Werk & Studie alle pijlers

Opgelegde functieverandering

04-02-2019 11:55 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

Ik wil gewoon even mijn ei kwijt en ben benieuwd naar reacties van mensen die hetzelfde hebben of een positieve vibe kunnen geven.

Ik werk bij een groothandel in beveiligingsapparatuur (heb ervaring in licht administratief werk, ben iig totaal niet van de cijfertjes)
Ik begon hier bijna 15 jaar geleden als telefoniste/receptioniste, na 4 jaar wilde ik wat meer uitdaging en kwam op de orderdesk terecht. Invoeren van orders, levertijden bevestigen aan klanten en ook telefonische orders aannemen. Regelmatig kreeg je aan de telefoon vragen over de producten en zodra het te inhoudelijk werd dan verbonden wij deze door naar onze verkoopafdeling. Uiteindelijk kregen wij op de orderdesk geen inkomende telefoontjes meer van klanten, omdat wij geen productkennis hebben (we zijn tenslotte geen verkopers) Dat is nu inmiddels al zo'n 4 a 5 jaar. Inmiddels zijn er ook al heel veel producten gewijzigd en heel onduidelijk in het systeem. Ik weet van veel dingen niet eens wat ik zit in te voeren, omdat je aan de omschrijvingen niet eens kan zien wat het is (wat vroeger wel was) Ik vond mijn werk tot nu toe uitdagend en leuk. Lekker orders invoeren. De weborders controleren. Klanten informeren over de levertijden en mails van klanten beantwoorden. Nieuwe klanten bevestigingsmails sturen met info etc.
Ik werk verder ook (omdat ik mama ben) nog maar 2,5 dag.
Maaaaaaaaaaaaar ze kregen weer de kolder in hun kop in het bedrijf. We vallen sowieso weer onder een ander Amerikaans bedrijf en zijn inmiddels ook een BENELUXteam geworden. Alles moest 1 worden. We hebben bijv een verkoopbinnendienst, die offertes maakt en klanten informeren etc en ik (en nog 2 collega's) op de orderdesk die zich niet bezig houden met verkoop/sales, maaaaaaaaaaaaaaar vanaf begin dit jaar is er geen orderdesk meer, zo is besloten, wij horen nu ook ineens bij de afdeling verkoopbinnendienst. Met andere woorden, wij moeten productkennis gaan krijgen (met name de basisdingen) en weer telefoon aan gaan nemen, dus gewoon meedraaien met verkoopbinnendienst. Klanten te woord staan (geen idee waar ze het dan over hebben).
Kijk waar een pakketje blijft of een levertijd of voorraad checken (als ik het artikelnummer heb) dat lukt wel, maar gaan adviseren. Hoe dan?

Ik moet nu dus iets gaan doen wat ik helemaal niet kan (als je echt wilt kan je het zeggen mensen natuurlijk), maar ik wil dit ook helemaal niet. Ik wil geen sales doen, daar ligt mijn ambitie niet. Wat ik deed vond ik leuk, maar verkoopster worden? Ik werk maar 2,5 dag, hoe moet ik in hemelsnaam die productkennis op gaan doen, waar die jongens die er al jaren voor zitten het ook nog niet eens allemaal weten. Ik weet van mezelf dat ik die info die ik ga krijgen allemaal niet eens ga onthouden, want mijn interesse ligt hier niet. Net zo min dat ik thuis de administatie/hypotheek gebeuren allemaal niet snap en na meerdere keren uitleggen nog steeds niet begrijp. Ja op het moment zelf wel, maar een uur later ben ik het alweer kwijt. Dat zal zo ook met verkoop gaan. Ik ken mezelf, ik ga dit niet begrijpen/onthouden.

Plus, ga ik ook meer verdienen dan? Nee, moet naar de verkoop, maar zit wel met het salaris van receptie nog steeds, want toen ik naar de orderdesk ging kreeg ik er ook niets bij (op de standaard dingen na) Ons bedrijf kennende gaat er over een jaar als je wel iets meer weet ook niets bijkomen. Ben gekke Henkie niet.

Het kwam er met mijn gesprek onlangs ook op neer. Take it or leave it. Het is dit of je moet wat anders gaan zoeken.

Leuk hoor. Had je het naar je zin, komt er een omslag waar je niet gelukkig van wordt. Als ik dit gewild had had ik jaren geleden wel voor sales geleerd, maar dat is niets voor mij. Marges/kortingen weet ik het wat. Heb ik gewoon geen verstand van.

Ik vond goed wat ik deed. Ik vond dat leuk. Nu heb ik al weken buikpijn en ga weer met stress in mijn lijf naar het werk.

Het liefst wil ik gewoon kappen en weg, want ik weet bij voorbaat dat ik dit niet wil wat er komen gaat. Dat is niet mijn ding.

Maarja ... heb nog een oud contract (van voor de overname langer geleden) Wat ik hier verdien ga ik gewoon nergens anders krijgen. Ik ben er soort van ingerold en heb geen administratieve papieren. Ik zal zeker iets minder als de helft minder gaan verdienen dan, plus ik heb heel veel vrije dagen hier (voor 2,5 dag werken rond de 22 vrije dagen) en een 13e maand en iedere maand zo'n beetje commissie wat dan minstens 100 euro netto meer is bovenop je salaris en sommige maanden is het meer. Ohja en ook veel vrijheid, want het is gemakkelijk om vrij te krijgen of om dagen te wisselen of wat dan ook. Dus ja ... moeilijk om daar weg te gaan. Het werk wat ik deed was prima en leuk om die 2,5 dag daar te blijven.

Maarja ... nu dus een compleet andere functie. Iedereen in het bedrijf moet alles kunnen. Zowel de order aannemen, adviseren waar nodig (dus als iets niet op voorraad is met de klant bespreken en adviseren wat ie wilt of wat ik als alternatief kan gebruiken etc etc etc)

Ik weet het gewoon even niet.

Manlief zei ook, kijk het aan en blijf zeggen als ze gaan miepen op de zaak. "Tja, ik doe mijn best. Meer kan ik niet doen." ZIJ willen deze verandering. Dan ontslaan ze je maar als het echt niet gaat, maar zelf weggaan, niet doen.

Maar ongelukkig naar je werk is toch niet vol te houden. Ik zie het nu al niet zitten. Steen in mijn maag gevoel. Dat wil ik op mijn 39e helemaal niet meer!

Ben absoluut niet te beroerd om te werken, maar iets anders gaan doen kelder ik enorm in salaris (als je uberhaupt werk vindt) De 3 banen die ik had heb ben ik allemaal met geluk ingerold en heb ik lang gezeten) Vind op je 39e maar iets anders.

Weet het gewoon ff niet wat ik moet doen en ik wilde het ff van me afschrijven (alsnog een lang verhaal) Ik heb verder alles wat mijn hartje begeert, maar je door je werk ongelukkig te laten voelen wil ik gewoon niet.

Ik ben keihard aan het verzinnen wat ik dan kan gaan doen. Iets wat me echt gelukkig maakt, maar daar ben ik ook nog niet over uit.

Wie weet hebben jullie nog tips of adviezen of "positive vibes"

Liefs,
Sunflower
Je moet de basis leren, niet alles, dus dat scheelt al weer. En daarbij, je hoeft ook niet gelijk morgen alle kennis paraat te hebben.

Ik zou nogmaals een gesprek aanvragen om te vragen wat precies de bedoeling is, hoe je dat moet aanpakken, wat het tijdspad is, wat zij doen om jou daarbij te helpen en of er nog een salarisverhoging in zit. En vervolgens schouders eronder en aan de slag!
Of verder solliciteren als je hier echt helemaal geen zin in hebt.
Kan je nog wat met de reacties?
Wel zo aardig om te reageren naar de mensen die de moeite hebben genomen om jouw vraag te beantwoorden....
Ik zou graag iets nieuws leren, nooit een probleem geweest. Maar dingen actief gaan verkopen?

Neh. Niets voor mij.
Dus op dat vlak snap ik TO wel.
Of je gaat wat anders zoeken of je kijkt het even aan. Meer smaken zijn er niet.
Ah, nu snap ik weer waarom ik nooit iets op een forum zet. Je kunt in een verhaaltje niet ALLES precies neerzetten, want dat wordt een boekwerk waardoor je nu dus veel "onterechte kritiek" krijgt, maar gelukkig ook mensen die een beetje op dezelfde lijn zitten.

Misschien heb ik bepaalde punten iets verkeerd neergezet en kom ik erg negatief over.

Ik ben niet negatief van mezelf (dus manlief heeft gewoon een vrolijk persoon thuis), ik ben altijd een harde werker geweest vanaf mijn 17e al FULLTIME. Op een gegeven moment bij dit bedrijf 4 dagen, omdat het kon en omdat ik toen nog receptioniste was met iemand anders. Ik ben ALTIJD op mijn werk en zelden ziek. In tegenstelling tot een aantal collega's die al voor een 2e of 3e keer thuis hebben gezeten ivm een burnout en ik nog harder heb moeten werken. Hebben ze me nooit over gehoord. Of collega's die met een dwarse scheet of beetje hoofdpijn al niet komen (echt ze zijn er)

We hebben inmiddels een kindje en die gaat naar school, maar ik ben geen mama geworden om mijn kind op de BSO of opvang te gooien, ik zorg zelf voor mijn kind (dat siert mij vind ikzelf) Ik had de mogelijkheid dit zo te doen en mijn werk was daar helemaal akkoord mee (we hebben meerdere part-timers op deze functie) die 2,5 dag verzet ik altijd goed en netjes mijn werk en had er echt plezier in, ook omdat we andere dingen erbij zouden gaan krijgen. Geautomatiseerd of niet, heel veel dingen moeten toch nog steeds handmatig gedaan worden, omdat het systeem niet alles kan. Er lag vanalles op de planning, wat nu dus niet doorgaat vanwege WEER een andere verandering en dat is/was even een flinke domper. Ja ik baal ervan. Er zijn mensen die niet altijd maar hoeven te groeien. Ik vond mijn werk leuk zo en deed met secuur en met veel plezier.

Over mijn salaris etc. Waar ik nu sta met mijn salaris is zonder papieren. Het is mijn salaris van telefoniste destijds. Uiteindelijk orderdesk etc en veel meer verantwoording, nooit echt iets bijgekregen. Ik en nog een paar andere collega's hebben nog oude contracten, waar ze niet aan mochten komen (zo'n 8 jaar geleden na overname) en hebben we het geluk met de vele vrije dagen en de 13e maand. Andere collega's van mij die daarna allemaal zijn aangenomen hebben dat niet eens. Voor mij is dit salaris nu prima hoor, ik kan er gewoon van rondkomen, maar ik word zeker niet overbetaald. Dat is een ding wat zeker is. Ze lachen zich waarschijnlijk nog rot.

Kijk, ik ben niet te beroerd wat bij te leren. Ik ga ook vooralsnog mijn best doen, maar ik zeg wel eerlijk dat ik met een steen in mijn maag naar mijn werk ga. Ik moet dingen gaan doen die ik nooit gedaan heb en ja, ik ben bij voorbaat bang dat ik het niet ga onthouden, omdat we in het verleden ook wat cursussen hebben gedaan met nog een 2tal collega's en het is gewoon niet blijven hangen en het veranderd ook continu in deze business. Een collega van sales zegt zelf ook dat ie het af en toe niet meer begrijpt en weet, omdat er vanalles veranderd en hij heeft al jaren ervaring.
Misschien word ik daar ook in meegesleept. Weet je. Er speelt natuurlijk altijd meer in ieder bedrijf. Daar waar ik werk kun je echt een boek over schrijven. Niet zo zeer negatief, maar het is alles eromheen wat ook meespeelt en in de functie die ik had was het allemaal te doen, maar nu wordt het je gewoon moeilijker gemaakt.

