Entertainment alle pijlers

Carnaval

27-02-2019 12:34 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Mijn eerste topic op het viva forum.
Wat vinden jullie nou eigenlijk van carnaval ? Ik vind het persoonlijk een fake pruts feest.

Ik heb altijd het idee dat het alleen maar om het los gaan gaat. Als in zuipen en vreemdgaan. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd ? Wat is jullie ervaring/ mening over dit 'feest' ?
sarah1984 schreef:
27-02-2019 13:36
Voor degene die willen weten waar carnaval om draait; zou ik zeggen, ga vanavond eens om 21.15 uur naar de documentaire Nao 't Zuuje kijken op NPO3. Hierin wordt goed de sfeer van carnaval weergegeven.

Ik vind het zelf een heerlijk feest en ga vanaf vrijdag tot en met dinsdag dit vieren.

Alaaf!!
Ik kreeg zo n ontzettend sneu gevoel van die vrouw met die twee kindjes uit Haarlem met die bollen wol op dr hoofd. Wat een trieste vertoning. En die kindjes erbij met zo n hoofd van : waar de fuck zijn we beland?!
Yildizlar schreef:
03-03-2019 01:10
Wat dan ? Kom net binnen gerold ;)
In Oeteldonk ‘mag’ je geen Alaaf zeggen.
Ik weet eerlijk gezegd niet precies waarom niet :proud:
Wij hebben een hele leuke middag en avond gehad. Pijn aan mijn voeten van het hossen en naar huis lopen en geen stem meer. Vanmiddag weer :P Wel jammer van het weer. Gisteren tijdens de optocht begon het ook al te regenen.
Als het goed is wordt de regen in de loop van de dag minder. Ik hoop zo droog naar de intocht van de prins (een nieuwe dit jaar!) te kunnen kijken.
Hier was het gisteren ook heel gezellig. Wij zijn 's middags geweest en daarna nog gaan eten bij de Griek. Vanavond gaan we waarschijnlijk naar de Chinees als er plaats is. 's avonds is het hier zo druk dat er buiten wachtrijen staan om binnen te komen.
AnAppleADay schreef:
03-03-2019 08:45
Als het goed is wordt de regen in de loop van de dag minder. Ik hoop zo droog naar de intocht van de prins (een nieuwe dit jaar!) te kunnen kijken.
Is dat nu pas? Hier altijd op zaterdagmiddag dat de Prins de sleutel overhandigd krijgt van de burgemeester.
Blondie456 schreef:
03-03-2019 08:48
Is dat nu pas? Hier altijd op zaterdagmiddag dat de Prins de sleutel overhandigd krijgt van de burgemeester.
Bij ons begint het echt pas zondag. Zaterdag is voor de jeugdprins. Onze prins moet natuurlijk ook nog van boven de rivieren komen met de trein, en zoals je weet: van Amsterdam naar Den Bosch is echt heull ver :proud:
Blondie456 schreef:
03-03-2019 08:48
Ja hier ook. Zijn daar gisteren toevallig nog beland.

Wij hebben gyros gegeten. Daar heb ik nu wel erge dorst van. Dat heeft uiteraard niks met al het bier te maken :P
AnAppleADay schreef:
03-03-2019 08:51
Bij ons begint het echt pas zondag. Zaterdag is voor de jeugdprins. Onze prins moet natuurlijk ook nog van boven de rivieren komen met de trein, en zoals je weet: van Amsterdam naar Den Bosch is echt heull ver :proud:
Ik heb het net even opgezocht hoe dat bij jullie gaat met de prins. Heel anders dan hier waar elk jaar een nieuwe wordt gekozen.
dolfje schreef:
03-03-2019 08:52
Ja hier ook. Zijn daar gisteren toevallig nog beland.

Wij hebben gyros gegeten. Daar heb ik nu wel erge dorst van. Dat heeft uiteraard niks met al het bier te maken :P
Ik heb ook wel een beetje nadorst hoor. Ik vind gyros ook zo lekker. Dat zat ook bij die schotel die ik gisteren op heb.

Mijn zoon is al vanaf donderdag Carnaval aan het vieren. Donderdag en vrijdag was het hier ook al erg druk.
Hier wordt er niet elk jaar een nieuwe prins gekozen. Het ligt er maar net aan hoe lang de prins het zelf wil doen.
dolfje schreef:
03-03-2019 08:56
Ik heb het net even opgezocht hoe dat bij jullie gaat met de prins. Heel anders dan hier waar elk jaar een nieuwe wordt gekozen.
Dat vind ik een van de charmes van Carnaval. Elk durp heeft z’n eigen tradities en protocol. Ik woon hier nu 6 jaar en elk jaar leer ik weer wat nieuws.
Als randstedeling ben ik met vrouw en kinderen in het Zuiden gaan wonen. Ook mijn vrouw komt hier niet vandaan. Ik wist dat carnaval hier een dingetje was, maar de omvang van het feest is wat groter dan ik had gedacht. Eigenlijk kun je deze dagen niet met goed fatsoen over straat zonder op zijn minst een sjaal in carnavalskleuren om te doen.

Ik vind dit hele feest wel fascinerend. Een soort van omkering van het alledaagse leven en de sociale orde. Mensen zijn er ook al maanden van te voren mee bezig. Het is een katholiek feest (schijnt), maar het lijkt mij meer iets heidens.

Tegelijkertijd lijkt het ontzettend strak geregisseerd, er wordt weinig aan het toeval overgelaten. Het komt op mij over dat Prins Carnaval en zijn gevolg ook meer de lokale elite zijn met goede connecties die zaken geregeld krijgen.
Het programma De Rekenkamer had in 2012 een uitzending over de kosten van Carnaval. Ze hadden het er toen over dat prins worden je tussen 3 en 10 duizend Euro zou kosten.
geneet van 't laeve
Bimzarellio schreef:
03-03-2019 04:20
Och buiten de grote steden en sommige specifieke dorpen leeft t steeds minder hier in het zuiden. Schat dat zo'n 10% er actief naar toegaat, maar overgrote deel houdt zich afzijdig ....alaaf
Dat idee heb ik ook. Ik woon in een stad waar het echt heel groot is. Maar een groot deel van de mensen die ik ken heeft er niets mee. Ik woon net buiten de stad, en krijg er eigenlijk weinig van mee.

Ik snap wel dat mensen het leuk vinden. En ik baal eigenlijk dat ik het zelf niet leuker vind. Maar iedere keer als ik ga, kom ik er niet in qua stemming, irriteert de drukte en de muziek me. Een uurtje is het leuk die Carnavalsmuziek, maar daarna ben ik er echt klaar mee.
Baankje1 schreef:
03-03-2019 11:16
Het programma De Rekenkamer had in 2012 een uitzending over de kosten van Carnaval. Ze hadden het er toen over dat prins worden je tussen 3 en 10 duizend Euro zou kosten.
Klopt.
Waar ik vandaan kom zijn het vooral ondernemers die prins worden.
Heb weleens gehoord dat die rondjes ook allemaal op kosten van de prins zijn. Dure hobby ;-)
rascalles schreef:
03-03-2019 05:42
Ik kreeg zo n ontzettend sneu gevoel van die vrouw met die twee kindjes uit Haarlem met die bollen wol op dr hoofd. Wat een trieste vertoning. En die kindjes erbij met zo n hoofd van : waar de fuck zijn we beland?!
Ik ook, maar de muziek die ze er bij haar onder zetten hielp ook niet mee.
Hoe zit het dan bij de jeugdprins ,betalen de ouders dan alles?
geneet van 't laeve
minnimouse schreef:
03-03-2019 11:22
Klopt.
Waar ik vandaan kom zijn het vooral ondernemers die prins worden.
Heb weleens gehoord dat die rondjes ook allemaal op kosten van de prins zijn. Dure hobby ;-)
Hier word de prins en zijn raad vaak vrijgehouden door de kroegeigenaren, prins en zijn gevolg binnen betekent vaak ook veel klanten binnen.
Maar dan nog kost het handenvol geld idd.
Hier krijgt de Prins en de raad van elf en de hofkapel wel reductie op consumptiebonnen en het eerste rondje in veel cafe's krijgen ze gratis.
Heeft iemand de film en de docu gezien? Ik vroeg me af of je veel achtergrond info mist als je alleen de documentaire ziet.
geneet van 't laeve
Blondie456 schreef:
03-03-2019 11:33
Hier krijgt de Prins en de raad van elf en de hofkapel wel reductie op consumptiebonnen en het eerste rondje in veel cafe's krijgen ze gratis.
Ik ben in Belgie een keer meegegaan met de 'Koning van de Gans' en die kreeg bij elke kroeg op de route een paar consumptiebonnen waar ik ook mee dronken van ben kunnen worden.
mick87 schreef:
03-03-2019 11:19

Ik snap wel dat mensen het leuk vinden. En ik baal eigenlijk dat ik het zelf niet leuker vind. Maar iedere keer als ik ga, kom ik er niet in qua stemming, irriteert de drukte en de muziek me. Een uurtje is het leuk die Carnavalsmuziek, maar daarna ben ik er echt klaar mee.
Ik ga het vanmiddag toch proberen.
Ik ben toch zo weer thuis.

Ff nog dutten en dan ga ik beginnen met aankleden en opmaken etc.
Zelf heb ik niks met carnaval, maar woon dan ook m'n hele leven al ver boven de rivieren. Maar die documentaire laat wel heel mooi het gevoel van carnaval zien, dus ik snap nu iets beter waarom het voor veel mensen zo'n leuk feest is.
Zeker een aanrader om eens te kijken:
https://www.npo3.nl/3doc/27-02-2019/BV_101391330
Nog veel plezier gewenst voor de vierders.
Bij ons in het dorp hebben we carnavalsverenigingen. Eén voor de jeugd, en één voor de volwassenen. Als je lid bent, dan betaal je contributie. In het seizoen wordt er vanalles georganiseerd door de verenigingen, bv bonte avonden, boerenbroeloft, avonden met carnavalsmuziek enz. De winst op entree en drank gaat dan ook in de pot van de vereniging. Net zoals bv de winst op de verkoop van de Carnavalskrant, truien, sjaals en andere spullen.
Ook wordt er tijdens de Prinsenreceptie vaak geld gegeven. Het avondeten voor de Prins en zijn gevolg wordt tijdens de Vastelaovendj verzorgd door het Prinsenhoes, een (elk jaar wisselend) café wat als thuisbasis dient.
Dit alles dekt lang niet alle kosten, dus er wordt ook nog veel door met name de Prins uit eigen zak betaald.
En dat kan inderdaad flink oplopen. In een wat grotere stad hier in de buurt moet je al snel aan 10.000 euro denken, daar zijn de Stadsprinsen ook meestal mensen uit het bedrijfsleven.
In ons dorpje is het lang niet zoveel, en kan in feite iedereen die wil Prins worden. Hoewel sommigen er ook echt wel een jaar voor moeten sparen.
En heel veel vrije tijd ervoor moeten inleveren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven