Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2019 18:06
Ja vriend helpt wel veel met de dreumes hoor, doet hem ook altijd in bad. Maar dan denk ik ‘ha lekker, even op de bank want ik heb gewerkt, gekookt, boodschappen gedaan’ etc en dan vind ik dat opruimen gewoon echt nog zoveel gedoe.

Een robotstofzuiger en dreumes met speelgoed, hoecombineert dat? Die overwegen wij namelijk ook.
Nou wb dat bovenstaande; wij koken niet iedere dag maar 2-3x per week (en we koken allebei) een dubbele portie zodat je niet iedere avond lang in de keuken staat. Daarnaast doen we 1x per week de weekboodschappen zodat je daar geen werk meer aan hebt. En daarnaast, als ik heb heb gewerkt en het eten heb opgewarmd en zoon in bad en in bed gedaan en ik kom beneden en de boel is ontploft en man ligt lekker lui op de bank dan vind ik dat niet zo sociaal. Dus omgekeerd doe ik dat ook niet.

Wb robot: wij ruimen iedere avond al het speelgoed op als zoon naar bed is, heb geen zin om in een soort Ballorig te zitten. Dus als het nodig is kan de robot dan zo aan. Meestal gaat hij echter op zaterdag aan terwijl wij de deur uit zijn. Zoon vindt het machtig mooi en zou hem anders telkens oppakken.

Overigens is het hier ook echt geen huishouden van mevrouw Helderder hoor, maar ik durf wel gewoon visite te ontvangen zonder eerst het huis onder handen te moeten nemen of ze goed moeten leren kennen zodat ik zeker weet dat ze me er niet om veroordelen. In zo’n huis zou ik zelf niet willen wonen dus zo’n huis heb ik niet.

Ook al zijn andere dingen altijd leuker/belangrijker dan opruimen. Als je het elke dag even doet; woonkamer en keuken, is het max een halfuurtje werk. Zelfde met toiletten: laat ze gewoon schoon achter, dan is 1x per week een sopje ruim voldoende. Neem je spullen meteen mee naar boven ipv eindeloos op de trap. Ff de wasbak naspoelen als je je hebt geschoren/tanden hebt gepoetst, je administratie direct in een bakje doen ipv verzamelen op tafel. Etc.

Enige waar ik altijd hopeloos mee achterloop is was vouwen, zelfs nu mijn schoonmaakster het ook doet als ze er is. Dat ligt nl op zolder en dat is verder geen leefruimte, dus daar heb ik geen last van. Dus dat blijft vaak liggen en daar kan ik niet wakker van liggen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
louisanne schreef:
01-04-2019 18:10
Ik heb vrienden bij wie het huis altijd helemaal ontploft is als we op bezoek komen. Ook bij gepland bezoek. Maar het is er altijd reuze gezellig! Ik zou het gek vinden als ze voor mij hun huis zouden gaan opruimen. Nergens voor nodig.

Bijkomend voordeel: als ik weer thuis kom, ziet mijn huis er altijd extra netjes uit hahaha.

Ik zou als ik jou was zoeken naar een combi van iets meer opruimen en het iets minder vervelend vinden als je huis niet schoon/opgeruimd is als er bezoek komt.
Èn zodra je wel 25 euro per week kan missen: metéén een schoonmaakster laten komen. Ik ben er zelf zo blij mee, het is me het geld meer dan waard.
Ik vind het bij anderen ook vaak helemaal niet storend. Nouheb ik ook wel veel nogal poetserige vrienden en familie.
Natte tosti..
Solomio schreef:
01-04-2019 18:19
O ja, toen was ik ziek.
:rofl:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
gizzmo-returns schreef:
01-04-2019 18:14
Maak een planning, dus wat moet je doen op welke dag.
En houd je daar aan.
dat kun je niet verwachten van ADDers, die worden gillend gek van moeten lijstjes.
helemaal als het om iets gaat wat ze vreselijk vinden.

en persoonlijk, ik weet niet of elke ADDer dat heeft, vergeet ik dingen die ik niet zie.
zo bewaar ik bijv afbakbroodjes altijd in de oven, want anders vergeet ik dat ik die heb gekocht.

er blijken nogal wat mensen te zijn die dat raar vinden.
vandaar dat ik ook niet alles in dichte kasten kan opruimen.

zelfs mijn moeder heeft gelukkig de strijd opgegeven om steeds mandjes e.d voor mij mee te nemen, want ik gebruik ze niet.
doe je na maanden een keer per ongeluk zo,n doosje open, zit er bijv voor een vermogen aan makeup, nog in verpakking in.
wij slapen nooit.
Veel kasten, alles achter je gat wegruimen, ook je kinderen aanleren (eisen) dat te doen, en heel veel schoonmaakklusjes doe je terwijl je toch ergens op moet wachten. Bijvoorbeeld reclame op TV? Even gootsteen schoonmaken. Op post.nl wachten? Alles wat vuil is wordt schoongesopt.

En dat altijd doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
rosanna08 schreef:
01-04-2019 18:13
ik heb hetzelfde probleem Soeppie, opruimen en schoonmaken zijn voor mij nog steeds een zeer moeizame taak. Als ik bezoek krijg, ren ik als een gek door het huis om alles aan kant te krijgen en neem mezelf iedere keer opnieuw voor om het bij te houden. Het lukt me gewoon niet :(
Frustrerend he!

Maarrehh, jij mag gewoon in mijn rotzooi komen hoor!
Natte tosti..
poets

Ik heb geen talent voor schoonmaken Ik doe het uiteraard wel maar heb er een hekel aan en door mijn lichamelijke klachten is het ook nog eens niet fijn. Dus poets ;-)
Bijhouden, opruimen en wegwerp doekjes. Ik poets zelden.

Maar je hebt er duidelijk geen zin in en schuift het op je add. Ja, dan is het een kwestie accepteren.

Of toch een schoonmaakster.
Ik hou van mijn Swiffer. Gaat zoveel sneller dan stofzuigen. Elke dag even de looppaden swifferen en 1x per week stofzuigen (meestal).
En ik doe altijd tijdens het koken al het aanrecht schoonmaken (voor zover mogelijk) etc. Ook direct afruimen en vaatdoekje over de tafel en aanrecht vóór ik ga zitten.

Voorkomen dat het (heel) vies wordt is veel minder werk dan alles schoonmaken.
gizzmo-returns schreef:
01-04-2019 18:14
Maak een planning, dus wat moet je doen op welke dag.
En houd je daar aan.
Dat lukt dus niet. Heb ik echt al miljoenen keren geprobeerd.
Natte tosti..
Kia•Ora schreef:
01-04-2019 18:22
En ik help vriendinnen en zus ook weleens in hun huis. Vind ik fijn om voor ze te kunnen doen :) .
Zullen we vriendinnen worden? :P
Nummer*Zoveel schreef:
01-04-2019 18:26
:proud:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
vaatwasser ruim ik uit of in als ik sta te koken
wastafel doe ik doekje doorheen als ik s ochtend klaar ben (heb een sanitair spray en doekjes boven liggen), douche cabine dagelijks na douichen drogen (moet iedereen)
toilet doe ik sowieso dagelijks want jongens in huis.
stofzuigen 3 x per week, bij verharen dagelijks, en ik heb een kappersbezem voor tussendoor.
ramenzemen zelden
grote klussen doet poets en zij komt om de week 3 uur
MrsNiceGuy schreef:
01-04-2019 18:15
Gewoon elke dag bijhouden zodat het wel proper is. Wat rondslingerend speelgoed of spullen van je kind storen dan toch niet.

Rommel is iets anders dan vuil.

Ik moet gewoon elke dag kunnen stofzuigen, als mijn vriend dan langskomt vraagt hij of ik weer äan het hobbyen ben :-)
Maar een schone vloer maakt een groot verschil en stofzuigen vind ik weinig moeite.
Ik heb er echt een bloedhekel aan. Opruimen vind ik niet zo erg en dingen poetsen ook niet, maar stofzuigen... ik word er heel perfectionistisch van en het kost me dus altijd heel veel tijd.
Natte tosti..
:bye: ADHD'er hier!

Hier is het deels acceptatie.

Ik ben op het punt gekomen dat we een aantal ruimtes onder controle hebben. Dat is de woonkamer, keuken, eetkamer, de slaapkamers en WC. De badkamer, de bijkeuken, het opberghok... :proud: Iets minder.
De WC op de badkamer doe ik wel iedere dag voorzien van een scheutje bleek en ga ik er met een allesreinigerdoekje overheen.

Ik heb voor nu geaccepteerd dat ik dit voldoende vind. De belangrijkste leefruimtes zijn vaak netjes opgeruimd en schoon. Die heb ik dusdanig geminimaliseerd en systemen voor bedacht dat het weinig moeite kost het even op te ruimen. Dat wanneer ik uit balans raak het evengoed gedaan kan worden.

Mede door de kinderen heb ik dit geaccepteerd, ze wonen in geen vies huis en ze zijn nog jong en vragen nog veel van mijn aandacht. Tel daar werk en een regelmatige zweem van hyperfocus bij op (huidige hyperfocus: de tuin :bonk: ) en het heeft dan eenmaal minder prioriteit.

Samenvatting: deels acceptatie en deels is het routine. Zo ga ik voor de kinderen naar school gaan me omkleden en ga ik gelijk bedden opmaken, ramen opengooien en maak ik de WC snel schoon. Volgende opruimmoment is als de kinderen op bed liggen. Als ik het in korte etappes kan doen red ik het wel. Heb je zelf al rondgekeken in je huis en gekeken waar je wat routine in zou kunnen brengen? (moeilijk, ik weet het, en het lukt me ook niet altijd maar het is wel een goede houvast!)
Belg007 schreef:
01-04-2019 17:58
Dit dus zo'n beetje.

Bezoek komt hier alleen op afspraak en op zo'n moment vlieg ik 3 dagen lang het hele huis door.

Wie hier toch onverwacht voor de deur staat, die krijgt een wandeling naar 't park met mij :-D.
En komt dus niet over de drempel van de voordeur.

Mijn huis is altijd netjes genoeg voor bezoek. Ik hoef niet als een dolle door het huis als er iemand komt. Onaangekondigd kun je ook langs komen. Dan zet ik misschien de mand met nog te vouwen was even achter de bank of zo.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 01-04-2019 18:31
0.80% gewijzigd
Dat lukt dus niet. Heb ik echt al miljoenen keren geprobeerd.
globaal doe ik maandag beneden woensdag boven vrijdag beetje nalopen. Dat is een vrij simpele planning
Dus even met nat stoffen, dan stofzuigen. Opruimen doen kinderen zelf en anders maar niet, dan trek ik deur dicht.
bedden om de week (doen de kinderen zelf tegenwoordig)

Ik probeer zoveel mogelijk mijn eigen rommel op te ruimen of op 1 plek te houden, dus op 1 hoek van mijn eettafel ligt grote stapel met van alles.
01-04-2019 18:28
Ik heb er echt een bloedhekel aan. Opruimen vind ik niet zo erg en dingen poetsen ook niet, maar stofzuigen... ik word er heel perfectionistisch van en het kost me dus altijd heel veel tijd.
Robot stofzuiger een idee?

(Geen idee of die al voorgesteld is :facepalm: )
lux- schreef:
01-04-2019 18:23
Enige waar ik altijd hopeloos mee achterloop is was vouwen, zelfs nu mijn schoonmaakster het ook doet als ze er is. Dat ligt nl op zolder en dat is verder geen leefruimte, dus daar heb ik geen last van. Dus dat blijft vaak liggen en daar kan ik niet wakker van liggen.
Wij hebben alles op hangers of in lades. T-shirts, bloesjes, jurkjes, rokjes, etc nat ophangen aan de hanger en zodra het droog de kast in. Ondergoed/sokken/handdoeken; ongevouwen in een la. Broeken uitslaan voor het drogen en dan daarna op de broekhangrekken van Ikea.

Wij hoeven hierdoor nooit te vouwen, en nooit te strijken.
Maaique schreef:
01-04-2019 17:55
Gewoon doen, helaas. Ik ben ook moe na een dag werken
Dat helpt...
01-04-2019 18:24
Frustrerend he!

Maarrehh, jij mag gewoon in mijn rotzooi komen hoor!
:cheer2:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Bed opdekken is toch nergens voor nodig?
En de wc dagelijks?
Nummer*Zoveel schreef:
doen!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik leef vaak uit de droger. Pak daar mijn dagelijkse handdoek, onderbroek en sokken uit.
Kia•Ora schreef:
01-04-2019 18:22
Als hij zo loopt te mopperen zou ik hem terug geven dan ruim je het op. Ik kan daar echt slecht tegen. Als je het een zooitje vindt dan doe je er iets aan.

Heb je een tuin? Kan dreumes daar spelen? Dan kan die lekker buiten spelen en jij binnen iets doen. Samen met dreumes de was vouwen of afstoffen. Slaapt kind nog? Dan in dat uurtje even snel de bezem erdoor. En vraag mensen gewoon om hulp. Mijn ouder helpt mijn zus ook in huis met de dingen die haar niet lukken, zoals ramen lappen etc. En ik help vriendinnen en zus ook weleens in hun huis. Vind ik fijn om voor ze te kunnen doen :) .
Ja maar het lastige is dus dat hij veel van die dingen oprecht niet kan omdat hij het niet ziet. Ik zeg het inderdaad wel eens uit irritatie maar hij doet de dingen die hij wel kan (de was bijv) en is daar veel gestructureerder in dan ik.

Samen dingen doen met dreumes is kind nog net wat te klein voor/heeft zijn interesse nog niet. Maar dat zou ik inderdaad wel kunnen gaan inzetten, leert hij natuurlijk alleen maar van.

Vrienden vragen vind ik echt heel moeilijk!
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven