Abn spreken
woensdag 6 maart 2019 om 16:35
Wat?Pumps_italiaans schreef: ↑06-03-2019 16:33Ja, op dit forum wel.
Ik dacht even niet het uitspreken van woorden.
Woorden praat je niet.
Wat leuk je zo'n topic ook kan maken.
Maar ... dat snappen ze niet allemaal.
Snappen is ABN?
Doei! Is geen ABN. C!!!!!!! riep het kind die dacht dat het een raadsel was. Er is nog een alfabet.
woensdag 6 maart 2019 om 16:42
Wat @Rebelle20 en anderen vragen, waar loop je tegen aan? In een gesprekje met de buurvrouw of met een vriendin maakt het niet uit of je zegt "lijkt me of lijkt mij". Een accent uit je geboortestreek is prima, hoor. Mis je echt de kennis van de Nederlandse taal, dan zijn er leuke lesboeken (bijv. Tijd voor Taal) of online (bijv. nt2taalmenu.nl ) en kun je stap voor stap weer leren, opfrissen, op jouw tempo.
Alles sal reg kom
woensdag 6 maart 2019 om 18:25
Klopt, of AN.MinkeDeWit schreef: ↑06-03-2019 17:08Volgens mij bestaat ABN niet meer. Het heet nu standaard Nederlands.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Nederland
woensdag 6 maart 2019 om 19:25
woensdag 6 maart 2019 om 22:44
Ja, je hebt gelijk. Maar mogelijk heeft een ander al een link naar wikipedia geplaatst.MinkeDeWit schreef: ↑06-03-2019 17:08Volgens mij bestaat ABN niet meer. Het heet nu standaard Nederlands.
Het zal geen verband houden met de ABN Amro.
Is iets uit de tijd dat de voormalige Nederlandse koloniën zelfstandig werden.
Ooit was er een dictee begeleid door Filip Freriks.
Dat was met waanzinnig complexe zinnen.
Dit is de link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands
woensdag 6 maart 2019 om 22:50
Huh?
Piep zei de muis.
Die hoort niet in mijn huis.
Zei de buurvrouw.
Buurvrouw gilde als een wilde.
Ze wilde de muis het huis uit.
Uit zei de olifant.
Kijk, dan zeg je tenminste nog wat zinvols.
In volledige zinnen met betekenis.
Ja, Wat is nog korter.
Maar wat bedoel je nou met wat?
Niet dat er interesse voor is.
woensdag 6 maart 2019 om 22:50
donderdag 7 maart 2019 om 02:11
Accentloos bestaat niet.MinkeDeWit schreef: ↑06-03-2019 22:50Dialect is een taalvariant dus niets mis mee, maar accentloos correct Nederlands heeft toch mijn voorkeur. Ik had een Haagse collega die zich ergerde aan mijn uitspraak, omdat mijn r een r is (en geen g), en mijn o een o (en geen au). Maar dat was verder ook een eikel.
donderdag 7 maart 2019 om 07:21
Nedersaksisch is ook een Nederlandse taalPumps_italiaans schreef: ↑06-03-2019 22:55Fries en Limburg is wel erkend als officiële taal.
Misschien is er nog wat anders bij gekomen.
Ik geloof nog een vierde. Vlaams is ook Nederlands, maar dan anders.
Net als die andere twee.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
donderdag 7 maart 2019 om 07:34
donderdag 7 maart 2019 om 07:45
Weinig mensen articuleren op de juiste manier. Persoonlijk vind ik dat juist erg mooi. Zelf merk ik dat ik geneigd ben letters in te slikken. We hebben geen tijd om te koken, klinkt dan als We hebbe geen tijd om te koke.
Het sluipt er bij mij makkelijk in, ik let er in werksituaties overigens wel op. Daarnaast vind ik een ruime woordenschat prettig. Lezen helpt daar inderdaad bij. Kies dan wel dingen waarbij je nieuwe woorden leert, zoek die ook op en kijk wat de synoniemen zijn.
Het sluipt er bij mij makkelijk in, ik let er in werksituaties overigens wel op. Daarnaast vind ik een ruime woordenschat prettig. Lezen helpt daar inderdaad bij. Kies dan wel dingen waarbij je nieuwe woorden leert, zoek die ook op en kijk wat de synoniemen zijn.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
donderdag 7 maart 2019 om 08:05
Limburgs is streektaal:Pumps_italiaans schreef: ↑06-03-2019 22:55Fries en Limburg is wel erkend als officiële taal.
Misschien is er nog wat anders bij gekomen.
Ik geloof nog een vierde. Vlaams is ook Nederlands, maar dan anders.
Net als die andere twee.
De officiële taal in Nederland is het Nederlands, dat volgens schattingen[bron?] door 99% van de Nederlandse bevolking wordt beheerst. Verder zijn het Fries in Friesland, het Papiaments op Bonaire en het Engels op Sint Eustatius en Saba officiële bestuurstalen. Het Nedersaksisch heeft vanaf 10 oktober 2018, via het Convenant Nedersaksisch, de status van officiële taal.[1][2] Het Limburgs heeft de status van streektaal;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Talen_in_Nederland
donderdag 7 maart 2019 om 08:56
In jouw oren ja. Maar dat zijn ook gewoon accenten. Klinkt dat trouwens als het dronts dat jongeren spreken (of spraken 20 jaar terug)? Want dat zou het dichtst bij standaard Nederlands zijn, maar natuurlijk is dat ook een accent.MinkeDeWit schreef: ↑07-03-2019 08:25Deels eens. Ik heb wel eens een online test gedaan en bleek Kennemerlands met een vleugje Utrechts te spreken. Maar dat klinkt dus zo goed als accentloos![]()
Ik spreek een mengeling van deze twee dialecten dus accentloos is natuurlijk raar.
donderdag 7 maart 2019 om 09:01
Waar kan je zo’n test vinden?MinkeDeWit schreef: ↑07-03-2019 08:25Deels eens. Ik heb wel eens een online test gedaan en bleek Kennemerlands met een vleugje Utrechts te spreken. Maar dat klinkt dus zo goed als accentloos![]()
donderdag 7 maart 2019 om 11:01
donderdag 7 maart 2019 om 12:01
Dit!JonathanStrange schreef: ↑07-03-2019 11:01Wat zeg jij nou?
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... IDr-_xCet8
En dit:
https://onzetaal.nl/taaladvies/wij-we
Ik moet helemaal niks!