no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?

donderdag 21 maart 2019 om 21:36

donderdag 21 maart 2019 om 21:44
Haha! Wat een goeie. Zo zie je maar weer.
donderdag 21 maart 2019 om 22:38
Haha, dat valt mee dus! En je bent verder ook goed bezig!

vrijdag 22 maart 2019 om 09:05
Ik ben trouwens het topic helemaal aan het doorlezen, dus dat duurt nog wel even. Wellicht is dit dus al ter sprake gekomen, maar wat ik zat te denken: proberen jullie ook om de dingen die je al hebt gekocht wat meer te gaan gebruiken? Ik heb een hoop spullen gekocht in het verleden die ik eigenlijk uiteindelijk niet genoeg gebruik. Dus ik ga eens kijken of ik die nu toch gewoon of kan gebruiken of verkopen. Verkopen heb ik wel gelezen dat wel meer dat doen.
Ik bedoel dat bijvoorbeeld: ipv een nieuw kookboek kopen juist proberen om mijn "oude" kookboeken vaker te gebruiken.
Ik bedoel dat bijvoorbeeld: ipv een nieuw kookboek kopen juist proberen om mijn "oude" kookboeken vaker te gebruiken.
vrijdag 22 maart 2019 om 09:13
Snorrie, dat is precies wat ik het afgelopen jaar gedaan heb. Als ik dingen dan toch niet ging gebruiken ging het in de doos van de kringloop (ik ben te lui om te verkopen, heb geen zin in dat gezeik).
Ik had ook echt een hele grote mand vol met toiletspullen en make up. Echt schandalig. De meest flessen nog bijna vol omdat ik het toch niet zo lekker vond (na emo-aankoop). Wat ik echt niet fijn vond heb ik weg gedaan en wat ik nog wel okay of goed vond heb ik gebruikt. Ik ben nu door die hele voorraad heen en koop alleen nog maar dingen die ik echt fijn vind of die ik echt nodig heb.
Ik heb had ook een kookboekenverslaving. Het erge is dat ik bijna nooit kook. Ik heb ongeveer de helft van de boeken weg gedaan en de andere helft heb ik bewaard. Als ik weer kookboekkriebel heb dan pak ik eentje die ik al heb maar nooit echt goed doorgespit heb.
Zelfde met allerlei levensmiddelen. Ik had een kast vol met bakproducten. Ik bak nooit. Veel spul was zelfs al over de datum. Allemaal weggedaan en nog een aantal producten weg kunnen geven.
Wel zonde van het geld wat ik aan al die onzin heb uitgegeven maar ja, dat geld was al weg. Heel fijn dat ik nu beter weet en dus beter doe.
Ik had ook echt een hele grote mand vol met toiletspullen en make up. Echt schandalig. De meest flessen nog bijna vol omdat ik het toch niet zo lekker vond (na emo-aankoop). Wat ik echt niet fijn vond heb ik weg gedaan en wat ik nog wel okay of goed vond heb ik gebruikt. Ik ben nu door die hele voorraad heen en koop alleen nog maar dingen die ik echt fijn vind of die ik echt nodig heb.
Ik heb had ook een kookboekenverslaving. Het erge is dat ik bijna nooit kook. Ik heb ongeveer de helft van de boeken weg gedaan en de andere helft heb ik bewaard. Als ik weer kookboekkriebel heb dan pak ik eentje die ik al heb maar nooit echt goed doorgespit heb.
Zelfde met allerlei levensmiddelen. Ik had een kast vol met bakproducten. Ik bak nooit. Veel spul was zelfs al over de datum. Allemaal weggedaan en nog een aantal producten weg kunnen geven.
Wel zonde van het geld wat ik aan al die onzin heb uitgegeven maar ja, dat geld was al weg. Heel fijn dat ik nu beter weet en dus beter doe.

vrijdag 22 maart 2019 om 09:28
Ik las rond bladzijde 25 wat over creditcards... Wij hebben een creditcard via euroclix, dan krijgen we punten voor elke keer als we de kaart gebruiken en die kun je dan later weer inwisselen voor cashback. Als je toch vaak gebruik maakt van een CC is dat misschien handig om te overwegen. Wij gebruiken hem niet supervaak, eigenlijk alleen als ik even geen zicht heb van hoeveel er op de rekening staat. En dan betaal ik het al voor het eind van de maand weer terug. Anders begin je elke maand op achterstand voor mijn gevoel.

vrijdag 22 maart 2019 om 09:44
Ik weet niet of het van toepassing is, maar ik heb gewoon strijkband aangeschaft bij de IKEA of welke andere winkel, en hiermee de gordijnen korter gemaakt. Je strijkt te lengte en knipt de rest af. Ziet er mooi uit en ze zijn op maat. Kost letterlijk een paar euro.nicksen80 schreef: ↑13-03-2019 07:50En dat willen vervangen van spullen herken ik ook heel erg. Hier hangen geleende gordijnen in de slaapkamers en in de woonkamer hangen gordijnen die in dit huis te lang zijn. Ze hangen dus ruim op de grondNu twijfel ik of ik ze ga laten vermaken of nieuwe ga aanschaffen. Ik heb ze al 14 jaar en ze zijn al 2x mee verhuisd. Erg mooi zijn ze niet meer, mede dankzij de katten. Maar ja, ze doen wel hun werk. Ik ga eerst maar eens informeren wat het kost om ze te laten vermaken. Dan kan ik dat mee laten wegen in mijn keuze. Ik heb ook nog lampen nodig. En het balkon moet nog worden opgeknapt. En en en...ik wil nog zoveel
![]()
Maar misschien kan het niet met je gordijnen door de stof.

vrijdag 22 maart 2019 om 10:57
Ik heb inmiddels wel door dat volledig no buy niet bestaat. Voor mij althans. Wat mij wel helpt is vooral alleen kopen wat nodig is en goed nadenken bij elke aankoop en ook goed budgetteren zodat ik goed inzicht heb en daardoor eerder geld over houd.
Mijn maand duurt nog tot donderdag en was er 1 van uitgaven. We hebben wat dingen aan moeten schaffen en de auto is gekeurd. Daar hebben we ook wat kosten aan gehad. Verder dan nog de belastingaangifte die ook geld kostte omdat we deze laten doen.
Maar goed. De spaarrekening is nog intact, de reserverekening niet meer, die is iets afgenomen, maar die is daarvoor. Al doet het wel pijn
.
Mijn maand duurt nog tot donderdag en was er 1 van uitgaven. We hebben wat dingen aan moeten schaffen en de auto is gekeurd. Daar hebben we ook wat kosten aan gehad. Verder dan nog de belastingaangifte die ook geld kostte omdat we deze laten doen.
Maar goed. De spaarrekening is nog intact, de reserverekening niet meer, die is iets afgenomen, maar die is daarvoor. Al doet het wel pijn

vrijdag 22 maart 2019 om 11:08
snorriemorrie schreef: ↑21-03-2019 20:46Vandaags besparingen:
* Vriendin 1 gevraagd of ze bij mij op de koffie wil komen ipv in de stad. Besparing: €4 aan vervoer en ongeveer €10 aan koffie en taart + niet in de stad dus daar ook niet in de verleiding om dure dingen te kopen
* Vriendin 2 gevraagd of we ipv koffie drinken naar de kinderboerderij kunnen gaan. Besparing: €20
Gaat lekker zo! Nu volhouden om niet toch per ongeluk opeens weer met een vriendin op een terrasje te eindigen.
Volgens mij is dat ook typisch 'stads'. Ik heb geen kinderen, maar ik zie hier in het dorp mensen met kinderen altijd bij elkaar thuis op de koffie komen. Er is geen overdekt speelparadijs op fietsafstand, dus ga je daar niet heen. Terrasjes zijn er ook amper, en lijken mij met kinderen sowieso niet zo handig, thuis heb je speelgoed bij de hand.
Wat betreft kookboeken: zoeken jullie je recepten dan niet online op? Ik hou niet zo van koken, maar als ik eens iets wil google ik, of kijk ik tussen de recepten die ik als favoriet heb opgeslagen (linkjes in 'notities' op telefoon en ipad).

vrijdag 22 maart 2019 om 11:56
vrijdag 22 maart 2019 om 13:01
Gordijnen vermaken gaat hem niet worden. Heb toevallig vanmorgen geïnformeerd hier in het winkeltje. Komt tegen de 100 euro dan en dat is het echt niet waard meer. Zo'n strijkband lukt ook niet, daar zijn de gordijnen te zwaar voor. Maar het is geen drama om ze te vervangen. Ze zijn al eerder mee verhuisd en eigenlijk gewoon op nu. Ik vind het alleen zo ontzettend moeilijk om te kiezen. Er is gewoon te veel keus. Eerst maar de gordijnen voor de slaapkamer, die zijn harder "nodig". Nu hangen er krijgertjes die niet verduisteren. Prima in de winter, maar voor de zomer niet handig. Maar ook daarvoor geldt...te veel keuze!!
Ik heb de grootste opruimslag al gemaakt in huis. Boeken zijn bijvoorbeeld allemaal weg. Heb echt karrevrachten aan spullen het huis uit gewerkt de afgelopen jaren. Zelfs meubels werden daardoor overbodig. Kasten waren immers leeg. Heb ook best wel wat kunnen verkopen, maar er is vooral veel naar de kringloop gegaan. Ik vind het heerlijk om die ruimte te hebben in huis. Het is minder rommelig, alles heeft een eigen plekje en het heeft me bewuster gemaakt van mijn koopgedrag. Maakt ook stuk sneller schoon. En ja, doodzonde geweest van al het geld dat ik heb verspild aan "dingen", maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald toch. Ik doe het nu dus anders, maar alsnog wil ik mezelf steeds bij de les houden. Daarom vind ik dit ook zo'n leuk topic
Ik heb de grootste opruimslag al gemaakt in huis. Boeken zijn bijvoorbeeld allemaal weg. Heb echt karrevrachten aan spullen het huis uit gewerkt de afgelopen jaren. Zelfs meubels werden daardoor overbodig. Kasten waren immers leeg. Heb ook best wel wat kunnen verkopen, maar er is vooral veel naar de kringloop gegaan. Ik vind het heerlijk om die ruimte te hebben in huis. Het is minder rommelig, alles heeft een eigen plekje en het heeft me bewuster gemaakt van mijn koopgedrag. Maakt ook stuk sneller schoon. En ja, doodzonde geweest van al het geld dat ik heb verspild aan "dingen", maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald toch. Ik doe het nu dus anders, maar alsnog wil ik mezelf steeds bij de les houden. Daarom vind ik dit ook zo'n leuk topic

vrijdag 22 maart 2019 om 13:18
Ik denk dat het inderdaad wel iets stads is, want als ik lang onderweg zou zijn dan zou ik dat inderdaad niet zo snel doen. Maar het ligt ook heel erg aan de mensen met wie ik afspreek, met de een spreek ik veel eerder thuis dan met de ander. Een vriendin die hier 3 straten vandaan woont, daar ga ik natuurlijk niet mee naar een koffietentje op 2 kilometer afstand, dan spreken we gewoon bij elkaar thuis af

vrijdag 22 maart 2019 om 13:43
Oja en over kookboeken: ik vind het zelf heel prettig om het door te kunnen bladeren. De laptop in de keuken neerzetten vind ik niet zo prettig die staat dan toch al snel in de weg. En ik vind het gewoon super om er even doorheen te kijken en te fantaseren over wat ik allemaal kan maken.
Maar: ik hoef niet alles (meer) te hebben, ik kan het ook in de bieb lenen. En dan eventueel pas aanschaffen als blijkt dat ik er ook daadwerkelijk uit ga koken.
Maar: ik hoef niet alles (meer) te hebben, ik kan het ook in de bieb lenen. En dan eventueel pas aanschaffen als blijkt dat ik er ook daadwerkelijk uit ga koken.
vrijdag 22 maart 2019 om 14:35
Kan niet koken, wil niet koken en heb geen kookboeken. Wel een zwak voor andere boeken. Leesboeken koop ik heel af en toe maar ik moet ze eest hebben gelezen alvorens ik een ander boek mag aanschaffen. Op een gegeven moment heb je je kast vol staan met ongelezen boeken, slaat nergens op. De meesten lees ik 1 keer dus die zet ik dan weer op MP. Koffietafelboeken heb ik echter ook wel, paar planken vol. Dat zijn bijv dingen zoals the art of the Lion king, costume making in Hollywood of Alexander McQueen ofzo. Die gaan niet weg al lees ik ze nauwelijks. Dat is voor de heb en de prachtige foto's. Wel ben ik een stuk selectiever en nu bezig om dat uit te dunnen net zoals ik bij de rest van mijn spullen heb gedaan.
Snorriemorrie, wat je momenteel doet met kleding heb ik al flink gedaan het afgelopen jaar, maar ben er nog lang niet. Hierdoor word je selectiever, koop je automatisch minder en wordt je nog echt blij van de dingen die je hebt. Woensdag breng ik weer een tasje weg met een paar kledingstukken. Ik verkoop dus wel veel. Bij mij loopt het echt nog wel op.
De sneakers die ik in Engeland heb gekocht draag ik al de hele week. Ben er dol op en ook het shirtje draag ik nu meteen. Goede aanwinsten waar je je goed in voelt. Kan niet wachten totdat het weer wat warmer wordt. Heb niets met de winter of winterkleding blegh..
Nu ik meer overzicht heb in die kasten draag ik wel weer andere dingen die ik nog niet zo vaak gebruikte in het verleden. Daar doe ik nu mijn best voor zoals jij dat ook probeerd. Sommige dingen zijn het dan nog steeds nog net niet. Dus ook dat zal weg gaan, want weet nu al dat het dan in die kast blijft hangen en dat is ook zonde.
Op MP weer voor ongeveer 100 verkocht sinds ik terug ben dus mijn trip naar Engeland is weer gecoverd. Jeuj
Snorriemorrie, wat je momenteel doet met kleding heb ik al flink gedaan het afgelopen jaar, maar ben er nog lang niet. Hierdoor word je selectiever, koop je automatisch minder en wordt je nog echt blij van de dingen die je hebt. Woensdag breng ik weer een tasje weg met een paar kledingstukken. Ik verkoop dus wel veel. Bij mij loopt het echt nog wel op.
De sneakers die ik in Engeland heb gekocht draag ik al de hele week. Ben er dol op en ook het shirtje draag ik nu meteen. Goede aanwinsten waar je je goed in voelt. Kan niet wachten totdat het weer wat warmer wordt. Heb niets met de winter of winterkleding blegh..
Nu ik meer overzicht heb in die kasten draag ik wel weer andere dingen die ik nog niet zo vaak gebruikte in het verleden. Daar doe ik nu mijn best voor zoals jij dat ook probeerd. Sommige dingen zijn het dan nog steeds nog net niet. Dus ook dat zal weg gaan, want weet nu al dat het dan in die kast blijft hangen en dat is ook zonde.
Op MP weer voor ongeveer 100 verkocht sinds ik terug ben dus mijn trip naar Engeland is weer gecoverd. Jeuj
vrijdag 22 maart 2019 om 15:05
Ik ben ook gek op kookboeken.
Ik vind het ook heerlijk om doorheen te bladeren. Op internet zie ik al gauw de bomen door het bos niet meer, dat heb ik met kookboeken minder.
Boeken is sowieso wel een beetje mijn zwakte. Ik verzamel ook (bepaalde) kinderboeken en ik heb best veel leesboeken terwijl ik weinig lees. We hebben zelfs een speciaal leeshoekje in de woonkamer.
Ik heb twee leuke shirtjes gezien die ik graag wil hebben, maar ik twijfel nog omdat ik eigenlijk wil wachten tot ik slanker ben. Volgens mij kan ik dan wachten tot sint juttemis, maar goed. Ik kan best wat nieuwe kleding gebruiken en ze zijn niet duur, dus misschien moet ik het maar gewoon doen. Niet echt no buy, maar omdat ik kleding kopen al zo lastig vind valt dat er voor mij niet onder.
Ik heb voor 20 euro een kattenreistas verkocht. Dat had ik niet meer verwacht omdat 'ie al een tijdje te koop stond, dus extra blij dat 'ie eindelijk weg is.

Boeken is sowieso wel een beetje mijn zwakte. Ik verzamel ook (bepaalde) kinderboeken en ik heb best veel leesboeken terwijl ik weinig lees. We hebben zelfs een speciaal leeshoekje in de woonkamer.
Ik heb twee leuke shirtjes gezien die ik graag wil hebben, maar ik twijfel nog omdat ik eigenlijk wil wachten tot ik slanker ben. Volgens mij kan ik dan wachten tot sint juttemis, maar goed. Ik kan best wat nieuwe kleding gebruiken en ze zijn niet duur, dus misschien moet ik het maar gewoon doen. Niet echt no buy, maar omdat ik kleding kopen al zo lastig vind valt dat er voor mij niet onder.
Ik heb voor 20 euro een kattenreistas verkocht. Dat had ik niet meer verwacht omdat 'ie al een tijdje te koop stond, dus extra blij dat 'ie eindelijk weg is.
drackie wijzigde dit bericht op 22-03-2019 15:22
0.05% gewijzigd
vrijdag 22 maart 2019 om 15:21

vrijdag 22 maart 2019 om 16:23
Bij mij hangt het no buy samen met opruimen in huis. Ik ben begonnen met Marie Kondo en er is zo veel weg gegaan. Toen ik zag hoeveel spullen ik had, wilde ik dat niet meer. Dus koop ik minder en daardoor gebruik ik spullen waar ik echt waarde aan heb meer. Een beetje wat ik hier ook bij anderen lees.snorriemorrie schreef: ↑22-03-2019 09:05Ik ben trouwens het topic helemaal aan het doorlezen, dus dat duurt nog wel even. Wellicht is dit dus al ter sprake gekomen, maar wat ik zat te denken: proberen jullie ook om de dingen die je al hebt gekocht wat meer te gaan gebruiken? Ik heb een hoop spullen gekocht in het verleden die ik eigenlijk uiteindelijk niet genoeg gebruik. Dus ik ga eens kijken of ik die nu toch gewoon of kan gebruiken of verkopen. Verkopen heb ik wel gelezen dat wel meer dat doen.
Alleen is dit mijn streven en het lukt niet helemaal. Vind het moeilijk me niet te verleiden door nieuwe spullen.

vrijdag 22 maart 2019 om 19:10
Vandaag bespaard:
* Niks gekocht bij zwemles (geen koffie, geen snoepgoed). In plaats daarvan had ik van tevoren zelf een appel meegenomen. Ik ben er vrij zeker van dat ik anders was gezwicht voor iets van chocolade. Als mijn bloedsuiker laag wordt voel ik me altijd heel ellendig, maar nu kon ik dat opvangen met die appel
Wat hier nog wel beter kan: niet direct alles opeten. Als we iets lekkers kopen waar we makkelijk 3 keer mee kunnen doen eten we het vaak toch in 1 keer op. Niet goed voor de lijn én niet goed voor de portemonnee.
* Niks gekocht bij zwemles (geen koffie, geen snoepgoed). In plaats daarvan had ik van tevoren zelf een appel meegenomen. Ik ben er vrij zeker van dat ik anders was gezwicht voor iets van chocolade. Als mijn bloedsuiker laag wordt voel ik me altijd heel ellendig, maar nu kon ik dat opvangen met die appel
Wat hier nog wel beter kan: niet direct alles opeten. Als we iets lekkers kopen waar we makkelijk 3 keer mee kunnen doen eten we het vaak toch in 1 keer op. Niet goed voor de lijn én niet goed voor de portemonnee.

vrijdag 22 maart 2019 om 19:16
Laat me raden : Friends ?Zijdehoentje schreef: ↑21-03-2019 11:01Wat een goed topic zeg, ik doe graag mee! Het zal voor mij geen no buy-challenge worden, maar meer een bespaar-challenge. Overigens ben ik meer een meelezer dan een reageerder.
Een tijd geleden ben ik ander werk gaan doen en minder uren gaan werken, waardoor mijn salaris lager lag dan ik gewend was. Mijn uitgavenpatroon was niet veranderd, dus dat zorgde voor de nodige problemen. Het is voor mij een uitdaging om inzicht in en vat te krijgen op mijn uitgaven.
Ik schrik echt als ik zie hoeveel ik in de achterliggende jaren aan ‘onzin’-dingen heb uitgegeven. Ik was bijvoorbeeld helemaal weg van een bepaalde televisieserie, waar ik alle (!) dvd’s van heb om er vervolgens nauwelijks wat mee te doen.
Ben nu bezig om mijn inkomsten en uitgaven bij te houden in een excel-sheet. Dit vind ik overzichtelijker en leert me dingen beter te plannen. Als mijn salaris is gestort, maak ik gelijk 10 % over naar onze spaarrekening en een x bedrag naar mijn eigen spaarrekening. Voor de boodschappen houd ik een budget aan van € 50,00 per week, we zijn met z’n tweeën. In dit budget zit alles wat we bij de (super)markt kunnen halen. Vind het een leuke uitdaging om te kijken wat we werkelijk aan boodschappen nodig hebben en waar dit ’t goedkoopste is. We hebben de mazzel dat in onze buurt diverse supermarkten zitten (Dirk, Jumbo, AH en Lidl op loop- en/of fietsafstand). Het boodschappengeld pin ik, want het werkt als een stok achter de deur, omdat ik kan zien hoeveel budget ik voor die week nog heb. Als ik de boodschappen zou pinnen, ben ik bang dat ik doorsla en veel te veel uitgeef.
Maar ik vind het lastig. Lastig om te kijken wat we echt nodig hebben, herken wel de ‘angst’ om een bepaalde dingen te missen/links te moeten laten liggen.
Oh, en waar ik eerder een fikse hoeveelheid voorraad had van shampoo, douchegel en schoonmaakmiddelen (bijna voor ieder huishoudelijk klusje weer iets anders), heb ik dat nu gereduceerd naar reële proporties. Ik gebruik nu voor het schoonmaken maar een paar producten van de Jumbo, soms Lidl. En verzorgingsproducten haal ik zo veel mogelijk bij de Lidl.
Mijn zwakke punt: lekker eten (chocola!)... Maar aangezien ik aan het afvallen ben, is het echt niet verstandig om regelmatig/veel/vaak te snoepen. Bij mij ging het vaak ook klakkeloos, een reep chocola hier, patatje daar, zo her en der snoep, gebak en dat soort zaken. Dat tikt toch aan, qua geld en gewicht... Niet dat ik nu helemaal niet meer mag snoepen, maar met mate.
Ik geef weinig om kleding, make-up, vakantie en dat soort zaken. Winkelen heb ik nooit echt leuk gevonden, maar nu probeer ik er beter op te letten wat ik koop (voorheen kocht ik nog wel eens miskopen qua kleding). Heb laatst een leuk zakcentje van mijn moeder gekregen en heb daar goede kleding en goed schoeisel van gekocht, daar kan ik voorlopig mee vooruit. Was ook echt nodig, aangezien ik in de loop der jaren aardig wat ben afgevallen en de meeste kleding te groot was of z’n beste tijd gehad had.
Was ook wel lekker om oude en/of veel te grote kleding weg te gooien. Ruimt lekker op, zorgt voor ruimte in hoofd en huis. Af en toe heb ik zo’n opruimbui en dan pak ik bijvoorbeeld m’n administratie of kledingkast aan.
vrijdag 22 maart 2019 om 19:46
Moest even denken waar het om ging, maar toen ik m'n eigen post doorlas, begreep ik dat het om de dvd's ging

In this mad house we must all survive