'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16

maandag 4 maart 2019 om 14:56
Dan is het toch raar dat mensen met 'n baby geen toeslag moeten betalen ipv dat ze nog korting krijgen ook?Stampertje12 schreef: ↑04-03-2019 14:27Dat kan wel en daar heb je nu eenmaal maar genoegen mee te nemen.
Veel voorkomend is bijvoorbeeld mensen die betalen voor een bulkhead seat: de rij direct na een galley of toilet. Je hebt daar een muur voor je ipv een andere rij stoelen. Maar dit is ook de plek waar wiegjes opgehangen moeten worden. Dus als er toch nog wat babies inchecken, dan word je daar gewoon vanaf gehaald.
Ook zetten de meeste maatschappijen geen minderjarigen naast alleen reizende mannen. Dat kan ook een reden zijn om te verschuiven.
Maar goed, in een vliegtuig is het echt niet zo dat alle passagiers betaald hebben voor een specifieke stoelkeuze, dus als ze moeten schuiven pakken ze natuurlijk bij voorkeur iemand die zonder bijbetaling ergens zit: dat scheelt ze geld en gezeik.
Het zijn toch de plekken waar je normaal meer voor betaalt.

maandag 4 maart 2019 om 15:18
Het gaat om een low budget maatschappij. Uit het andere topic begrijp ik dat je daar bij het online inchecken kan kiezen welke stoel je wil. Iedereen dus, bijbetalen of niet. Dat gaat op basis van first come first serve, dus als je op tijd bent met inchecken heb je nog keuze, ben je laat heb je een rotplek. Als je wil voorkomen dat je te laat bent voor een goede plek, bijvoorbeeld een gangpadplek of meerdere plekken bij elkaar, moet je bijbetalen om bij het boeken al een stoel te reserveren. Dan kun je op je dooie gemakkie inchecken. Als iemand met een minderjarige op het laatste moment incheckt zonder bijbetalen, dan heeft de rest dus al een boarding pass met stoelnummer en zadelt ie personeel en andere passagiers op met een enorme puzzel en een mindere stoel dan die ze hadden.Stampertje12 schreef: ↑04-03-2019 12:28Lang niet iedereen betaalt een toeslag voor stoelkeuze. Dus dan kiezen ze natuurlijk voor iemand die geen toeslag heeft betaald.
Daarbij blijft een stoelkeuze een stoelvoorkeur. Je kunt altijd van die stoel worden gehaald en op een andere worden gezet. Heb je bijbetaald voor deze specifieke stoel en krijg je niet een gelijkwaardige terug, dan wordt uiteraard je bijbetaling teruggestort.

