Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Het begint bij het begin, dingen uit handen WILLEN geven.
Iedere bestuurder kent het wel, zo'n irritante bijrijder die paniek veroorzaakt met opmerkingen "schakelen" en "let op dat stoplicht"

Zo is het voor een man in het huishouden ook in veel gevallen.
Man verzorgt het eten maar krijgt een hele riedel over zich heen, de macaroni niet te lang, de uien tot ze goudgeel zijn, een bordje apart houden want Fleur lust geen soepgroente etc.

Dat werkt niet, jij verzorgt het eten dus jouw verantwoordelijkheid en ja dat zal best een keer fout gaan maar daar leer je ook weer van.

En niet 5 keer de keuken in met goedbedoelde tips & adviezen ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
09-02-2019 11:35
Het begint bij het begin, dingen uit handen WILLEN geven.
Iedere bestuurder kent het wel, zo'n irritante bijrijder die paniek veroorzaakt met opmerkingen "schakelen" en "let op dat stoplicht"

Zo is het voor een man in het huishouden ook in veel gevallen.
Man verzorgt het eten maar krijgt een hele riedel over zich heen, de macaroni niet te lang, de uien tot ze goudgeel zijn, een bordje apart houden want Fleur lust geen soepgroente etc.

Dat werkt niet, jij verzorgt het eten dus jouw verantwoordelijkheid en ja dat zal best een keer fout gaan maar daar leer je ook weer van.

En niet 5 keer de keuken in met goedbedoelde tips & adviezen ;)
Was het maar zo simpel.
pejeka schreef:
09-02-2019 10:33
Ik denk dat je té gefixeerd bent op de optie dat het alleen de vrouw zou kunnen zijn die thuis blijft. Natuurlijk kan dat ook de man zijn, die de kamer een goede beurt geeft, de bedden verschoont, de keuken sopt, enz. terwijl de vrouw haar carrière buitenshuis heeft. Maar los daarvan, is het onzin te stellen dat je alleen bevrediging uit een taak kunt hebben als die betaald wordt.
Dat zegt ook niemand.

Mijn man en ik ambiëren het allebei niet om het huishouden tot onze voornaamste taak te promoveren. Het gaat prima tussen de bedrijven door en met behulp van een schoonmaker die iedere week vier uur komt boenen redden we het prima.
pejeka schreef:
09-02-2019 10:52
Dan zit je toch met een aantal dagen dat er niemand thuis is voor de kinderen, lijkt me.
Daarvoor hebben ze iets uitgevonden: kdv of een gastouder tot de kinderen 4 jaar zijn, daarna gaan ze iedere dag naar school. Opa's en oma's zijn vaak ook zeer bereid om een dagje op te komen passen.
Mevrouw75 schreef:
09-02-2019 11:40
Was het maar zo simpel.

Ligt er aan wat voor relatie / man je hebt.
Als we geloven dat man en vrouw gelijk zijn (dat zijn ze) lijkt het me toch onwaarschijnlijk dat "hij" geen gymtas kan inpakken of een bord warm eten kan koken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
09-02-2019 13:09
Als we geloven dat man en vrouw gelijk zijn (dat zijn ze) lijkt het me toch onwaarschijnlijk dat "hij" geen gymtas kan inpakken of een bord warm eten kan koken.
Dit lijkt mij ook onwaarschijnlijk. De verhalen die ik hier lees over mannen en wat ze allemaal niet kunnen, maken me altijd aan het lachen.
Z0MER schreef:
09-02-2019 13:29
Dit lijkt mij ook onwaarschijnlijk. De verhalen die ik hier lees over mannen en wat ze allemaal niet kunnen, maken me altijd aan het lachen.
Nou ja het kan natuurlijk. Een kennis van mij heeft daadwerkelijk hersenletsel waardoor dat soort dingen soms niet soepel gaan. Maar die is ook voor een groot deel afgekeurd en werkt niet fulltime in een functie met allerlei verantwoordelijkheden.

Dus dan is er geen sprake van selectief functioneren: hoog op werk, maar thuis ineens zwakbegaafd.
Okey,

Dus zulke mannen moeten we behandelen als kinderen?
TO samen aan tafel zitten en bespreken wat jou dwarszit.
Hij zou dan wel komen met een oplossing.
MargjeM schreef:
09-02-2019 13:40
Nou ja het kan natuurlijk. Een kennis van mij heeft daadwerkelijk hersenletsel waardoor dat soort dingen soms niet soepel gaan. Maar die is ook voor een groot deel afgekeurd en werkt niet fulltime in een functie met allerlei verantwoordelijkheden.

Dus dan is er geen sprake van selectief functioneren: hoog op werk, maar thuis ineens zwakbegaafd.
Dat is toch een uitzondering? En niet het soort man/probleem waar het hier over gaat.
hollebollegijs schreef:
09-02-2019 13:09
Je had het toch over bemoeienis
Nog 1 tip: een weekje weggaan een optie? Gewoon in overleg (niets traumatisch).

Maar wel lang genoeg voor je man om te beseffen hoeveel klusjes en geplan er aan te pas komen om iedereen met de juiste spullen op locatie af te leveren. Dus niet van alles gaan voorbereiden. Of het gaat prima en dan kun jij wellicht wat relaxter er in staan. Of het is een ramp en dan heb je aangetoond hoe veel extras je doet.
MadameJean schreef:
09-02-2019 17:10
Nog 1 tip: een weekje weggaan een optie? Gewoon in overleg (niets traumatisch).

Maar wel lang genoeg voor je man om te beseffen hoeveel klusjes en geplan er aan te pas komen om iedereen met de juiste spullen op locatie af te leveren. Dus niet van alles gaan voorbereiden. Of het gaat prima en dan kun jij wellicht wat relaxter er in staan. Of het is een ramp en dan heb je aangetoond hoe veel extras je doet.
Een weekje is niks hoor. Dan blijven alle klusjes gewoon liggen.
Mevrouw75 schreef:
09-02-2019 17:16
Maandje idd.
Z0MER schreef:
09-02-2019 11:52
Daarvoor hebben ze iets uitgevonden: kdv of een gastouder tot de kinderen 4 jaar zijn, daarna gaan ze iedere dag naar school. Opa's en oma's zijn vaak ook zeer bereid om een dagje op te komen passen.
Schandalig dat opa's en oma's daarvoor ingeschakeld worden. Opa's en oma's zijn er om af en toe lekker leuke dingen te doen met de kleinkinderen, ze af en toe te verwennen of ze een weekendje te logeren te hebben. Niet als onbetaalde oppas voor een schare aan kleinkinderen, waardoor ze 3 dagen per week (want dag 1 de kinderen van kind 1, dag 2 de kinderen van kind 2, enz.) volle dagen in touw zijn. Tuurlijk zeggen opa en oma geen nee vaak, maar het is geen dumpplek voor je kinderen. JOUW leven, regel het dan lekker zelf, zonder andere mensen te verplichten om 7 uur op te staan omdat jij jouw kinderen daar wil afzetten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
09-02-2019 18:01
Schandalig dat opa's en oma's daarvoor ingeschakeld worden. Opa's en oma's zijn er om af en toe lekker leuke dingen te doen met de kleinkinderen, ze af en toe te verwennen of ze een weekendje te logeren te hebben. Niet als onbetaalde oppas voor een schare aan kleinkinderen, waardoor ze 3 dagen per week (want dag 1 de kinderen van kind 1, dag 2 de kinderen van kind 2, enz.) volle dagen in touw zijn. Tuurlijk zeggen opa en oma geen nee vaak, maar het is geen dumpplek voor je kinderen. JOUW leven, regel het dan lekker zelf, zonder andere mensen te verplichten om 7 uur op te staan omdat jij jouw kinderen daar wil afzetten.
Wij hebben niks gevraagd. De opa en oma die hier een dag per week oppassen wilden dat zelf dolgraag en zijn naar ons toekomen met deze vraag, al toen ik zwanger was.

Alle partijen zijn heel tevreden met deze regeling, dus ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen, of mogen?

Er zijn geen andere kleinkinderen, dus deze opa en oma passen echt maar een dagje op en ze kijken er iedere week naar uit. Ze zijn nog erg fit, begin 60'ers.
pejeka schreef:
09-02-2019 18:01
Mogen opa's en oma's dat misschien zelf beslissen?!!

Ja, het komt voor dat ze misbruikt worden omdat de kinderen ervan uitgaan dat opa en oma het enig vinden om op het kleinkroost te passen. En ja, het komt ook voor dat opa en oma 2 dagen in de maag gesplitst krijgen terwijl ze 1 dag per week genoeg zouden vinden, maar geen 'nee' durven zeggen.
Maar het komt ook erg vaak voor dat opa's en oma's het juist leuk vinden!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Z0MER schreef:
09-02-2019 18:12
Wij hebben niks gevraagd. De opa en oma die hier een dag per week oppassen wilden dat zelf dolgraag en zijn naar ons toekomen met deze vraag, al toen ik zwanger was.

Alle partijen zijn heel tevreden met deze regeling, dus ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen, of mogen?

Er zijn geen andere kleinkinderen, dus deze opa en oma passen echt maar een dagje op en ze kijken er iedere week naar uit. Ze zijn nog erg fit, begin 60'ers.
Da's fijn, maar niet in alle gevallen zo natuurlijk. Vaak zijn opa's en oma's ermee begonnen, met de beste intentie, bij de geboorte van hun 1e kleinkind, toen ze inderdaad rond de 60 waren. En toen kreeg dochter 2 een kind, en daarna zoon 3, en die kwamen ook vragen om een dagje oppas, en veel opa's en oma's denken dan "tja, we hebben het voor de eerste gedaan, dus nou kunnen we het voor de volgende niet weigeren" en voor je het weet, zitten opa en oma 10 jaar lang in de kleine kinderen.

Daarnaast geldt dat het binnenkort natuurlijk over zal zijn met opa en oma als oppas. Want ook opa en oma moeten tegenwoordig tot hun 68e werken en zijn gewoon niet thuis overdag. Daarnaast krijgen veel mensen steeds vaker pas kinderen als ze tegen de 40 zijn, en dan zijn opa en oma al midden 70 en ook niet meer de fitste vaak. Dus tegen de tijd dat de kleine dan 3 of 4 is, zijn opa en oma 80 en van die mensen kan je dan toch nauwelijks vragen nog even lekker actief op de kleine te passen, lijkt me.
pejeka schreef:
09-02-2019 18:21
Da's fijn, maar niet in alle gevallen zo natuurlijk. Vaak zijn opa's en oma's ermee begonnen, met de beste intentie, bij de geboorte van hun 1e kleinkind, toen ze inderdaad rond de 60 waren. En toen kreeg dochter 2 een kind, en daarna zoon 3, en die kwamen ook vragen om een dagje oppas, en veel opa's en oma's denken dan "tja, we hebben het voor de eerste gedaan, dus nou kunnen we het voor de volgende niet weigeren" en voor je het weet, zitten opa en oma 10 jaar lang in de kleine kinderen.

Daarnaast geldt dat het binnenkort natuurlijk over zal zijn met opa en oma als oppas. Want ook opa en oma moeten tegenwoordig tot hun 68e werken en zijn gewoon niet thuis overdag. Daarnaast krijgen veel mensen steeds vaker pas kinderen als ze tegen de 40 zijn, en dan zijn opa en oma al midden 70 en ook niet meer de fitste vaak. Dus tegen de tijd dat de kleine dan 3 of 4 is, zijn opa en oma 80 en van die mensen kan je dan toch nauwelijks vragen nog even lekker actief op de kleine te passen, lijkt me.
Voor deze opa en oma geldt dat allemaal niet. Ze zijn nog jong en meerdere kleinkinderen gaan er niet komen, alleen onze kinderen.

Ze kregen mijn man toen ze een jaar of 25 waren en wij waren begin 30 toen we onze kinderen kregen, dus we zijn allemaal nog jong. Het is ook maar een tijdelijke situatie, want over een paar jaar is de jongste ook 4+ en gaan ze allebei naar school. Als ze dus richting de 65 gaan is de belasting alweer weg.

Ik vind dat je het erg dramatiseert.
Z0MER schreef:
09-02-2019 18:48
Voor deze opa en oma geldt dat allemaal niet. Ze zijn nog jong en meerdere kleinkinderen gaan er niet komen, alleen onze kinderen.

Ze kregen mijn man toen ze een jaar of 25 waren en wij waren begin 30 toen we onze kinderen kregen, dus we zijn allemaal nog jong. Het is ook maar een tijdelijke situatie, want over een paar jaar is de jongste ook 4+ en gaan ze allebei naar school. Als ze dus richting de 65 gaan is de belasting alweer weg.

Ik vind dat je het erg dramatiseert.
Nee, dat is gewoon het reële toekomstbeeld. Kijk, op dit moment zijn er (nog net) opa's en oma's die leven volgens het traditionele patroon van "opa werkt en oma is huisvrouw". We zitten in het staartje van die generatie en binnenkort bestaat die niet meer. Dus nú kan je als werkende ouder nog een beroep doen op opa en oma, want oma is vaak toch heel de dag thuis.

Maar hoe gaan we dat over 5 of 10 jaar doen? Want dan heeft oma ook een baan en moet tot haar 68e werken. Dus dan zijn er geen opa's en oma's meer die overdag thuis zijn om op de kleinkinderen te passen. Nog daargelaten dat mensen steeds ouder kinderen krijgen en dan zijn opa en oma logischerwijze ook ouder. Het is al heel gewoon dat opa en oma rond de 70 zijn als ze grootouder worden, en niet meer rond de 50 zoals nog niet zo lang geleden. En dan zijn ze misschien ook minder fit en minder vief zodra ze grootouder worden.
Ook al is het uit noodzaak, grootouders kunnen en mogen altijd nee zeggen. Die horen ook slim genoeg te zijn nee te zeggen omdat er een "verplichting" voor een volgende lichting ontstaat. Dat kun je ouders niet kwalijk nemen.

Wij als kersverse opa en oma werken allebei, hebben ook gelijk gezegd dat een structurele oppas hem niet gaat worden. Gelukkig kan mijn dochter wel een beroep doen op haar schoonmoeder. En als ik eerlijk ben, het gaat niet praktisch, maar ik zou best alle weken een dagje op mijn kleindochter willen passen.
die ik wilde bestaat al...
pejeka schreef:
09-02-2019 19:01
Nee, dat is gewoon het reële toekomstbeeld. Kijk, op dit moment zijn er (nog net) opa's en oma's die leven volgens het traditionele patroon van "opa werkt en oma is huisvrouw". We zitten in het staartje van die generatie en binnenkort bestaat die niet meer. Dus nú kan je als werkende ouder nog een beroep doen op opa en oma, want oma is vaak toch heel de dag thuis.

Maar hoe gaan we dat over 5 of 10 jaar doen? Want dan heeft oma ook een baan en moet tot haar 68e werken. Dus dan zijn er geen opa's en oma's meer die overdag thuis zijn om op de kleinkinderen te passen. Nog daargelaten dat mensen steeds ouder kinderen krijgen en dan zijn opa en oma logischerwijze ook ouder. Het is al heel gewoon dat opa en oma rond de 70 zijn als ze grootouder worden, en niet meer rond de 50 zoals nog niet zo lang geleden. En dan zijn ze misschien ook minder fit en minder vief zodra ze grootouder worden.
De term part-time werken, zegt je dat iets?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Wat maakt het jou uit welke beslissing ouders over tien jaar gaan nemen. Ik neem niet aan dat willekeurige ouders hun peuters bij jou in huis dumpen omdat hun ouders geen tijd hebben om op te passen.
pejeka schreef:
09-02-2019 19:01

Onze ouders werken gewoon nog hoor. En het is niet zo dat oma vooral oppast, opa is zeker zo actief bezig met de kinderen. Hij zegt spijt te hebben dat hij vroeger fulltime heeft gewerkt toen zijn kinderen klein waren en probeert die tijd nu alsnog mee te maken.

Ze werken alleen geen van allen meer vijf dagen in de week. Er bestaan allerlei zeer gunstige regelingen voor oudere werknemers, waardoor ze met behoud van salaris minder kunnen werken.

Zowel mijn moeder als schoonmoeder hebben in hun leven lang minstens vier dagen per week gewerkt, maar de meeste tijd vijf dagen. Mijn oma's werkten ook allebei, in het huishouden, voor de kinderen (6+), op het land en administratief in het bedrijf. Hun moeders werkten ook volop voor de kinderen en op de boerderij.

Dus ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat vrouwen niet werken in eerdere generaties. Moeders met jonge kinderen kregen overigens door alle generaties heen hulp van familie, vrienden en bekenden.
Mevrouw75 schreef:
09-02-2019 17:16
Laatste week voor vakantie :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven