Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
zondag 10 februari 2019 om 20:03
Zat ik ook aan te denken, het enige grote nadeel is dat wij dan zelf ook niet meer naar buiten kunnen kijken. Vaak is dat folie ook een beetje melkachtig toch? Ben bang dat hij de andere kat daar nog gewoon doorheen kan zien wanneer die op de vensterbank zit. We zaten ook te denken aan rolgordijnen. Maar het zou een beetje zuur zijn als we die speciaal hebben opgehangen en blijkt dat hij ze gewoon aan de kant duwt

zondag 10 februari 2019 om 21:11
Ik jaag in elk geval ruziezoekers zoveel mogelijk weg vanwege de stress en mogelijke gedragsproblemen en de kans op abcessen. Dat zijn dan wel de ongeholpen katers. Als ze gecastreerd zijn verwacht ik dat ze er zelf wel uitkomen over het algemeen.JeMappelle schreef: ↑10-02-2019 20:10Ik weet trouwens ook niet goed of we hem in zo'n situatie naar buiten moeten laten of juist binnen moet houden. Ik vind het heel rot als hij vecht, wil niet dat er gewonden vallen maar misschien is dat wel nodig?
Ik heb lang last gehad van een Marktplaatsdekkater van een buurman. Sloeg ook telkens een poes van mij in elkaar totdat mijn hond het voor haar opnam. Had ik niet verwacht en was net onderweg met een bekertje water. Niet dat mijn hond beet maar heeft wel flink schrik aangejaagd. Sindsdien is het zo dat je als vreemde kat rustig door de tuin mag lopen maar je moet wel van de eigen katten afblijven.
zondag 10 februari 2019 om 22:37
Ik ook, ze kunnen lelijk gewond raken heb ik wel eens gezien. Bij die van ons heb ik al 2 keer een halve nagel uit zijn kop moeten trekken, zucht. Ze hebben een keer gevochten in onze 'achtertuin', het ging er flink op ze schrokken niet echt van mij toen ik op ze af rende. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat je het ze zelf uit moet laten vechten, omdat een van de twee op moet geven om te bepalen wie de baas is. Klinkt ergens wel logisch dat er geen 'winnaar en verliezer' is wanneer je als mens ingrijpt. Ik maak me alleen zo ongerust over dat vechten.miekemv schreef: ↑10-02-2019 21:11Ik jaag in elk geval ruziezoekers zoveel mogelijk weg vanwege de stress en mogelijke gedragsproblemen en de kans op abcessen. Dat zijn dan wel de ongeholpen katers. Als ze gecastreerd zijn verwacht ik dat ze er zelf wel uitkomen over het algemeen.
Ik heb lang last gehad van een Marktplaatsdekkater van een buurman. Sloeg ook telkens een poes van mij in elkaar totdat mijn hond het voor haar opnam. Had ik niet verwacht en was net onderweg met een bekertje water. Niet dat mijn hond beet maar heeft wel flink schrik aangejaagd. Sindsdien is het zo dat je als vreemde kat rustig door de tuin mag lopen maar je moet wel van de eigen katten afblijven.
Die van ons is gecastreerd, van die andere twee weet ik het niet. Ze zoeken elkaar alleen op wanneer het donker is. Ik heb een van de twee ooit overdag op onze vensterbank gezien, dat was echt een joekel. Moet wel een kater zijn, hij had ook echt een brede kop en zag er echt leip en gehavend uit. Zou dus mogelijk zijn dat die niet gecastreerd is. Die van ons is er óf erg bang voor, of het zijn een beetje vrienden. Onze kat werd niet kwaad toen hij op de vensterbank zat en lag aandachtig naar 'm te kijken vanaf mijn schoot. Gelukkig zien we die kat bijna nooit. Het is altijd de andere die hier komt dreigen en die wil vechten met die van ons. En die van ons gaat dat niet uit de weg.
Wat lief van je hond dat hij het voor de kat opnam! Het lijkt me echt heel irritant als je zo veel last hebt van de buurkatten. Vind het ook best asociaal als je een ongecastreerde kater naar buiten laat. Naar andere katten zijn het dan echt terror-beesten.

zondag 10 februari 2019 om 22:55
Wat ik gezien heb is dat de ongeholpen katers de ergste zijn en ook jouw erf en tuin als hun territorium zien. Dat betekent dus dat andere katten moeten wieberen en ze zijn dan erg hardnekkig want alles moet besproeid worden. Maar enorm vervelend voor jullie en zou kiezen voor onder toezicht naar buiten.
dinsdag 12 februari 2019 om 20:09
Het lijkt hier vooralsnog mee te vallen. Die grote 'enge' kat zien we eigenlijk nooit, die is pas 1 keer op ons 'terrein' gekomen dat ik weet. Die andere (wit met vlekken) zo 1 keer per week midden in de nacht. Daar heeft hij 1 keer echt mee gevochten en verder hoor ik ze wel eens naar elkaar dreigen ergens in de verte, maar komt hij niet gehavend thuis. Zolang ze nog luidkeels aan het dreigen zijn, vechten ze in ieder geval niet. Onze kat gaat elke avond naar buiten, soms wel 2 uur lang en tot nu toe is hij maar 1 keer echt met wondjes thuisgekomen. Vind het logisch dat er even strijd is, ineens is er een nieuwe kat die ook de baas wil zijn. Maar ik denk dat het wel goed gaat komen met buiten zijn. Het is al een flinke tijd geleden dat ik ruzie heb gehoord als ik buiten ging luisteren. Alleen zijn die raamgevechten diep in de nacht zo vervelend. Schrik me altijd helemaal rot als die van ons alles bij elkaar krijst . Gelukkig is het nu ook al een paar nachten rustig geweestmiekemv schreef: ↑10-02-2019 22:55Wat ik gezien heb is dat de ongeholpen katers de ergste zijn en ook jouw erf en tuin als hun territorium zien. Dat betekent dus dat andere katten moeten wieberen en ze zijn dan erg hardnekkig want alles moet besproeid worden. Maar enorm vervelend voor jullie en zou kiezen voor onder toezicht naar buiten.

vrijdag 15 februari 2019 om 12:27
Hebben jullie katten ook de lente in hun bol? Ik heb vandaag een vrije dag en rommel wat in de tuin en de katten storten hier en daar gewoon spontaan ter aarde om vervolgens wild heen en weer te gaan rollen om er daarna als een speer vandoor te gaan. Dit ritueel herhaalt zich om de paar meter en ze kijken er ook een beetje stoned bij

Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

vrijdag 15 februari 2019 om 20:55
Fijn voor hem dat hij nog even net kan doen alsof

Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

vrijdag 15 februari 2019 om 22:20
Ja haha, hij heeft het erg druk met zijn hormonen. Heb de eigenaar geinformeerd dat mochten het witte kittens worden ze van mijn kater afkomstig zijn en verder maar hopen dat hij geen ziekte heeft opgelopen. Maar ik heb voornamelijk gezien dat hij achter haar aan rende en zij verleidelijk over de grond rolde. Ik kon dus roepen wat ik wou.
Eigenaar is van het type geen geld voor sterilisatie.
vrijdag 15 februari 2019 om 23:17

vrijdag 15 februari 2019 om 23:28
Ik las ergens dat ze nog een paar weken vruchtbaar zijn.Calamitycat schreef: ↑15-02-2019 23:17Oeh, dat vind ik zo fout. Wel een huisdier maar geen geld om te voorkomen dat er onnodige nestjes komen.
Maar kater kan toch niet echt nog een poes bezwangeren na zijn sterilisatie?![]()
zaterdag 16 februari 2019 om 17:00
zaterdag 16 februari 2019 om 21:36
heerlijk ik heb een opa van bijna 17, maar hij is nog actiever dan een kitten.
hij had begin van de week een beetje last van zijn oog, (had vorig jaar een onstoken oog mede door een andere kat) dus even zijn oog gedruppeld en ging gelukkig al snel beter.
moesten hem wel met zijn 2en in bedwang houden
en toen zijn oog was gedruppeld stoof hij weg , liet zich pas de volgende dag weer zien
hij had begin van de week een beetje last van zijn oog, (had vorig jaar een onstoken oog mede door een andere kat) dus even zijn oog gedruppeld en ging gelukkig al snel beter.
moesten hem wel met zijn 2en in bedwang houden

Relax we're all crazy, it's not a competition
zaterdag 16 februari 2019 om 22:59
`ik had van de DA een recept gekregen :CAF oogdruppels
Relax we're all crazy, it's not a competition
vrijdag 22 februari 2019 om 18:17
Ik was mijn kat laatst kwijt. Alle plekken afgezocht waar hij logischerwijs kon zijn, maar nergens te vinden. Deuren en ramen waren dicht dus hij kon niet buiten zijn. Toen ging ik hem roepen in elke kamer en hoorde ik op een gegeven moment een zacht piepmiauwtje. Was ie in een rieten mand met deksel (zat dicht) gekropen en lag daar lekker te pitten bovenop mijn tassen. Hij keek me ook echt aan met zo'n blik van Waarom maak je me nou wakker... Ik snap nog steeds niet hoe hij in de mand is gekomen en ook het deksel weer heeft dichtgedaan.
Ze hebben echt niet in de gaten wat ze ons soms aandoen hè
Ze hebben echt niet in de gaten wat ze ons soms aandoen hè

maandag 25 februari 2019 om 17:23
Ons oude kleine meisje is er niet meer.
Op 14 december had ik een berichtje geschreven dat het niet goed met haar ging, dat ze aan het dementeren was en het einde in zicht was. Begin januari ben ik met haar naar de dierenarts gegaan want ik wilde zeker weten dat het nog wel verantwoord was om haar door te laten lopen.
Afgelopen weekend waren mijn man en ik het er over eens dat het nu echt voorbij was, het kon niet meer met onze kleine oude meisje.
Vanmorgen heb ik de dierenarts gebeld en ik kon vanmiddag om 17:45 uur terecht.
Ik heb een vrije middag genomen want ik wilde de laatste uurtjes van haar leven bij haar zijn.
Toen ik rond 12:00 uur thuis kwam schrok ik me rot; ze lag achter de deur van de bijkeuken en kon niet meer opstaan. Meteen mijn man gebeld en de dierenarts. Om 14:15 uur kon ik terecht.
De dierenarts gaf aan dat ze waarschijnlijk vanmorgen, nadat wij naar ons werk zijn gegaan, een hartaanval heeft gehad.
Ze heeft een injectie gehad en is in mijn armen overleden.
Dag lief klein oud meisje. Na 18 jaar van je te hebben genoten valt het afscheid ons zo zwaar. We weten dat dit niet anders kon maar wat hebben we een verdriet
Op 14 december had ik een berichtje geschreven dat het niet goed met haar ging, dat ze aan het dementeren was en het einde in zicht was. Begin januari ben ik met haar naar de dierenarts gegaan want ik wilde zeker weten dat het nog wel verantwoord was om haar door te laten lopen.
Afgelopen weekend waren mijn man en ik het er over eens dat het nu echt voorbij was, het kon niet meer met onze kleine oude meisje.
Vanmorgen heb ik de dierenarts gebeld en ik kon vanmiddag om 17:45 uur terecht.
Ik heb een vrije middag genomen want ik wilde de laatste uurtjes van haar leven bij haar zijn.
Toen ik rond 12:00 uur thuis kwam schrok ik me rot; ze lag achter de deur van de bijkeuken en kon niet meer opstaan. Meteen mijn man gebeld en de dierenarts. Om 14:15 uur kon ik terecht.
De dierenarts gaf aan dat ze waarschijnlijk vanmorgen, nadat wij naar ons werk zijn gegaan, een hartaanval heeft gehad.
Ze heeft een injectie gehad en is in mijn armen overleden.
Dag lief klein oud meisje. Na 18 jaar van je te hebben genoten valt het afscheid ons zo zwaar. We weten dat dit niet anders kon maar wat hebben we een verdriet

Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.