dinsdag 5 maart 2019 om 08:36
Mik, het is een non-issue. De ervaring leert dat je juist bij een 'low cost' de stoel krijgt die je wil omdat er maar heel weinig mensen extra betalen voor een bepaalde stoel op een korte vlucht.
Verder gebeurt het hoogst zelden dat een familie niet bij elkaar zit en als dat al gebeurt dan is dat ook binnen no-time opgelost. De meeste mensen zijn redelijk en doen wat er van ze gevraagd wordt.
Wat veel vaker voorkomt en vaak tot 'leuke' discussie leidt is dat mensen betalen voor een stoel waar ze helemaal niet op mogen zitten: met een gebroken been bij de nooduitgang is een klassieker.
Verder gebeurt het hoogst zelden dat een familie niet bij elkaar zit en als dat al gebeurt dan is dat ook binnen no-time opgelost. De meeste mensen zijn redelijk en doen wat er van ze gevraagd wordt.
Wat veel vaker voorkomt en vaak tot 'leuke' discussie leidt is dat mensen betalen voor een stoel waar ze helemaal niet op mogen zitten: met een gebroken been bij de nooduitgang is een klassieker.
dinsdag 5 maart 2019 om 17:34
Tsja, zo werkt het nu eenmaal. En geloof me, jij hebt ook liever dat die baby in dat wiegje zit dan in de armen van je buurman of -vrouw.redbulletje schreef: ↑04-03-2019 14:56Dan is het toch raar dat mensen met 'n baby geen toeslag moeten betalen ipv dat ze nog korting krijgen ook?
Het zijn toch de plekken waar je normaal meer voor betaalt.
dinsdag 5 maart 2019 om 17:38
Is geen enorme puzzel hoor. Dat gaat heel vlot.Mik* schreef: ↑04-03-2019 15:18Het gaat om een low budget maatschappij. Uit het andere topic begrijp ik dat je daar bij het online inchecken kan kiezen welke stoel je wil. Iedereen dus, bijbetalen of niet. Dat gaat op basis van first come first serve, dus als je op tijd bent met inchecken heb je nog keuze, ben je laat heb je een rotplek. Als je wil voorkomen dat je te laat bent voor een goede plek, bijvoorbeeld een gangpadplek of meerdere plekken bij elkaar, moet je bijbetalen om bij het boeken al een stoel te reserveren. Dan kun je op je dooie gemakkie inchecken. Als iemand met een minderjarige op het laatste moment incheckt zonder bijbetalen, dan heeft de rest dus al een boarding pass met stoelnummer en zadelt ie personeel en andere passagiers op met een enorme puzzel en een mindere stoel dan die ze hadden.
Het maakt echt niet uit of je al een boarding pass hebt. Ze kunnen dat gewoon wijzigen, zodra je board geeft het systeem dan aan dat je een nieuwe boarding pass uitgedraaid moet krijgen en dan staat daar je nieuwe plaats op. Bij Delta hebben ze dat al helemaal geautomatiseerd: daar komt je nieuwe boarding pass uit de paal waar de scanner op staat gerold zodra je wil boarden. Daarop staat dan je nieuwe stoel. Gebruiken ze daar heel veel voor upgrades, maar kan natuurlijk ook voor een stoelwijziging.
En in het vliegtuig zelf kan je ook altijd nog van plek worden gewisseld.
Maar goed, al die discussies hier zijn natuurlijk vaak helemaal niet van toepassing. In principe gooit het systeem reizigers die samen reizen naast elkaar op een stoel. Er zitten honderd man in zo'n toestel, daar kun je altijd wel wat mee schuiven.

dinsdag 5 maart 2019 om 17:38
Oh die kan ik me zo voorstellen! Dat je denkt 'ik boek een plek met extra beenruimte vanwege m'n gipsen poot' en dat je niet doorhebt dat dat dus helemaal niet mag bij de nooduitgang! Of dat je alleen 'plek met extra beenruimte' kunt aanvinken maar niet waar of waarom, en maar moet hopen op bulkhead en niet nooduitgang.
dinsdag 5 maart 2019 om 17:40
dinsdag 5 maart 2019 om 17:51
Dat zal inderdaad best gezeur opleveren. Wel apart, het spreekt toch voor zich dat je op zo'n plek mobiel moet zijn?
Ik ben zelf weleens naar een nooduitgangstoel verplaatst op een binnenlandse vlucht in Australië. Er zat een Chinees stel die niet goed Engels konden. Die waren het ook duidelijk niet eens met hun gedwongen verplaatsing.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
dinsdag 5 maart 2019 om 17:53
dinsdag 5 maart 2019 om 18:05
Bij langere vluchten kies ik ook vaak voor economy comfort vanwege de extra beenruimte. Bij kortere vluchten is die optie er helaas niet altijd. Dat verschil merk je dan wel weer in een Transavia 737Stampertje12 schreef: ↑05-03-2019 17:53Kies zelf toch altijd liever voor eco comfort dan nooduitgangstoel, ook al heb je bij die laatste wat meer beenruimte. Beenruimte in eco comfort is meer dan genoeg m.i. en daar kan ik gewoon mijn tas met laptop bij me houden. En je bent eerder het toestel uit.

Het maakt me dan weer niet uit hoe snel ik uit het toestel ben, als je bagage heb ingecheckt, moet je toch wachten bij de band.
I'm not lazy
donderdag 7 maart 2019 om 14:20
Vandaag trouwens nog een nieuwe stoel gekregen bij het boarden. Melding “seating issue” op moment dat je aan de gate je pas scant.
En dan krijg je meteen een nieuwe boardingpass met nieuwe stoel. Dus zo zie je maar: het wisselen gaat erg makkelijk ook al heb je vooraf een economy (in dit geval comfort) stoel gereserveerd.
En dan krijg je meteen een nieuwe boardingpass met nieuwe stoel. Dus zo zie je maar: het wisselen gaat erg makkelijk ook al heb je vooraf een economy (in dit geval comfort) stoel gereserveerd.
donderdag 7 maart 2019 om 16:01
Vandaag weer gevlogen. Drama
zat snikkend in het vliegtuig. Op de grond kan ik alles helemaal relativeren: dat ene geluidje is heel normaal en dat we opeens wat meer gas geven is ook normaal, ja óók als we landen. In de lucht lukt dat echter niet helaas.
Anyways, waar ik benieuwd naar ben. Je hoort eigenlijk alleen de verhalen over vliegtuigrampen, maar wordt er ook wel eens succesvol een noodlandig gemaakt op zee of bijvoorbeeld een random weiland? En komt dat vaker voor dan een fatale ramp?
Nu heb ik het beeld dat een vlucht of goed gaat (99,9999999 procent van de gevallen oid) óf dat het dramatisch ten einde komt (die 0,0000001 procent dan), maar misschien klopt dat helemaal niet?

Anyways, waar ik benieuwd naar ben. Je hoort eigenlijk alleen de verhalen over vliegtuigrampen, maar wordt er ook wel eens succesvol een noodlandig gemaakt op zee of bijvoorbeeld een random weiland? En komt dat vaker voor dan een fatale ramp?
Nu heb ik het beeld dat een vlucht of goed gaat (99,9999999 procent van de gevallen oid) óf dat het dramatisch ten einde komt (die 0,0000001 procent dan), maar misschien klopt dat helemaal niet?

donderdag 7 maart 2019 om 16:03
De Hudson noodlanding is goed afgelopen. Er is zelfs een film over gemaakt!Zanahoria schreef: ↑07-03-2019 16:01Vandaag weer gevlogen. Dramazat snikkend in het vliegtuig. Op de grond kan ik alles helemaal relativeren: dat ene geluidje is heel normaal en dat we opeens wat meer gas geven is ook normaal, ja óók als we landen. In de lucht lukt dat echter niet helaas.

donderdag 7 maart 2019 om 16:03
Maar wel 'n vergelijkbare stoel neem ik aan? Niet dat je opeens 'n middenstoel krijgt toegewezen terwijl je gang of raam hebt gereserveerd?Stampertje12 schreef: ↑07-03-2019 14:20Vandaag trouwens nog een nieuwe stoel gekregen bij het boarden. Melding “seating issue” op moment dat je aan de gate je pas scant.

donderdag 7 maart 2019 om 16:15
https://www.youtube.com/watch?v=L1jZvlFmqQUZanahoria schreef: ↑07-03-2019 16:01Vandaag weer gevlogen. Dramazat snikkend in het vliegtuig. Op de grond kan ik alles helemaal relativeren: dat ene geluidje is heel normaal en dat we opeens wat meer gas geven is ook normaal, ja óók als we landen. In de lucht lukt dat echter niet helaas.
https://www.youtube.com/watch?v=TUmeIe2yUFA
https://www.youtube.com/watch?v=Q9WNnJprwzU
https://www.youtube.com/watch?v=tfeKuX0CtXA
Een vogelaanvaring, desintegrerende motoren en dergelijke waarbij niemand gewond raakte. Ik weet echter niet of de beelden je gerust stellen, dus kijk niet als je er te gevoelig voor bent.

donderdag 7 maart 2019 om 16:19
donderdag 7 maart 2019 om 16:21
Ok ga ik doen

Mijn verbeelding is zeker aanwezig, ik zie vooral vlammen, rook en een vliegtuig dat naar beneden suist, dus dikke kans dat het mee gaat vallen haha.
donderdag 7 maart 2019 om 16:43
Ja, kijk maar eens naar de noodlanding op de Hudson. En ook een ongeluk is niet per de catastrofaal, zoals de crash van Turkish airlines bij Schiphol.Zanahoria schreef: ↑07-03-2019 16:01Vandaag weer gevlogen. Dramazat snikkend in het vliegtuig. Op de grond kan ik alles helemaal relativeren: dat ene geluidje is heel normaal en dat we opeens wat meer gas geven is ook normaal, ja óók als we landen. In de lucht lukt dat echter niet helaas.
Natuurlijk is de impact snel groot omdat je met een enorm gevaarte met hoge snelheid en grote afstanden werkt. Bovendien zijn er snel veel mensen bij betrokken. Dat zorgt ervoor dat het flinke nieuwswaarde en impact heeft als er iets mis gaat. Maar dat wordt ook veroorzaakt doordat er zo weinig iets mis gaat. Als er iedere dag drie incidenten waren zou je er niets meer op het nieuws over horen als het niet bij je in de buurt is. Precies zoals het nu met ander verkeer is. Pas wanneer er een file ontstaat wordt een auto-ongeluk nieuwswaardig terwijl er dagelijks mensen in NL omkomen in het verkeer.
En dat dingen ook wel eens niet super gestroomlijnd gaan is natuurlijk zo, maar hoort erbij en daar is materiaal en personeel op voorbereid. Dat komt vaker voor en heeft geen consequenties maar daar hoor je dus ook niets over.
Ik had vandaag een afgebroken landing door de harde wind, bij tweede poging wel geslaagd. Paar mensen reageerden daar wel wat paniekerig op. Werd niet echt geholpen door de wat ongelukkige communicatie vanuit de cockpit trouwens.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 07-03-2019 16:46
3.98% gewijzigd
donderdag 7 maart 2019 om 16:44
In dit geval kreeg ik een stoel in business. Maar ben ook wel eens op een middenstoel neergezet hoor.redbulletje schreef: ↑07-03-2019 16:03Maar wel 'n vergelijkbare stoel neem ik aan? Niet dat je opeens 'n middenstoel krijgt toegewezen terwijl je gang of raam hebt gereserveerd?

donderdag 7 maart 2019 om 16:46
Oh wow, dan zou ik een vreugdendansje doen!Stampertje12 schreef: ↑07-03-2019 16:44In dit geval kreeg ik een stoel in business. Maar ben ook wel eens op een middenstoel neergezet hoor.
Bij die upgrade naar business dan.

donderdag 7 maart 2019 om 16:53
Wat zei hij/zij dan? Ben benieuwd. Soms is het beter om niets te zeggenStampertje12 schreef: ↑07-03-2019 16:43Werd niet echt geholpen door de wat ongelukkige communicatie vanuit de cockpit trouwens.

donderdag 7 maart 2019 om 17:36
Feitelijk is het wel correct maar je zorgt er wel voor dat mensen gaan speculeren. Iedereen had echt wel door na vol gas recht omhoog dat we niet geland waren. Waarom dat dan gemeld wordt :p
Nu had je mensen die daardoor gingen bedenken: ze weten niet wat ze moeten zeggen, misschien is het landingsgestel kapot.
Volgens mij kost een “ivm de wind vliegen we opnieuw aan” evenveel tijd, maar dan is wel voor iedereen duidelijk wat er is.
Nu had je mensen die daardoor gingen bedenken: ze weten niet wat ze moeten zeggen, misschien is het landingsgestel kapot.
Volgens mij kost een “ivm de wind vliegen we opnieuw aan” evenveel tijd, maar dan is wel voor iedereen duidelijk wat er is.