Entertainment alle pijlers

Carnaval

27-02-2019 12:34 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Mijn eerste topic op het viva forum.
Wat vinden jullie nou eigenlijk van carnaval ? Ik vind het persoonlijk een fake pruts feest.

Ik heb altijd het idee dat het alleen maar om het los gaan gaat. Als in zuipen en vreemdgaan. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd ? Wat is jullie ervaring/ mening over dit 'feest' ?
Warrique schreef:
27-02-2019 13:33
Wat in het ene gebied Carnaval is, is het ergens anders Kermis of tentfeest.
Het maakt niet zoveel verschil.
Of apres ski of iets anders.
redbulletje schreef:
27-02-2019 13:32
Ik zeg niet dat carnaval draait om 't vreemd gaan, ik zeg alleen dat er onder de carnavals/uitgaanstypes die ik ken, altijd relaties sneuvelen gedurende deze tijd van 't jaar.

In Limburg draait het in elk geval nog om mooie originele kostuums, in Bergen op Zoom trekken ze 'n boerenkiel en gordijn aan en that's it.
Oh, dat vond ik juist leuk aan het Brabantse carnaval. Dat het verkleden ook best sober/minimaal mag zijn en schmink niet per se hoeft. Bij ons was vroeger de witte stofjas (ondergeklad) het populairst, of misschien vooral onder scholieren en studenten.

Maar ik heb eigenlijk niet zoveel met carnaval. De kinderen vieren het wel op school en lijken er wel enthousiast over te zijn.

De optochten zijn anders. Waar ik gewend was wagens te kijken die de draak steken met (lokale) politiek of gebeurtenissen is het in Limburg vooral kijken naar de manier waarop verschillende "lopersgroepen" zich op hun mooist hebben uitgedost. Heel anders!
NYC schreef:
27-02-2019 21:37
Oh, dat vond ik juist leuk aan het Brabantse carnaval. Dat het verkleden ook best sober/minimaal mag zijn en schmink niet per se hoeft. Bij ons was vroeger de witte stofjas (ondergeklad) het populairst, of misschien vooral onder scholieren en studenten.
De stofjas inderdaad. En daarna het rugby shirt. Wat voelde ik me daar stoer in! Ik had toen ook voor het eerst oogpotlood op. Wat een mooie herinneringen.
Nu woon ik niet meer in Brabant. Maar met carnaval ben ik er altijd te vinden!
Mijn ouders komen uit Venlo/Blerick en als kind vierden we altijd daar vastelaovend. Omdat wij in Eindhoven woonden en ik daar opgegroeid ben ben ik het daar gaan vieren. Zeker toen ik op stap ging. Maar tegenwoordig gaan we alleen op zaterdag de stad in en de zondag vieren we het in een naburige gemeente waar we veel mensen kennen En dan vind ik het wel welletjes. Heb verschillende vrienden die bij verenigingen zitten en aan de ene kant lijkt me dat leuk dus wie weet ooit.
watdachtjehiervan schreef:
27-02-2019 21:43
De stofjas inderdaad. En daarna het rugby shirt. Wat voelde ik me daar stoer in! Ik had toen ook voor het eerst oogpotlood op. Wat een mooie herinneringen.
Nu woon ik niet meer in Brabant. Maar met carnaval ben ik er altijd te vinden!
Is die stofjas gewoon een tijdelijke hype geweest in de jaren tachtig en negentig of zie je ze nu nog? Rugbyshirts herinner ik me niet maar misschien kwamen die toen ik er al weg was.
kaanchinchen schreef:
27-02-2019 13:55
Ja voor de Rotterdammers die naar Breda gaan om even flink te zuipen (mijn ervaring), maar dat zijn echt de uitzonderingen. En dat is in mijn ogen ook geen carnaval vieren. Carnaval draait voor een groot deel om tradities en gezelligheid, niet om bier.

Precies dit is voor mij. De reden om niet meer op vrijdag en zaterdagavond in de stad carnaval te vieren. Dit zijn de enige dagen dat er regelmatig heibel is in de stad. Zondag tm dinsdag eigenlijk nooit.
Ik check weer uit voor het gewone leven hoor zaterdag. Ik sta op de bar :hyper: zin in
kaanchinchen schreef:
27-02-2019 13:55
Ja voor de Rotterdammers die naar Breda gaan om even flink te zuipen (mijn ervaring), maar dat zijn echt de uitzonderingen. En dat is in mijn ogen ook geen carnaval vieren. Carnaval draait voor een groot deel om tradities en gezelligheid, niet om bier.
Exact. Carnaval wordt voornamelijk verpest door mensen van boven de rivieren die gedurende de carnavalsdagen afzakken naar Breda of Den Bosch en die dan denken dat het alleen om zuipen en brallen gaat.

Carnaval begint al maanden voordat de werkelijke feestdagen aanbreken. De prinsverkiezingen, (Prinseroaje heet dat hier), de presentaties van alle verenigingen, het tonpraten, en tijdens het carnaval zelf (zeker tijdens de optocht) worden er hinten gegeven naar de plaatselijke politiek, wat is er wel of niet goed gegaan, en dat is alleen voor insiders te herkennen, niet voor een paar Rotterdammers die puur voor het zuipen komen. In de kroegen tref je als lokale bewoner veel bekenden en is het een gezellig samenzijn, en frappant is dat hoewel uiteraard ook de lokale mensen genoeg drinken, de excessen meestal komen van de buitenstaanders die denken naar een soort bierfeest te zijn gekomen waar alles geoorloofd is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Blondie456 schreef:
27-02-2019 14:32
Daarom hebben ze in Breda ook Rotterdammer vrije zone's.
Hahhaha wie weet zitten wij op dezelfde plek dan 🤪
NYC schreef:
27-02-2019 21:46
Is die stofjas gewoon een tijdelijke hype geweest in de jaren tachtig en negentig of zie je ze nu nog? Rugbyshirts herinner ik me niet maar misschien kwamen die toen ik er al weg was.
volgens mij waren beide een hype. Ik geloof niet dat ik mijn dochter van 12 in een stofjas krijg.
pejeka schreef:
27-02-2019 21:53

Carnaval begint al maanden voordat de werkelijke feestdagen aanbreken. De prinsverkiezingen, (Prinseroaje heet dat hier), de presentaties van alle verenigingen, het tonpraten, en tijdens het carnaval zelf (zeker tijdens de optocht) worden er hinten gegeven naar de plaatselijke politiek, wat is er wel of niet goed gegaan, en dat is alleen voor insiders te herkennen, niet voor een paar Rotterdammers die puur voor het zuipen komen. In de kroegen tref je als lokale bewoner veel bekenden en is het een gezellig samenzijn, en frappant is dat hoewel uiteraard ook de lokale mensen genoeg drinken, de excessen meestal komen van de buitenstaanders die denken naar een soort bierfeest te zijn gekomen waar alles geoorloofd is.
Precies dit! Ideeen uitdenken voor de optocht, wekenlang bezig aan de pakjes en hoeden.
De meest gekke en mooie creaties met het gehele gezicht geschminkt uiteraard.
anoniem_381406 wijzigde dit bericht op 27-02-2019 22:03
8.70% gewijzigd
loisnvt schreef:
27-02-2019 19:17
Helemaal met je eens! Daarom ben ik ook maar uitgeweken naar de altijd gezellige Tullepetaonestad.😂😂

Das vloeken voor een Krab 😃
Zal ik dan maar bekennen dat ik tullepetaon ben, hoewel niet van geboorte. Ben jaren gelden (30 ofzo) door buren meegenomen naar Bergen want daar was het carnaval dus leuker. Vond ik dus niet, zoals ik al eerder zei: hou het in je eigen stad. Er is niks is met carnaval of je het nu in Limburg of Brabant viert, maar doe het in je eigen stad, en kan dat een keer niet, hou rekening met de tradities . In Krabbegat de bontjas en het gordijn, in Oeteldonk de wanten,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik ben niet betrokken bij een carnavalsvereniging en ben dus niet vanaf 11 november op touw. Wel kan ik het prachtig vinden dat anderen er zo vol voor gaan. Toen mijn moeder terminaal ziek werd kwam de prins met zijn volgelingen op bezoek. Moet voldoende bewijs zijn dat het dus echt niet alleen om zuipen en vreemdgaan gaat. Ik heb overigens nog nooit bekenden vreemd zien gaan met carnaval, relaties zien klappen evenmin.

De kinderen hebben al carnavalsweek op school (iedere dag een ander thema, bijv. gekke harendag op maandag, gekke schoenendag op dinsdag enz. enz.) en op vrijdag mogen ze verkleed gaan. Zondag gaan we naar de optocht kijken in het dorp. Ik ben met het team van het werk twee collega's gaan bezoeken op de prinsenreceptie. Carnaval geeft veel verbondenheid en plezier, ondanks dat ik geen type ben voor een vereniging is mij dat zeker duidelijk en maakt dat ik toch ergens verschijn met die dagen. :)
laatbloeiertje schreef:
27-02-2019 22:02
Ik ben niet betrokken bij een carnavalsvereniging en ben dus niet vanaf 11 november op touw. Wel kan ik het prachtig vinden dat anderen er zo vol voor gaan. Toen mijn moeder terminaal ziek werd kwam de prins met zijn volgelingen op bezoek. Moet voldoende bewijs zijn dat het dus echt niet alleen om zuipen en vreemdgaan gaat. Ik heb overigens nog nooit bekenden vreemd zien gaan met carnaval, relaties zien klappen evenmin.

De kinderen hebben al carnavalsweek op school (iedere dag een ander thema, bijv. gekke harendag op maandag, gekke schoenendag op dinsdag enz. enz.) en op vrijdag mogen ze verkleed gaan. Zondag gaan we naar de optocht kijken in het dorp. Ik ben met het team van het werk twee collega's gaan bezoeken op de prinsenreceptie. Carnaval geeft veel verbondenheid en plezier, ondanks dat ik geen type ben voor een vereniging is mij dat zeker duidelijk en maakt dat ik toch ergens verschijn met die dagen. :)
Die carnavalsweek op school vind ik dan weer gewoon bezopen. Carnaval begint gewoon op een vaste dag en niet een week van tevoren. Je laat kinderen ook niet alvast een week van tevoren met kerstballen en kerstmutsen naar school komen omdat het een week later kerstmis is, lijkt me.
pejeka schreef:
27-02-2019 22:06
Die carnavalsweek op school vind ik dan weer gewoon bezopen. Carnaval begint gewoon op een vaste dag en niet een week van tevoren. Je laat kinderen ook niet alvast een week van tevoren met kerstballen en kerstmutsen naar school komen omdat het een week later kerstmis is, lijkt me.
Nou ja, in principe begint carnaval op 11 november al. :lightbulb:
Daarnaast heeft iedere vereniging zijn tradities dus waarom de school niet? En voor kinderen vind ik het sowieso al een heel ander verhaal. Dat is vlak voor de vakantie, heerlijk iedere dag een beetje feest, uit dat strakke regime.

Kortom, ik vind dat je er voor kinderen er wat zwaar aan tilt. Bezopen nog wel... :nut:
Oh, en op school werken ze met thema's natuurlijk dus die zijn vaak na Sinterklaas wél met Kerstmis bezig. Net zoals wij volwassenen. ;-)
laatbloeiertje schreef:
27-02-2019 22:12
Nou ja, in principe begint carnaval op 11 november al. :lightbulb:
Daarnaast heeft iedere vereniging zijn tradities dus waarom de school niet? En voor kinderen vind ik het sowieso al een heel ander verhaal. Dat is vlak voor de vakantie, heerlijk iedere dag een beetje feest, uit dat strakke regime.

Kortom, ik vind dat je er voor kinderen er wat zwaar aan tilt. Bezopen nog wel... :nut:
Volgens mij is dat nooit geweest dat al een hele week voorafgaande aan carnaval op die manier op scholen werd gevierd, hooguit de laatste dag voor de carnavalsvakantie dat alle kinderen dan verkleed konden komen ofzo, maar een hele week gek doen op school heb ik nog nooit meegemaakt, is volgens mij echt iets van de laatste tijd. Een feest begint gewoon op een bepaalde datum, dan is het toch onzin om de week daarvoor al te beginnen? Je gaat toch ook niet een week vóór Pasen al Pasen vieren, of op 18 december Kerst vieren?
pejeka schreef:
27-02-2019 22:15
Volgens mij is dat nooit geweest dat al een hele week voorafgaande aan carnaval op die manier op scholen werd gevierd, hooguit de laatste dag voor de carnavalsvakantie dat alle kinderen dan verkleed konden komen ofzo, maar een hele week gek doen op school heb ik nog nooit meegemaakt, is volgens mij echt iets van de laatste tijd. Een feest begint gewoon op een bepaalde datum, dan is het toch onzin om de week daarvoor al te beginnen? Je gaat toch ook niet een week vóór Pasen al Pasen vieren, of op 18 december Kerst vieren?
Ik heb er geen problemen mee, werkelijk. Ze hebben die dagen gewoon hun lesprogramma, het enige verschil is is dat ze vandaag hun kleding achterstevoren mochten dragen. Wordt 10 minuten aandacht aan besteed, om gelachen en daarna de aandacht weer naar de les. Vrijdag is het echte feest en gaan ze carnavallen op school.

Mocht je het een probleem vinden mag je vooral gaan klagen hoor. Op school zijn ze door de thema's vaak dagen/weken met een onderwerp bezig. Dat dat vroeger niet zo was, tja, de tijden veranderen nu eenmaal.
De optochten zijn wel mooi wel een paar keer in Maastricht geweest ook wel eens in brabant. Maar in Maastricht heb ik mensen gezien met prachtige kostuums, bij die lopersgroepen Dat is mooi. Maar om op zo'n overvolle markt te staan tegen elkaar aan en je gaat schuifelend vooruit,en waar de kroegen overvol zijn daar vind ik niks aan.
Carnaval is ook nog altijd in een maand dat het koud en nat is.
watdachtjehiervan schreef:
27-02-2019 21:58
volgens mij waren beide een hype. Ik geloof niet dat ik mijn dochter van 12 in een stofjas krijg.
Dat was vroeger idd. Vooral in de eerste helft van de jaren ‘90 was die witte stofjas populair. Werd bij ons ook veel gedragen.

Het valt mij op dat het vaak mensen zijn die geen carnaval vieren, die zeggen dat het om zuipen en vreemdgaan gaat. En altijd de carnavalvierende mensen proberen weg te zetten als een dom type.

Ik ben opgegroeid met carnaval maar ik vier het al jaren niet meer. Het kan echter een heel mooi feest zijn.
nlies schreef:
27-02-2019 22:01
Zal ik dan maar bekennen dat ik tullepetaon ben, hoewel niet van geboorte. Ben jaren gelden (30 ofzo) door buren meegenomen naar Bergen want daar was het carnaval dus leuker. Vond ik dus niet, zoals ik al eerder zei: hou het in je eigen stad. Er is niks is met carnaval of je het nu in Limburg of Brabant viert, maar doe het in je eigen stad, en kan dat een keer niet, hou rekening met de tradities . In Krabbegat de bontjas en het gordijn, in Oeteldonk de wanten,
Ja in Oeteldonk kom je de markt niet op toch, zonder die sjaal?
Of de kroeg niet in?

Ik woon sinds vorig jaar in Kruikenzeikersstad :proud:
Kom oorspronkelijk vlakbij Lampegat vandaan :rofl:
Iedereen die gaat veel plezier .
nlies schreef:
27-02-2019 22:01
Wat leuk! Ik ben dan wél geboren en getogen Tullepetaon..........
pejeka schreef:
27-02-2019 22:15
Bij ons was er in de dagen voor carnaval wel aandacht voor hoor. En dan ben ik bijna 45 Verkiezing raad van Elf in de hoogste klassen, liedjes instuderen het lokaal versieren , dingen voor de optocht etc Misschien niet de hele week en ook niet de hele dag door maar toch.

Wat ik nu wel apart vind is dat je hier morgenavond in kroegen al carnavalsfeesten hebt. Vrijdag natuurlijk 3 urkes vurraf en vrijdagavond is het overal al vol. Voor mij begint het zaterdagmiddag met de optocht maar dat vond ik vroeger al raar omdat ik gewend was vanaf zondag.
Code rood, wit, geel dit weekend 😉
loisnvt schreef:
27-02-2019 22:42
Wat leuk! Ik ben dan wél geboren en getogen Tullepetaon..........
dag stadsgenoot(of ben je verhuisd intussen?) :cheers: op de carnaval dan maar, hoewel ik hem al jaren niet meer vier, , en het toch af en toe als ik vrijdagsavonds toevallig op de markt ben het toch wel gaat kriebelen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven