Bestuursjaar
woensdag 27 maart 2019 om 19:44
Een van onze kinderen wil komend schooljaar een bestuursjaar bij zijn studievereniging op de universiteit gaan doen.
Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee, ik ben nog van de stempel je gaat naar school om te leren, niet om te lanterfanten. Ik was toen hij begon op de uni al blij dat hij niet bij een studentenvereniging ging maar bij de studievereniging, waar hij veel vrienden heeft en er daadwerkelijk ook nog gestudeerd word naast het plezier hebben.
Mijn vraag aan jullie is dan ook: is een bestuursjaar daadwerkelijk zo goed voor je ontwikkeling als hij zegt. Leer je er inderdaad zoveel van en staat het dan ook echt zo goed op je CV. Het kost zoveel tijd heb ik begrepen dat studeren dat jaar op een laag pitje staat en je blij mag zijn als je een of twee vakken haalt. Ik zie het gewoon als een verloren jaar en vind het jammer van de studievertraging maar misschien zie ik dit helemaal fout daarom dacht ik vraag het eens aan het vivaforum. Ik zelf ken geen mensen met een bestuursjaar en/of kinderen die dat gedaan hebben dus daar kan ik geen ervaringen van horen.
Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee, ik ben nog van de stempel je gaat naar school om te leren, niet om te lanterfanten. Ik was toen hij begon op de uni al blij dat hij niet bij een studentenvereniging ging maar bij de studievereniging, waar hij veel vrienden heeft en er daadwerkelijk ook nog gestudeerd word naast het plezier hebben.
Mijn vraag aan jullie is dan ook: is een bestuursjaar daadwerkelijk zo goed voor je ontwikkeling als hij zegt. Leer je er inderdaad zoveel van en staat het dan ook echt zo goed op je CV. Het kost zoveel tijd heb ik begrepen dat studeren dat jaar op een laag pitje staat en je blij mag zijn als je een of twee vakken haalt. Ik zie het gewoon als een verloren jaar en vind het jammer van de studievertraging maar misschien zie ik dit helemaal fout daarom dacht ik vraag het eens aan het vivaforum. Ik zelf ken geen mensen met een bestuursjaar en/of kinderen die dat gedaan hebben dus daar kan ik geen ervaringen van horen.
woensdag 27 maart 2019 om 20:56
streepjesdekbed schreef: ↑27-03-2019 20:41Alle mensen die in mijn tijd een bestuursjaar hebben gedaan zie ik nu regelmatig her en der opduiken in hele mooie functies, (mede) door het netwerk en de ervaring die ze in dat jaar hebben opgedaan. Ik denk dat het een hele goede keuze van je zoon is, die ik als ik jou was zeker zou steunen, in alle opzichten.
Het is wel een bepaald slag mensen natuurlijk dat bestuursactiviteiten gaat doen. ik ken een paar mensen in de top van bestuurlijk Nederland die idd bestuurswerk in onze studententijd deden, maar die deden bestuurswerk omdat het sowieso al begaafde regelaars en leiders en netwerkers waren. Die waren er ook zonder bestuursjaar wel gekomen.
Niettemin, in zo'n jaar scherp je die capaciteiten wel aan.
woensdag 27 maart 2019 om 20:56
Ik vind het altijd zo zonde wanneer ik merk dat mensen deze opvatting hebben over studie- of studentenverenigingen. Dat is echt een gebrek aan kennis en een eenzijdige perspectief. Dus wel mooi om te zien Blauwbloemetje, dat je ervoor openstaat om je mening te herzien!
Natuurlijk wordt er gedronken en gefeest op studie- en studentenverenigingen, maar het gaat om zo ongelooflijk veel meer dan dat. Bij mijn studentenvereniging heb ik verschillende maatschappelijke evenementen georganiseerd (o.a. bij de voedselbank en voor orgaandonatie), heb ik lesgegeven in achterstandswijken om deze kinderen de mogelijkheden van studeren te laten zien, heb ik reizen georganiseerd voor grote groepen, heb ik lezingen georganiseerd en heb ik wekelijks meerdere gangen gekookt voor groepen van 20 tot 500 man. Kun je je voorstellen wat ik hier heb geleerd aan vaardigheden en wat ik hier aan contacten heb opgedaan?
Ik heb uiteindelijk langer over mijn studie gedaan, vanwege alle extra activiteiten. De meeste van mijn studiegenoten die hun studie nominaal hebben behaald, zijn al 2 jaar aan het sprokkelen met baantjes. Ik ben een aantal weken geleden afgestudeerd en had per direct keuze uit 3 banen (in een vakgebied waar de banen absoluut niet voor het oprapen liggen). Alle drie deze werkgevers gaven aan dat ze vooral hebben gekeken naar mijn extracurriculaire activiteiten en mijn durf om van het reguliere pad af te wijken. Ik zou dus zeggen, jammer juist dat je zoon niet bij een studentenvereniging is gegaan. Maar mooi dat hij in ieder geval zijn kansen pakt om van de gebaande paden af te wijken binnen zijn studievereniging. Dit gaat hem zeker weten heel veel opleveren!
Natuurlijk wordt er gedronken en gefeest op studie- en studentenverenigingen, maar het gaat om zo ongelooflijk veel meer dan dat. Bij mijn studentenvereniging heb ik verschillende maatschappelijke evenementen georganiseerd (o.a. bij de voedselbank en voor orgaandonatie), heb ik lesgegeven in achterstandswijken om deze kinderen de mogelijkheden van studeren te laten zien, heb ik reizen georganiseerd voor grote groepen, heb ik lezingen georganiseerd en heb ik wekelijks meerdere gangen gekookt voor groepen van 20 tot 500 man. Kun je je voorstellen wat ik hier heb geleerd aan vaardigheden en wat ik hier aan contacten heb opgedaan?
Ik heb uiteindelijk langer over mijn studie gedaan, vanwege alle extra activiteiten. De meeste van mijn studiegenoten die hun studie nominaal hebben behaald, zijn al 2 jaar aan het sprokkelen met baantjes. Ik ben een aantal weken geleden afgestudeerd en had per direct keuze uit 3 banen (in een vakgebied waar de banen absoluut niet voor het oprapen liggen). Alle drie deze werkgevers gaven aan dat ze vooral hebben gekeken naar mijn extracurriculaire activiteiten en mijn durf om van het reguliere pad af te wijken. Ik zou dus zeggen, jammer juist dat je zoon niet bij een studentenvereniging is gegaan. Maar mooi dat hij in ieder geval zijn kansen pakt om van de gebaande paden af te wijken binnen zijn studievereniging. Dit gaat hem zeker weten heel veel opleveren!
woensdag 27 maart 2019 om 20:57
Ik raad het iedereen aan! Ik heb het ook gedaan en je hebt inderdaad wat minder tijd voor je studie, maar als je een beetje kan plannen kan je best een aantal vakken halen. Bovendien leer je zoveel van zo’n jaar, waaronder netwerken en soft skills. Ik zou dan ook zeker het collegegeld voor je zoon betalen want dit is voor zijn ontwikkeling en CV een hele grote stap. En bovendien was het een van mijn leukste jaren uit mn studietijd.
woensdag 27 maart 2019 om 21:08
Je bent nooit te oud om te leren, dus vandaar mijn vraag. Ik ben blij verrast met alle positieve verhalen. Misschien moeten we inderdaad maar eens met zijn drieën om de tafel gaan zitten. Feit blijft dat we volgend jaar drie studerende kinderen hebben en dat is een aardig bedrag wat we daaraan kwijt zijn. Dit wisten we van tevoren en dat is niet erg maar als je dan dit onbekende fenomeen (althans voor mij) hoort dan denk je voor een jaartje lol ga ik niet zoveel geld neertellen. Ik laat alle berichten eens even bezinken en met mijn man bespreken.
woensdag 27 maart 2019 om 21:52
Deze opmerking vind ik dus echt nergens op slaan. Waarom zou een bestuursjaar bij een studentenvereniging meer waard zijn dan bij een studievereniging. Zoveel soorten studentenvereniging er zijn, zoveel soorten studieverenigingen er zijn. De soort vereniging zegt niets over de inhoud van een bestuursjaar, de hoeveelheid werk die je er mee kwijt bent of de vaardigheden die je leert. De grootte van de vereniging des te meer. In mijn studentenstad zijn er een aantal studieverenigingen die fors groter zijn qua actieve leden dan sommige studentenverenigingen. Reken maar dat daar sommige bestuursjaren pittiger zijn dan die van de studentenvereniging (los van dat een bestuursjaar altijd pittig is). Daarnaast werk je nog op een veel hoger niveau samen met de universiteit (in mijn oude studentenstad in ieder geval) waardoor je richting het werkveld nog veel beter onderbouwd bent. Beetje flauw dus om zo'n opmerking te maken met een soort sneer naar de studieverenigingen. Alsof die minderwaardig zijn ten opzichte van de studentenverenigingen.
woensdag 27 maart 2019 om 22:00
Ik heb dat niet. (Zakken geld. Meer kinderen wél)Lucifer2018 schreef: ↑27-03-2019 21:10Niet iedereen heeft zakken vol met geld. En misschien nog meer kinderen.
Mijn kind draagt zelf de financiële gevolgen van het bestuursjaar.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 27 maart 2019 om 22:01
woensdag 27 maart 2019 om 22:27
Ik heb een bestuursjaar gedaan, in de tijd dat dat met je stufi nog gewoon kon. Het was echt mijn beste jaar ooit! Maar of het mij ook echt wat opgebracht heeft, betwijfel ik. Ja, pijn in mijn lever als ik er aan terug denk. En ik ken behoorlijk wat mensen, dat is wel gezellig bij saaie congressen. Werkcompetenties heb ik ook niet echt opgelopen. Ik ben erg goed in het organiseren van feestjes, dat dan weer wel.
De waarde die sommige aan een bestuursjaar hangen, vind ik echt wat overdreven. Een goede stage doet veel meer voor je baankansen.
De waarde die sommige aan een bestuursjaar hangen, vind ik echt wat overdreven. Een goede stage doet veel meer voor je baankansen.
donderdag 28 maart 2019 om 08:45
Excuus, zo was het helemaal niet bedoeld! Ik ben ook zeer actief geweest bij mijn studievereniging, en ben het helemaal eens met jouw post. Dat is minstens net zo waardevol en een bestuursjaar kan er minstens net zo zwaar zijn, zo niet zwaarder. Inderdaad afhankelijk van de specifieke studie- of studentenvereniging. Ik bedoelde 'juist jammer' in vergelijking met wat Blauwbloemetje zei over dat ze blij was dat haar zoon niet bij een studentenvereniging was gegaan. Niet in vergelijking met een studievereniging. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet helemaal duidelijk is overgekomen.
donderdag 28 maart 2019 om 09:00
donderdag 28 maart 2019 om 09:03
Als je daar de waarde niet van begrijpt was het inderdaad tijdverspilling
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 28 maart 2019 om 09:11
Dat is het niet. Mijn zoon besteedt 20 uur per week aan het bestuur. Dit is alles behalve lol maken, een studievereniging is ook niet voor de lol zoals een studentenvereniging.Blauwbloemetje schreef: ↑27-03-2019 20:29Juist daarom heb ik dit topic geopend. Ik kende het hele fenomeen bestuursjaar niet en ik dacht inderdaad dat het een heel jaar gezellig lol maken was en met af en toe iets regelen. Maar ik lees hier alleen maar positieve verhalen. Aangezien ik het niet kende wilde ik verhalen van onbevooroordeelde mensen horen en niet alleen zijn kant van het verhaal.
Mijn zoon is oa ook bezig met dat bestuur om een heel programma op te zetten voor mensen die depressief zijn en zelfmoord willen plegen, dat zijn er namelijk best veel, en die helpen ze dan. Dus ik denk niet dat je voor de "lol" in het bestuur zit.
donderdag 28 maart 2019 om 09:31
Als je er geen lol aan hebt is het ook geen goed idee. TO, heb je een fundamenteel probleem met plezier? Denk je dat je kind zijn/haar leven schaadt als het plezier heeft in een activiteit?
