Entertainment alle pijlers

Carnaval

27-02-2019 12:34 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Mijn eerste topic op het viva forum.
Wat vinden jullie nou eigenlijk van carnaval ? Ik vind het persoonlijk een fake pruts feest.

Ik heb altijd het idee dat het alleen maar om het los gaan gaat. Als in zuipen en vreemdgaan. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd ? Wat is jullie ervaring/ mening over dit 'feest' ?
rosanna08 schreef:
27-02-2019 16:36
ligt eraan hoe groot een plaats is volgens mij. Nijmegen bijv heeft een stadsprins, daar zijn verschillende verenigingen. In het dorp waar ik naar toe ga, is het gewoon 1 prins. Het verschilt ook per plaats hoe een prins gekozen wordt.
Ah, ik kende dat niet.

Ik weet dat er in grote plaatsen als ut Kielegat, de Kruikenzeikerstad en Oeteldonk één prins is, maar het zal wellicht per regio verschillen.
Yildizlar schreef:
27-02-2019 16:42
Prins wordt je van een stad of wijk .
Breda heeft bv een prins van het kielegat maar per wijk ook een . Niet direct per vereniging . Omliggende dorpen hebben een prins voor het hele dorp .

In Limburg kun je ook prins worden van een vereniging. Of prinses, als het een vereniging alleen voor vrouwen is.
kaanchinchen schreef:
Ah, ik kende dat niet.

Ik weet dat er in grote plaatsen als ut Kielegat, de Kruikenzeikerstad en Oeteldonk één prins is, maar het zal wellicht per regio verschillen.
Kielegat heeft meerdere prinsen hoor bv ook van de Haagse beemden, princehage , ut ginneken etc
Yildizlar schreef:
27-02-2019 16:46
Kielegat heeft meerdere prinsen hoor bv ook van de Haagse beemden, princehage , ut ginneken etc
Oh nooit geweten, excuus.

Zo leer je nog eens wat!
Yildizlar schreef:
Prins wordt je van een stad of wijk .
Breda heeft bv een prins van het kielegat maar per wijk ook een . Niet direct per vereniging . Omliggende dorpen hebben een prins voor het hele dorp .
In Etten-Leur hebben ze ook 2 prinsen. 1 voor Etten en 1 voor de Leur. Alleen met carnaval zijn het weer 2 aparte dorpen.
kaanchinchen schreef:
27-02-2019 16:48
Oh nooit geweten, excuus.

Zo leer je nog eens wat!
Nou je hoeft geen excuses te maken hoor ;)
Blondie456 schreef:
27-02-2019 16:50
In Etten-Leur hebben ze ook 2 prinsen. 1 voor Etten en 1 voor de Leur. Alleen met carnaval zijn het weer 2 aparte dorpen.
Buiten carnaval ook je woont op Etten of op de Leur zit in behoorlijk onderscheid in :)
Yildizlar schreef:
27-02-2019 16:46
Princenhage heeft geen prins maar een baron
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
27-02-2019 17:02
Princenhage heeft geen prins maar een baron
http://princenhage.net/index.php?item=n ... iew&id=534
Wel een prins
Het ginneken wel een baron inderdaad
Yildizlar schreef:
27-02-2019 17:05
http://princenhage.net/index.php?item=n ... iew&id=534
Het ginneken wel denk ik inderdaad
klopt je hebt gelijk, ik was even in de war. :bonk:
Ik snapte er ook nooit zoveel van en had ook wel een mening, die overeenkomsten vertoonde met die van TO. Maar nu ik ruim 10 jaar in een Brabantse stad woon, begin ik langzaam te integreren. ;-D
Ik begin het steeds beter te snappen en ook te waarderen. Vooral vanwege de tradities, het gevoel van saamhorigheid en de sfeer. Ik drink inderdaad wel wat, maar niet meer dan tijdens een festival of een après ski. Vreemdgaan heb ik tot nu toe nog niet gedaan, maar wie weet :biggrin:
Ik geloof niet meer in sprookjes.
redbulletje schreef:
27-02-2019 13:32
Ik zeg niet dat carnaval draait om 't vreemd gaan, ik zeg alleen dat er onder de carnavals/uitgaanstypes die ik ken, altijd relaties sneuvelen gedurende deze tijd van 't jaar.

In Limburg draait het in elk geval nog om mooie originele kostuums, in Bergen op Zoom trekken ze 'n boerenkiel en gordijn aan en that's it.
En dat maakt dat het in Ut Krabbegat de meest leuke en gezellige Vastenavend is die ik ken.
Daar is zo'n mooi gevoel van saamhorigheid tijdens de Vastenavend. Geen onderscheid tussen de Advocaat en de WW'er, De Chirurg en de plantsoenmedewerker. Iedereen is gelijk. Het is supergezellig daar. Ik heb er maar zelden echt problemen gezien.

Mensen van buitenaf zijn zeker welkom, maar haken snel af. Men kent de liedjes niet (er worden alleen maar vastenavendliedjes gespeeld). Die nemen liever de bus naar Breda. Dat maakt dat het in Berrege gewoon echt leuk en gezellig is. Er zijn ook leuke tradities. Dat is echt niet zuipen en vreemdgaan.
exclamare schreef:
27-02-2019 17:37
Daar is zo'n mooi gevoel van saamhorigheid tijdens de Vastenavend. Geen onderscheid tussen de Advocaat en de WW'er, De Chirurg en de plantsoenmedewerker. Iedereen is gelijk.

Mensen van buitenaf zijn zeker welkom, maar haken snel af. Men kent de liedjes niet (er worden alleen maar vastenavendliedjes gespeeld).

Die saamhorigheid is inderdaad geweldig. Dat maakt carnaval - oftewel vastelaovend voor ons Limburgers ;) - een geweldig feest.

Dat buitenstaanders snel afhaken herken ik wel, zeker in Limburg waar het merendeel van de (al dan niet alle) liedjes in het dialect is.
Iedere stad en ieder dorp zegt dat het bij hen het beste is, en voor die mensen is dat ook zo. Gewoon omdat je altijd wel bekenden tegenkomt, die je soms alleen maar met carnaval ziet, Ze hebben hun eigen liedjes waarvan de inhoud niet begrepen wordt door mensen van buiten de plaats, en die tekst is niet zo schuin als de liedjes waarvan de boven-rivierders denken dat dat de enige echte carnavalsliedjes zijn.
Ik ga dit jaar niet, maar door dit topic wil ik eigenlijk wel! :cry:
Zonnetje :O
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
exclamare schreef:
27-02-2019 17:37
En dat maakt dat het in Ut Krabbegat de meest leuke en gezellige Vastenavend is die ik ken.
Daar is zo'n mooi gevoel van saamhorigheid tijdens de Vastenavend. Geen onderscheid tussen de Advocaat en de WW'er, De Chirurg en de plantsoenmedewerker. Iedereen is gelijk. Het is supergezellig daar. Ik heb er maar zelden echt problemen gezien.

