Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Z0MER schreef:
09-02-2019 13:29
Dit lijkt mij ook onwaarschijnlijk. De verhalen die ik hier lees over mannen en wat ze allemaal niet kunnen, maken me altijd aan het lachen.
Het probleem is natuurlijk dat je binnen een gezin een bepaalde "taakverdeling" hebt, hij doet de auto, de tuin en het klussen en zij doet weer andere dingen.
Dan is het best even spannend als die balans verstoort wordt, op mijn werk ook tref ik regelmatig vrouwen die door scheiding en overlijden wat betreft APK en onderhoud alleen voor staan.
Omdat ik er veel al 12 / 13 jaar ken spreek ik af dat ik de helpende hand bied en vooral zie te voorkomen dat ze in handen van piraten vallen die ze het vel over de oren halen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
10-02-2019 08:41
Het probleem is natuurlijk dat je binnen een gezin een bepaalde "taakverdeling" hebt, hij doet de auto, de tuin en het klussen en zij doet weer andere dingen.
Dan is het best even spannend als die balans verstoort wordt, op mijn werk ook tref ik regelmatig vrouwen die door scheiding en overlijden wat betreft APK en onderhoud alleen voor staan.
Omdat ik er veel al 12 / 13 jaar ken spreek ik af dat ik de helpende hand bied en vooral zie te voorkomen dat ze in handen van piraten vallen die ze het vel over de oren halen.

Nou nou, wat heroïsch!

Hebben die vrouwen geen internet? Je kunt toch googelen voor recensies?
hollebollegijs schreef:
Als er nou iets simpel is, dan is het wel je auto afleveren bij de garage. Iedere idioot kan op internet wel zien waar je wel en vooral niet moet wezen.
Z0MER schreef:
10-02-2019 09:20
Als er nou iets simpel is, dan is het wel je auto afleveren bij de garage. Iedere idioot kan op internet wel zien waar je wel en vooral niet moet wezen.
Net zo simpel als de wasmachine aanzetten natuurlijk.
Daarin snap ik HBG dan wel weer. Waarom zou je wel de wasmachine aan kunnen zetten, maar niet je auto naar de garage kunnen brengen? Net zoals je dus blijkbaar wel de auto naar de garage kunt brengen (welke garage? Hoe weet je dat je niet opgelicht wordt, hoe weet je wat je moet vertellen? of weet ik het welke drempel je voelt als je iets een eerste keer doet) en niet de wasmachine aan kunt zetten.

Natuurlijk kun je die dingen allemaal wel, maar als je iets voor de eerste keer doet gaat het gewoon niet vanzelf. Het gaat inderdaad om een taakverdeling en als die omgegooid wordt moet je schakelen en dat gaat niet vanzelf.

(Dat voorbeeld van die auto snap ik zo, ik heb niet eens een rijbewijs en zou zelfs over een drempel moeten om te tanken, of olie te controleren ofzo, of überhaupt eens een rijbewijs halen;)
tonkje schreef:
09-02-2019 20:28
De term part-time werken, zegt je dat iets?
Je bedoelt dat grootouders parttime werken en op hun vrije dag op de kleinkinderen passen? Ik ga dat dus echt niet doen later. Vrij is vrij.

Overigens zie ik in mijn werk zeer veel jonge grootouders, een enkeling nog onder de 40. Waarvan de meesten huisvrouw zijn en er veel zelf ook nog jonge kinderen hebben. Die passen vaak een halve week of meer op.
ereader schreef:
10-02-2019 09:43
Je bedoelt dat grootouders parttime werken en op hun vrije dag op de kleinkinderen passen? Ik ga dat dus echt niet doen later. Vrij is vrij.
Een andere grootouder misschien wel. Pejeka was (uiteraard) erg stellig: grootouders kunnen niet oppassen want die zijn aan het werk. Terwijl Nederland nu juist kampioen parttime werken is. Waardoor die reden om niet te kunnen oppassen lang niet altijd zal opgaan. Zijn er nog genoeg andere redenen natuurlijk.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
1x per jaar apk. Je zegt gewoon: Ik wil een apk check, dat is het. 5 minuten werk.

Om dat nu naast taken als de was doen en eten koken te zetten vind ik altijd vreemd. Dat zijn allemaal taken waar je iedere dag wel een uur mee bezig bent.
Z0MER schreef:
10-02-2019 13:58
1x per jaar apk. Je zegt gewoon: Ik wil een apk check, dat is het. 5 minuten werk.

Om dat nu naast taken als de was doen en eten koken te zetten vind ik altijd vreemd. Dat zijn allemaal taken waar je iedere dag wel een uur mee bezig bent.
Ja gek, hoe de verdeling vaak tussen "heroïsche af en toe klussen" voor mannen en "geestdodende, onopvallende dagelijkse rotklussen" voor vrouwen zijn en dat mannen daarbij 'helpen' naast hun eigen werklast.

Ik zou graag ruilen, lekker klussen, auto onderhoud en af en toe grasmaaien en de vuilnis buiten, maar het overnemen van de 'mannenklussen' en laten liggen van de 'vrouwenklussen' zorgt er gek genoeg niet voor dat de rollen omgedraaid worden en alles toch gedaan wordt.

Ook het uiterst steekhoudende "ik doe al meer dan andere mannen" schijnt een vrouw niet te mogen gebruiken als redenering.

Flauw.
honingbijtje schreef:
10-02-2019 15:57
Ja gek, hoe de verdeling vaak tussen "heroïsche af en toe klussen" voor mannen en "geestdodende, onopvallende dagelijkse rotklussen" voor vrouwen zijn en dat mannen daarbij 'helpen' naast hun eigen werklast.

Ik zou graag ruilen, lekker klussen, auto onderhoud en af en toe grasmaaien en de vuilnis buiten, maar het overnemen van de 'mannenklussen' en laten liggen van de 'vrouwenklussen' zorgt er gek genoeg niet voor dat de rollen omgedraaid worden en alles toch gedaan wordt.

Ook het uiterst steekhoudende "ik doe al meer dan andere mannen" schijnt een vrouw niet te mogen gebruiken als redenering.

Flauw.
Volgens mij heb ik het in ieder geval niet over heroïsche klussen voor mannen en al helemaal niet over geestdodende, onopvallende dagelijkse rotklussen voor vrouwen.
hollebollegijs schreef:
Het probleem is gewoon dat mensen tegenwoordig DRIE dagtaken hebben die zo goed mogelijk verdeeld moeten worden over twee mensen. Twee mensen die een groot deel van de week al buitenshuis werken, dat zijn twee dagtaken, en in de derde dagtaak heeft logischerwijze geen van beiden zin en daarom wordt die als een hete aardappel heen en weer geschoven met veel gekissebis of schiet die erbij in. Economisch participeren is tot heilig iets verklaard, en de zorg voor huis en kinderen iets dat je er even "naast" doet, of moet zien te doen. Want blijkbaar niet economisch relevant. En helemaal logisch dat je, als je allebei een dag gewerkt hebt, geen zin hebt om na het koken, eten en opruimen, nog eens opgewekt een emmer sop te pakken om de badkamer een goede beurt te geven of de keuken te soppen, of met stofdoek en stofzuiger gewapend de huiskamer op zijn kop gaat zetten, of de ramen gaat zemen. Maar het moet wél gebeuren allemaal, en dan krijg je het gehakketak van "Ja maar, ik heb de was al opgevouwen en nou moet JIJ... (vul maar in)." Allemaal dingen waar helemaal niet over gehakketakt hoefde te worden in de tijd dat er één partner thuis was die overdag al die dingen deed. Maar we hebben voor een andere invulling gekozen en dus is er constant gezanik over het huishouden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dat is de tweede shift die je nu beschrijft...
rosings schreef:
10-02-2019 18:31
Dat is de tweede shift die je nu beschrijft...
Nou, daar hebben veel stellen al de handen vol aan. En als de derde shift gaat over het wegbrengen van kinderen voor sport e.d., daar deden mijn ouders niet aan, we gingen er gewoon zelf heen, lopend, of op de fiets, naar de club. In mijn tijd hadden kinderen nog gewoon benen en die konden zomaar naar school lópen, of fietsen, en naar de club. En zaken als met het energiebedrijf bellen over een rekening, of iets anders administratiefs regelen, deed de thuisblijvende ouder gewoon overdag.
pejeka schreef:
10-02-2019 18:38
Nou, daar hebben veel stellen al de handen vol aan. En als de derde shift gaat over het wegbrengen van kinderen voor sport e.d., daar deden mijn ouders niet aan, we gingen er gewoon zelf heen, lopend, of op de fiets, naar de club. In mijn tijd hadden kinderen nog gewoon benen en die konden zomaar naar school lópen, of fietsen, en naar de club. En zaken als met het energiebedrijf bellen over een rekening, of iets anders administratiefs regelen, deed de thuisblijvende ouder gewoon overdag.
Dat is ook de tweede shift, die je hier omschrijft.
honingbijtje schreef:
10-02-2019 18:41
Dat is ook de tweede shift, die je hier omschrijft.
Nou, dan ben ik toch behoorlijk benieuwd wat die enorm tijdrovende derde shift is.
Wij besteden die taken uit, die je beschrijft. Een schoonmaker kan in vier uur tijd een hoop doen in huis. Het huishouden vind ik een ontzettend saaie taak. Ik heb altijd het idee dat mijn hersenen langzaam afsterven als ik daarmee bezig ben.
Z0MER schreef:
10-02-2019 18:48
Wij besteden die taken uit, die je beschrijft. Een schoonmaker kan in vier uur tijd een hoop doen in huis. Het huishouden vind ik een ontzettend saaie taak. Ik heb altijd het idee dat mijn hersenen langzaam afsterven als ik daarmee bezig ben.
Ik niet. Ik ben bezig met iets dat me plezier geeft, een schone frisse badkamer, of een schone frisse slaapkamer, en ik weet dat mijn man er ook van geniet. En als ik dan in de avond in bed duik in een luchtig opgeschud dekbed met een fris ruikende hoes er omheen, gewassen gordijnen die fris ruiken en alles schoon en zuiver, dan geniet ik daarvan.
pejeka schreef:
10-02-2019 18:43
Nou, dan ben ik toch behoorlijk benieuwd wat die enorm tijdrovende derde shift is.
Niet tijdrovend, energierovend.
De derde shift is het management, bestuur en de coördinatie, de planning, roostermakerij en taakbeheer, en de controle functie.
Dit doe je ondertussen al het andere wat je doet.
pejeka schreef:
10-02-2019 18:52
Ik niet. Ik ben bezig met iets dat me plezier geeft, een schone frisse badkamer, of een schone frisse slaapkamer, en ik weet dat mijn man er ook van geniet. En als ik dan in de avond in bed duik in een luchtig opgeschud dekbed met een fris ruikende hoes er omheen, gewassen gordijnen die fris ruiken en alles schoon en zuiver, dan geniet ik daarvan.
Ik geniet van een schoon huis, maar niet van het schoonmaken zelf. Prima geregeld dan toch? Jij doet het zelf en geniet daarvan, ik laat het doen en geniet daarvan.
Oh, en het feit dat door het overdragen van taken die je in de derde shift bijhoudt, de ander alleen maar 'helpt' en je een gunst verleent. Dus dat je constant niet genoeg zelf lijkt te doen.
honingbijtje schreef:
10-02-2019 15:57

Flauw.
Precies. Ik hoor dat vrouwen vaak zeggen als een soort verweer: ja, maar mijn man doet alles voor het auto-onderhoud en hij zet het vuilnis wekelijks buiten en als we in de zomer gaan barbecuen, dan steekt hij hem aan.

Zij doen dus zelf al het andere en geloven dan dat het eerlijk verdeeld is :@@:
honingbijtje schreef:
10-02-2019 18:53
Niet tijdrovend, energierovend.
De derde shift is het management, bestuur en de coördinatie, de planning, roostermakerij en taakbeheer, en de controle functie.
Dit doe je ondertussen al het andere wat je doet.
En dat kost je tig uur per dag ofzo? Welk taakbeheer, welke controle? Is je huishouden een bedrijf waarin taken beheerd en gecontroleerd moeten worden? Krijgen degenen die ze moeten uitvoeren dan ook jaarlijks een functioneringsgesprek ofzo? Over welk geneuzel hebben we het hier?
pejeka schreef:
10-02-2019 19:03
En dat kost je tig uur per dag ofzo? Welk taakbeheer, welke controle? Is je huishouden een bedrijf waarin taken beheerd en gecontroleerd moeten worden? Krijgen degenen die ze moeten uitvoeren dan ook jaarlijks een functioneringsgesprek ofzo? Over welk geneuzel hebben we het hier?
Bespaar je de moeite het te begrijpen. Als je geen kinderen hebt is er ook geen derde shift. Ik denk niet dat mensen zonder kinderen de volle omgang kunnen begrijpen.
Z0MER schreef:
10-02-2019 19:05
Bespaar je de moeite het te begrijpen. Als je geen kinderen hebt is er ook geen derde shift. Ik denk niet dat mensen zonder kinderen de volle omgang kunnen begrijpen.
Ik probeer me in te denken welke "derde shift" mijn ouders dan destijds hadden, maar eerlijk nooit gemerkt dat ze daar uren per dag mee bezig waren. En ze hadden toch echt twee kinderen. Tuurlijk waren er ook destijds ouderavonden die bezocht moesten worden, of moest de contributie voor de sportclub worden betaald, en moest eraan gedacht worden af te melden als mijn broer of ik ziek waren, maar om nou te zeggen dat het een dagelijkse zware belasting was... nee. Nooit gemerkt dat mijn vader of moeder twee uur per dag in de avond gebogen zat over de loodzware "derde shift"...
pejeka schreef:
10-02-2019 17:47
Het probleem is gewoon dat mensen tegenwoordig DRIE dagtaken hebben die zo goed mogelijk verdeeld moeten worden over twee mensen. Twee mensen die een groot deel van de week al buitenshuis werken, dat zijn twee dagtaken, en in de derde dagtaak heeft logischerwijze geen van beiden zin en daarom wordt die als een hete aardappel heen en weer geschoven met veel gekissebis of schiet die erbij in. Economisch participeren is tot heilig iets verklaard, en de zorg voor huis en kinderen iets dat je er even "naast" doet, of moet zien te doen. Want blijkbaar niet economisch relevant. En helemaal logisch dat je, als je allebei een dag gewerkt hebt, geen zin hebt om na het koken, eten en opruimen, nog eens opgewekt een emmer sop te pakken om de badkamer een goede beurt te geven of de keuken te soppen, of met stofdoek en stofzuiger gewapend de huiskamer op zijn kop gaat zetten, of de ramen gaat zemen. Maar het moet wél gebeuren allemaal, en dan krijg je het gehakketak van "Ja maar, ik heb de was al opgevouwen en nou moet JIJ... (vul maar in)." Allemaal dingen waar helemaal niet over gehakketakt hoefde te worden in de tijd dat er één partner thuis was die overdag al die dingen deed. Maar we hebben voor een andere invulling gekozen en dus is er constant gezanik over het huishouden.

Jij kan het je misschien niet voorstellen, maar sommigen mensen krijgen energie van hun werk. Toen onze kinderen nog zo klein waren dat ze om 19:00 uur in bed lagen, pakte ik juist op mijn werkdag nog even die emmer sop. Heerlijk rustig soppen, zonder kindergeneuzel tussendoor. Kon ik in een half uurtje meer doen dan overdag met een baby en een peuter om mee heen en een kleuter die heen en weer naar school moest.

Verder zit jouw denken erg vast in weken op maandag t/m vrijdag van half negen tot vijf. En weekend op zaterdag en zondag, naar de kerk en bij oma op de koffie. Effe wakker worden! Al jaren en jaren verlopen werkweken niet meer zo standaard. Maar ook de weekenden niet. Op woensdag heeft oma ook koffie en op zondag kun je ook de badkamer soppen.

Verder is wat mij hierboven beschrijft vooral tweede shift en geen derde.
pejeka schreef:
10-02-2019 18:43
Dus na 32 pagina's in dit topic, geef je toe dat helemaal niet weet waar het over gaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven