Wel of geen kinderen? Ik kom er niet meer uit....
maandag 25 maart 2019 om 15:06
Geen idee of dit topic op de goede peiler staat, maar ik wist niet waar 'm anders onder te brengen...
Ik worstel al jaren met dit enorme dilemma. Soms kan ik bijna niet wachten tot de dag dat het “te laat” is want dan hoef ik tenminste in godsnaam mijn hoofd niet meer dagelijks te breken over deze kwestie.
Ik heb nooit die oermoedergevoelens gehad die blijkbaar zo “normaal” zijn voor de meeste vrouwen. Toen ik 30 was vond ik dat ik nu toch wel moest gaan kiezen. Maar ik kon het niet en dacht dat het dan nog wel zou komen. Inmiddels ben ik 36 en eigenlijk twijfel ik nog net zo sterk als toen ik 30 was en denk ik in dezelfde rondjes.
Ik ben kinderen wel leuker gaan vinden de laatste jaren. Maar ik weet ook niet of ik geschikt ben om er een op te voeden. Ik voel nu al zo vaak de druk van het “moeten”. Mijn vriend houdt ook absoluut niet van verplichtingen. Als wij een weekend hebben met 1 verplichte verjaardag er in dan balen we allebei eigenlijk al. Met een kind bestaat je leven voor mijn gevoel alleen nog maar uit moeten. Ik weet niet of dat ons er se gelukkiger maakt.
Tegelijkertijd voel ik de laatste jaren ook een bepaalde leegte. Het bekende “is dit het nou?”.
Ga ik mijn leven echt alleen maar vullen met mijzelf en mijn vriend? Wordt dat niet echt heel leeg over 10 jaar? Als je mss een beetje uitgereisd bent?
Ik denk dan ook vooral aan kerst: ik vind kerst bij mn ouders samen met mn broer en zijn vriendin en mn vriend het gezelligste wat er is. Ik heb ook een hele fijne jeugd gehad en verlang daar soms nog een soort van naar terug. Wat als mijn ouders er straks niet meer zijn? Zou het dan niet fijn zijn als ik dit warme familiegevoel in een eigen gezin kan voortzetten?
Maar dan ga je er dus vanuit dat je kind je idd geluk gaat brengen. Wat als het ziek is? Gehandicapt? Onhandelbaar? Of naar het buitenland emigreert als het oud genoeg is? Zit je alsnog alleen met die kerst…. het is géen reden om een kind te willen. Maar het zijn wel de dingen die door mn hoofd spoken. Fear of missing out denk ik?
Het is eigenlijk best gek dat je zó moet nadenken over waarom je GEEN kinderen wilt. Het wordt door de maatschappij eigenlijk zo normaal gevonden dat je als je een aantal jaar gelukkig bij elkaar bent, automatisch aan kinderen begint. Doe je dat niet dan moet je voor jezelf enorm gaan verantwoorden waaróm niet. Maar mensen die wel kinderen willen hoeven dat ook niet uit te leggen?
Als je niet van zwemmen houdt vraag je jezelf ook niet 30 jaar lang af waarom je nou toch niet van zwemmen houdt. Waarom dan wel jezelf zo pijnigen als het om wel of geen kinderen gaat?
Omdat het enorm bepalend is voor je leven natuurlijk. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het soms lijkt alsof wij als vrouwen ons verplicht voelen om dat moedergevoel te hebben en onszelf dan gaan kwellen met jarenlang getob als dat uitblijft.
Ik denk soms ook wel na over wat me dan leuk lijkt aan kinderen. En eigenlijk is dat vooral de peuter- tot basisschoolleeftijd. Als het echt karaktertjes zijn en ze dingen leren. Met baby’s heb ik helmaal niks. En vanaf een jaar of 12 lijken kinderen me ook niet heel leuk. Bovendien krijg je natuurlijk altijd de vriendjes en vriendinnetjes er nog bij….kinderen van anderen waar je mss niet altijd op zit te wachten maar die je wel naar voetbal mag brengen en over de vloer krijgt op woensdagmiddag.
Eigenlijk denk ik gewoon dat het niet bij me past…maar probeer ik denk ik toch alsmaar te zoeken naar waarom ik het wél zou moeten doen. En dat doe ik nu al zo lang….volgend jaar word ik 37….
Het is echt een beetje nu of nooit…en de paniek lijkt alleen maar groter te worden in mn hoofd. Omdat het zo definitief voelt…welke keuze ik ook maak.
Ik lees veel andere sites en blogs van mensen die ook bewust geen kinderen wilden en dat sterkt me wel (het voelt nu een beetje alsof ik n vreemde eend ben, zo zonder dat acute moedergevoel). Maar toch.... krijg ik geen spijt als ik lekker voor ons fijne leven samen kies?
Ik worstel al jaren met dit enorme dilemma. Soms kan ik bijna niet wachten tot de dag dat het “te laat” is want dan hoef ik tenminste in godsnaam mijn hoofd niet meer dagelijks te breken over deze kwestie.
Ik heb nooit die oermoedergevoelens gehad die blijkbaar zo “normaal” zijn voor de meeste vrouwen. Toen ik 30 was vond ik dat ik nu toch wel moest gaan kiezen. Maar ik kon het niet en dacht dat het dan nog wel zou komen. Inmiddels ben ik 36 en eigenlijk twijfel ik nog net zo sterk als toen ik 30 was en denk ik in dezelfde rondjes.
Ik ben kinderen wel leuker gaan vinden de laatste jaren. Maar ik weet ook niet of ik geschikt ben om er een op te voeden. Ik voel nu al zo vaak de druk van het “moeten”. Mijn vriend houdt ook absoluut niet van verplichtingen. Als wij een weekend hebben met 1 verplichte verjaardag er in dan balen we allebei eigenlijk al. Met een kind bestaat je leven voor mijn gevoel alleen nog maar uit moeten. Ik weet niet of dat ons er se gelukkiger maakt.
Tegelijkertijd voel ik de laatste jaren ook een bepaalde leegte. Het bekende “is dit het nou?”.
Ga ik mijn leven echt alleen maar vullen met mijzelf en mijn vriend? Wordt dat niet echt heel leeg over 10 jaar? Als je mss een beetje uitgereisd bent?
Ik denk dan ook vooral aan kerst: ik vind kerst bij mn ouders samen met mn broer en zijn vriendin en mn vriend het gezelligste wat er is. Ik heb ook een hele fijne jeugd gehad en verlang daar soms nog een soort van naar terug. Wat als mijn ouders er straks niet meer zijn? Zou het dan niet fijn zijn als ik dit warme familiegevoel in een eigen gezin kan voortzetten?
Maar dan ga je er dus vanuit dat je kind je idd geluk gaat brengen. Wat als het ziek is? Gehandicapt? Onhandelbaar? Of naar het buitenland emigreert als het oud genoeg is? Zit je alsnog alleen met die kerst…. het is géen reden om een kind te willen. Maar het zijn wel de dingen die door mn hoofd spoken. Fear of missing out denk ik?
Het is eigenlijk best gek dat je zó moet nadenken over waarom je GEEN kinderen wilt. Het wordt door de maatschappij eigenlijk zo normaal gevonden dat je als je een aantal jaar gelukkig bij elkaar bent, automatisch aan kinderen begint. Doe je dat niet dan moet je voor jezelf enorm gaan verantwoorden waaróm niet. Maar mensen die wel kinderen willen hoeven dat ook niet uit te leggen?
Als je niet van zwemmen houdt vraag je jezelf ook niet 30 jaar lang af waarom je nou toch niet van zwemmen houdt. Waarom dan wel jezelf zo pijnigen als het om wel of geen kinderen gaat?
Omdat het enorm bepalend is voor je leven natuurlijk. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het soms lijkt alsof wij als vrouwen ons verplicht voelen om dat moedergevoel te hebben en onszelf dan gaan kwellen met jarenlang getob als dat uitblijft.
Ik denk soms ook wel na over wat me dan leuk lijkt aan kinderen. En eigenlijk is dat vooral de peuter- tot basisschoolleeftijd. Als het echt karaktertjes zijn en ze dingen leren. Met baby’s heb ik helmaal niks. En vanaf een jaar of 12 lijken kinderen me ook niet heel leuk. Bovendien krijg je natuurlijk altijd de vriendjes en vriendinnetjes er nog bij….kinderen van anderen waar je mss niet altijd op zit te wachten maar die je wel naar voetbal mag brengen en over de vloer krijgt op woensdagmiddag.
Eigenlijk denk ik gewoon dat het niet bij me past…maar probeer ik denk ik toch alsmaar te zoeken naar waarom ik het wél zou moeten doen. En dat doe ik nu al zo lang….volgend jaar word ik 37….

Ik lees veel andere sites en blogs van mensen die ook bewust geen kinderen wilden en dat sterkt me wel (het voelt nu een beetje alsof ik n vreemde eend ben, zo zonder dat acute moedergevoel). Maar toch.... krijg ik geen spijt als ik lekker voor ons fijne leven samen kies?
maandag 25 maart 2019 om 17:11
Dames, ik heb geen idee hoe dit topic in Reizen terecht is gekomen hahaha (ik dacht dat ik m onder Relaties plaatste....)mevrouwiglesias schreef: ↑25-03-2019 16:14Het jammere van kinderen krijgen is dat je het niet eerst even een aantal maanden/jaren kan uitproberen en dat als dan blijkt dat het toch niet je ding is dat je ze dan niet weg kan doen. Want iemand schreef het hierboven al, je weet van tevoren niet hoe het voelt, je eigen kinderen. Je vindt misschien baby's nooit leuk, behalve die van jezelf, dat is echt zo. Je eigen kinderen zijn zoveel leuker, knapper, liever enz. dan die van vrienden, de buren enz.
Blijkbaar zitten mn hoofd en hart meer daar

Onder "kinderen" plaatsen leek me niet juist want daar zitten volgens mij alleen ouders die hun zorgen en vragen over hun kinderen delen.
Enfin, wat hierboven staat is wel waar en daarom is het ook zo moeilijk.
Een huis kun je altijd weer verkopen als het niet bevalt, een huisdier (hoe zielig ook mss) kan ook altijd weg als het tegenvalt.
Een kind niet.....en zowel de beslissing om wel of juist geen kind te nemen kan nooit meer worden teruggedraaid.
Daarom valt het mij (ons) zo zwaar.
Ik ben alleen soms bang voor een leegte....op latere leeftijd.
En soms nu ook wel....dan denk ik wel eens: "Is dit het nu? "
Maar of een kind die leegte op gaat vullen? Je verlegt natuurlijk je prioriteiten en je leven krijgt mss meer zingeving omdat niet alles meer om jou draait....
Ik geloof onmiddellijk dat ik heus meteen van mn kind zal houden...ik weet alleen dus niet of ik per se gelukkiger word.
shanti_vivanti wijzigde dit bericht op 25-03-2019 17:13
1.51% gewijzigd
maandag 25 maart 2019 om 17:15
Dat is het idd ook wel een beetje...... ik wou dat ik ook die knop had die vrijwel alle vrouwen te hebben
Die meteen beginnen te kirren bij het zien van een baby....ik heb 'm alleen niet.
Mijn moeder had m ook niet trouwens....die hebben ook vrij rationeel besloten om aan "ons" (ik heb nog n broer) te beginnen haha

maandag 25 maart 2019 om 17:18
Nogmaals, neem geen kind om een leegte op te vullen, want dat kan je wel eens vies tegenvallen. Ik ben het met je eens dat een kind je leven een andere dimensie geeft. Maar met een kind krijgt je leven (over het algemeen) ook meer routine, en juist daarmee zou je wel wel meer een "is dit het nu?" gevoel kunnen krijgen. Want natuurlijk kun je nog bv op stap of op reis, maar je moet je toch aanpassen aan je kind.Shanti_Vivanti schreef: ↑25-03-2019 17:11Ik ben alleen soms bang voor een leegte....op latere leeftijd.
En soms nu ook wel....dan denk ik wel eens: "Is dit het nu? "
Maar of een kind die leegte op gaat vullen? Je verlegt natuurlijk je prioriteiten en je leven krijgt mss meer zingeving omdat niet alles meer om jou draait....
Ik geloof onmiddellijk dat ik heus meteen van mn kind zal houden...ik weet alleen dus niet of ik per se gelukkiger word.
En meteen van je kind houden? Dat gaat niet altijd zo automatisch vrees ik.

maandag 25 maart 2019 om 17:20
Shanti_Vivanti schreef: ↑25-03-2019 17:11
Ik ben alleen soms bang voor een leegte....op latere leeftijd.
Ik soms ook, maar daar kun je lang of kort over nadenken en bang voor zijn, punt blijft dat het geen valide reden is om kinderen te nemen.
Heb je geen intrinsieke kinderwens (en die heb je niet, anders was je nu op je 36e al wel moeder, of actief aan het proberen), dan is het gewoon verstandiger op zoveel vlakken om het niet te doen.
Je zegt vaarwel tegen iets dat voor de meeste mensen een logische stap in het leven is, en dat is moeilijk. Ook als je geen kinderwens hebt. Toen ik 30 werd (en nu nog, want ben nog steeds 30

Ik denk niet dat jij echt twijfelt, maar dat je jezelf moet gaan zien als iemand die het kinderloze pad gaat bewandelen, en dat daar de lastigheid zit.
maandag 25 maart 2019 om 17:22
roosje1976 schreef: ↑25-03-2019 16:08Wat wil je nu nog allemaal doen in je leven? Op een gegeven moment heb je de meeste dingen wel gedaan die je wilde doen. En dan......werken tot je 67e. Overal zitten voor en nadelen aan.
Wat een triest leven heb je, als je denkt dat er buiten kinderen en werken niets anders bestaat.
maandag 25 maart 2019 om 17:27
Wauw dat heb je wel heel mooi omschrevenRégineFilange schreef: ↑25-03-2019 17:20Ik soms ook, maar daar kun je lang of kort over nadenken en bang voor zijn, punt blijft dat het geen valide reden is om kinderen te nemen.
Heb je geen intrinsieke kinderwens (en die heb je niet, anders was je nu op je 36e al wel moeder, of actief aan het proberen), dan is het gewoon verstandiger op zoveel vlakken om het niet te doen.
Je zegt vaarwel tegen iets dat voor de meeste mensen een logische stap in het leven is, en dat is moeilijk. Ook als je geen kinderwens hebt. Toen ik 30 werd (en nu nog, want ben nog steeds 30) raakte ik er ook door in de war. Want ik wil geen kinderen, maar het is toch een thema in je leven, of je wil of niet.
Ik denk niet dat jij echt twijfelt, maar dat je jezelf moet gaan zien als iemand die het kinderloze pad gaat bewandelen, en dat daar de lastigheid zit.
Ik denk dat je namelijk wel echt een punt hebt hiermee.
Het is zó logisch om er aan te beginnen. Aangezien de hele wereld ook continu aan je vraagt of je kinderen hebt, of je ze wilt etc. etc.
Bij de meeste andere zaken die jij niet wilt of doet (je zit niet op voetbal, je hebt geen carriere in de juridische wereld enz. enz.) zijn het gewoon dingen die niet in jouw leven voor komen.
Maar kinderen zitten of je nou wilt of niet, altijd in je leven gebakken. Omdat het nou eenmaal maatschappelijk onderwerp nummer 1 is.
en dus word je er mee geconfronteerd en moet je gaan uitleggen waarom jij ze nog niet hebt.
Het moeilijk vind ik dat je iets met iets probeert te vergelijken waar je geen benul van hebt.
Je kunt pas weten hoe het is om een kind te hebben, als je het hebt.
Dus het denken in cirkeltjes heeft eigenlijk zo weinig zin want het antwoord zul je nooit vinden.....

maandag 25 maart 2019 om 17:38
Shanti_Vivanti schreef: ↑25-03-2019 17:27Je kunt pas weten hoe het is om een kind te hebben, als je het hebt.
In zekere zin is dat zo (het gevoels/liefdes-aspect). maar je kunt natuurlijk wel, gewoon door logisch te beredeneren (of anders wat topics te lezen hier op de kinderpijler

Dat zijn allemaal dingen waar je van tevoren al over na kunt denken, of je zo'n verandering van je leven ziet zitten.
En voor iemand met een intrinsieke kinderwens is dat allemaal geen opoffering, maar voor iemand die het alleen doet uit angst voor leegte, of omdat het 'raar' is geen kinderen te krijgen? Tja.
maandag 25 maart 2019 om 17:45

maandag 25 maart 2019 om 17:49
Het hoeft niet he. Als je moet zoeken naar redenen om het te willen, kun je het beter niet doen. Daar is zeker wat voor te zeggen, zoveel tijd en geld wat je overhoudt, en vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, op je vrije dagen uitslapen tot 11 uur omdat je niemand de deur uit hoeft te helpen voor school.
maandag 25 maart 2019 om 18:04
Hier ook ongeveer zo al hebben wij geen twijfel gehad maar wel het gevoel van het heel goed hebben en dat niet willen veranderen. We hebben ook gezien bij vrienden hoe zwaar het met kinderen kan zijn, vrienden zijn gescheiden en hoop gedoe met/om de kinderen etc.
En ja misschien heb ik later als ik oud ben een soort gevoel van leegte maar dan neem ik misschien wel een kat of hond als ik veel meer thuis ben dan nu.

maandag 25 maart 2019 om 18:06
Blijf lekker kinderloos! Ik heb ze niet en daar ben ik elke dag weer super blij mee. Ik vind het heerlijk dat ik niets moet, mijn leven geen regelmaat heeft, ik alle tijd heb voor mijn vriend, mijn vrienden en familie, ik kan gaan en staan waar ik wil, geen grote zorgen heb, na het werk op de bank kan ploffen.

maandag 25 maart 2019 om 18:10
Ik kreeg meteen al het gevoel bij de eerste zinnen: volgens mij vindt je het een taboe om geen kinderen te willen.
Ik heb gewerkt met kinderen, leuk! Maar zelf kinderen? Nee..nog niet in ieder geval. Mensen roepen ook zo nu en dan: maar je moet wel beginnen hoor!
Houdt eens op met dat opgelegde maatschappelijke standaard gedoe, denk ik dan..maar ik houd het dan kort en zeg dat ik het gevoel nog niet heb.
Vinden mensen heeel raar als je met kinderen werkt.
Ik wil geen kinderen, omdat ik anders straks alleen ben, of ik er niet bij hoor, of alleen met vriend leef, of misschien spijt krijg, etc. Ik wil kinderen, omdat ik het voel. Dat gevoel is er niet, dus nee ik wil geen kinderen..en dat is een prima keuze vind ik.
Ik heb gewerkt met kinderen, leuk! Maar zelf kinderen? Nee..nog niet in ieder geval. Mensen roepen ook zo nu en dan: maar je moet wel beginnen hoor!
Houdt eens op met dat opgelegde maatschappelijke standaard gedoe, denk ik dan..maar ik houd het dan kort en zeg dat ik het gevoel nog niet heb.
Vinden mensen heeel raar als je met kinderen werkt.
Ik wil geen kinderen, omdat ik anders straks alleen ben, of ik er niet bij hoor, of alleen met vriend leef, of misschien spijt krijg, etc. Ik wil kinderen, omdat ik het voel. Dat gevoel is er niet, dus nee ik wil geen kinderen..en dat is een prima keuze vind ik.
maandag 25 maart 2019 om 18:15
Eigenlijk wil je dat de natuur voor je kiest, maar dan wel kiest dat het niet meer lukt (te laat). Dan weet je het antwoord wel: je wil geen kinderen.
Ik had moeite met de vraag wanneer ik kinderen wilde omdat ik mijn vrijheid niet wilde opgeven. Ik wilde op een andere manier dat de natuur zou kiezen: ik hoopte dat ik ongepland zwanger zou raken (van mijn man) zodat ik niet zelf over de timing hoefde na te denken. Ook dan weet je je antwoord: je wil wel kinderen.
Het is niet erg om geen kinderen te willen, er zijn genoeg andere dingen die het leven leuk maken.
Ik had moeite met de vraag wanneer ik kinderen wilde omdat ik mijn vrijheid niet wilde opgeven. Ik wilde op een andere manier dat de natuur zou kiezen: ik hoopte dat ik ongepland zwanger zou raken (van mijn man) zodat ik niet zelf over de timing hoefde na te denken. Ook dan weet je je antwoord: je wil wel kinderen.
Het is niet erg om geen kinderen te willen, er zijn genoeg andere dingen die het leven leuk maken.

maandag 25 maart 2019 om 18:47
Madeliefjees schreef: ↑25-03-2019 16:12Neem een pleegkind tussen de 3 en 12 jaar.
Maar serieus, doe t maar niet. Eigenlijk vind je niks leuk aan kinderen, alleen om met de kerst samen aan tafel te zitten.
Bij kinderen moet je jezelf voor 100% kunnen wegcijferen, slapeloze nachten, alleen maar verplichtingen en het kost veel geld. Een kind heeft recht op ouders die 100% voor hem of haar gaan, en daar alles voor opzij willen zetten.
Ik zou alles wat ik heb gelijk inleveren voor het geluk van mn kinderen.
Oh ja, nog iets: afgelopen kerst zaten ze bij de schoonouders, zaten wij gewoon samen.

maandag 25 maart 2019 om 18:50

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
dinsdag 26 maart 2019 om 12:56
Dat zijn idd dingen die ik regelmatig de revue laat passeren in mijn hoofd.RégineFilange schreef: ↑25-03-2019 17:38In zekere zin is dat zo (het gevoels/liefdes-aspect). maar je kunt natuurlijk wel, gewoon door logisch te beredeneren (of anders wat topics te lezen hier op de kinderpijler) bedenken hoe het je leven in praktische zin gaat veranderen. Al je aandacht en zorg verplaatst van jezelf naar het kind. Je gaat er financieel nogal op inleveren. Alles staat, zeker de eerste 12 jaar, in teken van het kind. Vakanties, uitjes. Je begeeft je in kringen van andere moeders (opvang, basisschool), krijgt kinderen over de vloer, moet feestjes organiseren, traktaties maken, aan de kant zitten bij zwemles, vroeg op om je kind naar sport te brengen....
Dat zijn allemaal dingen waar je van tevoren al over na kunt denken, of je zo'n verandering van je leven ziet zitten.
En voor iemand met een intrinsieke kinderwens is dat allemaal geen opoffering, maar voor iemand die het alleen doet uit angst voor leegte, of omdat het 'raar' is geen kinderen te krijgen? Tja.
Precies de dingen die me allemaal níet leuk lijken aan het hebben van kinderen.
Een kind zien opgroeien en de gezelligheid die het met zich meebrengt (nou ja..daar ga je iig vanuit als je er aan begint he) lijken me heel leuk.
Ook het feit dat je jezelf mss wel in je kind ziet....
Maar idd als die bijliggende zaken als feestjes, voetbalvelden...andere (irritante) kinderen met bijbehorende (irritante) ouders.
Ik weet niet of dat nou mijn ideaalbeeld is ..... (al vraag ik me soms af van wie het dat wel is want ik heb nog nooit een moeder horen kirren hoe leuk ze het aan het voetbalveld vond of hoe blij ze was dat ze op woensdagmiddag weer naar zwemles mocht met haar kind haha) .
Ik vraag me soms af of ik zulke dingen in mijn hoofd te groot maak.
Wat ik wel weet is dat áls ik aan kinderen zou beginnen, wij iig een heel realistisch beeld er van hebben en niet op een roze wolk zitten waardoor het opeens vies tegenvalt. Volgens mij hebben wij het in ons hoofd zo "vreselijk" gemaakt dat het bijna alleen nog maar kan meevallen.
Maar idd..toegeven dat je mss een ander pad gaat bewandelen dan 90% van de mensen....dat is denk ik wat ik lasitg vind. Angst om de foute keuze te maken....

dinsdag 26 maart 2019 om 13:45
Shanti_Vivanti schreef: ↑26-03-2019 12:56Maar idd..toegeven dat je mss een ander pad gaat bewandelen dan 90% van de mensen....dat is denk ik wat ik lasitg vind. Angst om de foute keuze te maken....
Bedenk je dat welke keuze je ook maakt, er waarschijnlijk altijd wel vroeg of laat (een vorm van) spijt komt. Als je geen kinderen hebt denk je op je 70ste misschien van, joh toch best jammer dat we nu geen kleinkinderen aan de kersttafel hebben, als je wél kinderen krijgt dan verzucht je regelmatig 'waar ben ik in godsnaam aan begonnen' (in het beste geval, nog niet eens uitgaand van échte ellende).
Maar bedenk wel dat er in dat laatste geval kinderen mee gemoeid zijn die ook niet om het leven hebben gevraagd, en dat je dus, in mijn optiek, beter spijt kunt hebben van géén kinderen dan van wél kinderen.
dinsdag 26 maart 2019 om 13:47
Ja daar heb je ook een punt
De eerste optie is minder egoistisch..in the end heb je alleen jezelf daarmee.
Bij optie twee zijn er nog kinderen gemoeid die toch ook weer aan het leven moeten beginnen (en ik vraag me soms af hoe leuk de wereld over 50 jaar nog is...maar goed, dat deden onze opa's en oma's ook en op zich is het leven vandaag de dag toch best aangenaam
)
De eerste optie is minder egoistisch..in the end heb je alleen jezelf daarmee.
Bij optie twee zijn er nog kinderen gemoeid die toch ook weer aan het leven moeten beginnen (en ik vraag me soms af hoe leuk de wereld over 50 jaar nog is...maar goed, dat deden onze opa's en oma's ook en op zich is het leven vandaag de dag toch best aangenaam

dinsdag 26 maart 2019 om 17:07
Hebben jullie veel vrienden met kinderen of ook kinderloze stellen in de omgeving? Ik denk dat je makkelijker aan jezelf durft toe te geven dat je geen kinderwens hebt als je in je omgeving mensen kent zonder kinderen. Dan heb je meer een voorbeeld van hoe het ook kan. Je hoeft geen kinderen te krijgen omdat een gezin meer de norm is dan bewust kinderloos te blijven.
dinsdag 26 maart 2019 om 17:23
Bizar dat er weer direct een clubje vrouwen klaarstaat om TO te komen vertellen dat ze vooral geen kinderen moet nemen. Wat is dat toch voor een rare zendingsdrang? Dat is haar beslissing en die van niemand anders. Nou ja, haar man natuurlijk, maar niet die van de dames van het Viva-forum.
TO, waarschijnlijk weet je het antwoord diep van binnen al wel. Stop eens met denken en probeer erachter te komen wat je nu echt voelt. Er is geen goed of fout: jouw lijf, jouw leven, jouw beslissing.
For the record: ik heb er twee en vind ze helemaal geweldig. Maar dat betekent nog niet dat ik vind dat anderen ook maar kinderen moeten nemen. Niet mijn zaak.
TO, waarschijnlijk weet je het antwoord diep van binnen al wel. Stop eens met denken en probeer erachter te komen wat je nu echt voelt. Er is geen goed of fout: jouw lijf, jouw leven, jouw beslissing.
For the record: ik heb er twee en vind ze helemaal geweldig. Maar dat betekent nog niet dat ik vind dat anderen ook maar kinderen moeten nemen. Niet mijn zaak.

dinsdag 26 maart 2019 om 18:08
MollyMalone schreef: ↑26-03-2019 17:23Bizar dat er weer direct een clubje vrouwen klaarstaat om TO te komen vertellen dat ze vooral geen kinderen moet nemen. Wat is dat toch voor een rare zendingsdrang? Dat is haar beslissing en die van niemand anders. Nou ja, haar man natuurlijk, maar niet die van de dames van het Viva-forum.
Maar voor iemand die twijfelt en niet echt een wens heeft (dat blijkt toch wel uit alles) is dat toch ook gewoon het beste advies?
TO lijkt meer te worstelen met het beeld van 'vrouwen krijgen nu eenmaal kinderen, en ik heb nog maar een paar jaar'. Lijkt me logisch dat er dan verteld wordt van joh, het hoeft niet hè.