Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
donderdag 28 februari 2019 om 11:36
Dat is een moeilijke!
Kitten naar buiten zou ik niet doen maar ik ben dan ook een angsthaas omdat er inderdaad ooit 1 van mijn katten beschoten is en een andere gestolen.
Katje erbij : Dan zou ik dan kijken of ik er eentje van ongeveer dezelfde leeftijd als kitten kon vinden. Dat ze zowat in dezelfde puberfase zitten.
Kitten naar buiten zou ik niet doen maar ik ben dan ook een angsthaas omdat er inderdaad ooit 1 van mijn katten beschoten is en een andere gestolen.
Katje erbij : Dan zou ik dan kijken of ik er eentje van ongeveer dezelfde leeftijd als kitten kon vinden. Dat ze zowat in dezelfde puberfase zitten.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 28 februari 2019 om 11:59

Succes met zoeken! Wel fijn, het vooruitzicht om een nieuwe pluizenbol te leren kennen!
donderdag 28 februari 2019 om 14:52
Ik heb net weer even het harnasje omgedaan en dat rollen op de grond doet ze idd ook. Verder tijgert ze eerder dan dat ze loopt. Ze moet natuurlijk wennen aan het gevoel, het voelt voor haar nu vast alsof ze beperkt wordt in haar beweging. Ik wil hem nu weer even een uurtje omhouden zodat ze hopelijk gaat voelen dat dat best meevalt.Dolfine schreef: ↑28-02-2019 09:56Wij hebben voor het wennen aan een tuigje flink wat tijd uitgetrokken.
Eerst in huis een paar minuutjes een tuigje aan. De katten rolden over de grond en wilden het tuigje kwijt.
Dit hebben we regelmatig geoefend tot ze het normaal vonden.
Daarna lijntje aan het tuigje en mee naar buiten genomen.
Nu zijn ze er zo aan gewend dat ook het tuigje aan doen makkelijk gaat. Ze weten ook dat tuigje betekend dat ze naar buiten mogen.
Wij hebben bewust gekozen voor een tuigje, omdat katten zich overal uit kunnen wringen en datmet een tuigje niet lukt.
Verder vonden we een lijn aan een halsbandje ook geen fijn idee.
Wij hebben een tuin die niet catproof is afgezet en wonen aan een drukke weg, vandaar de oplossing met de tuigjes.
Wij laten ze nooit alleen, omdat ze zich aan een lijn wel vast kunnen lopen in de struiken.
donderdag 28 februari 2019 om 16:08
Ik heb mijn kat niet heel erg laten wennen aan een tuigje
Gewoon even laten zien en ruiken, vervolgens alleen rond haar hals vast gemaakt en toen ze daar niet op reageerde het tuigje ook achter haar voorpootjes vast gemaakt en haar even rond laten lopen voordat ik haar mee naar buiten nam. Ze vond het niet altijd even leuk, maar ze heeft nooit uitgehaald, gegromd of over de grond gerold. Ze was ook makkelijk af te leiden met een snoepje en voordat ze die op had, zat het tuigje al vast. Nu heb ik over het algemeen ook wel een hele makkelijke kat die totaal geen moeite heeft om zich aan te passen, anders had ik het wel anders (voorzichtiger/langzamer) aangepakt.
Ik weet dat sommige katten een tuigje gewoon nooit accepteren, maar volgens mij doe je het wel goed, dus wie weet!

Ik weet dat sommige katten een tuigje gewoon nooit accepteren, maar volgens mij doe je het wel goed, dus wie weet!

donderdag 28 februari 2019 om 19:23
Dat tijgeren is wel normaal, dat gaat wel over. Onze vorige kat ging met zijn buik over de grond slepen in het begin en die we nu hebben laat zich na een paar stappen heeeeeel dramatisch op de grond vallen 
Maar nu we het toch over tuigjes hebben:
Bij ons wil het laten wennen niet zo lukken. Dat komt voornamelijk omdat het niet lukt om een goed passend tuigje te vinden. Blijkbaar is onze kater nogal lang. Of anders gebouwd. Het stukje dat bij tuigjes op de rug komt, tussen de schouders dus, is voor hem te kort. Dus knelt de boel onder zijn oksels. Ik heb hier 3 verschillende liggen, allemaal voor volwassen katten (onze kater is 1 jaar). 2 daarvan passen echt echt niet, terwijl die eerder al gewoon door een volwassen grote (dikke) kater zijn gedragen. De 3e gaat iets beter, maar ik vind dat hij toch ook niet echt comfortabel zit. Als de kat beweegt, kan ik gewoon zien dat het strak bij zijn oksels zit.
Heeft hier iemand een goed advies, qua tuig?

Bij ons wil het laten wennen niet zo lukken. Dat komt voornamelijk omdat het niet lukt om een goed passend tuigje te vinden. Blijkbaar is onze kater nogal lang. Of anders gebouwd. Het stukje dat bij tuigjes op de rug komt, tussen de schouders dus, is voor hem te kort. Dus knelt de boel onder zijn oksels. Ik heb hier 3 verschillende liggen, allemaal voor volwassen katten (onze kater is 1 jaar). 2 daarvan passen echt echt niet, terwijl die eerder al gewoon door een volwassen grote (dikke) kater zijn gedragen. De 3e gaat iets beter, maar ik vind dat hij toch ook niet echt comfortabel zit. Als de kat beweegt, kan ik gewoon zien dat het strak bij zijn oksels zit.
donderdag 28 februari 2019 om 19:33
Pilou, ik denk ook dat een katje van ongeveer dezelfde leeftijd erbij de beste keuze is. De kans is heel groot dat ze de oudere poes met rust laten als ze met elkaar kunnen spelen. Katje naar buiten laten zou ik zeker niet doen. Ik vrees dat je haar zo kwijt bent.
Succes met je zoektocht, hoop dat je snel een maatje vindt voor die speelse rakker
Succes met je zoektocht, hoop dat je snel een maatje vindt voor die speelse rakker

Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
zaterdag 2 maart 2019 om 19:09
Ik heb net weer het harnasje omgedaan. Als ze ermee loopt is het tijgeren al een stuk minder, maar ze heeft nog erg de neiging om meteen te gaan liggen als ze het harnas om heeft. Ook middenin de woonkamer, wat ze normaal gesproken niet zo snel zou doen.
Ik heb ook een 'gewoon' tuigje gekocht, dus zonder harnas met klittenband maar met twee klikbandjes om het middel. Ik probeer dit nog een paar keer maar anders gaan we die proberen. Ik kan me voorstellen dat zo'n simpel tuigje haar misschien minder beperkt in haar beweging dan zo'n heel harnas.
Wat ik wel interessant vind is dat ze niet luidruchtig protesteert of het ding probeert uit te doen. Ze ondergaat het allemaal lijdzaam
.
Ik heb ook een 'gewoon' tuigje gekocht, dus zonder harnas met klittenband maar met twee klikbandjes om het middel. Ik probeer dit nog een paar keer maar anders gaan we die proberen. Ik kan me voorstellen dat zo'n simpel tuigje haar misschien minder beperkt in haar beweging dan zo'n heel harnas.
Wat ik wel interessant vind is dat ze niet luidruchtig protesteert of het ding probeert uit te doen. Ze ondergaat het allemaal lijdzaam

zaterdag 2 maart 2019 om 19:56
Ik heb voor de Coontjes een hondentuigje. Het 'rugstukje' van hondentuigjes is wat langer.S0LEIL schreef: ↑28-02-2019 19:23Dat tijgeren is wel normaal, dat gaat wel over. Onze vorige kat ging met zijn buik over de grond slepen in het begin en die we nu hebben laat zich na een paar stappen heeeeeel dramatisch op de grond vallen
zaterdag 2 maart 2019 om 19:57
Die van mij weet uit alle tuigjes te breken dus dat heb ik opgegeven daarom mag kleine rooie alleen op mijn afgezette balkon spelen en de wandelingen die ik met de oudste maak mag hij niet maken. De oudste loopt trouwens ook zonder tuigje maar luistert goed en vind 10 passen buiten de deur ver genoeg

zaterdag 2 maart 2019 om 20:01
Ok, daar zat ik ook aan te denken, maar was bang dat de rest dan te ruim is en hij zich eruit kan wurmen. Hij heeft nl. verder wel een smalle bouw.
Zijn die tuigjes een beetje smal te maken?
zaterdag 2 maart 2019 om 21:46
Whaaa mag ik ff juichen. Wij hebben sinds ongeveer 6 weken een tweede poes. Nou ja dit is een kater, onze zwarte kanjer.
Waar hij begon in 1 kamer onder een bureau met zijn koppie richting de muur zijn er veel stappen gezet. Zo hebben we na 2 weken ofzo de deur open gezet en heeft hij kennis gemaakt met onze rode dame. Ruzie joh.
Maar hij slaapt nu tussen mij en mijn man in, hij "eist" kopjes en is echt al gehecht aan ons.
De laatste dagen hoorde we ze minder blazen en meer samen spelen.
Alleen onze zwarte kanjer kwam niet naar beneden hoe vaak we hem ook riepen.
Geduld, geduld. Wel zijn etensbakje een beetje op de trap gezet sinds een paar dagen. Vanavond heb ik op de trap en beneden wat spray met dat spul waar katten van houden gedaan.
We zitten hier gewoon wie is de mol te kijken en jullie raden al wie daar de woonkamer in kwam wandelen: onze zwarte kanjer!!!!
Kan wel huilen van geluk.
De rode dame kijkt wel een beetje gek op dat die zwarte kat nu ineens beneden is maar ze blaast niet.
Blij blij blij!
Waar hij begon in 1 kamer onder een bureau met zijn koppie richting de muur zijn er veel stappen gezet. Zo hebben we na 2 weken ofzo de deur open gezet en heeft hij kennis gemaakt met onze rode dame. Ruzie joh.
Maar hij slaapt nu tussen mij en mijn man in, hij "eist" kopjes en is echt al gehecht aan ons.
De laatste dagen hoorde we ze minder blazen en meer samen spelen.
Alleen onze zwarte kanjer kwam niet naar beneden hoe vaak we hem ook riepen.
Geduld, geduld. Wel zijn etensbakje een beetje op de trap gezet sinds een paar dagen. Vanavond heb ik op de trap en beneden wat spray met dat spul waar katten van houden gedaan.
We zitten hier gewoon wie is de mol te kijken en jullie raden al wie daar de woonkamer in kwam wandelen: onze zwarte kanjer!!!!
Kan wel huilen van geluk.
De rode dame kijkt wel een beetje gek op dat die zwarte kat nu ineens beneden is maar ze blaast niet.
Blij blij blij!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 2 maart 2019 om 22:38
Wat leuk IBOopviva!
Blijft toch bijzonder wanneer zo een diertje je steeds meer vertrouwd and je gaat opzoeken!
Kleine poes heeft hier vandaag haar boomklimkunsten laten zien door in de hoogste boom in mijn achtertuin te klimmen....die is toch iets van 10 meter hoog. Nou, ze zat helemaal boven in!
Ze is er na een kwartiertje zelf weer uitgekomen, maf beest.
Blijft toch bijzonder wanneer zo een diertje je steeds meer vertrouwd and je gaat opzoeken!
Kleine poes heeft hier vandaag haar boomklimkunsten laten zien door in de hoogste boom in mijn achtertuin te klimmen....die is toch iets van 10 meter hoog. Nou, ze zat helemaal boven in!

Ze is er na een kwartiertje zelf weer uitgekomen, maf beest.
"I love not Man the less, but Nature more..."
zondag 3 maart 2019 om 00:32
Dat is zeker een juichmoment waard Ibi, fantastisch! Niets mooier dan een kat die uit z'n schulp kruipt
PimPom, fijn dat poes uit zichzelf weer naar beneden kwam en dat de brandweer er niet aan te pas hoefde te komen. Tien meter is echt heel hoog
Maar gelukkig heeft ze al haar 9 levens nog, hopelijk doet ze morgen niet nog een herkansing, het gaat hard waaien

PimPom, fijn dat poes uit zichzelf weer naar beneden kwam en dat de brandweer er niet aan te pas hoefde te komen. Tien meter is echt heel hoog

Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

zondag 3 maart 2019 om 08:48
Ik kom 's even hier meekletsen als het mag. Ik moet ergens spuien.
Ik heb zo'n vreselijke stress over één van mijn katten. Hij at al twee dagen niet, gisteren heb ik hem de hele dag dwangvoer gegeven op advies van de dierenarts. Maar gisteravond was hij opeens helemaal slap en reageerde nergens meer op. Dus ik uiteraard met vliegende haast naar de spoedarts.
Nou bleek hele hoge koorts en (waarschijnlijk) een galblaasontsteking te hebben. Hij is zo vreselijk ziek!
Hij is weer mee naar huis met een hele stapel medicijnen voor een paar weken. Volgens de da is het te genezen, maar dat is wel een kwestie van lang doorzetten.
Pfff, wat een zorgen om zo'n beessie dan hé
Ik heb zo'n vreselijke stress over één van mijn katten. Hij at al twee dagen niet, gisteren heb ik hem de hele dag dwangvoer gegeven op advies van de dierenarts. Maar gisteravond was hij opeens helemaal slap en reageerde nergens meer op. Dus ik uiteraard met vliegende haast naar de spoedarts.
Nou bleek hele hoge koorts en (waarschijnlijk) een galblaasontsteking te hebben. Hij is zo vreselijk ziek!
Hij is weer mee naar huis met een hele stapel medicijnen voor een paar weken. Volgens de da is het te genezen, maar dat is wel een kwestie van lang doorzetten.
Pfff, wat een zorgen om zo'n beessie dan hé

zondag 3 maart 2019 om 08:59
Ik las hier de vragen over kattentuigjes. Wij hebben hele fijne tuigjes die makkelijk om te doen zijn en lekker schijnen te zitten.
Misschien de moeite waard om te proberen?
https://www.purrfectdesign.net/nl/info- ... uigje.html
In het begin liet onze kleine kitten zich dramatisch op de grond vallen, maar ze waren er al snel aan gewend. Ik heb ze er gewoon een aantal keren een tijdje binnen in huis mee laten rondlopen.
Onze twee katjes hebben een nieuw krabkasteel en ze zijn er toch mee in hun nopjes....erg leuk om te zien. We hebben ze gisteren na het opbouwen amper nog gezien. En het idee dat we hadden bleek gelijk uit te komen; de krabpaal is erg hoog en heeft aan de top een heel groot bed waar genoeg plek is voor twee katjes. Dat had onze oude krabpaal niet. Ze lagen na een paar uurtjes spelen gelijk al een paar uur samen knock out op dat bovenste, hele zachte en lekkere bed.
Zo leuk en fijn dat ze nu weer lekker samen kunnen slapen.
Het ziet er zo lekker uit; ik zou bijna ook een kat willen zijn
Misschien de moeite waard om te proberen?
https://www.purrfectdesign.net/nl/info- ... uigje.html
In het begin liet onze kleine kitten zich dramatisch op de grond vallen, maar ze waren er al snel aan gewend. Ik heb ze er gewoon een aantal keren een tijdje binnen in huis mee laten rondlopen.
Onze twee katjes hebben een nieuw krabkasteel en ze zijn er toch mee in hun nopjes....erg leuk om te zien. We hebben ze gisteren na het opbouwen amper nog gezien. En het idee dat we hadden bleek gelijk uit te komen; de krabpaal is erg hoog en heeft aan de top een heel groot bed waar genoeg plek is voor twee katjes. Dat had onze oude krabpaal niet. Ze lagen na een paar uurtjes spelen gelijk al een paar uur samen knock out op dat bovenste, hele zachte en lekkere bed.
Zo leuk en fijn dat ze nu weer lekker samen kunnen slapen.
Het ziet er zo lekker uit; ik zou bijna ook een kat willen zijn

zondag 3 maart 2019 om 09:03
Deze (heb geen aandelen verder of zo):
https://www.petrebels.com/nl/krabpaal-m ... 167?id=955
Ik ga die mat trouwens eens opzoeken die hier als tip werd gegeven (speelgoed).
https://www.petrebels.com/nl/krabpaal-m ... 167?id=955
Ik ga die mat trouwens eens opzoeken die hier als tip werd gegeven (speelgoed).

zondag 3 maart 2019 om 09:17
Calamitycat schreef: ↑03-03-2019 00:32Dat is zeker een juichmoment waard Ibi, fantastisch! Niets mooier dan een kat die uit z'n schulp kruipt![]()
PimPom, fijn dat poes uit zichzelf weer naar beneden kwam en dat de brandweer er niet aan te pas hoefde te komen. Tien meter is echt heel hoogMaar gelukkig heeft ze al haar 9 levens nog, hopelijk doet ze morgen niet nog een herkansing, het gaat hard waaien
![]()
Inderdaad winderig en regen...ik denk dat ze uit zichzelf binnen blijft met dit weer

zondag 3 maart 2019 om 09:20
Veel sterkte voor poes! En een*Kettricken* schreef: ↑03-03-2019 08:48Ik kom 's even hier meekletsen als het mag. Ik moet ergens spuien.
Pfff, wat een zorgen om zo'n beessie dan hé![]()

Wat moet jij gisterenavond geschrokken zijn zeg om je kat zo te vinden! Duimen dat de medicatie snel aanslaat en dat hij weer snel beter is.
zondag 3 maart 2019 om 09:27
Oooh ja snap dat je dan zorgen hebt om je lieve kater. Hopelijk knapt hij weer goed op met jouw goede zorg en liefde.*Kettricken* schreef: ↑03-03-2019 08:48Ik kom 's even hier meekletsen als het mag. Ik moet ergens spuien.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zondag 3 maart 2019 om 09:58
Bij twijfel of niet op knappen zou ik op zoek gaan naar een goeie kliniek waar evt ook specialisten zitten en de kat laten opnemen.*Kettricken* schreef: ↑03-03-2019 08:48Ik kom 's even hier meekletsen als het mag. Ik moet ergens spuien.
Sterkte er mee