Entertainment alle pijlers

Leaving Neverland

04-03-2019 13:18 3215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om het topic over het al dan niet nog beluisteren van de muziek van R. Kelly en Michael Jackson niet nog meer te vervuilen, heb ik maar een apart topic aangemaakt over Leaving Neverland, de 'documentaire' over twee mannen, Wade Robson en James Safechuck, die beweren als kind misbruikt te zijn geweest door MJ en die komende vrijdag te zien zal zijn op de Nederlandse en Belgische televisie.

Ik ben zelf vrij goed geïnformeerd wat deze beschuldigingen betreft (en ook van die van 1993 en 2005). Voor wie de feiten op een rijtje heeft (en dan bedoel ik echt feiten, en geen veronderstellingen als 'Michael zou zoiets nooit doen, hij zag kinderen veel te graag'), is het heel duidelijk dat Robson en Safechuck uit hun nek kletsen, al doen ze dat gezien de reacties op de documentaire blijkbaar wel heel geloofwaardig.

Jan met de pet die de documentaire zal zien, beschikt echter niet over eerlijke achtergrondinformatie (die wordt immers ook totaal niet gegeven in Leaving Neverland zelf), en zal waarschijnlijk onterechte conclusies trekken.

Ik weet zelf niet goed wat ik wil met dit topic. Mensen overtuigen over Michaels onschuld wellicht. En mijn frustraties uiten over het feit dat de media (waaronder ook zogenaamde kwaliteitszenders en -kranten) de documentaire zonder duiding uitzenden en/of erover berichten zonder stil te staan bij de achtergrond ervan. Aargh!
Daveotion schreef:
13-03-2019 10:23
Heb je het interview met Oprah gezien? Daarin wordt uitgelegd waarom misbruik er voor de slachtoffers en omstanders vaak uitziet als een liefhebbende relatie/vriendschap. En er wordt ook benadrukt dat er seksuele gevoelens bij het slachtoffer ontstaan.
Je opmerkingen choqueren me nogal, eerlijk gezegd.
Nee die show heb ik niet gezien maar ik hoop dat het me meer duidelijkheid geeft.

Waarom choqueert het je? Omdat ik denk dat MJ ook slachtoffer is van de situatie en ik niet denk dat hij pure evil is?
Sophiever schreef:
13-03-2019 10:30

Waarom choqueert het je? Omdat ik denk dat MJ ook slachtoffer is van de situatie en ik niet denk dat hij pure evil is?
Dit geloof ik ook maar neemt niet weg dat de kans groot is dat hij zelf ook slachtoffers gemaakt heeft .
S-Meds schreef:
13-03-2019 10:23
Maar dit is gewoon hoe misbruik vaak werkt. Daarom is de documentaire zo goed. Het zijn kinderen van 10 en sommigen zijn nog jonger, verkering is niet gebruikelijk voor die leeftijd, seksueel contact ook niet en al helemaal niet met een volwassene. Als ze later zelf relaties aanknopen gaan ze problemen krijgen met het misbruik. Want ze worden natuurlijk gebruikt ter bevrediging van de volwassenen met een probleem. Alle pedoseksuelen hebben een probleem en heel vaak is het ontstaan vanuit beschadiging. Maar dat is geen excuus om misbruik te maken van kinderen. Hij wist wat hij deed, Vertelde de kinderen dat ze hun kleren snel weer aan moesten doen, dat ze hun onderbroek moesten weggooien, hij wist dat het verkeerd was. Natuurlijk is het misbruik, dit is klassiek kindermisbruik

Voor mij is het ver van mijn bed show. Nu ben ik zelf moeder en mijn dochter is nog erg jong. Dus een documentaire als deze is voor mij erg welkom net als de verdere uitleg.
Sophiever schreef:
Nee die show heb ik niet gezien maar ik hoop dat het me meer duidelijkheid geeft.

Het ging me specifiek om deze opmerking:
Voor mij is de sprong naar de jongens waren volledig slachtoffers ook moeilijk te maken omdat ze aangaven dat zij ook seksuele initiatieven namen richting Michael ( wrijven in handpalm als signaal etc)
Ook al hadden die kinderen hem letterlijk verleid, dan nog had MJ (de volwassene zijnde) er niks mee mogen doen. Omdat het kinderen/minderjarigen waren.
Yildizlar schreef:
13-03-2019 10:33
Dit geloof ik ook maar neemt niet weg dat de kans groot is dat hij zelf ook slachtoffers gemaakt heeft .
Die kans is inderdaad aanwezig.

Wat ik me ook afvraag, zijn die mannen nu niet extra slachtoffer omdat er publiekelijke druk bijkomt en dat ze trauma's wordt aangepraat/ gevoed omdat ze mensen zouden moeten overtuigen van hun verhaal? Oftewel komen ze door hun verhaal te doen hier niet extra beschadigd uit?
Daveotion schreef:
13-03-2019 10:39
Het ging me specifiek om deze opmerking:

Ook al hadden die kinderen hem letterlijk verleid, dan nog had MJ (de volwassene zijnde) er niks mee mogen doen. Omdat het kinderen/minderjarigen waren.
Dat MJ hier niet in mee mogen gaan staat buiten kerf.

Seksueel misbruik is mij geleerd aanranding/verkrachting over een langere periode. Als die jongens aangaven dat ze dat wilde dan strookt dat niet met de door mij geleerde betekenis. En als Mj geestelijk net zo oud was, is het dan wel misbruik. Met deze vragen speel ik.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:

Dat laatste denk ik ook niet. (Dit is overigens mijn eerste reactie in dit topic).
Kan de conclusie niet zijn dat we allemaal onze eigen gevoel hierbij hebben en dat niemand het zeker kan weten? De waarheid zal nooit boven water komen want de hoofdrolspeler is overleden.

Mijn persoonlijke mening is dat MJ een vreemde man was. De ziel van een geestelijk misbruikt kind in een volwassen lichaam. We kunnen op zn minst stellen dat hij raar was en zich raar gedroeg. De documentaire heeft mij niks gebracht dat ik niet al wist. Ik denk dat het inderdaad een pedofiel is en dat er jongens misbruikt zijn. Zelfs naar showbizz-normen is Michael Jackson een weirdo eersteklas. Ik geloof de 2 mannen, ieder woord!

Zet alles in de tijdsgeest van de jaren 80, dan vallen stukjes wellicht op zn plaats! Pedofiele was geen hot item en we hadden nog niet eerder gehoord van slachtofferhulp in deze context. De jongetjes schaamden zich; ze hadden immers verliefde en seksuele gevoelens voor deze wereldster die niets anders deed dan zijn macht misbruiken.Hun ouders vonden het goed dat ze bij hem sliepen. Tuurlijk durfden ze jaren hun mond niet open te doen. Hun loyaliteit jegens MJ ging verder dan de waarheid. Veel mensen hebben geen idee wat misbruik met je doet.

Dat de tijdlijn in de 2 verhalen niet altijd kloppen met de werkelijkheid is wat mij betreft begrijpelijk. Hoe lastig is het om die details terug te halen? Ik herinner me heel goed dat ik op onze katholieke lagere school door een non in een bezemhok ben opgesloten toen ik stout was geweest. Ik weet nog precies de geur van de opgedroogde dweilen die daar hingen en de kindervoetstapjes op de gang. Ik voel nog altijd haar scherpe nagels in mijn polsen toen ze me vast pakte en mee sleurde en de woorden die ze tegen mij siste. Vergeef me dat ik niet meer weet of het oktober 1971 of januari 1972 was. Als er een documentaire over mij gemaakt zou worden zou ik een datum noemen. Zo werkt het!

Als zanger waardeer ik hem nog zeer. Ik heb afgelopen zaterdag expres de hele dag zijn muziek gedraaid, als een soort van therapie. Van zijn menselijke voetstuk is hij wat mij betreft afgevallen, compleet en 100%.
Sophiever schreef:
13-03-2019 10:46
Dat MJ hier niet in mee mogen gaan staat buiten kerf.

Seksueel misbruik is mij geleerd aanranding/verkrachting over een langere periode. Als die jongens aangaven dat ze dat wilde dan strookt dat niet met de door mij geleerde betekenis. En als Mj geestelijk net zo oud was, is het dan wel misbruik. Met deze vragen speel ik.
Ja dat is misbruik. Want MJ is geen kind, hij is volwassen. Mocht de dader een verstandelijke beperking hebben (daar wordt je overigens geen multimijonair mee) waardoor hij niet verder is ontwikkeld dan een kind dan is hij mogelijk verminderd toerekeningsvatbaar. neemt niet weg dat het nog steeds misbruik is en de slachtoffers voor het leven zijn getekend
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 13-03-2019 11:15
0.20% gewijzigd
Poeh ik heb gisteren deel 1 van de docu gezien. Was het eigenlijk niet van plan maar had toch niks beters te doen.
Ik had echt te doen met die 2 mannen. Ik zag 2 gebroken mannen die heel veel moeite met het leven hebben. Had niet het idee dat ze zaten te liegen dat het gedrukt stond.
Maar ja, helaas kunnen we nooit meer MJ's kant horen. De mening van fanatieke fans telt voor mij niet.
Ik verwacht wel dat er in de loop der jaren meerdere slachtoffers naar voren zullen komen.
Wat me ook opviel is dat MJ met die jongens omging als of ze een stelletje waren. Samen innig han d in hand lopend, samen innig op de foto.
Je krijgt gewoon automatisch de kriebels als je dat ziet.

Vanavond ga ik me maar eens wagen aan deel 2.
Sophiever schreef:
13-03-2019 10:40
Die kans is inderdaad aanwezig.

Wat ik me ook afvraag, zijn die mannen nu niet extra slachtoffer omdat er publiekelijke druk bijkomt en dat ze trauma's wordt aangepraat/ gevoed omdat ze mensen zouden moeten overtuigen van hun verhaal? Oftewel komen ze door hun verhaal te doen hier niet extra beschadigd uit?
voor misbruik geldt dat praten en onder ogen zien dat je misbruikt bent heel belangrijk is bij de verwerking. Dat zie je ook aan de slachtoffers van de katholieke kerk, die worden ook geinterviewd. Op netflix staat een interessante documentaire over een meisje dat twee keer wordt ontvoerd en misbruikt door haar buurman, toen ze 10 was. Zij was zo gemanipuleerd dat ze geloofde dat ze dit zelf wilde. De ouders waren ook zo gemanipuleerd dat ze hun aangifte introkken. die kerel was wel degelijk schuldig. Haar verwerking is de documentaire en haar moeder schreef het boek. Zo laten zij zien dat de dader geen grip meer heeft op hun leven
Bergje65 schreef:
13-03-2019 11:04
Dat laatste denk ik ook niet. (Dit is overigens mijn eerste reactie in dit topic).
Kan de conclusie niet zijn dat we allemaal onze eigen gevoel hierbij hebben en dat niemand het zeker kan weten? De waarheid zal nooit boven water komen want de hoofdrolspeler is overleden.

Mijn persoonlijke mening is dat MJ een vreemde man was. De ziel van een geestelijk misbruikt kind in een volwassen lichaam. We kunnen op zn minst stellen dat hij raar was en zich raar gedroeg. De documentaire heeft mij niks gebracht dat ik niet al wist. Ik denk dat het inderdaad een pedofiel is en dat er jongens misbruikt zijn. Zelfs naar showbizz-normen is Michael Jackson een weirdo eersteklas. Ik geloof de 2 mannen, ieder woord!

Zet alles in de tijdsgeest van de jaren 80, dan vallen stukjes wellicht op zn plaats! Pedofiele was geen hot item en we hadden nog niet eerder gehoord van slachtofferhulp in deze context. De jongetjes schaamden zich; ze hadden immers verliefde en seksuele gevoelens voor deze wereldster die niets anders deed dan zijn macht misbruiken.Hun ouders vonden het goed dat ze bij hem sliepen. Tuurlijk durfden ze jaren hun mond niet open te doen. Hun loyaliteit jegens MJ ging verder dan de waarheid. Veel mensen hebben geen idee wat misbruik met je doet.

Dat de tijdlijn in de 2 verhalen niet altijd kloppen met de werkelijkheid is wat mij betreft begrijpelijk. Hoe lastig is het om die details terug te halen? Ik herinner me heel goed dat ik op onze katholieke lagere school door een non in een bezemhok ben opgesloten toen ik stout was geweest. Ik weet nog precies de geur van de opgedroogde dweilen die daar hingen en de kindervoetstapjes op de gang. Ik voel nog altijd haar scherpe nagels in mijn polsen toen ze me vast pakte en mee sleurde en de woorden die ze tegen mij siste. Vergeef me dat ik niet meer weet of het oktober 1971 of januari 1972 was. Als er een documentaire over mij gemaakt zou worden zou ik een datum noemen. Zo werkt het!

Als zanger waardeer ik hem nog zeer. Ik heb afgelopen zaterdag expres de hele dag zijn muziek gedraaid, als een soort van therapie. Van zijn menselijke voetstuk is hij wat mij betreft afgevallen, compleet en 100%.
nou nee, de andere hoofdrolspelers (de slachtoffers) leven nog
Sophiever schreef:
13-03-2019 09:50
Ik vraag me af wat het die mannen gaat helpen. Voor mij is de sprong naar de jongens waren volledig slachtoffers ook moeilijk te maken omdat ze aangaven dat zij ook seksuele initiatieven namen richting Michael ( wrijven in handpalm als signaal etc)
Wow!
Jij verwijt dit de (destijds) nog kinderen?
Was hun niet ingeprent dat je op die manier je liefde moest tonen?
En liefde voor hem hadden ze, tot op het bot.
Maar misschien heb je een punt, jongetjes die nog niet eens staande kunnen plassen kunnen soms enorme seksuele signalen afgeven en compleet geslachtsrijp zijn.. is het toch nog een beetje hun eigen schuld :facepalm:
MJ was geen kind. Wat een rare redenering, hij gedroeg zich misschien vreemd maar vergeet niet dat hij zeer complexe muziekstukken schreef, en zeer succesvol producent en zakenman was en alleenstaande vader was van drie kinderen.

dat is niet logisch als je het verstandelijke vermogen van een kind zou hebben
Pindakaasjes schreef:
13-03-2019 11:17
Wow!
Maar misschien heb je een punt, jongetjes die nog niet eens staande kunnen plassen kunnen soms enorme seksuele signalen afgeven en compleet geslachtsrijp zijn.. is het toch nog een beetje hun eigen schuld :facepalm:
Waarom denk je dat ik iemand iets verwijt? Ik vraag me alleen af door de kennis dat ik heb gekregen of de titel seksueel misbruik wel klopt en zo ja waarom dan. Er is niets mis met het vragen stellen en toetsen of je kennis wel klopt. Met zomaar iets roepen is wel iets mis. Zoals jij nu doet bijvoorbeeld, gewoon dingen roepen en invullen en aanvallen.
Pindakaasjes schreef:
13-03-2019 11:17
Wow!
Ja hoe verzin je het he. Kleine jongens van 6/7 jaar die zelf seks willen met MJ, dus eigen schuld? Man,man,man.
Sophiever schreef:
13-03-2019 11:21
Waarom denk je dat ik iemand iets verwijt? Ik vraag me alleen af door de kennis dat ik heb gekregen of de titel seksueel misbruik wel klopt en zo ja waarom dan. Er is niets mis met het vragen stellen en toetsen of je kennis wel klopt. Met zomaar iets roepen is wel iets mis. Zoals jij nu doet bijvoorbeeld, gewoon dingen roepen en invullen en aanvallen.
Sorry hoor maar jouw opmerking vond ik behoorlijk stom.
Sophiever schreef:

Weet je.. je maakt me echt even compleet sprakeloos nu..
En jij bent zelf moeder las ik.. ?
Ik kan echt even de woorden niet vinden. Neem me niet kwalijk.
Sophiever schreef:
een kind van 7 of 10 heeft van nature niet het verlangen om een seksuele relatie aan te gaan met een volwassen man
maar kinderen kunnen wel liefde voelen of fysieke sensaties ervaren
volwassen mannen die “groomen” spelen daar op in en manipuleren het kind zodat het kind denkt dat het dit ook wil
kind weet immers niet beter. Maar het is aangetoond dat kinderen daar op latere leeftijd zeer ernstige psychische schade door hebben opgelopen. Het misbruik heeft hen namelijk beroofd van een normale seksuele ontwikkeling.

de pedofielenvereniging Martijn zegt trouwens ook altijd dat de kinderen het zelf willen en dat ze helemaal geen kwaad in de zin hebben.
Wat ik toch weer lees hier.
Er zijn kinderen in Nederland die vanaf jonge leeftijd misbruikt worden. Van die kinderen is bekend dat ze denken dat dit misbruik normaal is en dat ze zich ook seksueel gedragen. Dat is schrijnend, traumatiserend, intens verdrietig en welzeker strafbaar, want dat is gewoon misbruik.
Man, man, man. Dat je dat nog eens moet uitleggen.
S-Meds schreef:
13-03-2019 11:18
MJ was geen kind. Wat een rare redenering, hij gedroeg zich misschien vreemd maar vergeet niet dat hij zeer complexe muziekstukken schreef, en zeer succesvol producent en zakenman was en alleenstaande vader was van drie kinderen.

dat is niet logisch als je het verstandelijke vermogen van een kind zou hebben
Dat hij muzikale stukken schreef staat los van volwassen of kind zijn, Beethoven deed zijn eerste composities maken toen hij 11 jaar was. Dat is niet hetzelfde. Daarnaast denk ik dat MJ hersens door de medicijnen die hij moest slikken om zijn stem jeugdig te houden meer hersenontwikkeling onderdrukte en ik denk dat er heel veel scheef is ontwikkelt) Vader worden kan iedere puber die sperma rondstrooit, dan zijn de hersens uberhaupt nog niet volgroeid. Dat zijn echt argumenten waar ik niks mee kan.

Nogmaals ik zoek niet naar grijsgebieden oid, ik wil beter kunnen beoordelen hoe dat dit werkt en mijn kennis bijspijkeren.
S-Meds schreef:
13-03-2019 11:27
een kind van 7 of 10 heeft van nature niet het verlangen om een seksuele relatie aan te gaan met een volwassen man
maar kinderen kunnen wel liefde voelen of fysieke sensaties ervaren
volwassen mannen die “groomen” spelen daar op in en manipuleren het kind zodat het kind denkt dat het dit ook wil
kind weet immers niet beter. Maar het is aangetoond dat kinderen daar op latere leeftijd zeer ernstige psychische schade door hebben opgelopen. Het misbruik heeft hen namelijk beroofd van een normale seksuele ontwikkeling.

de pedofielenvereniging Martijn zegt trouwens ook altijd dat de kinderen het zelf willen en dat ze helemaal geen kwaad in de zin hebben.
Die vereniging van Martijn moeten ze sowieso verzuipen. Is groomen een relatief nieuwe term dat een oude term vervangt? Want ik had het voor dit topic ook nog nooit van gehoord.
Joanjett schreef:
13-03-2019 11:22
Ja hoe verzin je het he. Kleine jongens van 6/7 jaar die zelf seks willen met MJ, dus eigen schuld? Man,man,man.
Je weet dat invullen over dingen die totaal niet gezegd is meer zegt over jou dan over de gene die een vraag stelt he.
Sophiever schreef:
13-03-2019 11:36
Je weet dat invullen over dingen die totaal niet gezegd is meer zegt over jou dan over de gene die een vraag stelt he.
Dat je die vraag al moet stellen vind ik al erg.
Sophiever schreef:
13-03-2019 11:33

Nogmaals ik zoek niet naar grijsgebieden oid, ik wil beter kunnen beoordelen hoe dat dit werkt en mijn kennis bijspijkeren.
Dat vraag ik me serieus af.
Sophiever schreef:
13-03-2019 11:33
Dat hij muzikale stukken schreef staat los van volwassen of kind zijn, Beethoven deed zijn eerste composities maken toen hij 11 jaar was. Dat is niet hetzelfde. Daarnaast denk ik dat MJ hersens door de medicijnen die hij moest slikken om zijn stem jeugdig te houden meer hersenontwikkeling onderdrukte en ik denk dat er heel veel scheef is ontwikkelt) Vader worden kan iedere puber die sperma rondstrooit, dan zijn de hersens uberhaupt nog niet volgroeid. Dat zijn echt argumenten waar ik niks mee kan.

Misschien moet jij eens naar een informatieavond op school of van jeugdzorg gaan ofzo.
Daar worden nogal eens thema avonden gehouden met o.a dit soort onderwerpen.
Waarschijnlijk heb je daar meer aan dan hier te choqueren met je zogenaamde zoektocht naar kennis en een beter beoordelingsvermogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven