Apparaten snel stuk
donderdag 14 maart 2019 om 17:02
Apparaten hebben bij ons in huis een wel erg korte levensduur. Anderhalf jaar geleden zijn we verhuisd en rond die tijd veel nieuw gekocht. Inmiddels hebben we al problemen gehad met de cv ketel, inbouw magnetron, inbouw oven, inductie kookplaat en nu ook nog de wasdroger. Nespresso na 2 jaar net buiten de garantie zo lek als een mandje.
In ons vorige huis hadden de volgende apparaten een erg korte levensduur, binnen 2-5 jaar stuk / afgeschreven: wasmachine, vaatwasser, 2 grote flatscreen tv’s en gaskookplaat. Cv ketel binnen en buiten garantie meerdere reparaties.
Het zal dus niet aan stroompieken / aardstralen / locatiegebonden zaken liggen, want zowel in oude huis als in nieuwe huis deze problemen.
Over ‘klein leed’ als oortjes voor je telefoon, haardrogers, blenders, personenweegschalen en keukenweegschalen hoef ik trouwens al niet eens te beginnen, dat lijkt onderhand wel wegwerpapparatuur.
Het is niet dat we goedkope rotzooi kopen, gewoon merken als Philips, Bosch, Siemens, Samsung... De apparaten die wij kopen, worden vaak goed beoordeeld op internet. Ook zijn we zuinig op onze spullen. We zijn met 2 volwassenen.
Van andere mensen hoor ik nooit dat ze ook zoveel problemen met apparatuur hebben (ook niet als ik ernaar vraag). Sterker nog, sommigen kopen goedkope shit of tweedehands en doen daar dan nog jaren mee. Als wij dat eens proberen, gaat dat helemaal gelijk mis.
Is het karma? Mijn aura / magnetische veld?
Of bluffen andere mensen en hebben ze hier wel degelijk ook last van? Herkent iemand dit en / of heeft iemand tips? Ik doe liever andere dingen met mijn geld dan om de haverklap dure (huishoudelijke) apparaten vervangen.
In ons vorige huis hadden de volgende apparaten een erg korte levensduur, binnen 2-5 jaar stuk / afgeschreven: wasmachine, vaatwasser, 2 grote flatscreen tv’s en gaskookplaat. Cv ketel binnen en buiten garantie meerdere reparaties.
Het zal dus niet aan stroompieken / aardstralen / locatiegebonden zaken liggen, want zowel in oude huis als in nieuwe huis deze problemen.
Over ‘klein leed’ als oortjes voor je telefoon, haardrogers, blenders, personenweegschalen en keukenweegschalen hoef ik trouwens al niet eens te beginnen, dat lijkt onderhand wel wegwerpapparatuur.
Het is niet dat we goedkope rotzooi kopen, gewoon merken als Philips, Bosch, Siemens, Samsung... De apparaten die wij kopen, worden vaak goed beoordeeld op internet. Ook zijn we zuinig op onze spullen. We zijn met 2 volwassenen.
Van andere mensen hoor ik nooit dat ze ook zoveel problemen met apparatuur hebben (ook niet als ik ernaar vraag). Sterker nog, sommigen kopen goedkope shit of tweedehands en doen daar dan nog jaren mee. Als wij dat eens proberen, gaat dat helemaal gelijk mis.
Is het karma? Mijn aura / magnetische veld?
donderdag 14 maart 2019 om 18:38
parbleumondieu schreef: ↑14-03-2019 18:16Is je man handige Harry en heeft hij zelf veel van de leidingen aangelegd? Of hadden jullie dezelfde electriciën voor het vorige en dit huis?
Nee en nee.
Ons vorige huis was wat ouder (jaren ‘60) en daar kunnen vorige bewoners best ‘geknutseld’ hebben, maar ons nieuwe huis is een nieuwbouwhuis waar we alles door het bouwbedrijf hebben laten doen als meerwerk, dus niemand heeft hier zelf aan de elektra geknutseld.
De tip over statische elektriciteit vind ik interessant! Alleen heb ik de cv ketels letterlijk nooit aangeraakt.
Iemand vroeg iets over reparaties, uiteraard konden dingen ook wel eens gerepareerd worden, ook binnen garantie, maar dan nog is het kudt want het kost tijd en energie. Verder gaan dingen dus ook nog buiten de garantie vrij snel stuk.
De tip over ‘degelijke’ apparatuur met weinig functies, ga ik ook in gedachte houden. Vriend houdt altijd van moderne elektronische snufjes waardoor we altijd op de nieuwste shit uitkomen met talloze mogelijkheden (die je dus lang niet altijd gebruikt / nodig hebt).
vrijdag 15 maart 2019 om 07:44
Wees gerust: alle consumentenelektronica is voldoende bestand tegen statische elektriciteit van gebruikers. Dit zal niet de oorzaak zijn van je problemen. Ook de eerder gesuggereerde ‘geplande breakdown’ is onzin; producenten zorgen er niet expres voor dat hun apparaten kapot gaan na een x-aantal jaar zodat je nieuwe koopt. Hoogstens worden producten onder budgetaire druk minder degelijk gemaakt dan mogelijk is, maar dit is simpelweg omdat verwacht wordt dat al te degelijk gemaakte apparaat te duur wordt en niet zal verkopen.iets_perzik schreef: ↑14-03-2019 18:38De tip over statische elektriciteit vind ik interessant! Alleen heb ik de cv ketels letterlijk nooit aangeraakt.![]()
Toen ik je OP las dacht ik eerst dat je wel heel erg pech hebt, maar als ik bekijk hoeveel dingen in ons huis stuk zijn gegaan en door mij gerepareerd, dan kom ik toch wel op een behoorlijk aantal. En de stofzuiger is 5 keer onder garantie teruggegaan naar de fabrikant.
vrijdag 15 maart 2019 om 08:06
Ik heb slecht nieuws voor je.NosceTeIpsum schreef: ↑15-03-2019 07:44Wees gerust: alle consumentenelektronica is voldoende bestand tegen statische elektriciteit van gebruikers. Dit zal niet de oorzaak zijn van je problemen. Ook de eerder gesuggereerde ‘geplande breakdown’ is onzin; producenten zorgen er niet expres voor dat hun apparaten kapot gaan na een x-aantal jaar zodat je nieuwe koopt. Hoogstens worden producten onder budgetaire druk minder degelijk gemaakt dan mogelijk is, maar dit is simpelweg omdat verwacht wordt dat al te degelijk gemaakte apparaat te duur wordt en niet zal verkopen.
Toen ik je OP las dacht ik eerst dat je wel heel erg pech hebt, maar als ik bekijk hoeveel dingen in ons huis stuk zijn gegaan en door mij gerepareerd, dan kom ik toch wel op een behoorlijk aantal. En de stofzuiger is 5 keer onder garantie teruggegaan naar de fabrikant.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
vrijdag 15 maart 2019 om 08:27
Je hebt er altijd mensen bij zitten die niet normaal met spullen om kunnen gaan. Maar vaak begint het met de juiste aanschaf.
Stofzuiger is hier ruim 20 jaar oud, vorige tv ging meer dan 20 jaar mee (wou niet stuk )
Fiets is ook al 25 jaar oud, fornuis, koelkast 10 jaar en zo zijn er zat dingen die wij lang in bezit hebben.
Stofzuiger is hier ruim 20 jaar oud, vorige tv ging meer dan 20 jaar mee (wou niet stuk )
Fiets is ook al 25 jaar oud, fornuis, koelkast 10 jaar en zo zijn er zat dingen die wij lang in bezit hebben.
vrijdag 15 maart 2019 om 09:37
Niet herkenbaar, hier gaat alles lang mee.
Citruspers 30 jaar, stofzuiger is al 10 jaar oud, doet het nog prima, naaimachine van mijn moeder gehad is al 50 jaar oud ( wel nieuw voetpedaal en regelmatig een beurt) enzovoort
Ik vraag me dan wel af hoe je met de apparaten omgaat, plof je ze in een kast of zet je ze normaal neer, snok je het snoer uit het stopcontact of pak je gewoon de stekker bij de kop en haal je het er normaal uit? Ga je normaal om met de vaatwasser of beuk je de laden en deur dicht?
geen oordeel hoor, maar een kennis van me gaat ook wild om met alles, en is dan verbaast als er een snoerbreuk of wat dan ook is
Citruspers 30 jaar, stofzuiger is al 10 jaar oud, doet het nog prima, naaimachine van mijn moeder gehad is al 50 jaar oud ( wel nieuw voetpedaal en regelmatig een beurt) enzovoort
Ik vraag me dan wel af hoe je met de apparaten omgaat, plof je ze in een kast of zet je ze normaal neer, snok je het snoer uit het stopcontact of pak je gewoon de stekker bij de kop en haal je het er normaal uit? Ga je normaal om met de vaatwasser of beuk je de laden en deur dicht?
geen oordeel hoor, maar een kennis van me gaat ook wild om met alles, en is dan verbaast als er een snoerbreuk of wat dan ook is
vrijdag 15 maart 2019 om 10:20
pearle schreef: ↑15-03-2019 09:37Ik vraag me dan wel af hoe je met de apparaten omgaat, plof je ze in een kast of zet je ze normaal neer, snok je het snoer uit het stopcontact of pak je gewoon de stekker bij de kop en haal je het er normaal uit? Ga je normaal om met de vaatwasser of beuk je de laden en deur dicht?
Nee wij zijn juist altijd heel zuinig, op het nerveuze af! Bijvoorbeeld meubels zien er bij ons na 15 jaar nog steeds zo goed als nieuw uit (we verkopen en kopen wel dingen voor de variatie), kleding en schoenen, zelfs boeken en tijdschriften... Alles blijft hier mooi.
Als ik zie hoe sommige anderen met bijvoorbeeld hun vaatwasser omgaan: tijdens een programma de deur openrossen om er wat in te donderen en dan die deur dichtsmijten... Dat doen wij dus niet. Met spullen smijten en aan snoeren trekken enzo, ook niet.
vrijdag 15 maart 2019 om 11:04
Dat laatste gebeurt hier regelmatig zeker als de kids hem inpakken, juiste machine kopen geen enkel probleem is ook alweer 10 jaar oud de vaatwasser.iets_perzik schreef: ↑15-03-2019 10:20Nee wij zijn juist altijd heel zuinig, op het nerveuze af! Bijvoorbeeld meubels zien er bij ons na 15 jaar nog steeds zo goed als nieuw uit (we verkopen en kopen wel dingen voor de variatie), kleding en schoenen, zelfs boeken en tijdschriften... Alles blijft hier mooi.
Als ik zie hoe sommige anderen met bijvoorbeeld hun vaatwasser omgaan: tijdens een programma de deur openrossen om er wat in te donderen en dan die deur dichtsmijten... Dat doen wij dus niet. Met spullen smijten en aan snoeren trekken enzo, ook niet.
vrijdag 15 maart 2019 om 11:12
zou handig zijn als die aanduiding er op staat:slobberbone schreef: ↑15-03-2019 11:04Dat laatste gebeurt hier regelmatig zeker als de kids hem inpakken, juiste machine kopen geen enkel probleem is ook alweer 10 jaar oud de vaatwasser.
150 vaatwassers en eentje met de aanduiding: dit is de juiste machine
vrijdag 15 maart 2019 om 11:16
.Beter.Laat schreef: ↑14-03-2019 17:10Ik heb er helemaal geen verstand van, maar is in de meterkast alles in orde?
Ik denk dat beide huizen hetzelfde probleem in de meterkast hadden zitten.
Niet geschoten is altijd mis
vrijdag 15 maart 2019 om 11:21
Ik vind het opmerkelijke statistieken. Een beetje pech kan altijd, maar dit is teveel.
Ik heb geen verstand van elektriciteit, maar ik denk dat onze combimagnetron ook ergens op aangesloten waar iets niet helemaal goed gaat. (hij is vrij nieuw en ongebruikt maar valt steeds uit als hij een paar seconde draait).
Waarmee ik maar wil zeggen: wellicht is er wel impact door de elektriciteit.
Maar een factor die nog niet zo is benoemd: hoe gaan jij en je huisgenoten om met de apparaten? Kan daar misschien iets verkeerd gaan? Zit er teveel op 1 groep bijvoorbeeld, of heb je slopers in huis?
Ik heb één familielid, elke keer als ik aan haar een apparaat uitleen, weet ik tevoren al dat ik het weer kapot terugkrijg. Ik leen haar dus bijna nooit meer iets
Ik heb geen verstand van elektriciteit, maar ik denk dat onze combimagnetron ook ergens op aangesloten waar iets niet helemaal goed gaat. (hij is vrij nieuw en ongebruikt maar valt steeds uit als hij een paar seconde draait).
Waarmee ik maar wil zeggen: wellicht is er wel impact door de elektriciteit.
Maar een factor die nog niet zo is benoemd: hoe gaan jij en je huisgenoten om met de apparaten? Kan daar misschien iets verkeerd gaan? Zit er teveel op 1 groep bijvoorbeeld, of heb je slopers in huis?
Ik heb één familielid, elke keer als ik aan haar een apparaat uitleen, weet ik tevoren al dat ik het weer kapot terugkrijg. Ik leen haar dus bijna nooit meer iets
vrijdag 15 maart 2019 om 11:32
ouwewijsneus schreef: ↑15-03-2019 11:12zou handig zijn als die aanduiding er op staat:
150 vaatwassers en eentje met de aanduiding: dit is de juiste machine![]()
En toch he...
Ik kies altijd op gevoel. Dingen ´roepen´. En het gaat maar zelden kapot en als het kapot gaat is het door Man zelf te reperaren voor een paar euro.
Vrienden die alles uitpluizen en op basis van diverse reviews en onderzoeken kiezen, daar gaat juist elke keer vanalles mis.
Gaat hier de wasmachine kapot, koop ik via Otto een nieuwe, goedkope machine met zo min mogelijk toeters en bellen (al wordt dat wel steeds lastiger!). Zij zoeken en lezen en onderzoeken, kopen dan het beste van het beste en binnen twee jaar staat de monteur op de stoep. Die mag in de acht daaropvolgende jaren nog minstens vijf keer komen. Na een paar jaar betalen ze dan voorrijkosten en reparatiekosten waarvan je, alles bij elkaar opgeteld, minstens drie goedkope machines kunt kopen. Mét garantie.
Maar juist omdat de aanschaf zo duur was laten ze die monteur toch maar komen.
Zij hebben gewoon altijd pech. Met álles.
Noemen we dat niet De wet van Murphy?
Ze hebben geluk dat ze beiden een héél erg goede baan hebben. Ze kunnen het betalen, dat scheelt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vrijdag 15 maart 2019 om 11:41
Vriend en ik zijn dus met z’n 2en (geen kinderen, geen huisdieren) en beide voorzichtig / zuinig op spullen.
Qua groepen: omdat we zowel in ons oude huis als in dit nieuwbouwhuis dezelfde soort problemen hebben, zou dat wel heel toevallig moeten zijn.
Heb in dit huis wel de meterkast meerdere keren laten nakijken omdat we in het begin een aantal keer spontane uitschakeling van een groep hadden. Toen is er uiteindelijk nog die ene groep vervangen, zo’n blok met schakelaar (ha, trouwens weer iets dat stuk ging).
Het zijn ook vaak van die elektronische componenten die stuk gaan waar je naar mijn idee zelf bijna geen invloed op kunt hebben. Printplaten enzo. Dus niet dat bijvoorbeeld de deur van de vaatwasser er half uithangt omdat je ermee gesmeten hebt.
vrijdag 15 maart 2019 om 11:43
Ceylon schreef: ↑15-03-2019 11:32Vrienden die alles uitpluizen en op basis van diverse reviews en onderzoeken kiezen, daar gaat juist elke keer vanalles mis.
Gaat hier de wasmachine kapot, koop ik via Otto een nieuwe, goedkope machine met zo min mogelijk toeters en bellen (al wordt dat wel steeds lastiger!). Zij zoeken en lezen en onderzoeken, kopen dan het beste van het beste en binnen twee jaar staat de monteur op de stoep. Die mag in de acht daaropvolgende jaren nog minstens vijf keer komen. Na een paar jaar betalen ze dan voorrijkosten en reparatiekosten waarvan je, alles bij elkaar opgeteld, minstens drie goedkope machines kunt kopen. Mét garantie.
Maar juist omdat de aanschaf zo duur was laten ze die monteur toch maar komen.
Zij hebben gewoon altijd pech. Met álles.
Noemen we dat niet De wet van Murphy?
Ze hebben geluk dat ze beiden een héél erg goede baan hebben. Ze kunnen het betalen, dat scheelt.
Als wij vrienden zouden hebben, waren wij dus die vrienden van jullie.
vrijdag 15 maart 2019 om 12:21
Ik geloof wel dat het kan; dat je lichaam een storend magnetisch veld kan uitzenden dat elektrische apparaten beinvloed.
Vooral bij dieper liggende emoties in de persoon die spelen, of je er nou bewust van bent of niet.
Je zou eens kunnen kijken of iets reinigends in je huis helpt.
Zoals een bergkristal ((edelsteen) of gedroogde salie branden.
( te koop in new age winkel)
Vooral bij dieper liggende emoties in de persoon die spelen, of je er nou bewust van bent of niet.
vrijdag 15 maart 2019 om 12:36
Verbinder schreef: ↑15-03-2019 12:21Ik geloof wel dat het kan; dat je lichaam een storend magnetisch veld kan uitzenden dat elektrische apparaten beinvloed.
Wat eten we vanavond?
vrijdag 15 maart 2019 om 12:41
Die moet je er zelf uitpikken. Zal mijn keuze toelichten. Eerste vaatwasser een bauknecht viel erg tegen zowel bouw als wasprestaties. Overgegaan naar Miele, stuk beter maar was het toch niet helemaal. Uiteindelijk uit gekomen bij Miele professional uitstekende prestatie ook als je aangekoekte pannen erin zet. Zijn niet de zuinigste of stilste machines maar erg goed en super snel.ouwewijsneus schreef: ↑15-03-2019 11:12zou handig zijn als die aanduiding er op staat:
150 vaatwassers en eentje met de aanduiding: dit is de juiste machine![]()
Er zit echt verschil in ook in lastiger dingen als bv autobanden zijn allen zwart en rond en toch een wereld van verschil en voor ieder is de beste te koop.
vrijdag 15 maart 2019 om 12:50
iets_perzik schreef: ↑15-03-2019 11:41Vriend en ik zijn dus met z’n 2en (geen kinderen, geen huisdieren) en beide voorzichtig / zuinig op spullen.
Qua groepen: omdat we zowel in ons oude huis als in dit nieuwbouwhuis dezelfde soort problemen hebben, zou dat wel heel toevallig moeten zijn.
Heb in dit huis wel de meterkast meerdere keren laten nakijken omdat we in het begin een aantal keer spontane uitschakeling van een groep hadden. Toen is er uiteindelijk nog die ene groep vervangen, zo’n blok met schakelaar (ha, trouwens weer iets dat stuk ging).
Het zijn ook vaak van die elektronische componenten die stuk gaan waar je naar mijn idee zelf bijna geen invloed op kunt hebben. Printplaten enzo. Dus niet dat bijvoorbeeld de deur van de vaatwasser er half uithangt omdat je ermee gesmeten hebt.
Dan zou je toch denken dat er iets nog niet goed zit want er gaat wel heel veel stuk bij jullie.
De conclusie dat het niet aan het huis ligt omdat het in de vorige ook was vind ik ook iets voorbarig; het is natuurlijk niet onmogelijk dat er in beide huizen iets mankeert aan de elektra.
Hadden de vorige bewoners hier geen last van?
vrijdag 15 maart 2019 om 12:54
Goed artikelwhitewolves schreef: ↑15-03-2019 08:06Ik heb slecht nieuws voor je.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
Vanwege herkenbaarheid ga ik niet precies zeggen wat ik voor m’n werk doe, maar laten we het erop houden dat ik weet waar ik het over heb.
vrijdag 15 maart 2019 om 13:02
RikM schreef: ↑15-03-2019 12:50Dan zou je toch denken dat er iets nog niet goed zit want er gaat wel heel veel stuk bij jullie.
De conclusie dat het niet aan het huis ligt omdat het in de vorige ook was vind ik ook iets voorbarig; het is natuurlijk niet onmogelijk dat er in beide huizen iets mankeert aan de elektra.
Hadden de vorige bewoners hier geen last van?
De vorige bewoners van ons oude huis hebben we na de overdracht nooit meer gesproken en aan de toenmalige post te zien, waren die op de vlucht voor deurwaarders.
vrijdag 15 maart 2019 om 14:06
Pfoeh. dat lijkt me inderdaad wel echt boven gemiddeld vaak. Je zou inderdaad denken dat er wat met de elektriciteit is... maar aangezien je bent verhuisd en de elektricien er ook naar heeft gekeken is dat ook niet meer voor de hand liggend.
Naar zeg!
Naar zeg!
Die gebruik ik dus ook echt (bijna) nooit: mijn strijkijzer kan al best een jaar of 2 kapot zijn zonder dat ik dat door heb.
vrijdag 15 maart 2019 om 14:30
Goed argument, lekker duidelijk.NosceTeIpsum schreef: ↑15-03-2019 12:54Goed artikel![]()
Vanwege herkenbaarheid ga ik niet precies zeggen wat ik voor m’n werk doe, maar laten we het erop houden dat ik weet waar ik het over heb.
Het maakt niet uit met welk artikel/bewijs ik zou komen, je gelooft het toch niet. Dat je in het beroep zit maakt je geen expert.