Want als dat bezwaar er niet is, dan is het goed om je te realiseren dat een studentenvereniging, en een bestuursjaar, wel degelijk naast lol wat nuttigs brengt. Een netwerk, om maar het allerbelangrijkste asset voor de rest van je carrière te noemen.
Want als dat bezwaar er niet is, dan is het goed om je te realiseren dat een studentenvereniging, en een bestuursjaar, wel degelijk naast lol wat nuttigs brengt. Een netwerk, om maar het allerbelangrijkste asset voor de rest van je carrière te noemen.
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 28 maart 2019 om 09:34
Een universiteit is een mooie plek om te leren. En niet alleen cognitief, dus feitjes leren. Maar ook om allerlei vaardigheden te leren.
Lid worden van een studenten of studievereniging hoort daar ook bij. Leren contacten leggen, samen dingen ondernemen, etc. En van een bestuursjaar leer je vaak heel erg veel. Denk aan het maken van begrotingen, onderlinge problemen oplossen, overleggen met andere besturen en de universiteit, activiteiten organiseren, vergaderen, etc etc. Iets wat je in de collegebanken echt niet zo snel leert.
Lid worden van een studenten of studievereniging hoort daar ook bij. Leren contacten leggen, samen dingen ondernemen, etc. En van een bestuursjaar leer je vaak heel erg veel. Denk aan het maken van begrotingen, onderlinge problemen oplossen, overleggen met andere besturen en de universiteit, activiteiten organiseren, vergaderen, etc etc. Iets wat je in de collegebanken echt niet zo snel leert.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 28 maart 2019 om 09:48
To, je geeft aan dat het moeilijk is om de studie van je zoon nominaal te halen?
Een vriendin van mij deed ook zo'n studie. De enige manier om het wel nominaal te halen, was je 300% storten op je studie en verder echt helemaal niets anders te doen.
Juist de werkgevers waar studenten met deze studie terecht kwamen, waardeerde een bestuursjaar. Want je ontwikkelde je dan in een richting die je niet in je studie had. Het gaf aan dat je dus meer kon doen dan alleen maar studeren. En (aangezien het nogal gezien werd als een nerdstudie) dat je social skills en zo had. Met andere woorden je had meer gezien dan alleen maar je studieboeken en de collegezalen.
Daarnaast is een bestuursjaar vaak best intensief, bij de ene ben je er gewoon 40 uur per week mee bezig, bij de ander 2 dagen. In het tweede geval kun je nog iets aan je studie ernaast doen, maar (zeker als het een zware studie is) het is zeker geen lanterfanten!
En iemand gaf aan dat een goede stage meer zin heeft. Maar om eerlijk te zijn, geen van mijn WO-geschoolde vrienden hebben ooit stage gelopen. Volgens mij is dat geen onderdeel van een universitaire studie. Maar misschien zit ik verkeerd?
Qua geld/collegegeld. Bij sommige universiteiten betaal je geen of een lager bedrag aan collegegeld als je een bestuursjaar hebt. Laat je zoon dit na gaan!
Ik heb nooit in deze positie gezeten, maar het is wel zoiets dat je eigenlijk gewoon moet doen als je de kans krijgt (en het je en beetje ligt). En ja, je loopt altijd vertraging op qua studie, maar je leert en groeit veel. Het is ook een kans die je daarna nooit meer krijgt.
Een vriendin van mij deed ook zo'n studie. De enige manier om het wel nominaal te halen, was je 300% storten op je studie en verder echt helemaal niets anders te doen.
Juist de werkgevers waar studenten met deze studie terecht kwamen, waardeerde een bestuursjaar. Want je ontwikkelde je dan in een richting die je niet in je studie had. Het gaf aan dat je dus meer kon doen dan alleen maar studeren. En (aangezien het nogal gezien werd als een nerdstudie) dat je social skills en zo had. Met andere woorden je had meer gezien dan alleen maar je studieboeken en de collegezalen.
Daarnaast is een bestuursjaar vaak best intensief, bij de ene ben je er gewoon 40 uur per week mee bezig, bij de ander 2 dagen. In het tweede geval kun je nog iets aan je studie ernaast doen, maar (zeker als het een zware studie is) het is zeker geen lanterfanten!
En iemand gaf aan dat een goede stage meer zin heeft. Maar om eerlijk te zijn, geen van mijn WO-geschoolde vrienden hebben ooit stage gelopen. Volgens mij is dat geen onderdeel van een universitaire studie. Maar misschien zit ik verkeerd?
Qua geld/collegegeld. Bij sommige universiteiten betaal je geen of een lager bedrag aan collegegeld als je een bestuursjaar hebt. Laat je zoon dit na gaan!
Ik heb nooit in deze positie gezeten, maar het is wel zoiets dat je eigenlijk gewoon moet doen als je de kans krijgt (en het je en beetje ligt). En ja, je loopt altijd vertraging op qua studie, maar je leert en groeit veel. Het is ook een kans die je daarna nooit meer krijgt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 28 maart 2019 om 09:55
Het hangt echt volledig van de vereniging af. Sommige verenigingen hebben echt een grote 'serieuze' tak. Die organiseren lezingen en congressen, houden debatavonden, bespreken boeken, hebben een verenigingsblad dat ook nog door reunisten wordt gelezen, enzovoorts. Als je daar een jaar lang bestuurder van mag zijn is dat echt een pre. Zeker studieverenigingen zitten tegenwoordig vaak in deze hoek. Ook sommige grotere sportverenigingen hebben echt een leuk profiel, zeker als er een deel van de Nederlandse top traint.
Algemene verenigingen zijn meestal wat meer 'sociaal' gericht. Sommigen hebben ook echt nog wel wat serieuze activiteiten, maar vaak is het toch vooral feest na feest. Best leuk om daar leiding aan te geven, maar of het nu heel leerzaam is? Ik weet het niet.
Binnen de algemene verenigingen heb je wel groepen die zich met een specifiek aspect bezig houden. Die zijn dan vaak nuttiger. Je leert denk ik meer van het organiseren van bijvoorbeeld 1 feest, dan wanneer je de hele club moet aansturen en dus vooral aan het netwerken bent (en de vergaderingen mag leiden).
Maar in het algemeen: Laat het hem lekker ontdekken. Hij is student, het idee is dat je dan je eigen weg leert vinden.
Algemene verenigingen zijn meestal wat meer 'sociaal' gericht. Sommigen hebben ook echt nog wel wat serieuze activiteiten, maar vaak is het toch vooral feest na feest. Best leuk om daar leiding aan te geven, maar of het nu heel leerzaam is? Ik weet het niet.
Binnen de algemene verenigingen heb je wel groepen die zich met een specifiek aspect bezig houden. Die zijn dan vaak nuttiger. Je leert denk ik meer van het organiseren van bijvoorbeeld 1 feest, dan wanneer je de hele club moet aansturen en dus vooral aan het netwerken bent (en de vergaderingen mag leiden).
Maar in het algemeen: Laat het hem lekker ontdekken. Hij is student, het idee is dat je dan je eigen weg leert vinden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 28 maart 2019 om 10:05
Ik ben lid geweest van zo'n algemene vereniging en ik vond het juist altijd heel bizar dat zoiets compleet draaiend werd gehouden door studenten. Ik denk dat er heel veel komt kijken bij zo'n bestuursfunctie. Overigens was elk bestuurslid bezig met een eigen aspect, bijvoorbeeld gebouw, restaurant, et cetera, en dan was er weer een commissie die daarbij hoorde, die zij moesten aansturen. Ik denk dat het echt wel meer inhield dan het regelen van één feest.handigmetgeld schreef: ↑28-03-2019 09:55
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 28 maart 2019 om 10:14
Ook dat verschilt dus blijkbaar per vereniging. Ik ben ook lid geweest van zo'n vereniging, en bij ons deden de commissies al het werk, daar kwamen geen bestuurders aan te pas. Voorzitter zijn van een commissie, dat was hard werk. Dan was je inderdaad verantwoordelijk voor 1 congres, of 1 feest (dies, met maaltijd en gala en duizend gasten en allerlei andere verenigingen en oud-leden die langs kwamen) of het gebouw of wat ook maar. Het bestuur zat daar ver boven, die leiden de algemene ledenvergaderingen, onderhielden contacten met andere verenigingen en moesten zorgen dat elke commissie volgend jaar weer gevuld was, maar het 'echt werk' deden ze niet.Susan schreef: ↑28-03-2019 10:05Ik ben lid geweest van zo'n algemene vereniging en ik vond het juist altijd heel bizar dat zoiets compleet draaiend werd gehouden door studenten. Ik denk dat er heel veel komt kijken bij zo'n bestuursfunctie. Overigens was elk bestuurslid bezig met een eigen aspect, bijvoorbeeld gebouw, restaurant, et cetera, en dan was er weer een commissie die daarbij hoorde, die zij moesten aansturen. Ik denk dat het echt wel meer inhield dan het regelen van één feest.
donderdag 28 maart 2019 om 10:16
Zoals gezegd, het is supernuttig. Ook bij selectieve masters en in latere banen wordt er naar zulke dingen gekeken. Het laat zien dat je andere vaardigheden hebt dan alleen goed kunnen leren en laat die vaardigheden nou juist heel belangrijk zijn in een werkomgeving. Door alle prestatiedruk zijn veel studenten meer en meer bezig met alleen het zo snel mogelijk behalen van hun diploma, terwijl er zoveel meer uit je studietijd te halen is. Het geeft je mogelijkheid om van veel dingen te proeven, je eigen zaakjes te regelen en een netwerk op te bouwen zonder dat je de verantwoordelijkheid hebt van een baan en gezin. Hartstikke goed dat je zoon daar gebruik van wil maken.
donderdag 28 maart 2019 om 10:24
Een bestuursjaar doe je niet alleen maar voor je CV. Je leert daardoor allemaal vaardigheden die je niet leert wanneer je alleen maar studeert. Je leert bijvoorbeeld conflicten op te lossen, effectief te vergaderen, onderhandelen, netwerken etc. Daarnaast leer je, afhankelijk van de precieze bestuursfunctie veel mensen kennen. En als je veel mensen kent kom je ook makkelijker aan een baan na je studie.
Of het voor de carrière van de zoon belangrijk is, hangt ook af van wat hij wil in de toekomst. Wanneer ik zelf mensen aanneem (zakelijke dienstverlening), dan kies ik het liefst voor mensen met een CV met nevenactiviteiten. Dat kan van alles zijn, roeien op wedstrijdniveau, organisatie van een groot congres in de studententijd, bestuur van een gezelligheidsvereniging etc. Iedere kandidaat heeft een afgeronde WO opleiding, dus daarmee ben je niet bijzonder.
Of het voor de carrière van de zoon belangrijk is, hangt ook af van wat hij wil in de toekomst. Wanneer ik zelf mensen aanneem (zakelijke dienstverlening), dan kies ik het liefst voor mensen met een CV met nevenactiviteiten. Dat kan van alles zijn, roeien op wedstrijdniveau, organisatie van een groot congres in de studententijd, bestuur van een gezelligheidsvereniging etc. Iedere kandidaat heeft een afgeronde WO opleiding, dus daarmee ben je niet bijzonder.
donderdag 28 maart 2019 om 10:41
Ha TO,
Wat tof deze plannen van je zoon! Ik heb zelf een kleine 2 jaar bestuursfuncties bij sportgerelateerde verenigingen gedaan, en een jaartje bij de overkoepelende Nederlandse bond. Die functies waren parttime, dus ik kon er naast studeren. En juist de dingen die ik daar heb gedaan hebben me enorm veel gebracht:
- Netwerk
- Competenties, inzicht in wat ik moeilijk vind
- Gespreksstof tijdens sollicitaties
Ik werk nu zo'n 6,5 jaar fulltime en nog elk sollicitatiegesprek gaat het deels hierover. Waarom? Omdat het iets anders weergeeft dan alleen "ze kan goed leren". Ook heb ik recent sollicitatiegesprekken afgenomen met studenten voor afstudeerstages. De studenten die een bestuursjaar hebben gedaan hadden een groot voordeel: veel meer voorbeelden mbt vragen als "hoe ga je met een moeilijke situatie om". Voor mij waren die jaren enorm waardevol - hoop dat je zoon er net zo veel van leert!
Wat tof deze plannen van je zoon! Ik heb zelf een kleine 2 jaar bestuursfuncties bij sportgerelateerde verenigingen gedaan, en een jaartje bij de overkoepelende Nederlandse bond. Die functies waren parttime, dus ik kon er naast studeren. En juist de dingen die ik daar heb gedaan hebben me enorm veel gebracht:
- Netwerk
- Competenties, inzicht in wat ik moeilijk vind
- Gespreksstof tijdens sollicitaties
Ik werk nu zo'n 6,5 jaar fulltime en nog elk sollicitatiegesprek gaat het deels hierover. Waarom? Omdat het iets anders weergeeft dan alleen "ze kan goed leren". Ook heb ik recent sollicitatiegesprekken afgenomen met studenten voor afstudeerstages. De studenten die een bestuursjaar hebben gedaan hadden een groot voordeel: veel meer voorbeelden mbt vragen als "hoe ga je met een moeilijke situatie om". Voor mij waren die jaren enorm waardevol - hoop dat je zoon er net zo veel van leert!
donderdag 28 maart 2019 om 10:42
Alvast bedankt voor de vele reacties en even wat duidelijkheid geven.
Natuurlijk is het zijn eigen keuze daar is hij oud genoeg voor, Maar wat ik al eerder zei wij betalen voor zijn studie en aangezien wij dat volgend jaar voor 3 studerende kinderen doen wilde ik graag meer informatie hierover. Helaas heeft onze beurs ook een bodem en we willen dus een jaar alleen lol en plezier niet vergoeden.
Ik heb niets tegen plezier maken het is juist goed als hij dat doet, ontspanning moet er zijn. Ik heb van hem begrepen dat de studenten die het nominaal halen er vaak problemen mee hebben en zeggen had ik maar meer tijd genomen. Dus dat hij studievertraging zou hebben dat hadden we al ingecalculeerd. Maar dit jaar zou daar dan ook nog bijkomen en dat vonden we dan wel jammer.
Ik vind het dan ook niet zo raar om aan hem te vragen om dit jaar zelf te vergoeden, dat hoort ook bij volwassen worden en je eigen keuzes maken. Er zijn genoeg kinderen die hun studie helemaal zelf moeten betalen omdat de ouders daar het geld niet voor willen of kunnen geven. Wij vragen maar om 1 keer het collegegeld zelf te betalen de rest wat hij krijgt blijft hij gewoon krijgen daar verandert niets aan. Hij leent momenteel niets dus dan kan dit toch niet echt een struikelblok zijn voor iets dat je graag wilt doen.
Een vergoeding van de universiteit zit er nu nog niet in zoals al eerder gezegd ze zijn aan het kijken om het collegegeld misschien te laten vervallen als je dat jaar wel een bepaald aantal studiepunten haalt maar dat is nog niet beslist.
Misschien klinkt dit voor sommige raar maar ik heb gewoon eigen opleiding zelf betaalt. Ik kreeg mijn bed, kast en bureau mee en een zak met boodschappen dat was de bijdrage van mijn ouders, de rest moest ik zelf doen, kamer betalen, verzekeringen, kleding, eten enz. Dus dit zal best meespelen in mijn redenatie dat hij dit zelf kan betalen.
Ik vind het fijn te lezen wat er bij een bestuursjaar allemaal komt kijken. Hij zelf heeft er wel iets over vertelt maar niet zo heel uitgebreid. Ik denk dat hij door onze niet zo positieve reactie daar niet meer zoveel zin in had. Als ik jullie goed begrijp een leermoment voor hem als hij zo'n jaar doet. Zodra hij weer een weekend thuis is moeten we het er maar eens met hem over hebben.
Natuurlijk is het zijn eigen keuze daar is hij oud genoeg voor, Maar wat ik al eerder zei wij betalen voor zijn studie en aangezien wij dat volgend jaar voor 3 studerende kinderen doen wilde ik graag meer informatie hierover. Helaas heeft onze beurs ook een bodem en we willen dus een jaar alleen lol en plezier niet vergoeden.
Ik heb niets tegen plezier maken het is juist goed als hij dat doet, ontspanning moet er zijn. Ik heb van hem begrepen dat de studenten die het nominaal halen er vaak problemen mee hebben en zeggen had ik maar meer tijd genomen. Dus dat hij studievertraging zou hebben dat hadden we al ingecalculeerd. Maar dit jaar zou daar dan ook nog bijkomen en dat vonden we dan wel jammer.
Ik vind het dan ook niet zo raar om aan hem te vragen om dit jaar zelf te vergoeden, dat hoort ook bij volwassen worden en je eigen keuzes maken. Er zijn genoeg kinderen die hun studie helemaal zelf moeten betalen omdat de ouders daar het geld niet voor willen of kunnen geven. Wij vragen maar om 1 keer het collegegeld zelf te betalen de rest wat hij krijgt blijft hij gewoon krijgen daar verandert niets aan. Hij leent momenteel niets dus dan kan dit toch niet echt een struikelblok zijn voor iets dat je graag wilt doen.
Een vergoeding van de universiteit zit er nu nog niet in zoals al eerder gezegd ze zijn aan het kijken om het collegegeld misschien te laten vervallen als je dat jaar wel een bepaald aantal studiepunten haalt maar dat is nog niet beslist.
Misschien klinkt dit voor sommige raar maar ik heb gewoon eigen opleiding zelf betaalt. Ik kreeg mijn bed, kast en bureau mee en een zak met boodschappen dat was de bijdrage van mijn ouders, de rest moest ik zelf doen, kamer betalen, verzekeringen, kleding, eten enz. Dus dit zal best meespelen in mijn redenatie dat hij dit zelf kan betalen.
Ik vind het fijn te lezen wat er bij een bestuursjaar allemaal komt kijken. Hij zelf heeft er wel iets over vertelt maar niet zo heel uitgebreid. Ik denk dat hij door onze niet zo positieve reactie daar niet meer zoveel zin in had. Als ik jullie goed begrijp een leermoment voor hem als hij zo'n jaar doet. Zodra hij weer een weekend thuis is moeten we het er maar eens met hem over hebben.
donderdag 28 maart 2019 om 10:55
Ik begrijp je afweging, maar ik zou nooit zeggen "het jaar dat je bestuur doet betaal ik niet". Eerder zou ik dan zeggen: "wij betalen maar 5 jaar (of hoe lang de studie ook duurt), dus als jij uitloopt doordat je een bestuursjaar gaat doen, moet je er rekening mee houden dat wij het laatste jaar niet betalen"
Dit voorkomt dat je alsnog voor hem bepaalt hoe hij zijn tijd moet invullen, en hem straft voor keuzes die jou niet bevallen.
(Verder is het niet raar om je eigen opleiding te betalen. Ik ging op mijn 17e uit huis met een rugzak met mijn leven erin, en heb nooit een cent van mijn ouders gehad. Ook nooit spijt gehad)
Dit voorkomt dat je alsnog voor hem bepaalt hoe hij zijn tijd moet invullen, en hem straft voor keuzes die jou niet bevallen.
(Verder is het niet raar om je eigen opleiding te betalen. Ik ging op mijn 17e uit huis met een rugzak met mijn leven erin, en heb nooit een cent van mijn ouders gehad. Ook nooit spijt gehad)
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 28-03-2019 10:57
18.05% gewijzigd
donderdag 28 maart 2019 om 10:57
@Blauwbloemetje, ik vind het ook niet raar om een eigen bijdrage van hem te verwachten voor iets dat hij graag wil hoor. Zo heb ik zelf 2 masters gedaan en bij de tweede zeiden mijn ouders ook: 'prima, maar dan betaal je hem wel zelf'. Ik vond dat eigenlijk ook geen probleem. Wat je zegt, dat is ook een stukje verantwoordelijkheid leren nemen. Als je verder uitlegt waarom je dit doet (3 studerende kinderen is gewoon best duur), maar wel toevoegt dat je zijn beslissing aanmoedigt en interesse toont is er niks mis mee. Dat is dus wat anders dan zijn beslissing onzin vinden en 'daarom' de geldkraan voor nu dichtdraaien. Ligt er maar net aan hoe je het brengt.