Bestuursjaar
woensdag 27 maart 2019 om 19:44
Een van onze kinderen wil komend schooljaar een bestuursjaar bij zijn studievereniging op de universiteit gaan doen.
Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee, ik ben nog van de stempel je gaat naar school om te leren, niet om te lanterfanten. Ik was toen hij begon op de uni al blij dat hij niet bij een studentenvereniging ging maar bij de studievereniging, waar hij veel vrienden heeft en er daadwerkelijk ook nog gestudeerd word naast het plezier hebben.
Mijn vraag aan jullie is dan ook: is een bestuursjaar daadwerkelijk zo goed voor je ontwikkeling als hij zegt. Leer je er inderdaad zoveel van en staat het dan ook echt zo goed op je CV. Het kost zoveel tijd heb ik begrepen dat studeren dat jaar op een laag pitje staat en je blij mag zijn als je een of twee vakken haalt. Ik zie het gewoon als een verloren jaar en vind het jammer van de studievertraging maar misschien zie ik dit helemaal fout daarom dacht ik vraag het eens aan het vivaforum. Ik zelf ken geen mensen met een bestuursjaar en/of kinderen die dat gedaan hebben dus daar kan ik geen ervaringen van horen.
Nu heb ik hier totaal geen ervaring mee, ik ben nog van de stempel je gaat naar school om te leren, niet om te lanterfanten. Ik was toen hij begon op de uni al blij dat hij niet bij een studentenvereniging ging maar bij de studievereniging, waar hij veel vrienden heeft en er daadwerkelijk ook nog gestudeerd word naast het plezier hebben.
Mijn vraag aan jullie is dan ook: is een bestuursjaar daadwerkelijk zo goed voor je ontwikkeling als hij zegt. Leer je er inderdaad zoveel van en staat het dan ook echt zo goed op je CV. Het kost zoveel tijd heb ik begrepen dat studeren dat jaar op een laag pitje staat en je blij mag zijn als je een of twee vakken haalt. Ik zie het gewoon als een verloren jaar en vind het jammer van de studievertraging maar misschien zie ik dit helemaal fout daarom dacht ik vraag het eens aan het vivaforum. Ik zelf ken geen mensen met een bestuursjaar en/of kinderen die dat gedaan hebben dus daar kan ik geen ervaringen van horen.
donderdag 28 maart 2019 om 11:00
DUO vertelt je wat je als ouders geacht wordt bij te dragen, naar draagkracht en rekening houdend met aantal studerende kinderen. Als je dat bijdraagt kan dat nooit de bodem van je eigen beurs in zicht brengen, en meer is simpelweg niet nodig.
Ik heb mijn studies altijd zelf betaald, mijn ouders droegen geen cent bij omdat de ene dat niet kon en de andere vond dat hij wel genoeg alimentatie had betaald dus dat studie buiten zijn verantwoordelijkheid viel. Ik heb daar geen last van gehad. Dus persoonlijk zou ik het heel normaal vinden als je je kinderen hun studie grotendeels zelf laat betalen, worden ze niet slechter van. Maar ik zou dat niet ophangen aan wat ze exact doen. Misschien kiezen ze een studierichting waar ze niks aan hebben, misschien studeren ze niet hard genoeg, misschien doen ze een bestuursjaar, enzovoort. De tijd dat je je als ouder zo nauwkeurig moest bezighouden met wat ze precies doen ligt al heel lang achter je lijkt me.
Ik heb mijn studies altijd zelf betaald, mijn ouders droegen geen cent bij omdat de ene dat niet kon en de andere vond dat hij wel genoeg alimentatie had betaald dus dat studie buiten zijn verantwoordelijkheid viel. Ik heb daar geen last van gehad. Dus persoonlijk zou ik het heel normaal vinden als je je kinderen hun studie grotendeels zelf laat betalen, worden ze niet slechter van. Maar ik zou dat niet ophangen aan wat ze exact doen. Misschien kiezen ze een studierichting waar ze niks aan hebben, misschien studeren ze niet hard genoeg, misschien doen ze een bestuursjaar, enzovoort. De tijd dat je je als ouder zo nauwkeurig moest bezighouden met wat ze precies doen ligt al heel lang achter je lijkt me.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 28 maart 2019 om 11:03
To, ik snap je overwegingen, zeker als je 3 kinderen hebt en ze gelijk wilt behandelen. Want als je voor de ene zo'n jaar betaald, dan moet/wil je dat vaak ook voor de ander.
Ik vind het reëel om hem mee te laten betalen, want bij jullie groeit het geld ook niet aan de bomen. En één jaar lenen is nog wel te overzien.
Ik vind het reëel om hem mee te laten betalen, want bij jullie groeit het geld ook niet aan de bomen. En één jaar lenen is nog wel te overzien.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 28 maart 2019 om 11:18
[quote=JollyRider post_id=29751647 time=1553767259 user_id=361296]
DUO vertelt je wat je als ouders geacht wordt bij te dragen, naar draagkracht en rekening houdend met aantal studerende kinderen. Als je dat bijdraagt kan dat nooit de bodem van je eigen beurs in zicht brengen, en meer is simpelweg niet nodig.
Ik heb nooit aan het DUO gevraagd wat wij moeten bijdragen, dat hoeven zij me niet te vertellen. Wij hebben gezegd tegen onze kinderen wij betalen alles wat nodig is voor school net zoals we dit op de basisschool en middelbare deden. En ja op de middelbare betaalden wij ook niet de skivakantie als ze dat hadden willen doen. Wij betalen collegegeld, boeken, computer en alle andere zaken die ze al nodig hebben gehad en dan kan het volgens DUO wel eens zijn dat dat teveel is en dat inderdaad de bodem van de beurs in zicht komt. Maar wat ik voor de een betaal moet ik van mijzelf ook voor de ander betalen. Met de keuze van hun studie hebben wij ons niet bemoeid die ligt helemaal bij hun zelf, zij moeten dat doen en niet ik.
Ik heb nooit aan het DUO gevraagd wat wij moeten bijdragen, dat hoeven zij me niet te vertellen. Wij hebben gezegd tegen onze kinderen wij betalen alles wat nodig is voor school net zoals we dit op de basisschool en middelbare deden. En ja op de middelbare betaalden wij ook niet de skivakantie als ze dat hadden willen doen. Wij betalen collegegeld, boeken, computer en alle andere zaken die ze al nodig hebben gehad en dan kan het volgens DUO wel eens zijn dat dat teveel is en dat inderdaad de bodem van de beurs in zicht komt. Maar wat ik voor de een betaal moet ik van mijzelf ook voor de ander betalen. Met de keuze van hun studie hebben wij ons niet bemoeid die ligt helemaal bij hun zelf, zij moeten dat doen en niet ik.
donderdag 28 maart 2019 om 11:23
Geeft de uni waar hij studeert wellicht de mogelijkheid tot herkansen in augustus? Dan zou je zoon kunnen kijken hoe hij de vakken over het jaar spreidt zodat het toch nog realistisch is om een groot gedeelte van de punten te halen.
In mijn tijd hadden we semesters, met bijvoorbeeld 3 grote vakken. Dan deed ik er in drukke verenigingstijden 2 tentamens in januari, 2 in juni en 2 in augustus. En de vakken in augustus waren dan de vakken waarvoor aanwezigheid tijdens het semester niet zo nodig was.
In mijn tijd hadden we semesters, met bijvoorbeeld 3 grote vakken. Dan deed ik er in drukke verenigingstijden 2 tentamens in januari, 2 in juni en 2 in augustus. En de vakken in augustus waren dan de vakken waarvoor aanwezigheid tijdens het semester niet zo nodig was.
if we all light up, we can scare away the dark...
donderdag 28 maart 2019 om 11:37
reageren IN een quote is niet zo handig
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
donderdag 28 maart 2019 om 11:38
donderdag 28 maart 2019 om 11:51
Klopt helemaal ik ben hier nog niet zo bedreven in.
donderdag 28 maart 2019 om 12:00
Erg nuttig inderdaad.
Bestuursleden van bepaalde studie- en studentenverenigingen kunnen in aanmerking komen voor een bestuursbeurs van hun universiteit. Dit verschilt per vereniging en universiteit. Als het gaat om een serieuze studievereniging met behoorlijk aantal uur dan is die kans groot, mits hij ook echt in bestuur zit.
Bestuursleden van bepaalde studie- en studentenverenigingen kunnen in aanmerking komen voor een bestuursbeurs van hun universiteit. Dit verschilt per vereniging en universiteit. Als het gaat om een serieuze studievereniging met behoorlijk aantal uur dan is die kans groot, mits hij ook echt in bestuur zit.
donderdag 28 maart 2019 om 12:11
destijds heeft mijn zoon ook in het bestuur gezeten van de studenten vereniging, daar kreeg hij een vergoeding voor van 750 euro, omdat er bekend was dat het je een half jaar studie vertraging zou opleveren..
Vandaar dus de helft van het college geld..
Haha die slimmerd vertelde dat thuis niet van dat geld.. pas later...
Wij betaalde wel volledig zijn studie.
Hij heeft er ook veel kennis opgedaan en genetwerkt en er later ook veel plezier van gehad ja... maar ook leren zuipen daar.
Vandaar dus de helft van het college geld..
Haha die slimmerd vertelde dat thuis niet van dat geld.. pas later...
Wij betaalde wel volledig zijn studie.
Hij heeft er ook veel kennis opgedaan en genetwerkt en er later ook veel plezier van gehad ja... maar ook leren zuipen daar.
donderdag 28 maart 2019 om 12:32
dit is denk ik zeker zo!Fluithaas schreef: ↑27-03-2019 20:56Het is wel een bepaald slag mensen natuurlijk dat bestuursactiviteiten gaat doen. ik ken een paar mensen in de top van bestuurlijk Nederland die idd bestuurswerk in onze studententijd deden, maar die deden bestuurswerk omdat het sowieso al begaafde regelaars en leiders en netwerkers waren. Die waren er ook zonder bestuursjaar wel gekomen.
Niettemin, in zo'n jaar scherp je die capaciteiten wel aan.
donderdag 28 maart 2019 om 13:29
Iets waar hij wel rekening mee moet houden is dat de kosten van een bestuursjaar over het algemeen niet alleen een extra jaar studeren zijn. Tijdens een bestuursjaar ben je ook veel meer geld kwijt aan andere zaken. Ik 'moest' bijvoorbeeld vaak reizen naar anderen studentensteden, zowel doordeweeks als in het weekend, wat dus niet altijd met de OV kaart kon. Daarnaast moet je vaak een bestuurspak aanschaffen, ook weer een groot bedrag. En je staat veel vaker op feesten en kroegavonden of diners dan normaal, je 'moet' immers overal bij zijn.
Al die extra kosten zijn dus wel iets om rekening mee te houden.
Mijn ouders betaalden bijvoorbeeld wel een extra jaar kamer (dat deden ze sowieso alle jaren) en mijn collegegeld werd vergoed maar ik heb wel extra moeten lenen in dit jaar omdat mijn kosten hoger waren en ik bijna geen tijd had om er naast ook nog te werken.
Al die extra kosten zijn dus wel iets om rekening mee te houden.
Mijn ouders betaalden bijvoorbeeld wel een extra jaar kamer (dat deden ze sowieso alle jaren) en mijn collegegeld werd vergoed maar ik heb wel extra moeten lenen in dit jaar omdat mijn kosten hoger waren en ik bijna geen tijd had om er naast ook nog te werken.
donderdag 28 maart 2019 om 13:53
Ik wist niet dat er zoveel extra kosten bijkomen. Dat is dan toch iets wat hij zelf moet beslissen. Ik zei al we blijven gewoon betalen wat we nu ook voor hem betalen, denk aan kleding, verzekeringen, leefgeld. Kamer betaalt hij zelf dat doet hij al twee jaar. Het enige verschil is het collegegeld dat zouden we dan niet betalen. De extra kosten zullen helaas toch voor zijn eigen rekening zijn.
donderdag 28 maart 2019 om 14:36
donderdag 28 maart 2019 om 14:45
Wat goed dat je er zo open voor staat, terwijl je er ook twijfels over hebt. Je laat je goed informeren. Drie studerende kinderen is niet niks als je dat allemaal moet ophoesten. Wat goed dat je ze allemaal financieel ondersteunt. Het is echt niet vreemd dat jij alles zelf hebt moeten bekostigen, er zijn nog steeds genoeg studenten voor wie dat werkelijkheid is. Ik vind het heel spijtig dat de stufi plaats heeft moeten maken voor het sociale leenstelsel.Blauwbloemetje schreef: ↑28-03-2019 10:42Alvast bedankt voor de vele reacties en even wat duidelijkheid geven.
Natuurlijk is het zijn eigen keuze daar is hij oud genoeg voor, Maar wat ik al eerder zei wij betalen voor zijn studie en aangezien wij dat volgend jaar voor 3 studerende kinderen doen wilde ik graag meer informatie hierover. Helaas heeft onze beurs ook een bodem en we willen dus een jaar alleen lol en plezier niet vergoeden.
Ik heb niets tegen plezier maken het is juist goed als hij dat doet, ontspanning moet er zijn. Ik heb van hem begrepen dat de studenten die het nominaal halen er vaak problemen mee hebben en zeggen had ik maar meer tijd genomen. Dus dat hij studievertraging zou hebben dat hadden we al ingecalculeerd. Maar dit jaar zou daar dan ook nog bijkomen en dat vonden we dan wel jammer.
Ik vind het dan ook niet zo raar om aan hem te vragen om dit jaar zelf te vergoeden, dat hoort ook bij volwassen worden en je eigen keuzes maken. Er zijn genoeg kinderen die hun studie helemaal zelf moeten betalen omdat de ouders daar het geld niet voor willen of kunnen geven. Wij vragen maar om 1 keer het collegegeld zelf te betalen de rest wat hij krijgt blijft hij gewoon krijgen daar verandert niets aan. Hij leent momenteel niets dus dan kan dit toch niet echt een struikelblok zijn voor iets dat je graag wilt doen.
Een vergoeding van de universiteit zit er nu nog niet in zoals al eerder gezegd ze zijn aan het kijken om het collegegeld misschien te laten vervallen als je dat jaar wel een bepaald aantal studiepunten haalt maar dat is nog niet beslist.
Misschien klinkt dit voor sommige raar maar ik heb gewoon eigen opleiding zelf betaalt. Ik kreeg mijn bed, kast en bureau mee en een zak met boodschappen dat was de bijdrage van mijn ouders, de rest moest ik zelf doen, kamer betalen, verzekeringen, kleding, eten enz. Dus dit zal best meespelen in mijn redenatie dat hij dit zelf kan betalen.
Ik vind het fijn te lezen wat er bij een bestuursjaar allemaal komt kijken. Hij zelf heeft er wel iets over vertelt maar niet zo heel uitgebreid. Ik denk dat hij door onze niet zo positieve reactie daar niet meer zoveel zin in had. Als ik jullie goed begrijp een leermoment voor hem als hij zo'n jaar doet. Zodra hij weer een weekend thuis is moeten we het er maar eens met hem over hebben.
Wellicht kun je met je zoon overleggen hoe hij van plan is om zijn bestuursjaar te financieren. Misschien heeft hij er zelf ideeën over. Niet alle bestuursfuncties zijn fulltime, en sommige die dat wel zijn laten nog wel ruimte voor een baantje in het weekend. Er zijn zelfs bestuursfuncties waar je een beurs voor krijgt vanuit de vereniging, of een vergoeding vanuit de universiteit. Dit is allemaal aan hem om uit te zoeken. Aan jou is het om hem te stimuleren om zich te ontwikkelen, en dat hoeft niet te betekenen dat jij hier de portemonnee voor hoeft te trekken. Veel succes met jouw ambitieuze zoon!
donderdag 28 maart 2019 om 15:18
Het hoeft inderdaad niet maar het was meer een tip dat, als hij toch moet nadenken over de financiele gevolgen, het misschien een idee is om met oud-bestuursleden te praten om te kijken welke kosten zij hadden.handigmetgeld schreef: ↑28-03-2019 14:23Die extra kosten hoeven echt niet zo te zijn hoor. Zeker bij een studievereniging valt dat vaak heel erg mee.
donderdag 28 maart 2019 om 17:19
Hoewel ik je redenatie snap, vind ik deze toch een beetje achterhaald.JollyRider schreef: ↑28-03-2019 11:00DUO vertelt je wat je als ouders geacht wordt bij te dragen, naar draagkracht en rekening houdend met aantal studerende kinderen. Als je dat bijdraagt kan dat nooit de bodem van je eigen beurs in zicht brengen, en meer is simpelweg niet nodig.
In de oertijd kreeg je van de overheid ook een bijdrage. Kreeg, niet leende.
In de oertijd waren op verschillende plaatsen de prijzen voor een kamer lager (en de beschikbaarheid hoger)
In de oertijd kon je zonder al te veel consequenties studievertraging oplopen. Bijbaantjes om jezelf te financieren ging eerder ten koste van de tijd die je in je studie kon steken, maar niet ten koste van een studie überhaupt kunnen halen.
Dat kun je niet heel erg makkelijk vergelijken met nu. En stellen dat meer simpelweg niet nodig is gaat ook echt niet altijd op.
Ik ben trouwens geen tegenstander van zelf je studie betalen hoor. Mijn kind moet (nadat ik de bachelor volledig betaald heb) fors lenen om die studie af te ronden. De TU in Enschede is haalbaar, de TU in Delft (door huurprijzen kamers) eigenlijk niet. Niet alle perioden is het mogelijk om naast de studie te werken (wisselende roosters, aanwezigheidsplicht). Met ouders zonder buffer en ook andere kinderen waar alvast voor de bachelors gespaard moet worden is voorschieten geen optie. En lenen bij DUO kan, maar ook dat heeft een grens.
Het is nog maar de vraag of er genoeg buffer aangelegd kan worden (werken in de zomer enz) om perioden waarin een bijbaan geen opties is te overbruggen. En dan is er (luxeprobleem, ik weet het) geen geld om eens per maand naar huis (mama) te reizen, want de OVjaarkaart stopt ook.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 28 maart 2019 om 18:05
Hier twee bestuursjaren gedaan (1x tijdens bachelor en 1x tijdens master) waardoor ik zelfs 15 jaar later mijn huidige baan heb binnengesleept op een van de twee bestuursjaren en relevante werkervaring.
Ben thuis de oudste en mijn ouders hanteerden hetzelfde principe: iedereen krijgt hetzelfde. Mijn ouders hebben besloten wel deze twee jaar te bekostigen (alleen collegegeld, de rest heb ik altijd zelf betaald)
Mijn ene broertje deed een studie waar je zes jaar over deed (dus dan kostte dat net zoveel) en mijn andere broertje heeft het resterende geld gekregen bij zijn eerste huis. Voor ons was het overigens geen probleem, omdat het logisch was en niet ten koste ging van ons. (meer angst van mijn ouders dat iemand zich benadeeld zou voelen)
Door mijn bestuursjaren (1x studie inhoudelijk,1x studentenvereniging) leer je ontzettend veel en bouw je een enorm netwerk op. Juist fulltime bezig zijn geeft je het gevoel van je eerste echte baan en daarnaast leer je echt veel aan vaardigheden waar je in je eerste baan meer aan hebt. Daarnaast was ik veel meer gemotiveerd om mijn studie goed af te maken en wist ik beter wat ik wilde.
Ik deed een pittige studie met twee afstudeermasters tegelijk (met een jaar bestuur ertussen) en ben direct aangenomen bij het bedrijf van mijn eigen voorkeur. Niet zozeer omdat ik de bolleboos was, maar juist omdat ik de vaardigheden had in organisatie, sociaal (in mijn vak nog soms een dingetje), persoonlijke ontwikkeling en wat meer van de wereld had gezien, dus niet zo bleu was.
Mijn ouders dachten eerst ook dat het vertraging was, maar zagen al snel de meerwaarde ervan in omdat ik er als persoon enorm van ben gegroeid. Vertraging is als je niets doet, maar een bestuursjaar is vaak nog zwaarder dan " gewoon " studeren; je krijgt heel veel verantwoordelijkheid en houd je met niet studie gerelateerde dingen bezig. Je leert er ontzettend goed van organiseren, keuzes maken en maakt enorme sprongen in je persoonlijke ontwikkeling waardoor je jezelf nog beter kent als je gaat solliciteren voor je eerste baan.
Ik zou het zelf alleen maar toejuichen!
Voor geld: ik heb toendertijd mijn spaarrekening gebruikt: ik zag het als scholing voor mijzelf. Door mijn bijbaantje ernaast kwam ik goed rond en heb ik niet hoeven lenen.
Ben thuis de oudste en mijn ouders hanteerden hetzelfde principe: iedereen krijgt hetzelfde. Mijn ouders hebben besloten wel deze twee jaar te bekostigen (alleen collegegeld, de rest heb ik altijd zelf betaald)
Mijn ene broertje deed een studie waar je zes jaar over deed (dus dan kostte dat net zoveel) en mijn andere broertje heeft het resterende geld gekregen bij zijn eerste huis. Voor ons was het overigens geen probleem, omdat het logisch was en niet ten koste ging van ons. (meer angst van mijn ouders dat iemand zich benadeeld zou voelen)
Door mijn bestuursjaren (1x studie inhoudelijk,1x studentenvereniging) leer je ontzettend veel en bouw je een enorm netwerk op. Juist fulltime bezig zijn geeft je het gevoel van je eerste echte baan en daarnaast leer je echt veel aan vaardigheden waar je in je eerste baan meer aan hebt. Daarnaast was ik veel meer gemotiveerd om mijn studie goed af te maken en wist ik beter wat ik wilde.
Ik deed een pittige studie met twee afstudeermasters tegelijk (met een jaar bestuur ertussen) en ben direct aangenomen bij het bedrijf van mijn eigen voorkeur. Niet zozeer omdat ik de bolleboos was, maar juist omdat ik de vaardigheden had in organisatie, sociaal (in mijn vak nog soms een dingetje), persoonlijke ontwikkeling en wat meer van de wereld had gezien, dus niet zo bleu was.
Mijn ouders dachten eerst ook dat het vertraging was, maar zagen al snel de meerwaarde ervan in omdat ik er als persoon enorm van ben gegroeid. Vertraging is als je niets doet, maar een bestuursjaar is vaak nog zwaarder dan " gewoon " studeren; je krijgt heel veel verantwoordelijkheid en houd je met niet studie gerelateerde dingen bezig. Je leert er ontzettend goed van organiseren, keuzes maken en maakt enorme sprongen in je persoonlijke ontwikkeling waardoor je jezelf nog beter kent als je gaat solliciteren voor je eerste baan.
Ik zou het zelf alleen maar toejuichen!
Voor geld: ik heb toendertijd mijn spaarrekening gebruikt: ik zag het als scholing voor mijzelf. Door mijn bijbaantje ernaast kwam ik goed rond en heb ik niet hoeven lenen.
samen sta je sterker
donderdag 28 maart 2019 om 18:21
handigmetgeld schreef: ↑28-03-2019 10:55Ik begrijp je afweging, maar ik zou nooit zeggen "het jaar dat je bestuur doet betaal ik niet". Eerder zou ik dan zeggen: "wij betalen maar 5 jaar (of hoe lang de studie ook duurt), dus als jij uitloopt doordat je een bestuursjaar gaat doen, moet je er rekening mee houden dat wij het laatste jaar niet betalen"
Dit voorkomt dat je alsnog voor hem bepaalt hoe hij zijn tijd moet invullen, en hem straft voor keuzes die jou niet bevallen.
(Verder is het niet raar om je eigen opleiding te betalen. Ik ging op mijn 17e uit huis met een rugzak met mijn leven erin, en heb nooit een cent van mijn ouders gehad. Ook nooit spijt gehad)
Dit inderdaad! Of een vast bedrag.
Wij hebben voor onze kinderen gespaard. Ze krijgen voor hun studie een vast bedrag van ons, de rest moeten ze zelf verdienen of lenen of allebei. De oudste heeft voor mbo ook nog een stukje stufi gekregen. Maar zij begon met 16 en toen kreeg je pas met 18. Jongste gaat misschien ook mbo doen en dan nog hbo of eerst havo en dan hbo. Hij twijfelt nog, en is zeer bewust bezig met de meest verstandige keuze, financieel gezien.
donderdag 28 maart 2019 om 19:04
Ik zou het ook aanmoedigen. Je leert inderdaad andere vaardigheden en het is goed voor je netwerk. Het is iets waarmee hij zich straks mogelijk kan onderscheiden van andere sollicitanten en een goed netwerk kan je echt verder helpen.
Zelf heb ik commissie-ervaring opgedaan en een stage gelopen terwijl dat geen onderdeel van de studie was. Beide hebben zeker geholpen bij sollicitaties toen ik net afgestudeerd was. De stage heeft me later een baan opgeleverd en ook mijn laatste twee banen zijn via mijn netwerk gegaan.
Qua betaling zou ik er sowieso voor zorgen dat je alle drie kinderen gelijk behandelt.
Zelf heb ik commissie-ervaring opgedaan en een stage gelopen terwijl dat geen onderdeel van de studie was. Beide hebben zeker geholpen bij sollicitaties toen ik net afgestudeerd was. De stage heeft me later een baan opgeleverd en ook mijn laatste twee banen zijn via mijn netwerk gegaan.
Qua betaling zou ik er sowieso voor zorgen dat je alle drie kinderen gelijk behandelt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
donderdag 28 maart 2019 om 23:51
Dat deden de ouders van een vriendin van mij. Die vriendin was de jongste in het (grote) gezin, en in de tijd nadat haar ouders voor hun oudste het bedrag vastgezet hadden, waren er heel veel regels veranderd. Voor mijn vriendin was dat heel ongunstig.Andersom schreef: ↑28-03-2019 18:21Dit inderdaad! Of een vast bedrag.
Wij hebben voor onze kinderen gespaard. Ze krijgen voor hun studie een vast bedrag van ons, de rest moeten ze zelf verdienen of lenen of allebei. De oudste heeft voor mbo ook nog een stukje stufi gekregen. Maar zij begon met 16 en toen kreeg je pas met 18. Jongste gaat misschien ook mbo doen en dan nog hbo of eerst havo en dan hbo. Hij twijfelt nog, en is zeer bewust bezig met de meest verstandige keuze, financieel gezien.
vrijdag 29 maart 2019 om 19:24
Kun je niks over zeggen zonder kennis te hebben van de vereniging. Bij mijn studievereniging ben je echt wel flink wat extra geld kwijt als je bestuursjaar doet. Regel is dat het bestuur in principe naar alle activiteiten gaat. Dat zijn er gemiddeld 3 per week. Dat kost al bijna altijd geld. Er zijn 2 reizen per jaar waar het bestuur mee naartoe moet. Dat is ook niet gratis. Weekendjes met de commissies waar ze toe behoren moeten ze mee, bestuurswisselweekendjes, actieve leden weekend en ga zo maar door. Een bestuursjaar is dus bij ons echt wel flink duurder dan een normaal actief jaar bij de studievereniging waarbij je zelf meer kiest waar je financieel gezien wel en niet naartoe kan en wil.handigmetgeld schreef: ↑28-03-2019 14:23Die extra kosten hoeven echt niet zo te zijn hoor. Zeker bij een studievereniging valt dat vaak heel erg mee.
donderdag 8 augustus 2019 om 16:37
Juist heel ouderwets! Mijn vader had het altijd over z'n prop.
On topic, een bestuursjaar is heel nuttig voor ervaring én een netwerk. Veel bedrijven selecteren daarop voor een eerste baan. Edit: excuses, zie nu dat het al een tijd terug speelde en dat de beslissingen al genomen zijn. Succes met je zoon!