Mensen van buitenaf zijn zeker welkom, maar haken snel af. Men kent de liedjes niet (er worden alleen maar vastenavendliedjes gespeeld). Die nemen liever de bus naar Breda. Dat maakt dat het in Berrege gewoon echt leuk en gezellig is. Er zijn ook leuke tradities. Dat is echt niet zuipen en vreemdgaan.
Ik vind Bergen op Zoom juist enorm onbenaderbaar als je een buitenstaander bent, vooral tijdens de carnaval. Zelfs als je uit de omringende dorpen komt. Bergen is voor de Bergenaren. Als je de liedjes niet kent, niet de juiste kleding draagt en niet je zakdoek op de juiste manier omhebt, val je daar gewoon buiten de boot. Het is daar zeker geen geval van zuipen en vreemdgaan, carnaval is superbelangrijk en wordt met oog op de tradities gevierd, maar die samenhorigheid geldt alleen voor de Bergenaren onderling, vind ik. En als echte Krab mag ik dat hopelijk ook vinden :)
nlies schreef:
27-02-2019 18:29
Iedere stad en ieder dorp zegt dat het bij hen het beste is, en voor die mensen is dat ook zo. Gewoon omdat je altijd wel bekenden tegenkomt, die je soms alleen maar met carnaval ziet, ze hebben hun eigen liedjes waarvan de inhoud niet begrepen wordt door mensen van buiten de plaats, en die tekst is niet zo schuin als de liedjes waarvan de boven-rivierders denken dat dat de enige echte carnavalsliedjes zijn.
Ik kan de liedjes altijd wel waarderen! Persoonlijk heb ik alleen kennis van de liedjes van Krabbegat, maar ik vind de woordspelingen, grapjes en plaatselijke belevenissen die erin verwerkt zitten altijd enorm leuk, origineel en creatief. Die liedjes hebben niks te maken met de “carnavalhits” van André van Duin en co :roll:
Ceridwen91 schreef:
27-02-2019 19:11
Ik vind Bergen op Zoom juist enorm onbenaderbaar als je een buitenstaander bent, vooral tijdens de carnaval. Zelfs als je uit de omringende dorpen komt. Bergen is voor de Bergenaren. Als je de liedjes niet kent, niet de juiste kleding draagt en niet je zakdoek op de juiste manier omhebt, val je daar gewoon buiten de boot. Het is daar zeker geen geval van zuipen en vreemdgaan, carnaval is superbelangrijk en wordt met oog op de tradities gevierd, maar die samenhorigheid geldt alleen voor de Bergenaren onderling, vind ik. En als echte Krab mag ik dat hopelijk ook vinden :)
Helemaal met je eens! Daarom ben ik ook maar uitgeweken naar de altijd gezellige Tullepetaonestad.😂😂

Das vloeken voor een Krab 😃
loisnvt schreef:
27-02-2019 19:17
Helemaal met je eens! Daarom ben ik ook maar uitgeweken naar de altijd gezellige Tullepetaonestad.😂😂

Das vloeken voor een Krab 😃
Ja dat kan al helemaal niet natuurlijk! 😂😂😁

Gelukkig komen tegenwoordig steeds meer Tullepetaonen als Krabben op de wereld nu de kraamafdeling van het ziekenhuis alleen nog maar in Bergen zit 😁😁😁
Ceridwen91 schreef:
27-02-2019 19:26
Ja dat kan al helemaal niet natuurlijk! 😂😂😁

Gelukkig komen tegenwoordig steeds meer Tullepetaonen als Krabben op de wereld nu de kraamafdeling van het ziekenhuis alleen nog maar in Bergen zit 😁😁😁
Inderdaad ja hahahaha 👍
Inderdaad vanavond "Nao t Zuuje" kijken. Als je vanavond kijkt en je een heel klein stukje openstelt en onbevooroordeeld probeert te kijken dan zul je misschien in kunnen voelen dat het voor sommige mensen iets heel moois is. Hoef je het zelf echt niet te gaan vieren hoor. Dan doen wij dan wel.
Bezzzz schreef:
27-02-2019 20:23
Inderdaad vanavond "Nao t Zuuje" kijken. Als je vanavond kijkt en je een heel klein stukje openstelt en onbevooroordeeld probeert te kijken dan zul je misschien in kunnen voelen dat het voor sommige mensen iets heel moois is. Hoef je het zelf echt niet te gaan vieren hoor. Dan doen wij dan wel.
:high5:

Ben nu het beste van... carnaval aan t kijken, dat valt me tegen.
Tot nu toe 1 persoon geschminkt gezien. Pakjes ook niet erg origineel.
Ben nu die docu aan het kijken, heb zelf een Limburgse vader/familie, maar ik kan er met mijn verstand niet bij dat volwassen mannen zo infantiel doen
Frankly my dear, I don"t give a damn
rosanna08 schreef:
27-02-2019 13:11
het gaat ook om los gaan, maar niet op de manier die jij bedoelt.
Verder heb ik geen enkele behoefte op dit moment om het je uit te leggen.
:cheer: helemaal eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven