Werk & Studie alle pijlers

Groepsapp werk

07-03-2019 08:08 137 berichten
Goedemorgen allen,

Ik werd vanochtend vroeg wakker en ik zag dat ik om 12 uur vannacht ben toegevoegd door mijn manager aan een groepsapp met de rest van mijn werkteam, om mede te delen dat ze vandaag wat later begint. In mijn ogen niet iets dat per se ‘s nachts gestuurd had hoeven worden en prima via werkmail afgedaan had kunnen worden.

Ik merk dat ik mijn dag meteen al geïrriteerd begon. Veel van mijn collega’s maken gebruik van een werktelefoon, maar die heb ik niet, dus mijn privénummer is nu toegevoegd. Ik ben al geen fan van groepsapps, en om dan wakker te worden om 5 uur met berichten van mijn manager op mijn privé-telefoon... Nu komen er ook allerlei duimpjes langs van collega’s op dat bericht.

Zou het not done zijn om uit die groep te stappen? Ik wil het wel even bespreken met mijn manager, maar ik denk dat ze het op het punt gaat gooien dat ze wil dat iedereen geïnformeerd blijft etc...
Michella_1991 schreef:
07-03-2019 12:56
of gewoon je wifi uitzetten.
Waarom zou ik dat doen?
Gewoon niet ongevraagd in een groep toevoegen en het is opgelost.

Bovendien heb ik data.
Nee natuurlijk niet. Dat moet een leidinggevende dan oplossen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
07-03-2019 11:54
Het was je ontgaan dat TO dat niet fijn vindt?
Er zijn wel meer dingen niet fijn maar om hier nou zo overdreven op te reageren is niet nodig. Vind je het in deze situatie niet een beetje heftig om over privacywetgeving en datalek te spreken?
pipootje schreef:
07-03-2019 14:22
Wat vinden jullie hier van dan : wij hebben ook een groepsapp (zorg) op een gegeven moment appt er in invalkracht in een weekend of er aub iemand van het vaste team kan komen omdat ze onderbezet staan. Als hier niemand op reageert is de persoon boos, omdat ze dit de verantwoording vindt van het vaste team. Maar je kan toch niet in je vrije weekend verantwoordelijk gesteld worden voor de bezetting?
( met even als achtergrond dat we al jaren invallen, extra werken etc)
Ik ben uit de appgroep gegaan
Ik vind: dat de invalkracht de planner/leinggevende moet bellen. Het zou mij niets uitmaken wiens verantwoording zij het vindt, het is gewoon vastgelegd wiens verantwoording het is. Niet die van jou in ieder geval.

En het is vaak ook de toon die de muziek maakt. Ik heb collega’s die wel eens om hulp vragen maar die maken dat niet tot mijn verantwoordelijkheid. Kan ik inspringen, heel fijn. Kan het niet, jammer maar verder zoeken.
Sooofff schreef:
07-03-2019 14:38
Er zijn wel meer dingen niet fijn maar om hier nou zo overdreven op te reageren is niet nodig. Vind je het in deze situatie niet een beetje heftig om over privacywetgeving en datalek te spreken?
Lees anders gewoon even wat je zelf (!!) schreef
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
pipootje schreef:
Wat vinden jullie hier van dan : wij hebben ook een groepsapp (zorg) op een gegeven moment appt er in invalkracht in een weekend of er aub iemand van het vaste team kan komen omdat ze onderbezet staan. Als hier niemand op reageert is de persoon boos, omdat ze dit de verantwoording vindt van het vaste team. Maar je kan toch niet in je vrije weekend verantwoordelijk gesteld worden voor de bezetting?
Het punt is dat je met zoiets er een actie allen van maakt oftewel iedereen moet er iets aan doen. Per saldo voelt niemand zich geroepen om actie te ondernemen. Net zoiets als een mail met heel veel mensen in de CC, die denken allemaal, dat is niet voor mij.
De invalkracht had de leidinggevende moeten bellen. Zo'n belangrijk bericht gooi je niet in de app, daarmee geef je al aan dat het niet heel dringend is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Sooofff schreef:
Dus het gegeven dat hier al tijden heel veel aandacht aan besteed wordt, dat het gewoon niet mag wat er gebeurt en dat medewerkers eigenlijk ook nog meldplicht hebben maakt dat het beestje bij de naam benoemen incl. de juiste stappen overdreven reageren is?
Ik vind het persoonlijk erg dom om hier zo makkelijk en tam over te doen. Dat jij het geen probleem vindt, dat is helemaal prima. Dat anderen het wel een probleem vinden en misschien zelfs een heel groot probleem, dat is net zo prima.
GenieInABottle schreef:
07-03-2019 16:17
Dus het gegeven dat hier al tijden heel veel aandacht aan besteed wordt, dat het gewoon niet mag wat er gebeurt en dat medewerkers eigenlijk ook nog meldplicht hebben maakt dat het beestje bij de naam benoemen incl. de juiste stappen overdreven reageren is?
Ik vind het persoonlijk erg dom om hier zo makkelijk en tam over te doen. Dat jij het geen probleem vindt, dat is helemaal prima. Dat anderen het wel een probleem vinden en misschien zelfs een heel groot probleem, dat is net zo prima.
En het mooie is, dan staan ze nog in hun recht ook!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
pipootje schreef:
Collega's in de zorg voelen zich vaak zo verantwoordelijk dat ze zich in elke bocht wringen om maar aan de vraag te kunnen voldoen. Altijd bereikbaar, veel overuren, hoge werkdruk, flexibel, steeds maar die verantwoordelijkheid voelen en nemen etc. Alleen heeft zich dat inmiddels tegen hen gekeerd en wordt het organisatieprobleem (financiën, mismanagement, verspilling, onderbezetting etc) dat van de medewerkers gemaakt en wordt er verwacht dat zij dat dus oplossen. En inmiddels verwachten collega's onderling dat ook van elkaar en vinden ze het zelfs oncollegiaal als het team het net oplost. En verwachtingen zijn nu eenmaal de voorloper van de teleurstelling.

Hoewel ik haar boosheid begrijp, zou ik ook niet gereageerd hebben. Vrij is vrij, dan ben ik niet bezig met een app van mijn werk. Dat zij boos is begrijp ik wel, dat is ze alleen op de verkeerde. Dat ze de juiste wegen niet bewandeld, dat begrijp ik dan weer niet.
GenieInABottle schreef:
07-03-2019 16:30
Collega's in de zorg voelen zich vaak zo verantwoordelijk dat ze zich in elke bocht wringen om maar aan de vraag te kunnen voldoen. Altijd bereikbaar, veel overuren, hoge werkdruk, flexibel, steeds maar die verantwoordelijkheid voelen en nemen etc. Alleen heeft zich dat inmiddels tegen hen gekeerd en wordt het organisatieprobleem (financiën, mismanagement, verspilling, onderbezetting etc) dat van de medewerkers gemaakt en wordt er verwacht dat zij dat dus oplossen. En inmiddels verwachten collega's onderling dat ook van elkaar en vinden ze het zelfs oncollegiaal als het team het net oplost. En verwachtingen zijn nu eenmaal de voorloper van de teleurstelling.

Hoewel ik haar boosheid begrijp, zou ik ook niet gereageerd hebben. Vrij is vrij, dan ben ik niet bezig met een app van mijn werk. Dat zij boos is begrijp ik wel, dat is ze alleen op de verkeerde. Dat ze de juiste wegen niet bewandeld, dat begrijp ik dan weer niet.
Dat is een mooie. En dat is ook gewoon zo.
pepexx schreef:
07-03-2019 12:22
Ik zou zonder blikken of blozen uit de groeps app stappen.
Ik ook. Ze wilde mededelen dat ze later is. Nou duimpje omhoog sturen en uit de app-groep gaan wat de boodschap is overgekomen.
dianaf schreef:
07-03-2019 16:39
Dat is een mooie.

Ik ken de uitdrukking vooral uit het Engels (m.n. de ongekuisde versie ;-D), maar zo in het Nederlands is ook mooi.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Coerage schreef:
07-03-2019 16:50
Ik ken de uitdrukking vooral uit het Engels (m.n. de ongekuisde versie ;-D), maar zo in het Nederlands is ook mooi.
Assumptions are the mother of all fuck ups. :biggrin:
Zocht al tijden een fatsoenlijke vertaling voor de niet zo goed engels verstaanders in mijn omgeving.
Ja die :proud:
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
GenieInABottle schreef:
07-03-2019 16:30

Precies. Door jarenlang structureel te vaak op te komem draven en in eigen tijd dingen te doen (doktersafspraken, langer doorgaan, helpen omdat een invaller er niet uit komt etc) ben ik op een gegeven moment overspannen geraakt. En ondanks dat dat 2 jaar terug is en ik de neiging om op mijn fiets te springen had, ben ik uit de app gegaan. Dat kostte aardig wat moeite om eens voor mezelf te kiezen.
Sooofff schreef:
Dit. alsof iemand je nummer nu gaat misbruiken ofzo...
Bij mij op het werk zou dit sowieso ondenkbaar zijn, aangezien alleen personeelszaken mijn contactgegevens heeft.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Michella_1991 schreef:
07-03-2019 20:20
Dit. alsof iemand je nummer nu gaat misbruiken ofzo...
Het gaat niet om misbruiken, het gaat om, dat wetkgever dit gewoon niet mag
Gewoon wetgeving, die niet nageleven wordt

Ik houd ook van 180 rijden, doe ik niemand kwaad mee, maar het mag niet
Bij mij op het werk hangen op t prikbord zelfs lijsten met alle nummers en adressen van iedereen. Ben daar ook niet echt blij mee. Maar het moet, want ja collega’s moeten weten waar ze je moeten bereiken als er vragen zijn op dagen dat je niet werkt. Ben het er ook niet mee eens dat mijn adres er dus ook bijstaat want dat gaat ze niks aan.
klop schreef:
07-03-2019 21:01
Bij mij op het werk hangen op t prikbord zelfs lijsten met alle nummers en adressen van iedereen. Ben daar ook niet echt blij mee. Maar het moet, want ja collega’s moeten weten waar ze je moeten bereiken als er vragen zijn op dagen dat je niet werkt. Ben het er ook niet mee eens dat mijn adres er dus ook bijstaat want dat gaat ze niks aan.
Aankaarten, het mag niet!
klop schreef:
07-03-2019 21:01
Ik zou dat eraf halen. Wat hebben ze met jouw adres te maken? En ik mag hopen dat je dan tenminste wel 'n apart nummer van de zaak hebt als ze je buiten werktijd willen kunnen bereiken. Wat is er mis met mailen trouwens? Dan val je iemand tenminste niet in z'n vrije tijd lastig.
redbulletje schreef:
07-03-2019 21:10
Ik zou dat eraf halen. Wat hebben ze met jouw adres te maken? En ik mag hopen dat je dan tenminste wel 'n apart nummer van de zaak hebt als ze je buiten werktijd willen kunnen bereiken. Wat is er mis met mailen trouwens? Dan val je iemand tenminste niet in z'n vrije tijd lastig.
Bij bellen gaat het b.v. om vragen over een recept waar jij de dag ervoor bezig geweest bent. Ik vind het ook wel lastig hoor. Een deel van het team is heel hecht en werkt al ongeveer 20 jaar met elkaar. En zij verwachten dat iedereen ook alles deelt. Ik heb al aangegeven bij leidinggevende vooral de app erg vervelend te vinden, maar er wordt niks mee gedaan jammer genoeg. En uit de app aan kan ook niet, omdat er toch nog regelmatig echt belangrijke dingen gemeld worden. Ik vind het best lastig.
klop schreef:
07-03-2019 21:16
Bij bellen gaat het b.v. om vragen over een recept waar jij de dag ervoor bezig geweest bent. Ik vind het ook wel lastig hoor. Een deel van het team is heel hecht en werkt al ongeveer 20 jaar met elkaar. En zij verwachten dat iedereen ook alles deelt. Ik heb al aangegeven bij leidinggevende vooral de app erg vervelend te vinden, maar er wordt niks mee gedaan jammer genoeg. En uit de app aan kan ook niet, omdat er toch nog regelmatig echt belangrijke dingen gemeld worden. Ik vind het best lastig.
Als je iets niet af kan maken, moet je dan geen overdracht doen? En als men dat niet wil/doet, waarom dan niet laten liggen voor jou tot na je vrije dag?
Ik zou op mijn vrije dag sowieso de telefoon niet opnemen werkgerelateerd. Je was met iets anders bezig, je was een dagje weg, je telefoon stond uit/was leeg etc.
klop schreef:
07-03-2019 21:16

Dan moet de overdracht structureel verbeteren bij jullie. Als jij iets niet goed overdraagt, kunnen ze je bellen de volgende dag. Gaan ze niet doen als de overdracht goed is geweest.

En belangrijke zaken moeten niet in de app gemeld worden. Daar is een weeknieuwsbrief voor, of een mededelingenbord, of evt een mailbericht.
Als een werk-app nodig is vind ik dat de werkgever ook maar een werk-telefoon moet verschaffen. Eentje die je uit of stil kunt zetten als je niet aan het werk bent en niet bereikbaar hoeft te zijn.

Ik heb wel een telefoon van het werk, en een groepsapp van mijn team. Telefoon gebruik ik ook privé dus staat altijd aan. De werk-groepsapp heb ik daarom op stil staan (kun je per app-groep instellen!) dus ik wordt niet wakker op rare tijdstppen van collega's die het dan nuttig vinden om nuttige danwel nutteloze info te delen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven