Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Leuk Vixxen! En natuurlijk gefeliciteerd met het eerste jubileum :-D Dat zijn nou nog eens leuke uitgaves.

Ik heb vandaag géén lunch gehaald in de kantine. Zelfs geen soepje, wat ik toch eigenlijk altijd wel doe. Gewoon eigen brood opgegeten. Dat zijn de dingen waarop ik wil besparen. Dat zowat gedachtenloos uitgeven van 'maar' een eurootje hier en twee eurootjes daar. Vandaag is er geen geld uitgegeven hier. Er is zelfs geen automatische incasso afgeschreven.

Heb ook zojuist al netjes de lunchpakketjes en ontbijtspullen klaar gemaakt. Verse ananas schoongemaakt en in een bakje. Morgen ook gewoon hand op de knip dus. Moet waarschijnlijk wel tanken en ik verwacht de afschrijving van de huur. Altijd een fikse aanslag op het saldo, maar ik ben nog steeds wel heel blij met mijn appartement. Valt ook niet onder no buy natuurlijk :-D
Wij zijn gisteren gaan zwemmen, deze dagen waren heel slecht voor mijn no buy. Na afloop wilde de oudste ook nog bij een soort grijpautomaat een ding grijpen dus heb ik dat met hun gedaan. Ik vind het eigenlijk onzin en had het daarom nog nooit gedaan maar dit was 50 cent en doorgaan tot je een prijs had dus ik vond het wel prima voor een keertje. De een had een autotje met lolly en de ander een sleutelhanger diertje en een rolletje snoepjes. Was een leuke afsluiter voor het zwemmen voor hun.

Nu gaat het gewone leven weer verder dus ga ik proberen weer wat zuiniger aan te doen. Morgen even de administratie bijwerken en er ligt een hoop was op me te wachten.
Gefeliciteerd Vixxen !

En jeetje, 12 vuilniszakken. Wat voor soort spullen heb je allemaal geruimd ?
De eerste maand met mijn nieuwe boodschappenrekening is jammerlijk gefaald (nu al) omdat mijn berekeningen niet klopte en ik nu dus geld tekort kom op mijn vastelastenrekening. :facepalm: Ik dacht echt dat ik heel precies alles opgeschreven had, maar blijkbaar niet. Nu wacht ik nog op 120 euro die ik nog terug moet krijgen, dus hopelijk red ik het dan net, maar het wordt wel heel krap. Ik heb het matras trouwens nog niet teruggestuurd, dus misschien moet ik dat maar gauw doen.
Gekopbloemen schreef:
05-03-2019 12:38
Gefeliciteerd Vixxen !

Als je er serieus mee bezig bent gaat dat echt heel snel. Denk dat het hier wel om meer dan die 12 gaat afgelopen anderhalf jaar.

Bij mij was het kleding, lps, verzamelspul, schoenen, allerhande kleine rommeldingetjes en spullen voor in huis, keukendingen etc etc

Maar een vriendin maakte het nog bonter. 30! Vuilniszakken, maar dat was poging 1, toen nog poging 2 er achteraan. Die heeft zoveel zooi opgespaard in de jaren, het was niet normaal... En die woont dus ook nog eens heel klein. Geen idee uit welke kier het allemaal vandaan kwam o_o
broodtrommel wijzigde dit bericht op 05-03-2019 15:02
0.14% gewijzigd
1 keer is genoeg
Ik heb mijn huis ook gekonmaried. Ook wel iets van 30 vuilniszakken met spul weggedaan. Heel veel kleding en verder stapels boeken en tijdschriften, crea bea materiaal wat ik toch nooit ga gebruiken. Heel veel beddengoed, handdoeken, servies, keukenspullen en rommeltjes voor in huis. En een heleboel spul uit de categorie 'je weet maar nooit' (oude iphones etc.).

Als ik ga verhuizen wil ik dat alles in ongeveer 15 a 20 verhuisdozen past. Dat klinkt eigenlijk best veel.
Ik heb ook al heel veel zooi weggedaan, o.a. toen ik ging verhuizen, maar mijn huis is nog steeds overvol dus het wordt tijd voor een nieuwe ronde puinruimen.
Lady_Day schreef:
05-03-2019 15:14
Ik heb mijn huis ook gekonmaried. Ook wel iets van 30 vuilniszakken met spul weggedaan. Heel veel kleding en verder stapels boeken en tijdschriften, crea bea materiaal wat ik toch nooit ga gebruiken. Heel veel beddengoed, handdoeken, servies, keukenspullen en rommeltjes voor in huis. En een heleboel spul uit de categorie 'je weet maar nooit' (oude iphones etc.).

Als ik ga verhuizen wil ik dat alles in ongeveer 15 a 20 verhuisdozen past. Dat klinkt eigenlijk best veel.
Ja maar jij woont wel heel wat groter volgens mij en dat was de eerste poging. Daarna (drie weken later) kwamen er nog eens 15 zakken en weer wat van die grote shoppers bij de derde poging. Ter illustratie, dat hok van d'r staat nog steeds supervol haha
broodtrommel schreef:
05-03-2019 15:25
Ja maar jij woont wel heel wat groter volgens mij en dat was de eerste poging. Daarna (drie weken later) kwamen er nog eens 15 zakken en weer wat van die grote shoppers bij de derde poging. Ter illustratie, dat hok van d'r staat nog steeds supervol haha
Ik woon op krap 50m2 :) Ik heb een klein zoldertje en die zat helemaal vol en is nu helemaal leeg. Ik ga mijn huis verkopen dus er komt nog een ronde voor mij aan. Ik vind het heerlijk om dingen weg te kunnen doen. Ik was echt koopverslaafd (vooral kleding).
Ok iets groter dan 😁

Ik hou ook enorm van het opruimen. Kan niet wachten tot zaterdag. Ben nu alweer bezig as we speak.

Zag dat ik ook weer een top in consignatie heb verkocht voor 22 euro. Yes!
Bedankt iedereen voor de felicitaties :-D

Gekopbloemen schreef:
05-03-2019 12:38
Gefeliciteerd Vixxen !

Nou zoals je al leest val ik dus nog mee met mijn 12 vuilniszakken :biggrin: Maar ik denk dat de helft van de vuilniszakken kleding en schoenen waren die ik niet droeg/verkeerde maat/ 10 jaar oud/ uit de mode/ verwassen of gewoon niet meer mijn stijl. Daarnaast wel een stuk of 60 boeken (studieboeken en boeken die ik al jaren in de kast had staan en echt niet nog een keer ging lezen). En als laatste een deel decoratiespullen voor in huis (kussentjes/waxinelichthouders/schilderijtjes).
broodtrommel schreef:
05-03-2019 15:00
Als je er serieus mee bezig bent gaat dat echt heel snel. Denk dat het hier wel om meer dan die 12 gaat afgelopen anderhalf jaar.

Bij mij was het kleding, lps, verzamelspul, schoenen, allerhande kleine rommeldingetjes en spullen voor in huis, keukendingen etc etc

Maar een vriendin maakte het nog bonter. 30! Vuilniszakken, maar dat was poging 1, toen nog poging 2 er achteraan. Die heeft zoveel zooi opgespaard in de jaren, het was niet normaal... En die woont dus ook nog eens heel klein. Geen idee uit welke kier het allemaal vandaan kwam o_o

Gek genoeg heb ik nog steeds geen heel leeg huis ineens...
Vixxen schreef:
05-03-2019 16:25
Gek genoeg heb ik nog steeds geen heel leeg huis ineens...
Ik ook niet. Maar als je mijn kasten opentrekt dan heb ik wel lege planken inmiddels.
Ik ben in de afgelopen +/- 5 jaar 2x verhuisd. Ik woonde eerst op 30 m2 en nu op 123 m2 en het is ongelofelijk, maar mijn huis is gewoon weer net zo vol, terwijl ik dus ook al superveel heb weggedaan. Moet ik er wel bij vertellen dat mijn ouders en schoonouders ook hebben opgeruimd en alles uit onze kindertijd dus hier hebben gedumpt, maar dan nog, zóveel was dat nou ook weer niet.
Lady_Day schreef:
05-03-2019 16:34
Ik ook niet. Maar als je mijn kasten opentrekt dan heb ik wel lege planken inmiddels.
Er zijn inderdaad wel meer lege ruimtes, en dingen liggen niet meer opgepropt. Werkt het bij jou ook zo verslavend? Het wegdoen geeft zo'n goed gevoel!
Drackie schreef:
05-03-2019 16:48
Ik ben in de afgelopen +/- 5 jaar 2x verhuisd. Ik woonde eerst op 30 m2 en nu op 123 m2 en het is ongelofelijk, maar mijn huis is gewoon weer net zo vol, terwijl ik dus ook al superveel heb weggedaan. Moet ik er wel bij vertellen dat mijn ouders en schoonouders ook hebben opgeruimd en alles uit onze kindertijd dus hier hebben gedumpt, maar dan nog, zóveel was dat nou ook weer niet.

Speelgoed van mijn kindertijd staat nog bij mijn ouders en dat probeer ik beetje bij beetje uit te zoeken. Maar is lastig, want er zitten zoveel herinneringen aan. Aan de andere kant heb ik geen idee wat ik met al die barbies aan moet.
Dat heb ik ook een beetje. De barbies waren van mijn zus, dat scheelt. :proud: Het is ook niet alleen speelgoed (dat valt zelfs wel mee, alleen mijn moeder heeft wat speelgoed hier gebracht maar lang niet alles), maar ook dagboeken, schoolwerk, dat soort dingen. Ik heb vorig jaar een hele mand met spul weggedaan uit mijn puberteit en zoveel spijt van. Ik durf het ook niet goed meer.
Weggooien is nu ook mijn nieuwe verslaving :D

Spullen uit kindertijd... sja... ik heb een paar dingen bewaard en de rest gewoon weg. En ja, dat is heel moeilijk en af en toe ben ik bang dat ik spijt krijg, maar goed... daar koop je ook niets voor (gelukkig niet).
Vixxen schreef:
05-03-2019 16:59
Speelgoed van mijn kindertijd staat nog bij mijn ouders en dat probeer ik beetje bij beetje uit te zoeken. Maar is lastig, want er zitten zoveel herinneringen aan. Aan de andere kant heb ik geen idee wat ik met al die barbies aan moet.
De herrinnering verdwijnt niet met het object is mijn ervaring. Ik heb niet per se gemariekondoot, maar wel een aantal keer verhuisd de afgelopen 10 jaar waarbij ik veel heb weggegooid en maar selectief dingen van vroeger heb bewaard. Wel schrijf ik soms herrinneringen en anecdotes op (ook als onderdeel van een cursus creatief schrijven). Dan komt er weer vanalles naar boven zonder daar spullen voor nodig te hebben :)
boebezoebe wijzigde dit bericht op 05-03-2019 20:46
0.07% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Scheelde ook dat mijn ouders gingen scheiden, hun zolder leeg moest ivm verkoop huis en ik weer naar een ander land vertrok en dus mijn dingen van vroeger mee ging nemen. Was wel cathartisch op die manier.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
05-03-2019 20:44
De herrinnering verdwijnt niet met het object is mijn ervaring. Ik heb niet per se gemariekondoot, maar wel een aantal keer verhuisd de afgelopen 10 jaar waarbij ik veel heb weggegooid en maar selectief dingen van vroeger heb bewaard. Wel schrijf ik soms herrinneringen en anecdotes op (ook als onderdeel van een cursus creatief schrijven). Dan komt er weer vanalles naar boven zonder daar spullen voor nodig te hebben :)

Ik ben nu dus heel langzaam bezig met emotionele spullen (vooral van vroeger) en volgens Marie Kondo was dat ook de moeilijkste categorie. Ik maak foto's van bepaalde dingen en gooi dan het ding weg. Als een soort back up zeg maar :)
Voor mij is opruimen ook wel enigszins verslavend. Vooral dat het dan wat leger wordt. Het is een verademing en het geeft rust. Alles is makkelijker schoon te houden en het voelt minder benauwd aan. Dat alles niet meer zo opgepropt ligt vind ik heerlijk want je hebt weer overzicht. Het werkt ook op die manier dat je blijer wordt van de spullen die je dan nog hebt overgehouden want ze vallen weer op. De spullen die je dan nog hebt doen dan nog iets voor je ipv in de weg te staan.

Helaas gaat zaterdag alleen niet door wegens omstandigheden dus heb de kraam op ticketswap en de facebook pagina van de IJhallen gezet. Hopelijk krijgen we dan nog wel onze inzet terug. Het opruimen was bijna klaar dus in de berging tot het najaar voor de wintermarkt. Een aantal kledingstukken breng ik nog even naar de winkel en een aantal items gaan op marktplaats. Had even genoeg van dat laatste maar misschien dat ik nu weer een periode wat normale reaguurders krijg.
Drackie schreef:
05-03-2019 14:34
Ik heb het matras trouwens nog niet teruggestuurd, dus misschien moet ik dat maar gauw doen.
Ik zou daar idd niet mee treuzelen want met zo'n dingen loop je het risico dat het uitgesteld geraakt, de termijn van terugsturen verloopt etc.
Ook hier is heel veel de deur uit gegaan. Een verhuizing helpt inderdaad ook behoorlijk. Wilde echt zo min mogelijk mee nemen. Had ook een stel kasten in de woonkamer. Zo'n bij elkaar passende set. Twee kasten daarvan waren gewoon leeg. Stond ik elke week lege kasten af te stoffen :facepalm:

En de emotionele categorie was vrij makkelijk juist. Had echt maar héél weinig dat ik wilde bewaren. Van mijzelf als kind/puber heb ik eigenlijk niets meer. Hecht gewoon weinig waarde aan oude rapporten en schoolschriften

Merk ook dat het in golven gaat. Na de eerste opschoningsactie is er alsnog heel veel weg gegaan bij volgende opruimrondes. Kon ik eerst moeilijk afstand doen van boeken, nu heb ik er niet één meer. Wat ik vorig jaar wilde bewaren, blijkt nu toch ineens weg te kunnen. Ik blijf het ook leuk vinden. En kan echt blij worden van een lege plank in de kast :-D

Wat jammer broodtrommel, dat het zaterdag niet door gaat. Je had er zo'n zin in!

Vandaag een paar boodschappen doen. Merk dat ik zelfs mijn boodschappenlijstje aan het minimaliseren ben. Schrijf van alles op en daarna kras ik toch weer dingen door. Eerst 'winkelen' in mijn eigen kasten en daarna pas kijken wat ik echt moet kopen. Scheelt natuurlijk wel dat ik boven de supermarkt woon en een voorraad dus niet echt noodzakelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven