Slecht Nederlands
donderdag 7 februari 2019 om 10:13
Sinds kort heb ik op mijn werk een nieuwe taak: het begeleiden van stagiaires en leerlingen. Leuk om te doen, maar ik schrik van de verslagen die ik soms aangeleverd krijg. Verslagen bevatten veel spelfouten (d'tjes en t'tjes die niet kloppen, geen interpunctie, slechte zinsbouw etc.) Het gaat om niveau 4 MBO-studenten. Dus zij hebben een VMBO-diploma, en als het goed is dus eindexamen Nederlands gedaan. Ook binnen het MBO wordt nog gewoon het vak Nederlands gegeven. Hoe komt het dan dat er zo slecht Nederlands geschreven wordt? Of zijn dit toevallig uitzonderingen.
Mijn collega's tillen er niet zo zwaar aan. Ik wel! Want dit is de nieuwe generatie. Over een aantal jaren staan zij op de werkvloer, en maken zij de verslagen, brieven etc. En dan zitten er in een gemiddeld zorgdossier een hoop spelfouten. Dat moeten we toch niet willen?
Hoe denken jullie hier over? Ervaren jullie dit ook?
Ik ga mijn stagiaires er overigens wel op aanspreken en zeggen dat zulk taalgebruik niet kan.
Mijn collega's tillen er niet zo zwaar aan. Ik wel! Want dit is de nieuwe generatie. Over een aantal jaren staan zij op de werkvloer, en maken zij de verslagen, brieven etc. En dan zitten er in een gemiddeld zorgdossier een hoop spelfouten. Dat moeten we toch niet willen?
Hoe denken jullie hier over? Ervaren jullie dit ook?
Ik ga mijn stagiaires er overigens wel op aanspreken en zeggen dat zulk taalgebruik niet kan.
zaterdag 9 februari 2019 om 00:46
Tja.....
zaterdag 9 februari 2019 om 01:02
Ik heb zelf heel veel moeite met correct Nederlands schrijven. Mijn spraak is goed, maar het schrijven vind ik erg lastig, vooral goed lopende zinnen schrijven. Ik moet heel veel nadenken en dubbelchecken voordat ik iets opschrijf.
Op mijn werk heb ik daar niet echt last van, ik hoef geen hele teksten te schrijven, maar wel correct Nederlands en Engels spreken. Tijdens mijn studie loop ik daar nu wel tegen aan, vooral bij het schrijven van samenvattingen. Ik wil zoveel opschrijven, maar ik kan dat niet in een goedlopende zin plaatsen.
Ik heb een warboel van dansende zinnen in mijn hoofd
Op mijn werk heb ik daar niet echt last van, ik hoef geen hele teksten te schrijven, maar wel correct Nederlands en Engels spreken. Tijdens mijn studie loop ik daar nu wel tegen aan, vooral bij het schrijven van samenvattingen. Ik wil zoveel opschrijven, maar ik kan dat niet in een goedlopende zin plaatsen.
Ik heb een warboel van dansende zinnen in mijn hoofd
zaterdag 9 februari 2019 om 02:06
Toen ik nog op het mbo zat vond ik dat ook zo erg. We moest best vaak groepsverslagen schrijven, en ik stelde dan altijd voor om een laatste taalcheck te doen. Dat was niet nodig zeiden mijn klasgenoten dan, want Word heeft spellingscontrole.
Het ingeleverde verslag moest wel gelijk zijn aan dat van je groepsgenoten, dus moest ik een verslag inleveren dat vól met fouten stond. Gelukkig merkte ik vrij gauw dat de docent niet echt lette op of het wel echt exact gelijk aan elkaar was, dus deed ik die taalcheck alleen bij mijn eigen verslag.
Het is echt lastig om perfectionistisch te zijn in een mbo-klas. Gelukkig had ik één klasgenoot die ook zo was, dus als het even kon werkte wij altijd samen. Ik zal heus ook wel eens een foutje maken, wie niet, maar de verslagen die mijn klasgenoten op het mbo wilde inleveren waren vaak echt tenenkrommend.
Het Nederlands van de docenten was soms trouwens ook schandalig. Bijvoorbeeld een toetsvraag waarin het woord 'mits' gebruikt wordt ipv 'tenzij'. Dat kan écht niet, dan wordt het namelijk een totaal andere vraag. Toen ik de docent daarop aansprak, snapte ze niet wat ik bedoelde.
Het ingeleverde verslag moest wel gelijk zijn aan dat van je groepsgenoten, dus moest ik een verslag inleveren dat vól met fouten stond. Gelukkig merkte ik vrij gauw dat de docent niet echt lette op of het wel echt exact gelijk aan elkaar was, dus deed ik die taalcheck alleen bij mijn eigen verslag.
Het is echt lastig om perfectionistisch te zijn in een mbo-klas. Gelukkig had ik één klasgenoot die ook zo was, dus als het even kon werkte wij altijd samen. Ik zal heus ook wel eens een foutje maken, wie niet, maar de verslagen die mijn klasgenoten op het mbo wilde inleveren waren vaak echt tenenkrommend.
Het Nederlands van de docenten was soms trouwens ook schandalig. Bijvoorbeeld een toetsvraag waarin het woord 'mits' gebruikt wordt ipv 'tenzij'. Dat kan écht niet, dan wordt het namelijk een totaal andere vraag. Toen ik de docent daarop aansprak, snapte ze niet wat ik bedoelde.
zaterdag 9 februari 2019 om 03:57
Pakweg 25 jaar geleden werd bij mijn toenmalige werkgever besloten de corrector die met pensioen ging niet te vervangen. Word had inmiddels het werk van de goede man grotendeels overgenomen was het idee. Ik vind het nog steeds een gemis. Want natuurlijk maken de meeste mensen fouten, en inderdaad lijkt het erger en erger te worden. Sinds mijn kinderen de basisschool doorlopen hebben verbaast het me ook niet meer. Als leerkrachten massaal tientallen fouten per pagina maken mag je verwachten dat hun leerlingen het ook niet goed leren. Maar ik zie het bij leeftijdgenoten ook, en zij ook bij mij. Daarom vond ik een corrector zo fijn, je ziet je eigen fouten niet zo makkelijk.
Maar in alle eerlijkheid, als je oud en ervaren genoeg bent om stagiaires te begeleiden, en je ontdekt nu pas dat taalvaardigheid bij veel starters niet zo goed is als je zou wensen, dan heb je wel onder een steen geleefd tot nu toe.
Maar in alle eerlijkheid, als je oud en ervaren genoeg bent om stagiaires te begeleiden, en je ontdekt nu pas dat taalvaardigheid bij veel starters niet zo goed is als je zou wensen, dan heb je wel onder een steen geleefd tot nu toe.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 9 februari 2019 om 06:27
In mijn vorige baan werkte ik veel met collega's die een hbo diploma hadden. En zelfs die kregen vaak geen normale zin zonder fout uit hun toetsenbord.
Ikzelf denk dat het niet zozeer te maken heeft met de hoeveelheid of de kwaliteit van het onderwins dat je krijgt, maar met hoe veel je zelf leest. En dan heb ik het over ouderwetse, papieren boeken. Als je veel leest krijg je meer "gevoel" bij taal. Je hoeft niet meer na te denken over spelling of gramatica, je voelt het als het ware. Het schuurt echt als je een fout leest.
Ikzelf denk dat het niet zozeer te maken heeft met de hoeveelheid of de kwaliteit van het onderwins dat je krijgt, maar met hoe veel je zelf leest. En dan heb ik het over ouderwetse, papieren boeken. Als je veel leest krijg je meer "gevoel" bij taal. Je hoeft niet meer na te denken over spelling of gramatica, je voelt het als het ware. Het schuurt echt als je een fout leest.
zaterdag 9 februari 2019 om 07:38
En verstuurd.
zaterdag 9 februari 2019 om 08:03
zaterdag 9 februari 2019 om 08:57
Zoals “onderwins”?Dymphnatam schreef: ↑09-02-2019 06:27In mijn vorige baan werkte ik veel met collega's die een hbo diploma hadden. En zelfs die kregen vaak geen normale zin zonder fout uit hun toetsenbord.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 9 februari 2019 om 09:28
Ik ben communicatieadviseur, tekstschrijver en (eind)redacteur.
Ben intelligent, hbo+ opgeleid met ruim 10 jaar ervaring in dit vak en daarvoor heb ik bijna 10 jaar als secretaresse gewerkt.
Ik schrijf leuk, vlot, beschik over een zeer ruime woordenschat en kan zowel praktische korte teksten als proza met prachtige volzinnen schrijven.
Maar ik heb ook ADHD...
Dus studeren, boven de boeken zitten vooral, is altijd lastig geweest, regeltjes leren en onthouden een soort onmogelijke opgave. Ik vraag me nog steeds af hoe ik sommige examens gehaald heb.
Dat betekent dat het communicatievak aan een kant enorm bij me past (‘zo lekker creatief’) maar als ik er niet heel scherp op ben wemelen mijn teksten van de d/t fouten. Zeker in zinnen waar je hebben/zijn kunt weglaten (en dat doe ik nogal eens omdat het vlotter leest) dan herken ik het niet als voltooid deelwoord.
En wat voel ik me dan stom als mensen me erop wijzen....
En nee, het is geen excuus en ja, ik vind ook dat ik het goed moet doen. Maar lastig is het wel. En zelden iemand die begrijpt dat als je op dit niveau werkt, dat je dan nog zulke fouten maakt. En eigenlijk begrijp ik het zelf ook niet...
Ben intelligent, hbo+ opgeleid met ruim 10 jaar ervaring in dit vak en daarvoor heb ik bijna 10 jaar als secretaresse gewerkt.
Ik schrijf leuk, vlot, beschik over een zeer ruime woordenschat en kan zowel praktische korte teksten als proza met prachtige volzinnen schrijven.
Maar ik heb ook ADHD...
Dus studeren, boven de boeken zitten vooral, is altijd lastig geweest, regeltjes leren en onthouden een soort onmogelijke opgave. Ik vraag me nog steeds af hoe ik sommige examens gehaald heb.
Dat betekent dat het communicatievak aan een kant enorm bij me past (‘zo lekker creatief’) maar als ik er niet heel scherp op ben wemelen mijn teksten van de d/t fouten. Zeker in zinnen waar je hebben/zijn kunt weglaten (en dat doe ik nogal eens omdat het vlotter leest) dan herken ik het niet als voltooid deelwoord.
En nee, het is geen excuus en ja, ik vind ook dat ik het goed moet doen. Maar lastig is het wel. En zelden iemand die begrijpt dat als je op dit niveau werkt, dat je dan nog zulke fouten maakt. En eigenlijk begrijp ik het zelf ook niet...
zaterdag 9 februari 2019 om 09:29
Is i.p.v. eens vind ik een lastige, daar lees ik nog steeds niet overheen.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 9 februari 2019 om 09:43
Aangezien je zelf eindredacteur geweest lijkt me toch bent toch dat je liever wat kleine foutjes hebt en verder gewoon een goed stuk dan een foutloos verhaal dat desondanks net niet helemaal lekker leest?swaentje71 schreef: ↑09-02-2019 09:28Ik ben communicatieadviseur, tekstschrijver en (eind)redacteur.
Maar ik heb ook ADHD...
Kleine foutjes haalt een tweede lezer er zo uit en dan is het klaar.
zaterdag 9 februari 2019 om 09:45
GrammaticaDymphnatam schreef: ↑09-02-2019 06:27In mijn vorige baan werkte ik veel met collega's die een hbo diploma hadden. En zelfs die kregen vaak geen normale zin zonder fout uit hun toetsenbord.
zaterdag 9 februari 2019 om 09:47
Wat een bijna poëtisch onbegrijpelijke zin
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 9 februari 2019 om 10:07
Allochtonen op het VMBO/MBO spreken doorgaans slecht Nederlands. Als je dat hoort. Alles is die. Die auto, die boek, die meisje. Verschrikkelijk.
Ook mensen uit de provincie spreken slecht Nederlands. Groningers en zo. Echt een taalachterstand hebben ze daar. Hij is groter als mij, dat soort dingen.
Het taalniveau keldert in straf tempo. Was iedereen maar zo goed als ik.
Ook mensen uit de provincie spreken slecht Nederlands. Groningers en zo. Echt een taalachterstand hebben ze daar. Hij is groter als mij, dat soort dingen.
zaterdag 9 februari 2019 om 10:07
rups13 schreef: ↑09-02-2019 00:18Ook stagebegeleidster hier. Heb het ooit aangekaart bij school. En wat hun zeiden is dat ik op de praktijk moet beoordelen en niet op spelfouten. Daar was school voor. Maar als ik een verslag aangeleverd krijg met veel fouten dan geef ik wel aan dat ze echt de fouten eruit moeten halen. Wij schrijven ook brieven en verslagen naar klanten, dus ik vind het wel belangrijk dat dit zonder fouten verstuurd word. Mijn leidinggevende heeft ooit een brief terug gekregen door een klant met de spelfouten aangestreeptsindsdien laat ze alles door iemand anders controleren voordat ze iets verstuurd.
Op het forum vind je het dan weer niet belangrijk?
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 09-02-2019 10:13
1.42% gewijzigd
zaterdag 9 februari 2019 om 10:10
Ik heb het gevoel alsof mensen het minder belangrijk vinden om foutloze teksten te schrijven. Als de strekking maar voor iedereen te begrijpen is.
Ik zie regelmatig verslagen van artsen die vol met fouten staan.
Zelf heb ik diverse functies gehad waarin ik o.a. artikelen en teksten schreef. Wat ik vooral merk is dat het lastig is om je eigen tekst te redigeren. Daarom liet ik het altijd iemand anders doorlezen. Op mijn beurt keek ik dan weer teksten van anderen na.
Je wordt, zeker bij langere teksten, op den duur blind voor je eigen fouten.
Ik zie regelmatig verslagen van artsen die vol met fouten staan.
Zelf heb ik diverse functies gehad waarin ik o.a. artikelen en teksten schreef. Wat ik vooral merk is dat het lastig is om je eigen tekst te redigeren. Daarom liet ik het altijd iemand anders doorlezen. Op mijn beurt keek ik dan weer teksten van anderen na.
Je wordt, zeker bij langere teksten, op den duur blind voor je eigen fouten.
zaterdag 9 februari 2019 om 10:23
Op bladzijde 21 van dit document kun je zien wat je mag verwachten van leerlingen op niveau 1F, 2F en 3F.
Leerlingen van het vmbo, mbo 1, 2 en 3 mag je verwachten dat ze niveau 2F beheersen. Woorden zoals betaalt/betaald, word jij, beoordeelt/beoordeeld, gebeurd/gebeurt zitten op niveau 3F. Dat mag verwacht worden als leerlingen mbo niveau 4 hebben afgerond. Stagiaires hebben hun studie nog niet afgerond, dus mag je ze er op aanspreken omdat ze wel naar dat niveau toe moeten werken.
[url]file:///C:/Users/spi/Downloads/referentiekader-taal-en-rekenen-referentieniveaus.pdf[/url]
Leerlingen van het vmbo, mbo 1, 2 en 3 mag je verwachten dat ze niveau 2F beheersen. Woorden zoals betaalt/betaald, word jij, beoordeelt/beoordeeld, gebeurd/gebeurt zitten op niveau 3F. Dat mag verwacht worden als leerlingen mbo niveau 4 hebben afgerond. Stagiaires hebben hun studie nog niet afgerond, dus mag je ze er op aanspreken omdat ze wel naar dat niveau toe moeten werken.
[url]file:///C:/Users/spi/Downloads/referentiekader-taal-en-rekenen-referentieniveaus.pdf[/url]
zaterdag 9 februari 2019 om 10:41
willem1959 schreef: ↑09-02-2019 10:07Allochtonen op het VMBO/MBO spreken doorgaans slecht Nederlands. Als je dat hoort. Alles is die. Die auto, die boek, die meisje. Verschrikkelijk.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zaterdag 9 februari 2019 om 10:42
Pavlovski schreef: ↑09-02-2019 10:23Op bladzijde 21 van dit document kun je zien wat je mag verwachten van leerlingen op niveau 1F, 2F en 3F.
Van Leerlingen van het vmbo, mbo 1, 2 en 3 mag je verwachten dat ze niveau 2F beheersen. Woorden zoals betaalt/betaald, word jij, beoordeelt/beoordeeld, gebeurd/gebeurt zitten op niveau 3F. Dat mag verwacht worden als leerlingen mbo niveau 4 hebben afgerond. Stagiaires hebben hun studie nog niet afgerond, dus mag je ze er op aanspreken omdat ze wel naar dat niveau toe moeten werken.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)