Kreeg bijv bij mijn gesprek laatst de opmerking van mijn manager. Dit en dat gaan we doen, we willen het zo en zo. Ik had het ook liever gehouden zoals het was, maar we zullen erin mee moeten gaan, "maar wellicht zie je wel iets anders dichterbij je woonplaats dat je denk, nou dat lijkt me wel leuk"

Ik vatte hem iig op als: take it or leave it. We willen van je af (en de andere 2 van de orderdesk) dus gaan we jullie iets laten doen waarvan jullie (nog) geen verstand hebben.

Is gewoon geen toffe opmerking wat je aan het denken zet en ja op dat moment ff in negatieve zin.

Wat moet ik doen?
Misschien is dit het moment dat ik me helemaal moet gaan omscholen en echt wat anders gaan doen.

Je werkt om geld te verdienen en daarvan te leven, maar het werk mag toch wel op zijn minst een beetje leuk zijn. Dat was het iig wel, maar ik ben gewoon geen type met sales-ambities.

Vooralsnog ga ik het proberen en wat ik zei mijn best doen (want jaja, ik moet blij zijn dat ik werk heb) maar ik wil ook gelukkig blijven en dat kan alleen als je het naar je zin hebt, niet dan?

Bedankt voor jullie reacties iig ... ik sluit bij deze het topic af en zal de reacties hierop niet meer lezen. Ik ga er iig voor en hoop dat het wat wordt.
Nou ga dan een diplona halen voor iets dat je wel wil doen.
Oh nee, je leest al niet meer mee....want feedback, stel je voor.
En het is ook gek dat je door de jaren heen meer taken krijgt maar geen bijpassend salaris.
Gewoon geen telefoon opnemen.
Oei oei, jouw tweede reactie bevestigt echt mijn beeld over jou.

Je beredeneert echt alleen vanuit jezelf. Kom uit dit hokjes denken.
Doe iedereen een lol en ga iets anders zoeken.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 04-02-2019 18:08
3.16% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
04-02-2019 16:42
Ik zou graag iets nieuws leren, nooit een probleem geweest. Maar dingen actief gaan verkopen?

Neh. Niets voor mij.
Dus op dat vlak snap ik TO wel.
Of je gaat wat anders zoeken of je kijkt het even aan. Meer smaken zijn er niet.

Volgens mij valt het wel mee met het verkoop-stuk. Ze heeft het ook over offertes, klanten informeren, telefoon opnemen. Volgens mij is het bredere klantenservice en komt het stuk productkennis neer op 'klant heeft een vraag over product X'. Geen outbound cold calls.
Dus je wordt overbetaald maaaaaar je wil er toch meer voor betaald worden. En je denkt dat het werk er is voor jouw plezier maaaaaaaaar je werkgever ziet dat net even anders.

Rot voor je, echt. En inderdaad take it or leave it: solliciteren dus. Oh nee, want je werd overbetaald en hebt geen papieren. Lastig!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ben ik de enige die anders denkt?

Als je zelf eigenlijk volledig voor je gezin gaat ...

Laat man dan carrière maken, bergen overuren draaien en geld vangen en wordt zelf huisvrouw.
Met eventueel wat vrijwilligerswerk ernaast.

Zorg dan wel dat er voldoende op papier staat, voor als man je moest laten vallen.

Je kan natuurlijk die sales proberen, maar als het écht je ding niet is en je bent een zeef qua onthouden lig je toch in no time buiten.
Ik vind het erg rot voor je, maar echt geef het een kans. Je post zit vol aannames wat de functie zou inhouden.
Zie het positief in, je gaat wat anders leren, misschien vind je het wel heel erg leuk. Ander soort contact met klanten etc.
Ik lees niet direct een sales functie in jouw omschrijving, meer een soort klantenservice achtig contact, niet per se gericht op verkoop dmv koude acquisitie.
Lijkt mij juist leuk, om meer te leren van de producten die het bedrijf eigenlijk verkoopt. Ik lees ook nergens een bepaalde deadline dat je alles precies moet weten. Het geeft toch ook niet als je niet alles weet, kun je toch aangeven aan de klant? Dat je het gaat uitzoeken en erop terug komt?
Because schreef:
04-02-2019 17:48
Oei oei, jouw tweede reactie bevestigt echt mijn beeld over jou.

Je beredeneert echt alleen vanuit jezelf. Kom uit dit hokjes denken.
Ik herken dat wel van collega's en ook mezelf bij een reorganisatie.
Weerstand en willen blijven hangen in het oude, en het niet 'jouw schuld' vinden dat je wel de lusten maar niet de lasten wenst.
Sommigen komen daaruit, anderen niet. Die laatste groep merk ik wel van dat die eruit worden gewerkt.
Het is niet eerlijk en je hebt er niet om gevraagd, maar als je niet mee beweegt en alleen maar weigert verlies je invloed op wat er nog gaat komen.
Dan wordt er voor je beslist.
Lucifer2018 schreef:
04-02-2019 17:37
En het is ook gek dat je door de jaren heen meer taken krijgt maar geen bijpassend salaris.
Nee hoor. Ik ken nog wel zo'n bedrijf.
Budget, budget en budget.
Het-groepje schreef:
04-02-2019 18:14
Ik herken dat wel van collega's en ook mezelf bij een reorganisatie.
Weerstand en willen blijven hangen in het oude, en het niet 'jouw schuld' vinden dat je wel de lusten maar niet de lasten wenst.
Sommigen komen daaruit, anderen niet. Die laatste groep merk ik wel van dat die eruit worden gewerkt.
Het is niet eerlijk en je hebt er niet om gevraagd, maar als je niet mee beweegt en alleen maar weigert verlies je invloed op wat er nog gaat komen.
Dan wordt er voor je beslist.
De werkgever van TO is nogal eerlijk volgens TO. Ze doen geen enkele moeite onduidelijkheid te laten bestaan
(Dead Kennedys)
Jammer dat TO weg is. Ik ben best benieuwd wat de OR van de hele verandering vindt.
parbleumondieu schreef:
04-02-2019 18:25
Jammer dat TO weg is. Ik ben best benieuwd wat de OR van de hele verandering vindt.
Vind je het klinken als een OR-kwestie?
(Dead Kennedys)
Lucifer2018 schreef:
04-02-2019 17:37

Het kan ook betekenen dat ze al jaren meer verdient dan marktconform. Ze schreef tenslotte ook dat ze nergens anders dit salaris zal krijgen.
nerdopviva schreef:
04-02-2019 18:26
Het kan ook betekenen dat ze al jaren meer verdient dan marktconform. Ze schreef tenslotte ook dat ze nergens anders dit salaris zal krijgen.
Dat lijkt me de enige correcte interpretatie ja
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
04-02-2019 18:28
Dat lijkt me de enige correcte interpretatie ja
Aannames aannames.
Lucifer2018 schreef:
04-02-2019 18:29
Aannames aannames.
Ehm, nee, lezen wat TO schrijft. Als ze nergens hetzelfde kan verdienen is dat per definitie een niet-marktconform salaris. Ik heb oprecht moeite te geloven dat jij dat niet zou snappen
(Dead Kennedys)
nerdopviva schreef:
04-02-2019 18:26
Nou dit. Ze verdient blijkbaar nu meer dan markt en straks krijgt meer werk naar salaris. Nog niets te klagen, volgens mij.
Werkt je man ook 2,5 dag omdat hij papa is? Dat zou hem wel sieren. Hij is geen papa geworden om zijn kind op de BSO of opvang te gooien.

Je kunt of je inzetten en je draai vinden in de functie of je gaat wat anders zoeken.
Lillybit schreef:
04-02-2019 18:35
Werkt je man ook 2,5 dag omdat hij papa is? Dat zou hem wel sieren. Hij is geen papa geworden om zijn kind op de BSO of opvang te gooien.
of om zijn kind door mama te laten opvoeden

Je kunt of je inzetten en je draai vinden in de functie of je gaat wat anders zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven