Help slecht etende peuter
maandag 18 maart 2019 om 13:05
Vast het zoveelste topic, maar ben een beetje wanhopig. Peuter (net 2 jaar)eet de laatste maanden slecht warm eten, wat voorheen juist favoriet was.
De enige manier om hem te laten is
flink afleiden met een boekje maar het liefste met een filmpje.
Merk aan mezelf dat ik het eetmoment steeds vervelender vind, en eigenlijk ook helemaal geen filmpjes wil laten zien, maar man geeft vaker toe, zodat die toch iets binnen krijgt. Iemand tips hoe het eten weer voor beide leuker wordt? Ik weet dat alles een fase maar na maanden is het nu toch echt niet meer leuk.
De enige manier om hem te laten is
flink afleiden met een boekje maar het liefste met een filmpje.
Merk aan mezelf dat ik het eetmoment steeds vervelender vind, en eigenlijk ook helemaal geen filmpjes wil laten zien, maar man geeft vaker toe, zodat die toch iets binnen krijgt. Iemand tips hoe het eten weer voor beide leuker wordt? Ik weet dat alles een fase maar na maanden is het nu toch echt niet meer leuk.
maandag 18 maart 2019 om 17:19
Onze zoon at ook alles, tot hij 2 werd. Hij is nu ruim 3 en eet al dik een jaar alleen z’n stukje vlees of vega (en ook dat is niet gegarandeerd). Geen aardappels/pasta/friet/rijst/wat dan ook. Groente al helemaaaal niet.
We bieden aan, dat is het. Meer kun je niet doen dus we hebben het losgelaten. Kind groeit als kool en eet de rest van de dag prima.
We bieden aan, dat is het. Meer kun je niet doen dus we hebben het losgelaten. Kind groeit als kool en eet de rest van de dag prima.
maandag 18 maart 2019 om 17:29
Oh en mijn zoon is gek op tomaatjes en komkommertjes dus zet nu elke dag om 17u een kommetje daarmee neer voor z’n neus. Dan heeft ie iig íéts binnen. En hij mag ook altijd - hoe goed of slecht hij ook gegeten heeft - nog een stuk fruit, dus soms gaat er nog wel een banaan of mandarijn ofzo in na het eten.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
maandag 18 maart 2019 om 17:37
Hier net zo. Kind eet nog steeds zeer beperkt en is al puberHaasjehop schreef: ↑18-03-2019 17:19Onze zoon at ook alles, tot hij 2 werd. Hij is nu ruim 3 en eet al dik een jaar alleen z’n stukje vlees of vega (en ook dat is niet gegarandeerd). Geen aardappels/pasta/friet/rijst/wat dan ook. Groente al helemaaaal niet.
maandag 18 maart 2019 om 17:40
Morgenstond_ schreef: ↑18-03-2019 15:43Zeg dat je speciaal eten hebt gemaakt dat alleen voor papa en mama is.
maandag 18 maart 2019 om 17:47
Hij is nooit ziek, ver in de bovenste curve en niet lusteloos e.d. Soms gooi ik wat nieuws op zijn bord wat hij meestal gelijk aan de kant schuift. Zelfs uit pastasaus e.d. weet hij nog alles wat hij niet lust er uit te vissen.
Eten we iets wat hij (ineens) niet meer lust, dan is er brood. Fruit eet hij ook niet trouwens.
maandag 18 maart 2019 om 17:49
En toch doet ie het nog steeds.Moire schreef: ↑18-03-2019 17:47
Hij is nooit ziek, ver in de bovenste curve en niet lusteloos e.d. Soms gooi ik wat nieuws op zijn bord wat hij meestal gelijk aan de kant schuift. Zelfs uit pastasaus e.d. weet hij nog alles wat hij niet lust er uit te vissen.
Eten we iets wat hij (ineens) niet meer lust, dan is er brood. Fruit eet hij ook niet trouwens.
maandag 18 maart 2019 om 17:56
Bijna elke peuter stopt op een gegeven moment met eten. En logisch ook wel. Als je kind geboren wordt is het een half meterje mens en weegt ie om en nabij de drie kilo. In het eerste jaar komen daar zo´n 30 cm en een kilo of zeven bij.
In het tweede jaar wordt dat al een stuk minder, met een wat groter kind nog eens 20 cm en vijf kilo. En daarna is die extreme groei voorbij. Dus waar je kind eerst at vanwege de energie die nodig is voor groei, heeft ie dat nu niet meer nodig. Een peuter kan prima vooruit op een halve boterham.
Dwingen heeft weinig zin, maar je kunt uiteraard prima regels hebben voor de periode aan tafel. Maar neem je verlies hierin. Zet op die tafel ook wat schaaltjes met fruit/rauwkost en bied dat overdag ook tussendoor aan. En kijk even naar de etenstijd. Sommige kindjes zijn in de avond eigenlijk te moe om te eten.
En let maar eens op. Er komen periodes dat je kind ineens wel heel goed eet. Aan het einde van zo´n periode kun je dan ineens allemaal nieuwe kleren gaan kopen.
Overigens is die van mij inmiddels 19, nog steeds een drama, maar intussen wel 1,82 mtr en 75 kilo. Blijkbaar kreeg ze toch genoeg binnen (aangevuld met viezemientjes uit een potje, dat dan weer wel).
In het tweede jaar wordt dat al een stuk minder, met een wat groter kind nog eens 20 cm en vijf kilo. En daarna is die extreme groei voorbij. Dus waar je kind eerst at vanwege de energie die nodig is voor groei, heeft ie dat nu niet meer nodig. Een peuter kan prima vooruit op een halve boterham.
Dwingen heeft weinig zin, maar je kunt uiteraard prima regels hebben voor de periode aan tafel. Maar neem je verlies hierin. Zet op die tafel ook wat schaaltjes met fruit/rauwkost en bied dat overdag ook tussendoor aan. En kijk even naar de etenstijd. Sommige kindjes zijn in de avond eigenlijk te moe om te eten.
En let maar eens op. Er komen periodes dat je kind ineens wel heel goed eet. Aan het einde van zo´n periode kun je dan ineens allemaal nieuwe kleren gaan kopen.
Overigens is die van mij inmiddels 19, nog steeds een drama, maar intussen wel 1,82 mtr en 75 kilo. Blijkbaar kreeg ze toch genoeg binnen (aangevuld met viezemientjes uit een potje, dat dan weer wel).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 18 maart 2019 om 20:22
Kind moest en moet van ons altijd 1 hap van alles eten om te proeven en that’s it. Eventueel nog wat rauwkost, maar geen boterham of ander eten. En inderdaad geen strijd van maken, want die kost jou de meeste energie. Als je kind niet eet, heeft hij/zij blijkbaar geen honger of geen puf. Nou ja, morgen beter, misschien...
maandag 18 maart 2019 om 20:34
Ipmini van 2,5 eet hutspot en een prutje met tomaten/stiekeme-groenten/gehakt met rijst. That’s it. Ohnee, ook patat en gebakken aardappels. Verder niet sinds de AH de diepvriesboerenkool heeft veranderd. Ook geen fruit meer. Ontbijt slaat ze nu ook al over. Zelfs fruitzakjes gaan er niet meer in.
Vandaag dronk ze s ochtends melk, later at ze een halve eierkoek. Tussen de middag twee boterhammen. En vanavond een paar happen avondeten. En een stukje komkommer. Voor de iPad.
Bij ons is na twee jaar niet slapen, wél slapen heilig. Dus daarom willen we heel graag dat ze eet en bieden we vanalles aan, maar helaas. Ze wil niks. Worteltjes, yoghurt, kaas, fruit... vanalles wat ze eerst wel at wil ze niet meer. Kindertoetjes, pannenkoeken, vissticks en ander kindervoeder eet ze ook allemaal niet. Ach. Dan maar hutspot en prutje uit de vriezer
Vandaag dronk ze s ochtends melk, later at ze een halve eierkoek. Tussen de middag twee boterhammen. En vanavond een paar happen avondeten. En een stukje komkommer. Voor de iPad.
Bij ons is na twee jaar niet slapen, wél slapen heilig. Dus daarom willen we heel graag dat ze eet en bieden we vanalles aan, maar helaas. Ze wil niks. Worteltjes, yoghurt, kaas, fruit... vanalles wat ze eerst wel at wil ze niet meer. Kindertoetjes, pannenkoeken, vissticks en ander kindervoeder eet ze ook allemaal niet. Ach. Dan maar hutspot en prutje uit de vriezer
maandag 18 maart 2019 om 20:49
Die ene hap kreeg/ krijg je er bij mijn kind echt niet in hoor.Pvc_tje schreef: ↑18-03-2019 20:22Kind moest en moet van ons altijd 1 hap van alles eten om te proeven en that’s it. Eventueel nog wat rauwkost, maar geen boterham of ander eten. En inderdaad geen strijd van maken, want die kost jou de meeste energie. Als je kind niet eet, heeft hij/zij blijkbaar geen honger of geen puf. Nou ja, morgen beter, misschien...
maandag 18 maart 2019 om 20:52
Haha hier ook niet. Friet, pannenkoeken, pizza, daar doe je zoon al helemaal geen plezier mee.ippy schreef: ↑18-03-2019 20:34Ipmini van 2,5 eet hutspot en een prutje met tomaten/stiekeme-groenten/gehakt met rijst. That’s it. Ohnee, ook patat en gebakken aardappels. Verder niet sinds de AH de diepvriesboerenkool heeft veranderd. Ook geen fruit meer. Ontbijt slaat ze nu ook al over. Zelfs fruitzakjes gaan er niet meer in.
Bij ons is na twee jaar niet slapen, wél slapen heilig. Dus daarom willen we heel graag dat ze eet en bieden we vanalles aan, maar helaas. Ze wil niks. Worteltjes, yoghurt, kaas, fruit... vanalles wat ze eerst wel at wil ze niet meer. Kindertoetjes, pannenkoeken, vissticks en ander kindervoeder eet ze ook allemaal niet. Ach. Dan maar hutspot en prutje uit de vriezer![]()
Vanavond hadden we lasagne en daar heeft hij zowaar een beetje van gegeten, maar dan wel zonder dat vieze bovenste deel met al die kaas en bechamelsaus
En daarna nog een flink stuk banaan dus hopelijk goede nacht vannacht.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
maandag 18 maart 2019 om 21:14
Nee, daar begin ik ook niet aan hoor
maandag 18 maart 2019 om 22:50
Ik ga me maar eens meer aan jullie adviezen houden, hopelijk ga ik er net zo sterk in worden als jullie!
Fruit gaat er gelukkig wel goed in. Van de week zelfs groente cupcakes gebakken. Voor hem wat leuks en ik blij dat het gezond is, maar helaas trapte er niet in. Terwijl juist cake, pannenkoeken enz. grote favorieten zijn.
Fruit gaat er gelukkig wel goed in. Van de week zelfs groente cupcakes gebakken. Voor hem wat leuks en ik blij dat het gezond is, maar helaas trapte er niet in. Terwijl juist cake, pannenkoeken enz. grote favorieten zijn.
dinsdag 19 maart 2019 om 07:42
Hier ook selectieve eters.
Gelukkig zijn er een paar groenten die er altijd in gaan en dus eten wij heel vaak wortels, boontjes en broccoli. Als wij iets eten wat zij niet lusten trek ik een potje erwten open, dan maar 2-3x per week erwten altijd beter dan niks denk ik dan maar.
De ene eet nooit iets van rijst/aardappelen alleen spaghetti zonder saus (met cherrytomaten) en friet en de ander nooit iets van vlees behalve kabeljauwburgers.
Gelukkig eten ze heel graag komkommer, rauwe wortels en rauwe paprika en meloen, dus daar krijgen ze altijd rond half 5 een bord vol van dan zit dat er weer maar in.
Gelukkig zijn er een paar groenten die er altijd in gaan en dus eten wij heel vaak wortels, boontjes en broccoli. Als wij iets eten wat zij niet lusten trek ik een potje erwten open, dan maar 2-3x per week erwten altijd beter dan niks denk ik dan maar.
De ene eet nooit iets van rijst/aardappelen alleen spaghetti zonder saus (met cherrytomaten) en friet en de ander nooit iets van vlees behalve kabeljauwburgers.
Gelukkig eten ze heel graag komkommer, rauwe wortels en rauwe paprika en meloen, dus daar krijgen ze altijd rond half 5 een bord vol van dan zit dat er weer maar in.
dinsdag 19 maart 2019 om 18:19
Oh ja die van mij ook. Ik schep dat van hem alvast op, ga dan de keuken opruimen, roer zijn bord continu om, schep daarna de rest op. Want wachten op z’n eten wil ie ook niet. Als ie wil eten dan.
•
dinsdag 19 maart 2019 om 21:27
suuzs schreef: ↑18-03-2019 22:50Ik ga me maar eens meer aan jullie adviezen houden, hopelijk ga ik er net zo sterk in worden als jullie!
Haha, dat is wel herkenbaar. Als ik groente sta te snijden, staat hij een halve paprika op te eten bij het aanrecht. Zodra het gekookt oo zijn bord ligt, eet hij het niet.
Ik gaf in een eerdere reactie aan dat we ons er niet te druk om maken, maar ik probeer wel rekening te houden met wat hij lekker vindt. Hij eet groente bijvoorbeeld het liefst kaal en herkenbaar. Dus bijvoorbeeld aardappels groente vlees. Pasta of rijst met groente er door heen eet hij niet, terwijl het dezelfde groente is. Als ik bijvoorbeeld rijst met groente en saus maak, maak ik zijn bord op en doe ik alles naast elkaar op een bord. Daarna gooi ik alles door elkaar heen voor onszelf. Ik heb ook op andere plekken gelezen dat kinderen graag hun eten willen herkennen.
Andere dingen die ik probeer te doen is vlees uit het zicht houden nadat hij rijst/aardappels en groente gehad heeft. Anders eet hij alleen vlees en laat hij de rest liggen. Zoon is trouwens gek op soep, dus ik maak 1 keer per week een goed gevulde groente soep.
Ik houd er niet dagelijks rekening mee, maar ik probeer hem wel tegemoet te komen. Het zijn eigenlijk wat trucjes waar ik gaandeweg achter kwam wat werkt.
dinsdag 19 maart 2019 om 22:34
Voorbeelden die Tinkeltje noemt doen wij ook inderdaad. Aardappels groente vlees vindt dochter ook lekker. Ik geef haar vaak eerst een schep sperzieboontjes, nog terwijl ik de rest aan het koken ben. Die eet ze meestal direct zonder morren op, waarna we met zijn allen de rest eten. Dan heeft ze in elk geval haar groente alvast binnen.
Het zelf laten kiezen van een bepaald bord of lepel werkt hier ook wel. Of haar knuffel/pop ook aan tafel laten zitten en hapjes geven.
De laatste weken was het hier drama met eten, maar de laatste week eet ze eigenlijk best goed. Zelfs gerechten waar ze eerst niets van moest hebben. Er is dus hoop
Het zelf laten kiezen van een bepaald bord of lepel werkt hier ook wel. Of haar knuffel/pop ook aan tafel laten zitten en hapjes geven.
De laatste weken was het hier drama met eten, maar de laatste week eet ze eigenlijk best goed. Zelfs gerechten waar ze eerst niets van moest hebben. Er is dus hoop
woensdag 20 maart 2019 om 08:37
Ook bij ons werkt negeren aan tafel het best (dochter is bijna twee) en gewoon met man de dag doornemen. Ze eet over het algemeen goed, maar soms ook niet of heeft ze ineens moeite met de overgang van spelen naar aan tafel gaan. Wat altijd goed helpt is haar laten 'helpen' in de keuken staande op een kruk zodat ze mentaal al bezig is met 'we gaan zo eten' én het is een uitgelezen moment om er alvast wat groente in te stoppen. Alles wat ze dan aan tafel nog eet is mooi meegenomen. Sowieso de groente over de dag spreiden geeft minder druk op de avondmaaltijd.
Wat zeker ook helpt is niet te laat te gaan eten. Wij eten altijd rond 18.00 uur.
En wat ook helpt bij ons is heel weinig te geven. Van alles maar 1 of 2 dingetjes (stukjes aardappel, stukjes groente, stukjes vlees(vervanger). Hoe leuk is het om je bord zo snel leeg te kunnen eten! Wil je nog een beetje? Jaaa! Soort psychologisch trucje maar het werkt hier perfect. Zo houd je het ook overzichtelijk voor je kleine. En eet ze in the end toch een heel bordje weg. Zelfde doen wij met drinken trouwens. Steeds bodempjes geven. Geen geknoei én leuk om steeds weer je beker leeg te hebben gedronken!
Wat zeker ook helpt is niet te laat te gaan eten. Wij eten altijd rond 18.00 uur.
En wat ook helpt bij ons is heel weinig te geven. Van alles maar 1 of 2 dingetjes (stukjes aardappel, stukjes groente, stukjes vlees(vervanger). Hoe leuk is het om je bord zo snel leeg te kunnen eten! Wil je nog een beetje? Jaaa! Soort psychologisch trucje maar het werkt hier perfect. Zo houd je het ook overzichtelijk voor je kleine. En eet ze in the end toch een heel bordje weg. Zelfde doen wij met drinken trouwens. Steeds bodempjes geven. Geen geknoei én leuk om steeds weer je beker leeg te hebben gedronken!
donderdag 21 maart 2019 om 12:32