Vitamine D
zaterdag 23 februari 2019 om 14:46
Hi,
Elke keer als ik mijn bloed laat prikken dan is mijn vitamine D beneden de referentiewaarden. Aan het einde van de zomer pas nét binnen de normen.
Ik heb een lichte huid, kom elke dag zeker een halfuur buiten, Ik draag geen hoofddoek en zodra t weer het toelaat ga ik lekker met blote benen naar buiten. In de zomer ook naar het strand enzo.
Alleen de afgelopen 2 wintermaanden heb ik veel dagen van zonsopgang tot zonsondergang binnen op kantoor gezeten helaas.
Ik merk nu steeds meer klachten die allemaal bij een d-tekort voorkomen.
Ik neem al weken lang elke dag vitamine d (100% adh), en vitamine d (200% van de adh) + magnesium. Blijkbaar werken deze pilletjes niet of onvoldoende.
Is 300% van de adh per dag niet voldoende om een tekort op te heffen? Zou ik meer moeten slikken?
Werkt een zonnebank kuur misschien ook om vitamine d op peil te brengen?
Het liefste verhuis ik vandaag nog naar een tropisch land
Iemand tips om vit D weer snel op niveau te krijgen?
Groetjes vanaf mijn zonnige balkon
Elke keer als ik mijn bloed laat prikken dan is mijn vitamine D beneden de referentiewaarden. Aan het einde van de zomer pas nét binnen de normen.
Ik heb een lichte huid, kom elke dag zeker een halfuur buiten, Ik draag geen hoofddoek en zodra t weer het toelaat ga ik lekker met blote benen naar buiten. In de zomer ook naar het strand enzo.
Alleen de afgelopen 2 wintermaanden heb ik veel dagen van zonsopgang tot zonsondergang binnen op kantoor gezeten helaas.
Ik merk nu steeds meer klachten die allemaal bij een d-tekort voorkomen.
Ik neem al weken lang elke dag vitamine d (100% adh), en vitamine d (200% van de adh) + magnesium. Blijkbaar werken deze pilletjes niet of onvoldoende.
Is 300% van de adh per dag niet voldoende om een tekort op te heffen? Zou ik meer moeten slikken?
Werkt een zonnebank kuur misschien ook om vitamine d op peil te brengen?
Het liefste verhuis ik vandaag nog naar een tropisch land
Iemand tips om vit D weer snel op niveau te krijgen?
Groetjes vanaf mijn zonnige balkon
zaterdag 23 februari 2019 om 16:33
Dat is mooi kut, ik slik chronisch. Weer iets wat niet meer vergoed wordt.gizzmo-returns schreef: ↑23-02-2019 15:28sinds 1 januari jl is dit dus veranderd.....
is helemaal uit de zorgverzekeringswet gehaald.
Het gaat o.a. om Colecalciferol tablet 400 en 800 IE en de vloeibare vorm 25.000 IE en de 50.000 IE,
zaterdag 23 februari 2019 om 16:35
Is niet raar. Ligt aan aan hoe erg de tekorten zijn.
Alleen bij ernstige deficientie krijg je nog ampullen. Dan is er vaak ook een opname probleem. En maakt het seizoen niet zo veel uit.
Bij TO is dat aan de OP te lezen niet het geval en kan ze met drogistpillen het tekort meestal gewoon opvangen en verder voorkomen.
zaterdag 23 februari 2019 om 16:36
Ik kreeg bij waarde 19 gewoon tabletten.Lucifer2018 schreef: ↑23-02-2019 16:35Is niet raar. Ligt aan aan hoe erg de tekorten zijn.
Alleen bij ernstige deficientie krijg je nog ampullen. Dan is er vaak ook een opname probleem. En maakt het seizoen niet zo veel uit.
Bij TO is dat aan de OP te lezen niet het geval en kan ze met drogistpillen het tekort meestal gewoon opvangen en verder voorkomen.
zaterdag 23 februari 2019 om 16:37
Ik volg dit even, net 2 uur in de zon gezeten en ik voel me echt een soort van opladen. Ik had vorig jaar bloed laten prikken en zat qua waarde volgens mij op 20. Toen kreeg ik ampullen en daarna pilletjes die zijn bij de kruidvat te halen. Ik vond het alleen wel apart dat ze niet zei dat ik na een bepaalde tijd weer zou moeten prikken om te kijken of het weer op peil is. Ik voelde me vorige maand namelijk echt verschrikkelijk.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
zaterdag 23 februari 2019 om 16:37
De ampullen voor chronische gedoetjes wel. Ik heb een herhaalrecept gekregen. Maar wel nadat ik aangaf dat ik chronisch was en opname probleem had en dat die pilletjes van de drogist niet hielpen. Een belletje van apotheek naar huisartsassistent en ik kreeg ze mee en vergoed.
zaterdag 23 februari 2019 om 16:40
Elk uur?
Er is geen tip om snel vitamine D aan te vullen.
Je hebt advies van de huisarts. Volg die op en na een paar weken/maanden voel je je wat beter. Veel zon pakken, zeker nu heerlijk. En eet gezond. Meer is er niet hoor. Ik zou niet te hoge dosis gaan slikken.
Moet je die dosis blijven slikken voor altijd, omdat je erg afgedekt bent als je wel buiten bent?
zaterdag 23 februari 2019 om 16:46
Ah, dat is goed om te weten. Dank je!Lucifer2018 schreef: ↑23-02-2019 16:37De ampullen voor chronische gedoetjes wel. Ik heb een herhaalrecept gekregen. Maar wel nadat ik aangaf dat ik chronisch was en opname probleem had en dat die pilletjes van de drogist niet hielpen. Een belletje van apotheek naar huisartsassistent en ik kreeg ze mee en vergoed.
zaterdag 23 februari 2019 om 16:47
Ik zit nu net aan de ondergrens na 6 maanden 1600E per dag.Lucifer2018 schreef: ↑23-02-2019 16:38Ik kreeg bij 15 in november en 28 2 weken geleden gewoon de ampullen mee. (oke na wat gezeik) Volgende maand krijg ik ze weer mee ook al is het dan wel een stukje hoger. Hoop ik.
zaterdag 23 februari 2019 om 16:48
En dan ga je niet even terug naar de huisarts?Kihei schreef: ↑23-02-2019 16:37Ik volg dit even, net 2 uur in de zon gezeten en ik voel me echt een soort van opladen. Ik had vorig jaar bloed laten prikken en zat qua waarde volgens mij op 20. Toen kreeg ik ampullen en daarna pilletjes die zijn bij de kruidvat te halen. Ik vond het alleen wel apart dat ze niet zei dat ik na een bepaalde tijd weer zou moeten prikken om te kijken of het weer op peil is. Ik voelde me vorige maand namelijk echt verschrikkelijk.
zaterdag 23 februari 2019 om 16:56
Lucifer2018 schreef: ↑23-02-2019 16:49Ja, dat duurt lang he?
Ik hoop dat ze niet gaan miepen over die ampullen zodra ik daar in de buurt kom. Zal dat eens vragen de volgende keer aan de huisarts.
Er zijn ook tabletten die vergoed worden hoor.
https://www.medicijnkosten.nl/databank? ... 20CAPSULES
Maar zelfs als het niet vergoed wordt, het gaat niet om wereldbedragen.
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... calciferol
(Even naar beneden scrollen voor gemiddelde kosten per dag).
.
zaterdag 23 februari 2019 om 17:00
zaterdag 23 februari 2019 om 17:03
No shit Sherlock.Anoniem262821034 schreef: ↑23-02-2019 16:56Er zijn ook tabletten die vergoed worden hoor.
https://www.medicijnkosten.nl/databank? ... 20CAPSULES
Maar zelfs als het niet vergoed wordt, het gaat niet om wereldbedragen.
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... calciferol
(Even naar beneden scrollen voor gemiddelde kosten per dag).
Ik heb opname problemen. Tabletten werken niet zo goed blijkt. Verder is als je dat chronisch heb gewoon weer een extra post. Die blijkbaar soms dus wel vergoed word. Ik ga dat dan niet zelf betalen als dat niet hoeft.
In geval van TO zal dat wel moeten gok ik.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 17:04
5.15% gewijzigd
zaterdag 23 februari 2019 om 17:05
Punt is wel dat vitamine d beter opneemt als je er ook iets bij eet dat vet is. Dus als je dat ook tien keer per dag doet, kan dat. Maar anders kun je het net zo goed een keer per dag bij je maaltijd innemen.
zaterdag 23 februari 2019 om 17:13
Lucifer2018 schreef: ↑23-02-2019 17:03No shit Sherlock.![]()
![]()
Ik heb opname problemen. Tabletten werken niet zo goed blijkt. Verder is als je dat chronisch heb gewoon weer een extra post. Die blijkbaar soms dus wel vergoed word. Ik ga dat dan niet zelf betalen als dat niet hoeft.
In geval van TO zal dat wel moeten gok ik.
Ik snap je probleem niet zo.
Als ze je geen ampullen meer willen voorschrijven en je blijkt op tabletten weer achteruit te gaan, dan is dat toch te zien in je lab? En kun je alsnog weer aan de ampullen?
(Wie weet werken tabletten trouwens wel voldoende voor je onderhoud maar was het alleen niet goed genoeg om omhoog te komen).
En wat bedoel je met je laatste zin?
.
zaterdag 23 februari 2019 om 17:29
Ik ben gek op forel maar ik moet zeggen dat ik geen enkel verschil in gezondheid voel, behalve dat mijn maag blij is met de forel. 
Maar er zit nu eenmaal heel veel D3 in forel. Je hebt ze in Naturel en met vrolijke pepertjes. Ik geloof ook met knoflook; dat is natuurlijk nog lekkerder, behalve voor je collega's.
Maar er zit nu eenmaal heel veel D3 in forel. Je hebt ze in Naturel en met vrolijke pepertjes. Ik geloof ook met knoflook; dat is natuurlijk nog lekkerder, behalve voor je collega's.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 23 februari 2019 om 17:30
Dat is mijn manier van leven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 23 februari 2019 om 17:41
Lucifer2018 schreef: ↑23-02-2019 17:34Altijd willen afvallen? Of denken dat iedereen moet/wil afvallen en daarom ongevraagd tips willen over afvallen als het over heel wat anders gaat?
Beiden heel vermoeiend.
Dit.
En het eerste zal me jeuken, daar heeft ze alleen zichzelf mee.
Maar dat ongevraagd in de groep gooien altijd en overal terwijl het over iets anders gaat.. meh.