Werk & Studie alle pijlers

Abn spreken

06-03-2019 13:45 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Zijn er manieren om beter nederlands te kunnen praten? ABN?
Ik ben gewoon een Nederlander,
maar ik vroeg me af er een manier is om beter ABN te praten?

Groeten
Pumps_italiaans schreef:
06-03-2019 16:33
Ja, op dit forum wel.
Ik dacht even niet het uitspreken van woorden.
Woorden praat je niet.

Wat leuk je zo'n topic ook kan maken.
Maar ... dat snappen ze niet allemaal.

Snappen is ABN?
Doei! Is geen ABN. C!!!!!!! riep het kind die dacht dat het een raadsel was. Er is nog een alfabet.
Wat?
Accentloos bedoel je? Hier kan een logopedist je ook bij helpen.
Bitje93 schreef:
06-03-2019 16:12
.
Volgens mij is "me" zelfs helemaal geen bestaand Nederlands woord, zeker niet in de schrijftaal..
:HA:
Wat @Rebelle20 en anderen vragen, waar loop je tegen aan? In een gesprekje met de buurvrouw of met een vriendin maakt het niet uit of je zegt "lijkt me of lijkt mij". Een accent uit je geboortestreek is prima, hoor. Mis je echt de kennis van de Nederlandse taal, dan zijn er leuke lesboeken (bijv. Tijd voor Taal) of online (bijv. nt2taalmenu.nl ) en kun je stap voor stap weer leren, opfrissen, op jouw tempo.
Alles sal reg kom
Annelleke schreef:
06-03-2019 16:35
Wat?
Je kent haar nog niet?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Volgens mij bestaat ABN niet meer. Het heet nu standaard Nederlands.
MinkeDeWit schreef:
06-03-2019 17:08
Klopt, of AN.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Nederland
Je bedoelt dat je op je werk wil gaan rappen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/ABN_(rapgroep)
MinkeDeWit schreef:
06-03-2019 17:08
Ja, je hebt gelijk. Maar mogelijk heeft een ander al een link naar wikipedia geplaatst.
Het zal geen verband houden met de ABN Amro.
Is iets uit de tijd dat de voormalige Nederlandse koloniën zelfstandig werden.

Ooit was er een dictee begeleid door Filip Freriks.
Dat was met waanzinnig complexe zinnen.

Dit is de link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands
Annelleke schreef:
06-03-2019 16:35
Wat?
Huh?

Piep zei de muis.
Die hoort niet in mijn huis.
Zei de buurvrouw.
Buurvrouw gilde als een wilde.
Ze wilde de muis het huis uit.
Uit zei de olifant.

Kijk, dan zeg je tenminste nog wat zinvols.
In volledige zinnen met betekenis.

Ja, Wat is nog korter.
Maar wat bedoel je nou met wat? :blond:
Niet dat er interesse voor is.
Dialect is een taalvariant dus niets mis mee, maar accentloos correct Nederlands heeft toch mijn voorkeur. Ik had een Haagse collega die zich ergerde aan mijn uitspraak, omdat mijn r een r is (en geen g), en mijn o een o (en geen au). Maar dat was verder ook een eikel.
Fries en Limburg is wel erkend als officiële taal.
Misschien is er nog wat anders bij gekomen.
Ik geloof nog een vierde. Vlaams is ook Nederlands, maar dan anders.
Net als die andere twee.
MinkeDeWit schreef:
06-03-2019 22:50
Dialect is een taalvariant dus niets mis mee, maar accentloos correct Nederlands heeft toch mijn voorkeur. Ik had een Haagse collega die zich ergerde aan mijn uitspraak, omdat mijn r een r is (en geen g), en mijn o een o (en geen au). Maar dat was verder ook een eikel.
Accentloos bestaat niet.
Pumps_italiaans schreef:
06-03-2019 22:55
Net als die andere twee.
Nedersaksisch is ook een Nederlandse taal
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik vind accenten helemaal niks. Geen enkel accent vind ik charmant. Praat maar gewoon ABN.
Een Brabantse of Amsterdamse tongval alla maar een stevig accent vind ik zo dommig klinken. Sorry.
Ik heb altijd gekeerd dat ABN niet bestaat en dat dat ook een accent is uit het Gooi wat als norm is gezet ooit lang geleden.

Dus alles is een accent. Als je begrijpbaar Nederlands wilt praten zodat mensen je beter verstaan is het oefenen met logopedie.
Zingen is ook heel goed als je duidelijker wilt spreken. Neem zangles.
Weinig mensen articuleren op de juiste manier. Persoonlijk vind ik dat juist erg mooi. Zelf merk ik dat ik geneigd ben letters in te slikken. We hebben geen tijd om te koken, klinkt dan als We hebbe geen tijd om te koke.
Het sluipt er bij mij makkelijk in, ik let er in werksituaties overigens wel op. Daarnaast vind ik een ruime woordenschat prettig. Lezen helpt daar inderdaad bij. Kies dan wel dingen waarbij je nieuwe woorden leert, zoek die ook op en kijk wat de synoniemen zijn.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Pumps_italiaans schreef:
06-03-2019 22:55
Net als die andere twee.
Limburgs is streektaal:

De officiële taal in Nederland is het Nederlands, dat volgens schattingen[bron?] door 99% van de Nederlandse bevolking wordt beheerst. Verder zijn het Fries in Friesland, het Papiaments op Bonaire en het Engels op Sint Eustatius en Saba officiële bestuurstalen. Het Nedersaksisch heeft vanaf 10 oktober 2018, via het Convenant Nedersaksisch, de status van officiële taal.[1][2] Het Limburgs heeft de status van streektaal;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Talen_in_Nederland
Annelleke schreef:
07-03-2019 02:11
Accentloos bestaat niet.
Deels eens. Ik heb wel eens een online test gedaan en bleek Kennemerlands met een vleugje Utrechts te spreken. Maar dat klinkt dus zo goed als accentloos :-)
MinkeDeWit schreef:
07-03-2019 08:25
Deels eens. Ik heb wel eens een online test gedaan en bleek Kennemerlands met een vleugje Utrechts te spreken. Maar dat klinkt dus zo goed als accentloos :-)
In jouw oren ja. Maar dat zijn ook gewoon accenten. Klinkt dat trouwens als het dronts dat jongeren spreken (of spraken 20 jaar terug)? Want dat zou het dichtst bij standaard Nederlands zijn, maar natuurlijk is dat ook een accent.

Ik spreek een mengeling van deze twee dialecten dus accentloos is natuurlijk raar.
MinkeDeWit schreef:
07-03-2019 08:25
Waar kan je zo’n test vinden?
Ik denk dat wanneer je klinkt zoals Herman van Veen, en dan niet in die conference over de voetbalsupporters, dat dat erg dicht bij abn komt.
Bitje93 schreef:
06-03-2019 16:12
.
Volgens mij is "me" zelfs helemaal geen bestaand Nederlands woord, zeker niet in de schrijftaal..
Wat zeg jij nou?
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... IDr-_xCet8
Dit!
En dit:
https://onzetaal.nl/taaladvies/wij-we
Ik moet helemaal niks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven