Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Heehoi! Ik zal graag meeschrijven in dit topic!

Ik heb net een verhuizing achter de rug, dus even weer wat op mijn centen letten is wel weer nodig. Ik merk wel dat ik het nu lastig vind om geen decoratie voor mijn nieuwe plekje te kopen als ik het zie.

Daarnaast ben ik voor mijn gevoel altijd vrij veel geld kwijt aan de boodschappen, maar dit ga ik komende maand eens goed in kaart brengen.
boebezoebe schreef:
27-02-2019 09:19
Ja, ik kan ook niet zonder oven. Zonder magnetron is het prima te doen, maar ik kook om de dag wel iets in de oven (ovenschotels, lasagna, of een naan opwarmen voor bij de curry of zo. En koekjes en cakes bakken - weet nit waarom ik voorbeelden geef aangezien iedereen wel weet waar je een oven voor gebruikt, hahaha).
Ik gebruik mijn oven als opslagruimte, verder echt nooit. Ik zit momenteel ook zonder magnetron. Ik had gedacht dat ik die meer zou missen maar ook dat niet. Een naan opwarmen doe ik wel regelmatig, tussen het tosti-ijzer ;)
Broodtrommel, dat ben ik inderdaad ook van plan. Bovendien moet er wel een ander matras komen (heeft niet echt haast, ik kan tijdelijk wel op het logeermatras) maar dat kost wel weer een hoop geld. Maar ik ga wel een veel goedkoper matras kopen dan het matras waar ik nu op proefslaap.

Ik kon in het vrekkentopic een Hello Fresh code krijgen van iemand en heb nu een box besteld voor 5 dagen. Gratis! Daarna zeg ik het gelijk weer op.
Lady_Day schreef:
27-02-2019 10:17
Ik gebruik mijn oven als opslagruimte, verder echt nooit. Ik zit momenteel ook zonder magnetron. Ik had gedacht dat ik die meer zou missen maar ook dat niet. Een naan opwarmen doe ik wel regelmatig, tussen het tosti-ijzer ;)
Heb ik met mijn tv abonnement. Die was afgelopen en ik heb nog geen nieuwe. Mis het niet echt.

Verder weinig te melden. Met boodschappen gaat het goed en verder heb ik een aantal dure dingen die betaald moeten worden waardoor ik automatisch gedwongen ben tot no buy de aankomende tijd :nut:
Hoi AusAngel, welkom!
Magnetron gebruik ik letterlijk nooit, maar oven zou ik niet zonder kunnen. En tv heb ik niet eens, haha!

Ik heb nog niks gekocht deze maand (mijn maand begon op de 21e). Maar dat wil niet zeggen dat ik niet veel dingen heb gezien die ik zou willen. Een heel leuk oversized leren jack. Een paar laarsjes met heel aparte neus. Een hele mooie vulpen (ik schrijf met vulpen), een boek, een groot kussen voor op de bank. Ik doe het niet, maar ik moet op mijn handen zitten!

Als ik dure dingen wilde vermijden kocht ik vaak juist wat goedkopers, een lekker bodybutter of een lipstick ofzo. Dat probeer ik nu af te leren.

Oh, en hoi AusAngel!
Nitflex schreef:
27-02-2019 10:54

Als ik dure dingen wilde vermijden kocht ik vaak juist wat goedkopers, een lekker bodybutter of een lipstick ofzo. Dat probeer ik nu af te leren.
Heel herkenbaar! In het afgelopen jaar ben ik bezig geweest om dit af te leren. Dan koop ik uiteindelijk wel het dure en geen afleidingstroepjes.

Alles boven de 100 Euro geef ik sowieso bedenktijd van een maand. Meestal is de kriebel dan wel weg. Ik had een tijdje geleden een geurtje gevonden wat ik zo ontzettend lekker vond. Ik wist zeker dat ik het ging kopen maar het was 130 euro, dus 30 dagen wachten. De 30 dagen gingen voorbij en het geurtje was ik zo goed als vergeten. Gelukkig maar, ik heb nog iets van 4 aangebroken flesjes. Die moeten eerst op.

No buy lukt me aardig goed maar ik merk wel dat de verslaving (kriebels) toch nog wel aanwezig is.
Hoi AusAngel, leuk dat je ook mee schrijft! Het kost(e) je wel even wat tijd voor je om bij te lezen ;)
Heb je bepaalde valkuilen behalve degene die je al beschrijft?
Zoals kleding, make-up, buiten de deur eten, etc etc?
Haha, ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet alles heb gelezen, maar wel heel wat.
Een grote valkuil voor mij zal ook het op stap gaan met de vereniging zijn. Voor je het weet heb je al weer heel wat biertjes besteld..

Nou scheelt het wel dat ik de komende tijd sowieso minder alcohol wil gaan drinken, dus dat helpt automatisch met de rekening. Qua make-up en verzorgingsproducten ben ik al een tijdje bezig om mijn voorraad op te maken, dus de neiging om dat te kopen is al niet groot meer.
Wat ik wel af moet leren is het onnodig eten kopen op bijvoorbeeld het station of in de kantine. Is meestal niet nodig en kost wel heel veel geld bij elkaar.
Welkom AusAngel! Veel succes!
Joho, afgelopen maand 212 euro over gehouden en op de spaarrekening gezet. Dit is een stukje benzinegeld (63,78) en wat uit het potje overig, jaja ik houd echt àlles bij 😁. Morgen begint de nieuwe maand weer.
Succes AusAngel!
Welkom AusAngel! Herkenbaar, had dat inderdaad ook toen we net verhuisd waren. Je wilt er toch je eigen plek van maken. Gelukkig werd die behoefte hier na verloop van tijd minder.

Wij hebben geen magnetron meer. In het begin miste ik dat, inmiddels kan ik prima zonder. De oven gebruiken we hier heel vaak: broodjes op zondag, cakes bakken, ovenschotels. Nadeel is dat het een joekel van een ding is: een Smeg inductie fornuis van bijna een meter breed. Ziet er leuk uit, maar het duurt wel even voor hij is opgewarmd. Wel handig dat de pizza's gelijk de oven in kunnen.
Hallo AusAngel! Tuurlijk wil je van je huisje zo snel mogelijk thuis maken! Maar... pas door er in te wonen kom je er achter wat het huis echt nodig heeft. Toen wij onze flat kochten hebben we afgesproken dat we (na schilderen en vloer leggen) 1 ding mochten vervangen. Dat werden nieuwe handdoeken voor de badkamer. We hadden toen een ratjetoe van gekregen, gebloemde, versleten handdoeken en die hebben we weggegooid en 20 handdoeken en washandjes gekocht------> glazen kastjes in de badkamer dus je ziet die dingen ook in de voorraad liggen.
Pas na een jaar (sparen) wisten we wat handig, leuk, gezellig in deze flat zou zijn en toen zijn we beetje bij beetje gaan vervangen wat niet 'stond'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Truusjemier schreef:
26-02-2019 10:36
Voor leuke dingen (dus dat ijsje, een truitje dat eigenlijk niet nodig is, koffie, iets voor in huis een budget van 250 per maand, de rest komt uit de huishoudpot. Standaard 200 sparen A+ alles wat overblijft gaat naar spaar.
Je hebt dus een hoger budget voor leuke dingen dan dat je vaste spaarbedrag per maand is? Ik vind 250 euro voor leuke dingen per maand echt heel veel... Voor hoeveel personen is dat?
gemberpannekoek schreef:
27-02-2019 19:59
Je hebt dus een hoger budget voor leuke dingen dan dat je vaste spaarbedrag per maand is? Ik vind 250 euro voor leuke dingen per maand echt heel veel... Voor hoeveel personen is dat?
Iedereen heeft toch andere budgetten om dingen te doen? Dat kun je niet vergelijken. Een paar keer uit eten en een kledingstuk en je bent er al. Ik gaf voorheen ook meer uit aan leuke dingen dan wat ik vast spaarde.
Zondag komt mijn schoonzusje en dan bestellen we meestal pizza, maar in plaats daarvan gaat haar nieuwe vriend nu verse pizza's voor ons bakken. Hij mag blijven! :proud:
gemberpannekoek schreef:
Ik denk dat het ook ligt aan of je al veel gespaard hebt of niet. Toen ik een hap uit mijn spaargeld moest nemen (ivm kopen woning en je hier 10% van de waarde in moest leggen), heb ik daarna mijn maandelijkse spaarbedrag verhoogt om weer op niveau te komen. Maar toen ik het potje weer redelijk vol had (een aantal keer mijn netto inkomen voor noodgevallen) heb ik de teugels ook weer laten vieren, ook omdat ik nu sowieso hypotheek aflos en op die manier ook vermogen opbouw. Alles in moderatie (ook moderatie zelf :))
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
gemberpannekoek schreef:
Wij hebben ieder 250, vriend maakt zelfs meer op dan dat.

Zeg het overigens verkeerd. Die 200 is een automatische overboeking, nog uit de tijd dat we in een flat zaten (huur) en sparen iets minder prioriteit had. Gewoon te lui om aan te passen. We hebben nu de afspraak minimaal 600 te sparen. Maar is meestal totaal tussen 800-1000 per maand.
Oudblond schreef:
27-02-2019 19:46
Hallo AusAngel! Tuurlijk wil je van je huisje zo snel mogelijk thuis maken! Maar... pas door er in te wonen kom je er achter wat het huis echt nodig heeft. Toen wij onze flat kochten hebben we afgesproken dat we (na schilderen en vloer leggen) 1 ding mochten vervangen. Dat werden nieuwe handdoeken voor de badkamer. We hadden toen een ratjetoe van gekregen, gebloemde, versleten handdoeken en die hebben we weggegooid en 20 handdoeken en washandjes gekocht------> glazen kastjes in de badkamer dus je ziet die dingen ook in de voorraad liggen.
Pas na een jaar (sparen) wisten we wat handig, leuk, gezellig in deze flat zou zijn en toen zijn we beetje bij beetje gaan vervangen wat niet 'stond'.
HIer zit wat in. I.p.v. alles in 1x op te knappen, delen wij het op in projecten. En zie dat als een voordeel. Bijvoorbeeld de keuken: ergerde mij echt aan de indeling van de vorige bewoners. De vaatwasser op een andere plek gezet. Dat weet je pas als je er even woont. Als er direct een nieuwe keuken in was geplaatst, had ik daar veel minder over nagedacht.
Nitflex schreef:
27-02-2019 20:05
Iedereen heeft toch andere budgetten om dingen te doen? Dat kun je niet vergelijken. Een paar keer uit eten en een kledingstuk en je bent er al. Ik gaf voorheen ook meer uit aan leuke dingen dan wat ik vast spaarde.
Inderdaad, ik vind dat ook niet veel. Als je alleen bent ook niet, omdat je dan sneller iets onderneemt met vrienden. En inderdaad dan nog een paar schoenen erbij en je zit er al snel aan.
Zelfs ik met mijn kleine inkomen heb 250 voor overigen (moet benzine nog wel vanaf, maar dat is zo'n 40 euro per maand). Is echt zo op. Keertje wat drinken met vrienden, een trui etc en het is op. Gaat helaas vrij snel.
Ik vind het ook niet zoveel.
Hou zelf meestal over. Maar ken zat mensen die er idd gemakkelijk ruim overheen gaan elke maand. Ligt er ook maar net aan wat voor hobby's je hebt. Zou ik elke week met vrienden iets drinken in de stad oid dan zou ik het ook niet redden.
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je er allemaal van moet betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven