Multiculturele relatie

20-03-2009 15:48 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Met veel interesse een aantal topics gelezen hier maar ook vastgesteld dat er weinig actuele posts zijn over dit onderwerp. vandaar dat ik een nieuw topic open.

OK, ik zal even kort vertellen waar mijn interesse vandaan komt en wellicht hebben jullie nog handige tips voor me of kunnen jullie me jullie ervaringen vertellen. Ik ben ook wel benieuwd naar de huidige situatie van een antal oude forum leden zoals bv Boubaah.

Ik heb bij een bezoek aan een vriendin 700 km verderop 2 maanden geleden mijn vriend ontmoet. Hij komt uit Soedan en is moslim.

Ik daarentegen Nl, niet gelovig en daarnaast zeer open minded (dacht ik..).

Regelmatig hebben we discussies over geloof, religie, al die regels van de Islam maar we zijn daarnaast stapelverliefd. Jullie raden het al, ik twijfel enorm of onze relatie wel stand gaat houden als we nu al zoveel discussies hebben. Ik kan nl moeilijk leven met het feit dat hij zijn leven leidt aan de hand van de regels ipv zijn gezond verstand (wat ik gewend ben). vandaar mijn interesse hoe het nu met jullie gaat en naar jullie ervaringen. Vooral met gelovige moslim-mannen uit Soedan of andere landen in Afrika

ben benieuwd!!

groetjes, Connect
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 09:31:

[...]

Tsja, dat vind ik dan toch anders. Hoe krom het ook is. Van dat vriendje weet ik dat dus niet. Op het moment dat ik dat wél zou weten, wordt het dus een ander verhaal.Nu sla je de spijker zelf of zijn kop! Van die Moslim wéét je het toch ook niet?
Maar zou je die jongen zonder dat je hem kent verbieden bij je thuis te komen? Je weet toch niet wat voor vlees je in de kuip hebt voor je hem kent (ik bedoel het kan ook een type Aboutaleb zijn, wie heeft dáár nou problemen mee).

Ik ken ook een meisje die kreeg een zwarte vriend (gewoon geboren en getogen Nederlander trouwens, en zijn ouders ook, uit één van de ex-kolonieën) en die jongen was niet welkom bij haar ouders omdat hij zwart was. Dat vind ik wel hééééél heftige dingen hoor!!!!!!!

Zulke écht racistische en discriminerende dingen heb ik gelukkig niet meegemaakt en al helemaal niet in mijn directe omgeving, mijn familie en vrienden zijn 'gewoon normaal' en keken echt niet op toen ik thuiskwam met een buitenlander.

Wat ik in die vorige posts bedoelde was meer uit te leggen hoe het kan komen dat je 'opeens' veel meer gespitst bent op allerlei zogenaamd vrij onschuldige opmerkingen.
quote:zusenzo schreef op 24 maart 2009 @ 09:32:

omdat ik niet wil dat mijn kinderen op het feit dat ze een Turkse vader hebben, aangesproken worden met vragen als:

moet je moeder een hoofddoek? etc...

.Maar wat is er in godesnaam mis met die vraag?! Dat bedoel ik met op alle slakken zout leggen...
quote:zusenzo schreef op 24 maart 2009 @ 09:29:

Als je er zelf voor kiest geen varkensvlees te eten en geen alcohol te drinken ben je dan onderdrukt, ondanks dat jij er zelf voor kiest, nee dus.

Glad ijs.

De meeste meisjes worden besneden omdat moeders dat willen. Als vrouwen vrouwenbesnijdenis in stand houden is het 'dus' geen onderdrukking?

Extreem voorbeeld maar je snapt mijn punt denk ik.
quote:Wiebenik81 schreef op 24 maart 2009 @ 09:33:

[...]

Nu sla je de spijker zelf of zijn kop! Van die Moslim wéét je het toch ook niet?Klopt! Maar daar weet ik bij voorbaat al dat dat geloof me ontzettend tegenstaat. Als dochter met vriend uit Staphorst aan zou komen zetten, zou ik ook zo mn bedenkingen hebben. En nee, ik geloof niet in een 'gematigd moslim'.
Wat er godsnaam mis is met die vraag?

Wat denk je zelf, alsof iedere Turk een hoofddoek omheeft, waarom word deze vraag gesteld, juist omdat mijn man Turks is.

Hoe in godsnaam moet mijn kind van 5 uitleggen waarom ik geen hoofddoek draag, als hij niet eens weet wat het is.
Marg, ik snap je maar ik heb het over een volwassen vrouw, die een keus maakt geen varkensvlees te eten.
Ik vind het dus geen rare vraag. Is het weleens in je opgekomen dat het ook interesse kan zijn? Dat bedoel ik dus, alles wordt negatief opgevat en daar word ik weleens moe van.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 09:36:

[...]

Klopt! Maar daar weet ik bij voorbaat al dat dat geloof me ontzettend tegenstaat. Als dochter met vriend uit Staphorst aan zou komen zetten, zou ik ook zo mn bedenkingen hebben. En nee, ik geloof niet in een 'gematigd moslim'.

Ok, vooroordeel dus...jammer jammer...

En een gematigd Moslim? Tja, een vriendin van mij is al 20 jaar getrouwd met een gematigd moslim. In die zin, dat zij in ieder geval gewoon haar wijntjes kan drinken, naar feestjes kan gaan etc etc. Hij is daar totaal niet moeilijk in.

Jammer hoor dat je iedereen zo over 1 kam scheert. Ik vind dat echt zonde.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 09:39:

Ik vind het dus geen rare vraag. Is het weleens in je opgekomen dat het ook interesse kan zijn? Dat bedoel ik dus, alles wordt negatief opgevat en daar word ik weleens moe van.Hoe zou jij het vinden als je continu de vraag krijgt of je altijd op klompen loopt? Daar wordt je toch gewoon een beetje moe van? En kom op, tegenwoordig WETEN mensen toch wel dat niet alle moslima's een hoofddoek dragen? Waarom moet dit dan toch steeds gevraagd worden.
Volgens mij gaan we trouwens behoorlijk off-topic....hihi

Het gaat nu meer over vooroordelen dan over hoe het is om een multiculti-relatie te hebben..
Dat snap ik Zusenzo. Er zijn ook volwassen vrouwen die terug gaan naar een man die hen slaat. Ik vind dat wanneer een persoon zich compleet aanpast aan een ander, uit eigen vrije wil, dat toch niet echt een gezonde situatie. En wanneer een man verwacht dat zijn vrouw zich compleet aanpast omdat zij nou eenmaal met een vagina is geboren, en zij doet dat, vind ik dat wél onderdrukking.

Maar natuurlijk pas je je altijd aan elkaar aan in een relatie, en waar die grens dan ligt weet ik niet zo goed. Voor mezelf zou het wel grensoverschrijdend zijn als mijn vriend zou vragen of ik niet meer zoveel uit zou willen gaan, me niet zo blood zou willen kleden, niet zoveel zou werken, niet zo hard zou lachen, etc.
quote:Wiebenik81 schreef op 24 maart 2009 @ 09:41:

[...]

Hoe zou jij het vinden als je continu de vraag krijgt of je altijd op klompen loopt? Daar wordt je toch gewoon een beetje moe van? En kom op, tegenwoordig WETEN mensen toch wel dat niet alle moslima's een hoofddoek dragen? Waarom moet dit dan toch steeds gevraagd worden.

Nou, heel veel mensen weten dat dus níet. En als ze mij dat zouden vragen, over die klompen? Frankly my dear... Het zou me dus echt niet boeien. Echt waar niet.

Mijn dochter is blond, ik niet. Ik krijg vaak de vraag te horen of zij wel van mij is. Moet ik nu gaan huilen? Nee, ik besef me dondersgoed dat het misschien ook een apart gezicht is en dat misschien niet iedereen biologie in zn pakket had.
Ik ken behoorlijk wat gematigde moslims, vooral Iraniërs en Afghanen.
Die soort interesse kan me gestolen worden.

Weet je Fleur , vroeger zag ik dat idd ook als interesse en ging dan in gesprek maar 9 van de 10 keer komt het er op neer hoe ik moest uitkijken en hoe gevaarlijk het wel niet was dat ik me inliet met een Turk.

Als ik ergens naar toe opbel met mijn man zijn achternaam doen ze net of ik uit een ei kom en vragen ze: begrijp u me wel mevrouwtje?1

Als mijn kind niet meekomt op school dan komt dat vaders cultuur, want Turkse mannen zijn lui en daarom houdt hij vast niet van knippen en plakken en opruimen.

Je kan me zeggen dat het interesse is, vaak hoop ik het ook maar het is gewoon heel vaak geen interesse.

Jammer genoeg.

Ik begrijp je standpunt hoor, maar door dit soort dingen ben je gewoon wat gevoeliger geworden ervoor.
quote:Margaretha2 schreef op 24 maart 2009 @ 09:44:

Maar natuurlijk pas je je altijd aan elkaar aan in een relatie, en waar die grens dan ligt weet ik niet zo goed. Voor mezelf zou het wel grensoverschrijdend zijn als mijn vriend zou vragen of ik niet meer zoveel uit zou willen gaan, me niet zo blood zou willen kleden, niet zoveel zou werken, niet zo hard zou lachen, etc.Dat zou mijn grens ook wel over gaan hoor!
quote:zusenzo schreef op 24 maart 2009 @ 09:46:

Als mijn kind niet meekomt op school dan komt dat vaders cultuur, want Turkse mannen zijn lui en daarom houdt hij vast niet van knippen en plakken en opruimen.

Hebben ze dat letterlijk gezegd op school?

Mijn broer voerde geen flikker uit op school, was lui. Geen haar op mn moeders hoofd die dacht dat ze eigenlijk bedoelden dat mijn broer lui was door zijn Surinaamse vader.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 09:45:

[...]

Nou, heel veel mensen weten dat dus níet. En als ze mij dat zouden vragen, over die klompen? Frankly my dear... Het zou me dus echt niet boeien. Echt waar niet.

Mijn dochter is blond, ik niet. Ik krijg vaak de vraag te horen of zij wel van mij is. Moet ik nu gaan huilen? Nee, ik besef me dondersgoed dat het misschien ook een apart gezicht is en dat misschien niet iedereen biologie in zn pakket had.

Ten eerste weten die mensen dat niet, omdat ze er geen oprechte interesse in hebben. Anders hadden ze het namelijk al lang geweten. Ten tweede is jouw dochter een feit en geloof een keuze en is een keuze bekritiseerbaar. En dus ligt dat lastiger. En ten derde, als die mensen het allemaal oprecht uit interesse vragen, waarom lachen ze er dan zo cynisch bij en maken ze er in groepjes een grapje van?

Vraag me af hoe jij dat zou vinden? Zie je het dan nog steeds als oprechte interesse?
Ik ben redelijk naief dus ik zou dat ook niet zo uit een verhaal halen hoor.

Dit is letterlijk gezegd.
quote:zusenzo schreef op 24 maart 2009 @ 09:47:

[...]

Dat zou mijn grens ook wel over gaan hoor!En de mijne ook!
[
Ja, ik zie het over het algemeen nog steeds als oprechte interesse ja. Dat ze er cynisch bij lachen is natuurlijk ook maar subjectief.

En zeggen dat mensen geen oprechte interesse hebben omdat ze het anders allang geweten zouden hebben, is ook een beetje kort door de bocht. Veel mensen hebben zich er gewoon nooit mee bezig hoeven houden, en is dat erg?

Een collega zat in dat Turkse vliegtuig dat gecrasht is. Ik vroeg me opeens af hoe dat zit met hoofddoek. In hoeverre moet dan de hoofddoek opgehouden worden als je door dat weiland strompelt. Wat weegt zwaarder etc... En wat zegt de Koran daarover. Kreeg ik ook een normaal antwoord op. Had ik dit allang moeten weten? Was ik met deze vraag niet oprecht? Als ik die indruk bij haar gewekt heb, dan is dat tocht echt dikke vette pech voor haar. Maar ik kreeg niet de indruk dat zij het een rare vraag vond. Zij niet.
quote:meldmisdaadanoniem schreef op 24 maart 2009 @ 09:56:

[...]

Ik kon voordat ik hem ontmoette niet persoonlijk marokkanen nee....Echt helemaal niet? Dus dan waren je vooroordelen idd nergens op gebaseerd....
Echt waar Fleurtje, je kunt nu wel de hele tijd stellen dat het ligt aan de overgevoeligheid van vrouwen die met een moslim zijn maar ik heb zoveel 'grappen' over me heen gekregen:

- 'kom je nu nooit meer buiten?'

- familieleden die met een marokkaans accent tegen me gingen praten.

- vragen of ik deze zomer in een burkini ga zwemmen..

Ik kan nog wel veel meer vertellen, maar het heeft me zo'n pijn gedaan dat mijn familie en vrienden niet achter me stonden. En nu ze merken dat hun grappen onze relatie niet uit elkaar kan halen, moeten ze hem toch de kans geven. En nu komen ze er achter wat een aardige rustige jongen het wel niet is.... Pfff, zonder al hun vooroordelen, had ons een hoop ellende bespaart kunnen worden. Het heeft een hoop kapot gemaakt tussen mijn familie en mij. En dat is niet de schuld van mijn vriend...
quote:Wiebenik81 schreef op 24 maart 2009 @ 09:59:

Echt waar Fleurtje, je kunt nu wel de hele tijd stellen dat het ligt aan de overgevoeligheid van vrouwen die met een moslim zijn maar ik heb zoveel 'grappen' over me heen gekregen:

- 'kom je nu nooit meer buiten?'

- familieleden die met een marokkaans accent tegen me gingen praten.

- vragen of ik deze zomer in een burkini ga zwemmen..

Al die dingen kun je toch met humor pareren? Ik begin nu te denken dat het niks met de afkomst van je vriend te maken heeft, dat je sowieso misschien snel lichtgeraakt bent...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven