Waarom orale glucose test ipv standaard??
zaterdag 30 maart 2019 om 14:04
Hoi,
Ik ben benieuwd of iemand hier een antwoord op weet, want ben dit gisteren vergeten te vragen aan de verloskundige.
Aankomende week moet ik een GUO laten maken en mijn suiker laten testen. Dit vanwege teveel aan vruchtwater, en een baby die maar rondjes blijft draaien, en telkens wisselt tussen hoofd en stuit ligging. Inmiddels bijna 39 weken zwanger van de eerste.
De suiker test is doormidden van een drankje drinken, en mijn waardes voor die tijd, en na die tijd te bepalen. Nu vroeg ik mij af waarom ze dit niet met een vingerprik kunnen testen. Zal wel een logische verklaring voor zijn, en vroeg het mij ineens af.
Mijn schoonvader komt straks langs met zijn apparaatje om mijn suiker te testen (hij heeft diabetes). Dus ik ben gewoon erg benieuwd waarom dit dan eigenlijk wel of geen goede uitslag geeft.
Weet iemand dit toevallig?
Ik ben benieuwd of iemand hier een antwoord op weet, want ben dit gisteren vergeten te vragen aan de verloskundige.
Aankomende week moet ik een GUO laten maken en mijn suiker laten testen. Dit vanwege teveel aan vruchtwater, en een baby die maar rondjes blijft draaien, en telkens wisselt tussen hoofd en stuit ligging. Inmiddels bijna 39 weken zwanger van de eerste.
De suiker test is doormidden van een drankje drinken, en mijn waardes voor die tijd, en na die tijd te bepalen. Nu vroeg ik mij af waarom ze dit niet met een vingerprik kunnen testen. Zal wel een logische verklaring voor zijn, en vroeg het mij ineens af.
Mijn schoonvader komt straks langs met zijn apparaatje om mijn suiker te testen (hij heeft diabetes). Dus ik ben gewoon erg benieuwd waarom dit dan eigenlijk wel of geen goede uitslag geeft.
Weet iemand dit toevallig?
zaterdag 30 maart 2019 om 14:26
Bij mij werd eerst geprikt voordat ze het drankje gaven. De uitslag van die prik was al te hoog, dus ik hoefde geen drankje maar mocht gelijk door naar de diabetespoli.
Alleen een prik bij nuchtere waarde is niet genoeg. Door het drankje kunnen ze zien hoe je daarop reageert. Of een dagcurve prikken zoals hier boven al staat, maar dat doen ze niet altijd.
Alleen een prik bij nuchtere waarde is niet genoeg. Door het drankje kunnen ze zien hoe je daarop reageert. Of een dagcurve prikken zoals hier boven al staat, maar dat doen ze niet altijd.
zaterdag 30 maart 2019 om 14:28
Volgens mij is de OGTT iets betrouwbaarder, als je niet goed weet hoe je die druppels uit je vinger moet drukken of je handen niet hebt gewassen kun je natuurlijk een foute waarde krijgen. Bij diabeten ga je ook niet alleen maar uit van de dagcurves maar van het HbA1c.
Maar ik heb een dagcurve geprikt, hield dat drankje tot 2x toe niet binnen door de zwangerschapsmisselijkheid en toen pas kregen ze medelijden
Hoogst gemeten suiker was 5.8 trouwens
Maar ik heb een dagcurve geprikt, hield dat drankje tot 2x toe niet binnen door de zwangerschapsmisselijkheid en toen pas kregen ze medelijden
Hoogst gemeten suiker was 5.8 trouwens
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 30 maart 2019 om 15:09
Het gaat niet alleen om de glucose in je nuchtere bloed, maar ook om hoe je reageert als er wel suiker langs komt. Het kan zijn dat je nuchter wel ok zit, maar niet goed reageert op suiker. Omdat het heel lastig is om te bepalen op basis van ‘gewoon eten’ (mensen zijn nogal onbetrouwbaar als het gaat om wat ze precies gegeten hebben), doen ze dat met zo’n speciaal drankje, zodat je precies weten hoe veel suiker je gehad hebt.
zaterdag 30 maart 2019 om 15:10
Dit is de enige manier om de test goed af te kunnen nemen en de resultaten te interpreteren voor een hele grote groep mensen. Ze weten nu bij iedereen precies wat ze binnen hebben gekregen dmv dat kant en klare precies afgepaste drankje. Om protocol te kunnen schrijven, is er zo'n gestandaardiseerd proces nodig.
Dit is wat de arts en vk mij toentertijd vertelde. Gewoon een richtlijn dus, zodat je niet helemaal naar de diabetesverpleegkundige of de internist/endocrinoloog hoeft voor zwangerschapsdiabetes.
Dit is wat de arts en vk mij toentertijd vertelde. Gewoon een richtlijn dus, zodat je niet helemaal naar de diabetesverpleegkundige of de internist/endocrinoloog hoeft voor zwangerschapsdiabetes.
zaterdag 30 maart 2019 om 15:21
Ik vraag me af of het nut heeft om je niet-nuchtere bloedsuikerwaarde te testen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 30 maart 2019 om 15:30
Niet echt. Er zijn dan twee mogelijkheden:
1. Je geprikte glucose is te hoog (> 7,8). Dan heb je zeer waarschijnlijk een verstoorde glucosetolerantie en dan mogelijk zwangerschapsdiabetes. Of je hebt vlak daarvoor veel suiker gegeten.
2. Je prikte glucose is normaal (4 - 7,8). Dan kun je nog steeds zwangerschapsdiabetes hebben, maar je waarde is afhankelijk van hoeveel koolhydraten je gegeten hebt voorafgaand aan de meting. Als je weinig koolhydraten gegeten hebt, kan je waarde goed zijn maar kun je nog steeds zwangerschapsdiabetes hebben.
Kortom, of je nu een goede waarde prikt of niet, dat zegt nog niks over of je zwangerschapsdiabetes hebt of niet. En daarom moet er gekeken worden naar de reactie van je lichaam op een afgepaste hoeveelheid suiker (in dat drankje dus). Men prikt daarna bloed uit je arm, omdat dat een nauwkeurigere waarde geeft dan een vingerprik voor de diagnostiek.
Ik vroeg zelf destijds of ze na de test mijn waarde ook even met de vingerprik wilde doen (na het bloedprikken uit mijn arm), maar dat wilde de laborante niet, ik moest op de uitslag wachten.
zaterdag 30 maart 2019 om 15:33
Alles je je suiker zelf gaat meten, dan je handen wassen, zodat er geen banaan bijvoorbeeld op je vinger zit nog. Want die meet mee.
Je meet de suiker, omdat het kind daarop is afgesteld, die verbruikt meer suiker dan normaal. Maar als het kindje geboren is krijgt hij geen constante suiker aanvoer door de navelstreng. Alleen af en toe drinken. Hij zou dan een te lage suiker kunnen krijgen, dan trekken ze bleek weg en zijn zweterig. Als je daar van tevoren al van weet kun je het makkelijk bijregelen.
Je meet inderdaad vooraf, want als hij dan al te hoog is weet je al genoeg.
Dan geef je een standaard product dat relatief snel wordt opgenomen want je moet al lang genoeg wachten. En meten ze erna hoe je lijf reageert.
Succes to!
Je meet de suiker, omdat het kind daarop is afgesteld, die verbruikt meer suiker dan normaal. Maar als het kindje geboren is krijgt hij geen constante suiker aanvoer door de navelstreng. Alleen af en toe drinken. Hij zou dan een te lage suiker kunnen krijgen, dan trekken ze bleek weg en zijn zweterig. Als je daar van tevoren al van weet kun je het makkelijk bijregelen.
Je meet inderdaad vooraf, want als hij dan al te hoog is weet je al genoeg.
Dan geef je een standaard product dat relatief snel wordt opgenomen want je moet al lang genoeg wachten. En meten ze erna hoe je lijf reageert.
Succes to!
zaterdag 30 maart 2019 om 15:35
Hou er ook rekening mee dat de afkapwaarden voor gewone diabetes heel anders zijn dan voor zwangerschapsdiabetes (de grens voor dat laatste is lager).
Overigens begrijp ik niet helemaal de guo en ogtt met 39 weken? Dan zie je vrij weinig meer op de echo, maar ok. Als ze zich dan echt zorgen maken gaan ze meestal gewoon inleiden.
Overigens begrijp ik niet helemaal de guo en ogtt met 39 weken? Dan zie je vrij weinig meer op de echo, maar ok. Als ze zich dan echt zorgen maken gaan ze meestal gewoon inleiden.
zaterdag 30 maart 2019 om 15:39
zaterdag 30 maart 2019 om 16:08
Ik kreeg vóór de test een vingerprik. Als die waarde (nuchter) al te hoog zou zijn, dan hoef je de hele test niet te doen en mag je gelijk door naar diabetes poli. Aan het einde van de test kreeg ik een veneuze bloedafname (uit je arm), omdat dat een nauwkeurigere waarde geeft dan een vingerprik.
TO zal denk ik dus ook twee prikken krijgen, 1 vooraf en 1 aan het einde van de test.
Mocht ik ooit weer een OGTT moeten doen, dan neem ik mijn eigen prikker mee om daarna zelf te prikken
zaterdag 30 maart 2019 om 16:53
Ik kreeg er zelfs drie. Een van tevoren, een een uur na drankje en een twee uur na drankje. Allemaal uit mijn arm, dus geen vingerprikken. Het wordt soms wel gedaan, maar meestal gaat het niet met vingerprikken.Skippy85 schreef: ↑30-03-2019 16:08Ik kreeg vóór de test een vingerprik. Als die waarde (nuchter) al te hoog zou zijn, dan hoef je de hele test niet te doen en mag je gelijk door naar diabetes poli. Aan het einde van de test kreeg ik een veneuze bloedafname (uit je arm), omdat dat een nauwkeurigere waarde geeft dan een vingerprik.
TO zal denk ik dus ook twee prikken krijgen, 1 vooraf en 1 aan het einde van de test.
Mocht ik ooit weer een OGTT moeten doen, dan neem ik mijn eigen prikker mee om daarna zelf te prikken![]()
zaterdag 30 maart 2019 om 20:21
Een diagnose zoals diabetes mag alleen gesteld worden wanneer de glucose bepaald is uit materiaal verkregen door veneuze afname, in de arm dus, en bepaald is op geautomatiseerde labaparatuur.
Dit idd omdat vingers vies kunnen zijn en omdat de glucosewaarde in capillair verkregen bloed (vingerprik) heel iets afwijkt van veneus (uit de arm).
Ook zijn de kleine huis tuin en keuken glucosemeters minder nauwkeurig. Deze mogen volgens de richtlijnen 15% tot 1.5 mmol/l ( waardes boven de 6.5) afwijken van de daadwerkelijke waarde.
Dit idd omdat vingers vies kunnen zijn en omdat de glucosewaarde in capillair verkregen bloed (vingerprik) heel iets afwijkt van veneus (uit de arm).
Ook zijn de kleine huis tuin en keuken glucosemeters minder nauwkeurig. Deze mogen volgens de richtlijnen 15% tot 1.5 mmol/l ( waardes boven de 6.5) afwijken van de daadwerkelijke waarde.
I don't care, i love it!!
zaterdag 30 maart 2019 om 20:22
Bedankt voor alle reacties! Mijn waarde was met de vingerprik iets te hoog, 8.1. Ik had net 20 minuten daarvoor een appel gegeten, dus ik maak me daar niet zoveel zorgen om.
Helaas is het vele vruchtwater door wat chaos op de afdeling verloskunde in het ziekenhuis te laat opgemerkt. Nu in een ander ziekenhuis zijn ze daar alsnog achter gekomen omdat de baby nog steeds draait en niet indaald. Hun volgen daarom het standaard protocol, ondanks 39 weken zwangerschap.
Ik vraag me ook af wat het nog toevoegd op dit moment... natuurlijk als er iets is met de baby is wil ik dat graag weten. Er was iig al even volle maag en blaas te zien. Dus drinken doet hij kennelijk, en maak ik me geen zorgen of hij goed functioneerd.
Daarbij zie zo’n ochtend nuchter blijven niet zo zitten, omdat ik nu al (ook ‘s nachts) om de paar uur moet eten omdat ik anders mega misselijk word. Mijn gevoel is dat ik gewoon bij de 50% van de vrouwen hoor waar er geen oorzaak bij is.
Dus ik hoop dat de babyj snel uit zichzelf komt. En aankomende maandag nog even in overleg met de verloskundige.
Super fijn voor jullie verhelderende reacties!
Helaas is het vele vruchtwater door wat chaos op de afdeling verloskunde in het ziekenhuis te laat opgemerkt. Nu in een ander ziekenhuis zijn ze daar alsnog achter gekomen omdat de baby nog steeds draait en niet indaald. Hun volgen daarom het standaard protocol, ondanks 39 weken zwangerschap.
Ik vraag me ook af wat het nog toevoegd op dit moment... natuurlijk als er iets is met de baby is wil ik dat graag weten. Er was iig al even volle maag en blaas te zien. Dus drinken doet hij kennelijk, en maak ik me geen zorgen of hij goed functioneerd.
Daarbij zie zo’n ochtend nuchter blijven niet zo zitten, omdat ik nu al (ook ‘s nachts) om de paar uur moet eten omdat ik anders mega misselijk word. Mijn gevoel is dat ik gewoon bij de 50% van de vrouwen hoor waar er geen oorzaak bij is.
Dus ik hoop dat de babyj snel uit zichzelf komt. En aankomende maandag nog even in overleg met de verloskundige.
Super fijn voor jullie verhelderende reacties!
zaterdag 30 maart 2019 om 22:26
Het is wel belangrijk dat een eventuele zwangerschapsdiabetes gediagnosticeerd wordt, ook met deze termijn. Dan gaat het vooral om de suiker controles bij de baby na de geboorte.
Als jij te hoge bloedsuikers blijkt te hebben, kan je kindje na de geboorte juist te lage bloedsuikers krijgen. Dat is heel slecht voor een babybreintje. Het betekent dat je waarschijnlijk in het ziekenhuis moet bevallen en dat je baby daarna 24 uur moet blijven (of langer). Ook is er kans dat je kindje bijgevoed moet worden.
Dus het voegt wel degelijk wat toe, vooral voor je kind.
Maar ook voor jou op lange termijn, als je zwangerschapsdiabetes gehad hebt is de kans op diabetes mellitus later in je leven ook sterk verhoogd. Daarom kan er aangeraden worden om elk jaar je glucose bij de huisarts te laten controleren.
8,1 is helaas te hoog! Die waarde is niet goed, na het eten mag die niet higer dan 7,8 zijn, dus mogelijk heb je wel zwangerschapsdiabetes.
Als jij te hoge bloedsuikers blijkt te hebben, kan je kindje na de geboorte juist te lage bloedsuikers krijgen. Dat is heel slecht voor een babybreintje. Het betekent dat je waarschijnlijk in het ziekenhuis moet bevallen en dat je baby daarna 24 uur moet blijven (of langer). Ook is er kans dat je kindje bijgevoed moet worden.
Dus het voegt wel degelijk wat toe, vooral voor je kind.
Maar ook voor jou op lange termijn, als je zwangerschapsdiabetes gehad hebt is de kans op diabetes mellitus later in je leven ook sterk verhoogd. Daarom kan er aangeraden worden om elk jaar je glucose bij de huisarts te laten controleren.
8,1 is helaas te hoog! Die waarde is niet goed, na het eten mag die niet higer dan 7,8 zijn, dus mogelijk heb je wel zwangerschapsdiabetes.
zondag 31 maart 2019 om 05:44
Dan begrijp je toch niet helemaal goed hoe (zwangerschaps)diabetes werkt. (Iets) te hoog geeft aan dat je lichaam glucose niet goed verwerkt. Punt. Er kan dus sprake zijn van beginnende diabetes bijvoorbeeld. Het is dus niet zo dat je na het eten iets hoger 'mag' hebben dan de grenswaarde (7.8mmol niet nuchter). Het is juist de bedoeling dat je nooit buiten de referentiewaarden komt, niet onder en niet boven.HelloSunshine87 schreef: ↑30-03-2019 20:22Mijn waarde was met de vingerprik iets te hoog, 8.1. Ik had net 20 minuten daarvoor een appel gegeten, dus ik maak me daar niet zoveel zorgen om.
Na 20 minuten na het eten van een appel heeft de glucose nog niet zijn 'top' bereikt, dus mogelijk zal je na een uur of twee nog hoger.
Van zwangerschapsdiabetes voel je soms weinig maar dat betekent niet dat het niet slecht voor jou of de baby kan zijn, natuurlijk.
Succes!
zondag 31 maart 2019 om 18:10
Als het allemaal wat rommelig verlopen is zou ik na de bevalling goed navragen hoe (en niet of) ze de suikerspiegel van je baby hebben nagekeken.
Meestal moet de baby in de gaten gehouden worden. Hij reageert verkeerd op de verkeerde instellingen van jouw lijf. Hij heeft daar even tijd voor nodig en vaak ook hulp. Zijn suiker is te laag, alle spieren werken op suiker, dus best wel belangrijk.
Als ze hem voor jou in de gaten houden komt het allemaal goed. Als je heel blij bent dat je naar huis mag en niet weet waar je op moet letten kan hij ziek worden.
Hij mag dan zeker geeneen voeding overslaan.
Dus luister goed naar wat ze vertellen. En waarom het veilig is dat je hem meteen mee naar huis mag nemen. Dan is er niets aan de hand.
Succes met de bevalling, en de eerste weken. Probeer heel bewust te genieten van de mooie momenten, want die zijn er. Altijd.
Meestal moet de baby in de gaten gehouden worden. Hij reageert verkeerd op de verkeerde instellingen van jouw lijf. Hij heeft daar even tijd voor nodig en vaak ook hulp. Zijn suiker is te laag, alle spieren werken op suiker, dus best wel belangrijk.
Als ze hem voor jou in de gaten houden komt het allemaal goed. Als je heel blij bent dat je naar huis mag en niet weet waar je op moet letten kan hij ziek worden.
Hij mag dan zeker geeneen voeding overslaan.
Dus luister goed naar wat ze vertellen. En waarom het veilig is dat je hem meteen mee naar huis mag nemen. Dan is er niets aan de hand.
Succes met de bevalling, en de eerste weken. Probeer heel bewust te genieten van de mooie momenten, want die zijn er. Altijd.
zondag 31 maart 2019 om 22:36
Vraag is wat de consequenties zijn van een afwijkende test (en hoe betrouwbaar de uitslag is bij deze termijn).
Bespreek wat de gevolgen zijn van de uitslag, een afwijkende uitslag betekend vaak dat je in allerlei protocollen gepropt wordt.
Zo wordt er bij zwangerschapsdiabetes of verwacht groot kind sneller ingeleid met alle mogelijke gevolgen, als het niet nodig is zou ik een inleiding voorkomen (want risico weeenstorm, meer kans keizersnede, bloedverlies, postpartumdepressie). Ook kom je dan vaak in een suikerprotocol waarbij na de geboorte je kindje geprikt wordt en soms ook bijgevoed.
Bespreek wat de gevolgen zijn van de uitslag, een afwijkende uitslag betekend vaak dat je in allerlei protocollen gepropt wordt.
Zo wordt er bij zwangerschapsdiabetes of verwacht groot kind sneller ingeleid met alle mogelijke gevolgen, als het niet nodig is zou ik een inleiding voorkomen (want risico weeenstorm, meer kans keizersnede, bloedverlies, postpartumdepressie). Ook kom je dan vaak in een suikerprotocol waarbij na de geboorte je kindje geprikt wordt en soms ook bijgevoed.
zondag 31 maart 2019 om 23:20
Dat suikerprotocol had ik dus ook, maar dan op basis van geboortegewicht. Mijn dichter was een paar gram te licht. Maar dat stelt niet veel voor hoor, ze controleren elke drie uur de glucose met een klein prikje. Dochter gaf geen kik, en je moet toch al steeds wakker worden ivm voeding. Bijvoeden doen ze alleen als de suikers te laag worden, en dan wil je dat eigenlijk ook wel.
zondag 31 maart 2019 om 23:27
Ik had zwangerschapsdiabetes en ik heb het af gekund met koolhydraatarm dieet. Bij mij is het wel ontdekt met 24 weken ongeveer. Kreeg groei echo’s en kindje lag boven de p10 lijn met buikje. Met 37+6 braken mijn vliezen spontaan. Hij zou eigenlijk een week later gehaald worden dmv keizersnede ivm stuitligging. Hij is alsnog met keizersnede geboren. Heeft geen suikercontrole gehad omdat ik het met een dieet af had gekund. Dat deden ze alleen als ik insuline gebruikt zou hebben. En de kleine heeft zelfs de eerste 24 uur geen voeding gehad omdat hij reserves zou hebben. Hij was wat misselijk door vruchtwater inslikken. Hij en ik zijn niet meer daarop gecontroleerd na de bevalling. En hij doet het prima.
zondag 31 maart 2019 om 23:49
Ja gelukkig wel. Die van mij zakte met z’n suikers onder de 2. Ik had geen zwangerschapsdiabetes en sommige ziekenhuizen was hij niet geprikt omdat hij op de p92 zat (vaak pas vanaf p95). Hij is asymptomatisch gebleven dus misschien had hij het prima zelf opgepikt maar moet er toch niet aan denken dat ik met een suf - of nog erger - stuipend kind naar zkh had moeten worden afgevoerd. Mensen doen dan panisch over dat bijvoeden de borstvoeding mogelijk zou saboteren. Nou mijn zoon heeft vervolgens 14 maanden borstvoeding gehad en ik had altijd overproductie. Nu, 9 maanden na het stoppen met de bv, kan ik er zelfs nog druppeltjes uit drukken.Cygnus81 schreef: ↑31-03-2019 22:36Vraag is wat de consequenties zijn van een afwijkende test (en hoe betrouwbaar de uitslag is bij deze termijn).
Ik heb daar dus iig geen last van gehad. En had veel liever een mislukte borstvoeding gehad dan een kind met hersenschade, als ik dan had moeten kiezen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.