Werk & Studie alle pijlers

Bestuursjaar

27-03-2019 19:44 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een van onze kinderen wil komend schooljaar een bestuursjaar bij zijn studievereniging op de universiteit gaan doen.
Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee, ik ben nog van de stempel je gaat naar school om te leren, niet om te lanterfanten. Ik was toen hij begon op de uni al blij dat hij niet bij een studentenvereniging ging maar bij de studievereniging, waar hij veel vrienden heeft en er daadwerkelijk ook nog gestudeerd word naast het plezier hebben.
Mijn vraag aan jullie is dan ook: is een bestuursjaar daadwerkelijk zo goed voor je ontwikkeling als hij zegt. Leer je er inderdaad zoveel van en staat het dan ook echt zo goed op je CV. Het kost zoveel tijd heb ik begrepen dat studeren dat jaar op een laag pitje staat en je blij mag zijn als je een of twee vakken haalt. Ik zie het gewoon als een verloren jaar en vind het jammer van de studievertraging maar misschien zie ik dit helemaal fout daarom dacht ik vraag het eens aan het vivaforum. Ik zelf ken geen mensen met een bestuursjaar en/of kinderen die dat gedaan hebben dus daar kan ik geen ervaringen van horen.
Mijn zus heeft haar eerste baan oa gekregen vanwege haar bestuursjaar.

Daarnaast leer je netwerken, en dat netwerk kan wel eens heel waardevol blijken. Voor mijn zusje was het geen lanterfantjaar in elk geval. Die heeft het echt ingezet om er beter van te worden. (en gewoon heel hard gewerkt) Het hangt dus ook een beetje af hoe je het aanpakt.
Een bestuursjaar staat goed op je CV en is ook goed voor je ontwikkeling, is mijn ervaring. Krijgt hij er ook een beurs voor vanuit de universiteit?
Het is enorm goed voor zijn persoonlijke ontwikkeling, in zo'n jaar leer je heel andere dingen, op het sociale en bestuurlijke vlak. Als het goed is krijgt hij een tegemoetkoming in de studiekosten (een beurs), dus zijn studieschuld zou er niet erg door hoeven op te lopen. En zijn netwerk zal zich flink uitbreiden.
Als student Duits heb je daar wellicht niet zoveel aan, maar als je bestuurskunde studeert bijv wel.
je zoon mag toch zelf bepalen wat hij wil? Als mama kan je er weinig van vinden, maar natuurlijk mag je er wel iets van vinden
Hangt er vanaf wat je bestuurt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Marie-Antoinettexx schreef:
27-03-2019 19:50
je zoon mag toch zelf bepalen wat hij wil? Als mama kan je er weinig van vinden, maar natuurlijk mag je er wel iets van vinden
Ligt er maar net aan wie de rekeningen van de Uni betaald.
Natuurlijk mag hij zelf bepalen wat hij wil, maar wij betalen zijn studie, dus vandaar dat wij er natuurlijk wel een mening over mogen hebben. De kans is groot dat wij dat jaar ook het collegegeld dan ook niet betalen. Wat een tegemoetkoming betreft tot nu toe is die er niet van deze uni maar ze zijn erover bezig om dat misschien volgend jaar wel in te voeren maar daar staat dan wel tegenover dat je een bepaald aantal studiepunten moet halen dat jaar. Wat ik dus begreep is dat lastig. Hem kennende zet hij zich er wel helemaal voor in want dat doet hij eigenlijk altijd als hij iets doet.
.
anoniem_380324 wijzigde dit bericht op 11-04-2019 23:52
Reden: lama
99.57% gewijzigd
Blauwbloemetje schreef:
27-03-2019 19:58
Natuurlijk mag hij zelf bepalen wat hij wil, maar wij betalen zijn studie, dus vandaar dat wij er natuurlijk wel een mening over mogen hebben. De kans is groot dat wij dat jaar ook het collegegeld dan ook niet betalen. Wat een tegemoetkoming betreft tot nu toe is die er niet van deze uni maar ze zijn erover bezig om dat misschien volgend jaar wel in te voeren maar daar staat dan wel tegenover dat je een bepaald aantal studiepunten moet halen dat jaar. Wat ik dus begreep is dat lastig. Hem kennende zet hij zich er wel helemaal voor in want dat doet hij eigenlijk altijd als hij iets doet.

Wie betaalt, bepaalt zeg ik altijd maar dat vind ik hier nou net niet van toepassing. Ik vind wel dat je er voorwaarden voor kunt stellen of in ieder geval in gesprek kunt gaan over de financiering van dat jaar.
Ik heb achteraf spijt dat ik niet gesolliciteerd heb voor een bestuursjaar. Ik ben wel altijd actief geweest bij de studievereniging, maar dat is echt next level. Ik ken niemand die spijt heeft omdat die het wel heeft gedaan. Het levert zoveel op. Alleen al op communicatief en organisatorisch gebied leer je zoveel dat je kan helpen in het werkveld. Voor je netwerk is het inderdaad ook goed, maar ik denk niet dat dat de reden moet zijn om het te doen. Het is natuurlijk per vereniging verschillend, maar bij ons loopt ongeveer de helft van het bestuur telkens studievertraging op. De andere helft haalt het gewoon in de nominale tijd. Je hebt alleen heel veel planvaardigheden nodig om dat goed geregeld te krijgen.
Hij doet een moeilijke studie waarin een groot gedeelte het sowieso niet haalt in de nominale tijd dat is algemeen bekend. Als ik zie hoeveel mensen hun propedeuse hebben gehaald in het eerste jaar ben ik daar echt van geschrokken zo weinig. Hij gelukkig wel maar dat zegt natuurlijk niets. Dus vandaar dat ik het zo zonde vind om dan ook al op deze manier een vertraging op te lopen. Plannen kan hij gelukkig goed dat kon hij op de middelbare al.
Het is juist helemaal niet zonde van de tijd, maar een manier om je te onderscheiden van andere studenten. Ik vind dat je er best negatief over doet, eigenlijk.
Blauwbloemetje schreef:
27-03-2019 20:15
Hij doet een moeilijke studie waarin een groot gedeelte het sowieso niet haalt in de nominale tijd dat is algemeen bekend. Als ik zie hoeveel mensen hun propedeuse hebben gehaald in het eerste jaar ben ik daar echt van geschrokken zo weinig. Hij gelukkig wel maar dat zegt natuurlijk niets. Dus vandaar dat ik het zo zonde vind om dan ook al op deze manier een vertraging op te lopen. Plannen kan hij gelukkig goed dat kon hij op de middelbare al.

Dat zegt juist heel veel over jouw zoon. Kennelijk heeft hij zijn prioriteiten prima op orde.
Ik heb zelf een bestuursjaar bij de studievereniging gedaan en kan het echt aanraden.

Er werd bij ons veel gedronken, veel feestjes van andere studieverenigingen maar dat is een keuze. Waren ook mensen die hier in mindere mate aan mee deden en nominaal hun studie hebben afgerond.

Ik heb toentertijd veel geleerd over zaken die ik op mijn studie niet kreeg: het organiseren van reizen, studiegerelateerde activiteiten, verantwoordelijkheid dragen voor een groep, financiële kant die er bij komt kijken en daarnaast het samenwerken met elkaar. Het heeft mij veel inzichten gegeven over wat ik leuk vond en waar ik goed in was. Ook loop je tegen dingen aan waarbij je het toch echt zelf moet oplossen omdat je met elkaar verantwoordelijk bent. Dit was soms lastig maar wel erg leerzaam!
Nou, zoals eerder geschreven, is het dus totaal niet zonde van de tijd.
Juist op een universiteit is het goed om (veel) meer te leren als alleen maar de officiële lesstof.
Het is namelijk de bedoeling dat je in je latere loopbaan veel meer kan als gewoon goed studeren of de lesstof een beetje toepassen. Dat hangt er natuurlijk wel vanaf of je iets wil in je leven. Maar laten we er vanuit gaan dat je graag wilt dat jouw zoon een mooie carrière gaat maken.

Zaken als zelfstandig kunnen nadenken en handelen, netwerken, verantwoordelijkheid nemen, omgaan met tegenstand en besturen zijn dingen die je niet in de collegebanken leert maar juist wèl in zo'n bestuursjaar.

Dat dit ook enorm gewaardeerd wordt door eventuele latere werkgevers blijkt keer op keer. Bij de meeste grote en gewilde bedrijven kom je niet binnen zonder dat er zaken op je CV staan, die je naast je studie gedaan hebt. En zo'n bestuursjaar is dan heel erg waardevol.

Ik begrijp dan ook eerlijk gezegd niet waarom je de financiering van de studie stop zou zetten in dit jaar. Het is juist heel erg belangrijk!
jo12345 wijzigde dit bericht op 27-03-2019 20:29
9.65% gewijzigd
Hij kan beter op de arbeidsmarkt komen met een jaar levens- en bestuurservaring dan alleen maar als bleue harde werker.

Werken kun je de rest van je leven nog.

Als ouders zijnde zou ik stimuleren dat hij verder kijkt dan alleen naar zijn boeken.
SallySpectra* schreef:
27-03-2019 20:18
Het is juist helemaal niet zonde van de tijd, maar een manier om je te onderscheiden van andere studenten. Ik vind dat je er best negatief over doet, eigenlijk.
Juist daarom heb ik dit topic geopend. Ik kende het hele fenomeen bestuursjaar niet en ik dacht inderdaad dat het een heel jaar gezellig lol maken was en met af en toe iets regelen. Maar ik lees hier alleen maar positieve verhalen. Aangezien ik het niet kende wilde ik verhalen van onbevooroordeelde mensen horen en niet alleen zijn kant van het verhaal.
Mijn oudste heeft een bestuursjaar gedaan.

En dat ging wel ten koste van de studie, maar was het alsnog meer dan waard.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik zou deze kans ook toejuichen voor mijn kind! Zeker als hij verder een serieuze student is, is de kans groot dat hij zijn studie met niet al te veel verdere vertraging afmaakt. Doel moet niet zijn zo snel mogelijk een diploma halen en werken. Doel moet zijn je maximaal ontwikkelen en dit inzetten voor de maximale carriere. Natuurlijk kun je afspraken maken over kosten, maar ik zou je kind zeker niet tegenhouden hierin.
jo12345 schreef:
27-03-2019 20:25

Ik begrijp dan ook eerlijk gezegd niet waarom je de financiering van de studie stop zou zetten in dit jaar. Het is juist heel erg belangrijk!

Kan best heel belangrijk zijn natuurlijk, maar het is wel extra. Er zijn in het gezin van TO meerdere kinderen. Je kunt als ouders zoiets niet aan het ene kind gunnen ten koste van het andere/de anderen.
Alle mensen die in mijn tijd een bestuursjaar hebben gedaan zie ik nu regelmatig her en der opduiken in hele mooie functies, (mede) door het netwerk en de ervaring die ze in dat jaar hebben opgedaan. Ik denk dat het een hele goede keuze van je zoon is, die ik als ik jou was zeker zou steunen, in alle opzichten.
Blauwbloemetje schreef:
27-03-2019 20:29
en ik dacht inderdaad dat het een heel jaar gezellig lol maken was en met af en toe iets regelen.

Dat bestaat inderdaad ook. Maar in veel gevallen heeft het wel een bepaalde waarde. Studenten regelen dan bijvoorbeeld grote evenementen met grote budgetten. Dan is het belangrijk dat je je afspraken nakomt. En voor sommigen valt het kwartje dan ook pas: ohhh dus dáárom moet ik een begroting leren maken en een fatsoenlijk projectvoorstel leren schrijven.

De feestneuzen bestaan ook wel, maar als jouw zoon als een van de weinigen zijn prop heeft gehaald dan valt hij niet in die categorie, toch?
Ik heb een bestuursjaar gedaan. Qua eigen ontwikkeling heb ik voor over mezelf geleerd wat ik anders in mijn eerste baan pas tegen was komen.
Daarnaast is het voor een eerste baan zeker een pre. Als hij/zij een studie in economische richting doet, daar wordt je voor veel traineeships of zelfs al inhousedagen alleen uitgenodigd als je bestuurs- en/of buitenland ervaring hebt.

Als het financieel mogelijk is zou ik het zeker aanraden.
Fluithaas schreef:
27-03-2019 20:48
Dat bestaat inderdaad ook. Maar in veel gevallen heeft het wel een bepaalde waarde. Studenten regelen dan bijvoorbeeld grote evenementen met grote budgetten. Dan is het belangrijk dat je je afspraken nakomt. En voor sommigen valt het kwartje dan ook pas: ohhh dus dáárom moet ik een begroting leren maken en een fatsoenlijk projectvoorstel leren schrijven.

De feestneuzen bestaan ook wel, maar als jouw zoon als een van de weinigen zijn prop heeft gehaald dan valt hij niet in die categorie, toch?
Heb ik iets gemist? Is dit nieuw hip jargon?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven