Entertainment alle pijlers

Carnaval

27-02-2019 12:34 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Mijn eerste topic op het viva forum.
Wat vinden jullie nou eigenlijk van carnaval ? Ik vind het persoonlijk een fake pruts feest.

Ik heb altijd het idee dat het alleen maar om het los gaan gaat. Als in zuipen en vreemdgaan. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd ? Wat is jullie ervaring/ mening over dit 'feest' ?
nlies schreef:
27-02-2019 23:15
dag stadsgenoot(of ben je verhuisd intussen?) :cheers: op de carnaval dan maar, hoewel ik hem al jaren niet meer vier, , en het toch af en toe als ik vrijdagsavonds toevallig op de markt ben het toch wel gaat kriebelen
Inmiddels wel verhuisd, maar ieder jaar een week in Tullepetaonestad om te feesten! Proost en alaaaaaaaf 😉🍻
Vind het wel komisch hoe de vooroordelen er hier op de eerste pagina's vanaf spatten en de laatste pagina's alleen de echte carnavalsvierders nog over blijven. Zelf Limburgse, maar heb zelf niet echt iets met carnaval. Help mijn collega's graag uit zodat zij wel carnaval kunnen vieren. Ik vind het echter zeker een mooie traditie en ik denk dat als je hier opgegroeid bent dat je echt wel weet dat carnaval niet zuipen en vreemdgaan inhoudt. De documentaire 'Noa 't zuuje' laat dat ook goed zien vind ik. Vorig jaar ben ik een dag bij vrienden in Brabant geweest, maar dat vind ik toch niks. Limburgse carnaval is zo anders en voor mij ook leuker. De saamhorigheid die er alleen al is doordat alle liedjes in het Limburgs zijn vind ik prachtig om te zien. De outfits inclusief pruiken en schmink waardoor je bekenden niet meer herkent en waar vele mensen weken tijd in hebben gestoken vind ik prachtig om te zien. Maar dan het liefst vanaf de bank met L1 op.
Ik geloof wel dat ze er in Limburg wat meer werk van maken wat betreft outfits en schmink dan hier in Brabant. Misschien dat er daar van de optochten ook meer werk wordt gemaakt maar de optocht boeit mij niet zo. Wij gaan eigenlijk nooit naar de optocht kijken en duiken gelijk de kroeg in en zorgen ervoor dat we daar een goed plek hebben met een statafel voordat de hele erge drukte komt na de optocht.
Blondie456 schreef:
28-02-2019 00:54
Ik geloof wel dat ze er in Limburg wat meer werk van maken wat betreft outfits en schmink dan hier in Brabant. Misschien dat er daar van de optochten ook meer werk wordt gemaakt maar de optocht boeit mij niet zo. Wij gaan eigenlijk nooit naar de optocht kijken en duiken gelijk de kroeg in en zorgen ervoor dat we daar een goed plek hebben met een statafel voordat de hele erge drukte komt na de optocht.
De tradities zijn gewoon anders. Onze bontjassen die we voor de carnaval gebruiken, zitten al jaaaaaren in de familie. De moeder van mijn oma heeft ze geloof ik ooit gekocht (vast niet met het idee toen dat ze ooit zouden worden gebruikt als een soort bier-opvangnet ;-) ) Daar valt natuurlijk ook heel wat over te zeggen.

Optocht is in Krabbegat altijd groot geweest, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is. Veel van de verenigingen van kleinere gemeentes eromheen zijn behoorlijk noodlijdend, dus daar wordt het allemaal heel wat minder.
pejeka schreef:
27-02-2019 22:06
Die carnavalsweek op school vind ik dan weer gewoon bezopen. Carnaval begint gewoon op een vaste dag en niet een week van tevoren. Je laat kinderen ook niet alvast een week van tevoren met kerstballen en kerstmutsen naar school komen omdat het een week later kerstmis is, lijkt me.
Wij hadden geen carnavalsweek, maar wel een optocht op school. Dan moesten we zelf in een groepje buiten schooltijd een wagen bouwen, waarmee we dan moesten lopen in de grote dorpsoptocht waar andere scholen ook aan meededen. Dat was dan altijd de laatste dag voor de carnavalsvakantie geloof ik. Het hele dorp stond altijd te kijken :-D

Onze school had ook een eigen carnavalsliedje. Ik krijg het nog steeds niet uit mijn hoofd.
Blondie456 schreef:

Ga je buiten het carnaval gebeuren ook wel naar de kroeg dan.
Waar ik dan was bij vrienden die gingen buiten het carnaval eigenlijk nooit echt stappen.Maar met carnaval dan waren ze los.
Gezellig op de plakkerige bier vloeren. Of het dan moest gebeuren.
watdachtjehiervan schreef:
27-02-2019 21:58
volgens mij waren beide een hype. Ik geloof niet dat ik mijn dochter van 12 in een stofjas krijg.
Oh jammer! Ik hoop op een revival!
Verschrikkelijk. Pas nu ik kinderen heb vind ik het leuk, alleen om hen zo leuk verkleed te zien en omdat ze het leuk vinden dat ze er op school iets aan doen.
Zelf vind ik het verschrikkelijk, de meest lelijke, niet-dansbare muziek ooit, dat gehos, dat 'gebrul' en veel volwassenen die zich erg maf en kinderachtig gedragen.
Ik ben dol op feestjes, losgaan en muziek, maar carnaval...nee.
Ik denk trouwens niet iets over vreemdgaan en dat soort onzin, want daar heb je carnaval niet voor nodig.
Valt me wel op dat sommige mensen zich bijna persoonlijk aangevallen lijken te voelen als je carnaval een k*tfeest vind :-D
Blondie456 schreef:
Ik geloof wel dat ze er in Limburg wat meer werk van maken wat betreft outfits en schmink dan hier in Brabant. Misschien dat er daar van de optochten ook meer werk wordt gemaakt maar de optocht boeit mij niet zo.

Dat heeft ook te maken met het feit dat er in Limburg een ander soort carnaval gevierd wordt dan in Brabant. Limburg viert Rijnlands carnaval, Brabant viert Bourgondisch carnaval.

Van een artikel in De Limburger:

Voor de Limburgers gaat het er met carnaval om zichzelf zo mooi en bijzonder (of gek) mogelijk uit te dossen, in sommige tradities zelfs zo onherkenbaar mogelijk. Er worden maskers gedragen en er wordt veel geschminkt, iets wat duidelijk afstamt van de Venetiaanse traditie. Niet verwonderlijk natuurlijk als je weet dat de Rijnlandse carnaval bedoeld is om de gevestigde orde op de hak te nemen. Veel Limburgers kijken met argusogen naar de Brabanders, die zich 'verkleden als een boer' en daarmee klaar zijn. Maar die boerenkiel draagt men in Brabant niet uit gemak, het is traditie. Door de grote armoede die heerste in Brabant vanaf de Gouden Eeuw tot de Tweede Wereldoorlog wordt het traditionele feest gekenmerkt door (schijnbaar) eenvoudige kostuums; waarvan de beroemde blauwe boerenkiel met zakdoek wellicht het meest iconisch is, aldus Wikipedia.

Het artikel: https://www.limburger.nl/cnt/dmf2016122 ... erschillen
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 28-02-2019 10:05
51.87% gewijzigd
Nectarinepit schreef:
28-02-2019 10:02
Dat heeft ook te maken met het feit dat er in Limburg een ander soort carnaval gevierd wordt dan in Brabant. Limburg viert Rijnlands carnaval, Brabant viert Bourgondisch carnaval.
Precies dat is het verschil. Al vind ik dat je de laatste jaren hier in Lampegat en omgeving toch ook meer geschminkte mensen ziet dan vroeger. Laatste paar jaar van die professionele enge schmink zoals met Halloween in de VS bijvoorbeeld gezien.
dolfje schreef:
28-02-2019 10:05
Precies dat is het verschil. Al vind ik dat je de laatste jaren hier in Lampegat en omgeving toch ook meer geschminkte mensen ziet dan vroeger. Laatste paar jaar van die professionele enge schmink zoals met Halloween in de VS bijvoorbeeld gezien.
En andersom ook, in Limburg wordt het ook gebruikelijker om “gewoon” een gekocht pakje uit de winkel te kopen i.p.v. maanden in de weer te zijn met paarse stof en gouden draad en zijn niet alle kinderen geschminkt of volstaat een zonnetje op de wangen.
dolfje schreef:
27-02-2019 22:48
Bij ons was er in de dagen voor carnaval wel aandacht voor hoor. En dan ben ik bijna 45 Verkiezing raad van Elf in de hoogste klassen, liedjes instuderen het lokaal versieren , dingen voor de optocht etc Misschien niet de hele week en ook niet de hele dag door maar toch.

Wat ik nu wel apart vind is dat je hier morgenavond in kroegen al carnavalsfeesten hebt. Vrijdag natuurlijk 3 urkes vurraf en vrijdagavond is het overal al vol. Voor mij begint het zaterdagmiddag met de optocht maar dat vond ik vroeger al raar omdat ik gewend was vanaf zondag.
Volgens mij is het hier de weekenden voor carnaval al feest voor de carnavalvierders. En in Belgie is het juist na de carnaval nog elk weekend optocht/zuiptocht.
In onze dorpjes zijn de optochten in het weekend of op maandag, want bijna al die karretjes gaan dinsdag naar Bergen op Zoom om daar mee te doen.
redbulletje schreef:
28-02-2019 10:39
Volgens mij is het hier de weekenden voor carnaval al feest voor de carnavalvierders. En in Belgie is het juist na de carnaval nog elk weekend optocht/zuiptocht.
In onze dorpjes zijn de optochten in het weekend of op maandag, want bijna al die karretjes gaan dinsdag naar Bergen op Zoom om daar mee te doen.
Ja dat is hier ook wel. Tenminste over het algemeen voor de mensen die in een vereniging zitten. Die zijn al weken bezig.
glitglam schreef:
28-02-2019 09:36
Verschrikkelijk. Pas nu ik kinderen heb vind ik het leuk, alleen om hen zo leuk verkleed te zien en omdat ze het leuk vinden dat ze er op school iets aan doen.
Zelf vind ik het verschrikkelijk, de meest lelijke, niet-dansbare muziek ooit, dat gehos, dat 'gebrul' en veel volwassenen die zich erg maf en kinderachtig gedragen.
Ik ben dol op feestjes, losgaan en muziek, maar carnaval...nee.
Ik denk trouwens niet iets over vreemdgaan en dat soort onzin, want daar heb je carnaval niet voor nodig.
Valt me wel op dat sommige mensen zich bijna persoonlijk aangevallen lijken te voelen als je carnaval een k*tfeest vind :-D
Dit idd
Het kinderachtige gedrag van volwassenen.
Het verafgoden van zo'n prins Carnaval. Koekoek :bonk:

Die docu van gister laat het goed zien. Hoe sneu is het om als vrouw in scheiding in je eentje de kroegen af te lopen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
28-02-2019 11:03
Dit idd

Die docu van gister laat het goed zien. Hoe sneu is het om als vrouw in scheiding in je eentje de kroegen af te lopen?
Er is echt niemand die een prins carnaval verafgood hoor.
calvijn1 schreef:
Dit idd

Nou verafgoden van Prins Carnaval heb ik nooit gedaan. Zeker nu nu het hier die koekwaus van een Vlemminx is :D
calvijn1 schreef:
Dit idd

ik vind eigenlijk het gedrag van volwassenen op voetbaltribunes en voor en na de wedstrijd kinderachtiger.
nooit in scheiding gelegen maar wel alleen de kroegen afgelopen, niks mis mee
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
calvijn1 schreef:
Dit idd

Ik weet niet welke ervaring jij hebt, maar ik heb nog nooit iemand prins carnaval zien verafgoden.

En weet je wat sneu is? Iemand sneu noemen omdat ze in haar eentje op stap gaat. Moet ze in haar eentje thuis blijven zitten treuren? Als zij plezier beleeft aan het aflopen van kroegen, dan is dat toch prima.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 28-02-2019 11:32
31.26% gewijzigd
Carnaval lijkt me de hel, maar dat heb ik met alles waar teveel mensen bij elkaar zijn. Gelukkig woon ik niet in carnavalsgebied, hier is "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" tot een kunst verheven ;-D

Ik heb wel iets met muziek maken en creatieve acties en ik kan me goed voorstellen dat het heel leuk is om samen naar zoiets toe te leven. Als ik in carnavalsgebied zou wonen zou ik dolgraag met alle liefde maandenlang meewerken aan de voorbereidingen, als ik in ruil daarvoor dan met carnaval thuis mag blijven :proud:
Tjezus, wat vals
calvijn1 schreef:

Hoe sneu ben jij dat je zo op mensen neerkijkt?
Tjezus, wat vals
Superhuisvrouw schreef:
28-02-2019 08:13
Ga je buiten het carnaval gebeuren ook wel naar de kroeg dan.
Waar ik dan was bij vrienden die gingen buiten het carnaval eigenlijk nooit echt stappen.Maar met carnaval dan waren ze los.
Gezellig op de plakkerige bier vloeren. Of het dan moest gebeuren.
Ja, wij gaan regelmatig naar de kroeg. Ook naar evenementen hier als er een feesttent staat.
Toen ik nog in Brabant in een ziekenhuis werkte, hielden we met carnaval altijd een aantal kamers/bedden leeg voor de dronkelappen. Lol. We wensten ze een goeie kater en daarna weer veel plezier :proud:

Ik vond carnaval altijd wel erg leuk, mits je met een groep vrienden naar de juiste locaties ging. Bij onze vaste 'kroegenroute' was het vreselijk. Allemaal vreemd volk dat er anders nooit was en dan werd je ook echt lastig gevallen hoor. Ik gok dat dat de mannen waren die dachten dat carnaval over zuipen en vreemdgaan ging. Sukkels.

Tegenwoordig vier ik geen carnaval meer.
calvijn1 schreef:
Dit idd

Het kinderachtige gedrag valt me vooral op ja.
En de muziek..hoe kun je dat in godsnaam zo lang aanhoren :lol:
En van dansen is ook al geen sprake..hossen en polonaise vind ik echt horror :D
Gezellig en uitbundig vind ik hartstikke leuk, maar iedereen is zo 'wild' , gewoon irritant.
En sorry, maar de meeste types die ik ken die prins carnaval zijn (geweest) zijn echt de meest niet-lollige types die ik ken, maar vaak denken dat ze lollig of popi-jopi zijn :-D
Kijk naar de docu.

Hoe mensen reageren als prins Lex hen een hand geeft. (ge-emotineerd)
Dat noem ik verafgoden
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
28-02-2019 12:06
Kijk naar de docu.

Hoe mensen reageren als prins Lex hen een hand geeft. (ge-emotineerd)
Dat noem ik verafgoden
Ik heb de docu niet gezien maar waar ik woon is er geen sprake van de prins verafgoden. Veel mensen hebben er zelfs een hekel aan als de prins met zijn gevolg een cafe bezoekt met zijn dweilbandje omdat men liever de muziek van de DJ hoort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven