Voordelen auto
dinsdag 5 maart 2019 om 22:54
Hier maak ik me wel een beetje zorgen om. Gaat met het hebben van een auto je conditie niet heel erg achteruit? Uit gemak? Alles lopend en op de fiets doen is natuurlijk wel heel gezond.
woensdag 6 maart 2019 om 05:59
Even voor de duidelijkheid, je noemt het in één zin, maar je bedoelt toch niet dat je boven de 120 terugschakelt naar 4 of 3 hè? Dan kan je auto meteen naar de slooptumtum8 schreef: ↑04-03-2019 22:06Op de snelweg prima en volwassen, zeker voor het formaat auto. Tot 120 km/h ook nog redelijk comfortabel. Ik zou er dan een met cruise control pakken, hoef je geen gas te geven, rijdt rustiger en is gunstig voor het verbruik door een constante snelheid. Boven de 120 km/h moet je de radio harder zetten en een vlotte inhaalactie/invoegen, betekent terugschakelen van de 5 naar de 4 of 3. Op zich niet onoverkomelijk allemaal. Als je heel veel snelweg rijdt, zou ik opteren voor een maatje groter/de 75 pk variant Up.
woensdag 6 maart 2019 om 06:46
Ik heb sinds november voor het eerst een auto, maar gebruik hem dus alleen voor stukken die ik niet met de fiets en met moeite met het ov doe. Regelmatig gebruik ik hem om naar wat meer afgelegen plekken te gaan om te wandelen, plekken waar ik eerst zonder auto amper kon komen. Het is natuurlijk wel een mindset. Op het moment dat je hem gaat gebruiken om fietsritjes te vervangen zul je onvermijdelijk minder gaan bewegen
woensdag 6 maart 2019 om 07:19
Haha I know, terugschakelen ziet puur op vaart maken op de invoegstrook of op lagere snelheden even vlot ergens voorbij willen gaan.
woensdag 6 maart 2019 om 11:27
Precies dit!
Toen ik net mijn auto had, kwam ik ook altijd (veel) te vroeg aan op plaats van bestemming. Ik moest er zo aan wennen dat ik met de auto veel sneller ben.
woensdag 6 maart 2019 om 12:17
Dit. Ik rijd ook regelmatig naar andere wandelgebieden die 12 km verderop liggen. Het idee alleen al dat ik dat eerst moet fietsen of lopen. Kan wel, maar geen zin. Zeker ook voor mijn honden. Dan zijn ze al gesloopt voor ze op de plek van bestemming zijn.redbulletje schreef: ↑05-03-2019 23:02Dan ga je toch een sport doen (of voor je plezier in een natuurgebied wandelen met goed weer), want je hebt meer tijd over omdat je niet meer overal te voet of met de fiets naartoe moet. En je hebt door de auto meer vrijheid naar mooie wandelgebieden te rijden.
woensdag 6 maart 2019 om 19:23
Ja... maar dat doet toch gewoon 90% van de mensen? De auto is er, dus het enige middel van vervoer wordt dan de auto. Ik zie het aan collega's. Die wonen op 15 minuten fietsen van het werk, maar die komen met de auto. Als je dat een keer doet, die doodenkele keer dat het zodanig giet van de regen dat je de fiets liever laat staan, OK, maar nee hoor, ELKE dag met de auto. Of in de avond even langs bij een vriendin of vriend, ook al woont die maar 5 straten verderop: de auto. Een vergeten kleinigheid halen bij de supermarkt: met de auto, ook als die supermarkt 5 minuten lopen verderop ligt. Dat is gewoon de realiteit. Mensen hebben allemaal hun mond vol over het klimaat en de uitstoot en de CO2 en weet ik wat nog meer, maar tegelijkertijd stappen ze massaal in de auto voor kippeneindjes. Alsof er dan opeens géén CO2 e.d. uit die uitlaatpijp komt.Jorti schreef: ↑06-03-2019 06:46Ik heb sinds november voor het eerst een auto, maar gebruik hem dus alleen voor stukken die ik niet met de fiets en met moeite met het ov doe. Regelmatig gebruik ik hem om naar wat meer afgelegen plekken te gaan om te wandelen, plekken waar ik eerst zonder auto amper kon komen. Het is natuurlijk wel een mindset. Op het moment dat je hem gaat gebruiken om fietsritjes te vervangen zul je onvermijdelijk minder gaan bewegen![]()
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 6 maart 2019 om 19:46
Ik vind het zelf ook verbazingwekkend hoor. Het is bij mij ook nog niet in m'n hoofd opgekomen de auto te gebruiken om van en naar werk te rijden, al heb ik de luxe bij slecht weer op goed OV terug te kunnen vallen. Bij mij op het werk zijn er overigens relatief veel mensen die niet met de auto komen, vooral omdat er slechts een beperkt aantal parkeerplekken is, en dan vooral voor de mensen in wisseldienst. In de wijde omgeving is het verder betaald parkeren en een intercitystation bevindt zich op 5 minuten lopen. Ja, de lui die dan nog de auto pakken haal je er vaak op basis van hun figuur al haast uitpejeka schreef: ↑06-03-2019 19:23Ja... maar dat doet toch gewoon 90% van de mensen? De auto is er, dus het enige middel van vervoer wordt dan de auto. Ik zie het aan collega's. Die wonen op 15 minuten fietsen van het werk, maar die komen met de auto. Als je dat een keer doet, die doodenkele keer dat het zodanig giet van de regen dat je de fiets liever laat staan, OK, maar nee hoor, ELKE dag met de auto. Of in de avond even langs bij een vriendin of vriend, ook al woont die maar 5 straten verderop: de auto. Een vergeten kleinigheid halen bij de supermarkt: met de auto, ook als die supermarkt 5 minuten lopen verderop ligt. Dat is gewoon de realiteit. Mensen hebben allemaal hun mond vol over het klimaat en de uitstoot en de CO2 en weet ik wat nog meer, maar tegelijkertijd stappen ze massaal in de auto voor kippeneindjes. Alsof er dan opeens géén CO2 e.d. uit die uitlaatpijp komt.
donderdag 7 maart 2019 om 11:22
Bij ons op het werk komt bijna iedereen met de auto, ook als ze in de woonplaats zelf wonen. Ik vind het nederlandse klimaat ook vaak niet echt geschikt om te fietsen.
Overigens een interessant artikel vandaag https://www.ad.nl/binnenland/de-feiten- ... ~ad513bc2/
Overigens een interessant artikel vandaag https://www.ad.nl/binnenland/de-feiten- ... ~ad513bc2/
donderdag 7 maart 2019 om 19:33
Natuurlijk is het Nederlandse klimaat geschikt om te fietsen. Ik ga elke dag op de fiets naar mijn werk en de keren dat het dusdanig giet van de regen en stormt, is op één hand te tellen. Met een goede winterjas en handschoenen fiets je heel de winter naar het werk, zonder probleem. Tuurlijk staat er soms wind en tuurlijk heel soms een klein spatje regen, maar daar ga je niet dood van. En nogmaals, de keren dat het dusdanig giet dat ik me in mijn regenpak moet hijsen, is op één hand te tellen per jaar. Dus waarom kunnen die mensen op jouw werk die in de plaats zelf wonen niet fietsen? Meestal luiheid gok ik.iones schreef: ↑07-03-2019 11:22Bij ons op het werk komt bijna iedereen met de auto, ook als ze in de woonplaats zelf wonen. Ik vind het nederlandse klimaat ook vaak niet echt geschikt om te fietsen.
donderdag 7 maart 2019 om 19:42
redbulletje schreef: ↑07-03-2019 19:35Je stinkt de hele dag naar zweet als je fietst en/of een regenpak aan trekt.
Je stinkt alleen naar (oud) zweet als je je niet wast en je kleding niet schoon is. Van een kwartier fietsen ga je niet stinken, en van een regenpak ook niet.