraal gym zit, zou ik hem vooral de keuze geven om alsnog naar het atheneum te gaan.Dan doet hij eindexamen in Engels en Duits (of Frans). Daar heeft hij uiteindelijk veel meer aan.
Ipv dat jij een cursus gaat doen om hem te helpen, zou ik hem die cursus laten doen. Veel effectiever. Tenzij je graag zelf ook Latijn leert.

Hij krijgt nu al les en extra bijles, wat denk je dat het zou toevoegen dat jij er wat meer kennis van hebt? Want wat voor zetje geeft iemand die net start met een nieuwe taal aan iemand die al 3 jaar les krijgt?
MarvelousMrsMaisel schreef:
01-02-2019 23:44
Helpen bij is ook niet hetzelfde al 'ik had het zonder Latijn nooit gekund'.

Ik vind het gymnasium een goede basis voor een bredere ontwikkeling. Je krijgt niet alleen Latijn en Grieks, maar ook Klassieke Culturele Vorming (in mijn tijd dan). Op een seculair gymnasium ligt 't niveau ook vaak nog wat hoger dan op gemengde scholengemeenschappen. Al met al een hele goede basis voor mensen die graag wat verder kijken dan hun neus lang is.

Met Latijn als basis was ik bovendien geholpen bij het leren van meerdere talen tegelijk. En ik heb later alsnog een nuttig niveau Spaans gehaald. Een beetje gymnasiast is namelijk nooit uitgeleerd.
Er zijn vele manieren om verder te kijken dan je neus lang is. Dat hoeft niet via Latijn en Grieks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven