Bruiloften, Daggasten etc

06-03-2019 22:54 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic,

Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??

In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
kopjechino schreef:
08-03-2019 09:12
Bruiloften met een gat erin zijn sowieso stom. Dat je bij de ceremonie mag zijn en het feest, maar niet het eten. Die moet je dus zelf opvullen. Fotoshoot van alleen bruidspaar op andere dag. Mij lijkt het beste om de ceremonie en diner klein te houden: ouders brus en grootouders. En dan feest is iedereen welkom.
Als ik niet bij het eten mag zijn dan kom ik ook niet naar de ceremonie. En als je alleen avondgast bent vind ik het ook een mooie reden om niet te hoeven gaan, want dan behoor je niet tot de intimi.
Nouschi schreef:
08-03-2019 08:14
Dat was zo. Ik heb echt niemand in mijn familie-, of vriendenkring waar ik tegen zessen moet wieberen. Achterhaald idee volgens mij.
Eens.
Lucifer2018 schreef:
08-03-2019 09:05
Ik ben niet getrouwd. We hebben dingen geregeld voor het gezin. En het was ook nog eens het goedkoopst, dat partnerren toen.
Ik heb helemaal niks tegen trouwen ook. Ik snap huwelijken wel.

Wel tegen bruiloften en al het rare hysterische gedoe er om heen. Dingen zoals dresscodes, verschil tussen gasten, kosten die je worden opgedrongen als gast. Dure jurken en pakken enz enz.

En ik tikte al dat ik dat feestje zoals jij dat noemt ( alleen een etentje spontaan) helemaal niet had bedacht van te voren.
De kosten die onze gasten hadden waren de reiskosten en een cadeautje. Gelukkig konden onze gasten dragen wat ze wilden en eten en drinken werd voor ze betaald.
Man en ik komen beiden uit een andere cultuur (ook beiden weer uit een andere cultuur dan de ander) Maar in beide gevallen een cultuur waar bruiloften a la Amerikaanse toestanden zijn. Een overload aan mensen en een fortuin voor een dag die net als alle andere bruiloften is.

En toch, hebben wij daar samen niets mee. Wij zijn dus echt alleen met zijn tweetjes getrouwd met helemaal niemand erbij. Het was ook totaal onhaalbaar om de families samen te brengen als we dat al hadden gewild omdat man geen enkele vorm van contact met zijn familie heeft en beiden zijn we zo introvert als de neten. Kortom als we ergens allebei van gruwelen is het 'het middelpunt' van belangstelling zijn. We houden ook niet van grote feesten. Ik kan het meestal nog wel 'opbrengen' om naar een bruiloft te gaan, maar liever blijf ik thuis. Maar als we een uitnodiging krijgen ga ik meestal wel heen en blijft man thuis. Gelukkig zijn we nu op een leeftijd dat alles en iedereen al getrouwd is of dat nooit gaat doen. Wachten is nu op de kinderen of die gaan trouwen. Ik vermoed dat man dan wel mee gaat :rofl:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-03-2019 09:17
Als ik niet bij het eten mag zijn dan kom ik ook niet naar de ceremonie. En als je alleen avondgast bent vind ik het ook een mooie reden om niet te hoeven gaan, want dan behoor je niet tot de intimi.
Nou en?
Moet je altijd tot de intimi behoren om een leuk feest te hebben? Als je voor de avond uitgenodigd wordt door een leuke nicht of een leuke collega en je hebt een super leuke avond, wat maakt het dan uit?

Zo vermoeiend om altijd maar je kont tegen de krib te gooien.
minnimouse schreef:
08-03-2019 09:25
Nou en?
Moet je altijd tot de intimi behoren om een leuk feest te hebben? Als je voor de avond uitgenodigd wordt door een leuke nicht of een leuke collega en je hebt een super leuke avond, wat maakt het dan uit?

Zo vermoeiend om altijd maar je kont tegen de krib te gooien.
Ik hou niet van feesten. Veel te massaal. En de persoon voor wie je komt heeft het te druk met het enterainen van de andere 100 gasten, dus waarom zou je dan gaan?
Orangetree schreef:
08-03-2019 09:25
Ik kan het meestal nog wel 'opbrengen' om naar een bruiloft te gaan, maar liever blijf ik thuis. Maar als we een uitnodiging krijgen ga ik meestal wel heen en blijft man thuis. Gelukkig zijn we nu op een leeftijd dat alles en iedereen al getrouwd is of dat nooit gaat doen. Wachten is nu op de kinderen of die gaan trouwen. Ik vermoed dat man dan wel mee gaat :rofl:

Ik verwacht er nog 1 en daar zal ik ook zonder een onvertogen woord heen gaan. Voor hen. En zoals ik ze nu inschat zal dat zonder gaten zijn en geen rare fratsen, gewoon een fijn feestje.

En dat laatste gok ik ook, al vertellen wij de kinderen dat ze elke soort relatie kunnen aangaan die zij willen en dat trouwen mooi is maar echt niet hoeft.

Gaan ze het toch doen, gaan we daar ook gewoon een feestje van maken.
Tuurlijk.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 09:30
6.40% gewijzigd
Ik houd erg van bruiloften. Met name van het feest. Lekker dansen, jurk aan, man in pak, ik houd ervan. Van die bruiloften zonder feest vind ik dus altijd maar een beetje suf. Maar ach, als zij dat zo willen...

Dus ik vind het niet erg om avondgast te zijn, maar dan ga ik niet naar de ceremonie, als er dan een gat valt. Gelukkig doet niemand dat meer in onze omgeving.

Ja ik verheug me altijd wel op het feestje :)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-03-2019 09:15
Veel te langdradig. Met 'n beetje pech moet je als daggast al opdraven op de ceremonie, moet wachten terwijl er 'n fotoshoot wordt gemaakt, moet eten (maar dan niet gezellig uitgebreid ala carte met natafelen) en daarna nog 'ns urenlang in de feestdrukte staan.

En tis niet dat een huwelijk anno nu nog veel betekenis heeft. Scheidingen volgen aan de lopende band.
Op alle fronten: zonde van 't geld. Van het bruidspaar zelf én van de gasten.
Ik heb ook zat leuke bruiloftsfeesten meegemaakt. Inclusief die van mij. Ik weet ook precies wat een feest tot een beproeving kan maken voor de gasten. Dat zijn de dingen die je moet vermijden dus. Ik denk aan dresscodes, in de rij staan om te feliciteren, in de rij staan voor de garderobe, in de rij staan voor het buffet. Speeches die langer zijn dan een A4 met een 12 puntsletter en regelafstand anderhalf. Meer dan 2 speeches. Meer dan 2 stukjes. Stukjes van slechte kwaliteit.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
oudebaas schreef:
08-03-2019 09:31
Ik heb ook zat leuke bruiloftsfeesten meegemaakt. Inclusief die van mij. Ik weet ook precies wat een feest tot een beproeving kan maken voor de gasten. Dat zijn de dingen die je moet vermijden dus. Ik denk aan dresscodes, in de rij staan om te feliciteren, in de rij staan voor de garderobe, in de rij staan voor het buffet. Speeches die langer zijn dan een A4 met een 12 puntsletter en regelafstand anderhalf. Meer dan 2 speeches. Meer dan 2 stukjes. Stukjes van slechte kwaliteit.
Helaas heb je over de kwaliteit van de stukjes al bruidspaar weinig te zeggen. Behalve dan stukjes absoluut verbieden...... Verder helemaal eens met wat je schrijft
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-03-2019 09:27
Ik hou niet van feesten. Veel te massaal. En de persoon voor wie je komt heeft het te druk met het enterainen van de andere 100 gasten, dus waarom zou je dan gaan?
Ja maar dan heeft het dus niks te maken met jouw relatie tot het bruidspaar en of je wel of niet de hele dag mag komen. Zeg dat dan.
oudebaas schreef:
08-03-2019 09:31
Ik heb ook zat leuke bruiloftsfeesten meegemaakt. Inclusief die van mij. Ik weet ook precies wat een feest tot een beproeving kan maken voor de gasten. Dat zijn de dingen die je moet vermijden dus. Ik denk aan dresscodes, in de rij staan om te feliciteren, in de rij staan voor de garderobe, in de rij staan voor het buffet. Speeches die langer zijn dan een A4 met een 12 puntsletter en regelafstand anderhalf. Meer dan 2 speeches. Meer dan 2 stukjes. Stukjes van slechte kwaliteit.
Blijft een feit dat ik niet van de massaliteit hou en daar krijg je nu eenmaal mee te maken. Tel daar de herrie bij op van iedereen die elkaar probeert te overschreeuwen om boven de muziek uit te komen en ik ben wel uitgeblust.
oudebaas schreef:
08-03-2019 09:31
Ik heb ook zat leuke bruiloftsfeesten meegemaakt. Inclusief die van mij. Ik weet ook precies wat een feest tot een beproeving kan maken voor de gasten. Dat zijn de dingen die je moet vermijden dus. Ik denk aan dresscodes, in de rij staan om te feliciteren, in de rij staan voor de garderobe, in de rij staan voor het buffet. Speeches die langer zijn dan een A4 met een 12 puntsletter en regelafstand anderhalf. Meer dan 2 speeches. Meer dan 2 stukjes. Stukjes van slechte kwaliteit.
Kijk als ik dan toch ergens heen moet waar ik niet zo blij van word.. dan is dat wel weer leuk. Al kan je dan weer niet te hard lachen als het te erg is. Dat vinden ze meestal niet fijn. :-D

Maar wat heb ik een lol gehad bij een aantal bruiloften daardoor.
Lucifer2018 schreef:
08-03-2019 09:35
Kijk als ik dan toch ergens heen moet waar ik niet zo blij van word.. dan is dat wel weer leuk. Al kan je dan weer niet te hard lachen als het te erg is. Dat vinden ze meestal niet fijn. :-D

Maar wat heb ik een lol gehad bij een aantal bruiloften daardoor.
Daar draait het om, dat mensen plezier hebben :proud:
Coconuts12 schreef:
08-03-2019 09:39
Daar draait het om, dat mensen plezier hebben :proud:
Leedvermaak valt vaak niet goed bij iedereen. :-D :-D
Lucifer2018 schreef:
08-03-2019 09:43
Leedvermaak valt vaak niet goed bij iedereen. :-D :-D
Ach, dat is bijzaak :mrgreen:
Ja slechte stukjes, heerlijk!
Van mijn eigen bruiloft (of eigenlijk is dat het trouwen) vind ik het nog steeds leuk dat ik mooie ringen mag dragen en dat ik mijn man mag zeggen. Ieder zn lol denk ik dan maar ;-D
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
08-03-2019 09:32
Helaas heb je over de kwaliteit van de stukjes al bruidspaar weinig te zeggen. Behalve dan stukjes absoluut verbieden...... Verder helemaal eens met wat je schrijft
De gasten die ik uitnodigde kende ik. Van een groepje vrienden weet ik dat zij (wij) altijd echt goede stukjes maken. Er wordt echt werk van het oefenen, schrijven, kleden en zo gemaakt. Dus stukjes mochten niet, maar het vriendengroepje uiteraard wel.
Belangrijk vind ik dat ook andere gasten het leuk vinden en begrijpen.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Wat ik uit mijn 'eigen' cultuur altijd verschrikkelijk vond waren niet zo de bruiloften an sich maar het gedoe ervoor. Het 'rehearsal' dinner. Het 'eten vooraf oefenen' en en het alvast bedanken van iedereen. De enorme kul zeg
Orangetree schreef:
08-03-2019 09:51
Wat ik uit mijn 'eigen' cultuur altijd verschrikkelijk vond waren niet zo de bruiloften an sich maar het gedoe ervoor. Het 'rehearsal' dinner. Het 'eten vooraf oefenen'..... de enorme kul zeg
Dat is toch juist hoe ze in de VS de selectie tussen de intieme groep en de gehele bruiloft maken? Daar worden de persoonlijkere speeches gegeven en krijgt het bruidspersoneel enzo cadeaus?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-03-2019 09:34
Blijft een feit dat ik niet van de massaliteit hou en daar krijg je nu eenmaal mee te maken. Tel daar de herrie bij op van iedereen die elkaar probeert te overschreeuwen om boven de muziek uit te komen en ik ben wel uitgeblust.
Ik kan het me voorstellen. Zelf ben ik ook niet van mensenmassa’s. Ik loste het op door het trouwen zelf in intieme kring te doen in the middle of nowhere. Het feest was in een grote ruimte met een grote tuin, de muziek stond zacht en eten, drinken en tafels waren zo geregeld dat er geen kluwen met mensen ontstonden.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Hier in Engeland wordt er ook onderscheid gemaakt tussen dag- en avondgasten. Puur om de kosten te beperken.
in Engeland was het (vroeger iig) doodnormaal dat de gasten een aantal consumptiebonnen kregen en de overige drankjes waren voor eigen kosten. Ik weet niet of dat nu nog zo is.
Orangetree schreef:
08-03-2019 09:51
Wat ik uit mijn 'eigen' cultuur altijd verschrikkelijk vond waren niet zo de bruiloften an sich maar het gedoe ervoor. Het 'rehearsal' dinner. Het 'eten vooraf oefenen' en en het alvast bedanken van iedereen. De enorme kul zeg



Dit lijkt me ook vreselijk. En ook de massaliteit van al die gasten, bij ieder moment van de bruiloft.

Niks mis met daggasten en avondgasten, fijn dat het niet de hele dag zo massaal is.


Wat betreft het 'gat in de dag': op dit forum krijg ik steeds het idee dat mensen denken dat je expliciet voor de ceremonie bent uitgenodigd als op de kaart staat 'op vrijdag 8 maart trouwen wij om 14 uur in het stadhuis'. Zoiets is een mededeling. De ceremonie is openbaar, iedereen mag komen, ook mensen zonder kaart, maar niemand, behalve de daggasten dan wellicht, moet komen. Het is geen expliciete uitnodiging als het er zo staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven