Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
Wat een herkenning hier voor mij!
Ik krijg mijn huishouden ook niet voor elkaar. Ik woon alleen en heb ook geen huisdieren, dan zou je denken dat het ook niet zo n rommeltje zou kunnen worden, maar niets is minder waar :|
Ik heb mij er altijd voor geschaamd….. Ik vond altijd dat ik dit gewoon moest kunnen en vroeg daarom ook echt geen hulp van vrienden of familie en dat doe ik nog steeds niet.

Sinds ik erachter ben dat ik ADD heb, lukt het mij iets beter om het ietsjes opgeruimder te houden.
Maar ik nodig niemand uit in mijn huis en als ik er echt niet omheen kan, dan zorg ik dat ik voldoende tijd heb om voor de afspraak op te ruimen. Ik vlieg dan als een gek door mijn huis en prop alles in laatjes en kastjes, neem de tafels af en ik stofzuig. Daarna beloof ik mezelf dat ik het bij ga houden, maar dat lukt me gewoon niet.
Hierdoor worden de grote echte sop klussen gewoon nooit gedaan en daar baal ik dan weer van.

Het stomme is dat ik het heerlijk vind in een schoon en opgeruimd huis, het geeft zoveel rust in mij hoofd. Bij anderen kan ik echt snel iets erg vies vinden (bijna smetvrees), maar vuil in mijn eigen huis daar kijk ik gewoon doorheen omdat het een te grote klus is elke keer.
Als ik het me goed herinner, legde mijn moeder haar lamellen uit de keuken altijd in een sopje in bad. Zou dat een oplossing zijn? Ik heb geen lamellen of jaloezieën....
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Ladida schreef:
02-04-2019 15:34
Wat een herkenning hier voor mij!
Ik krijg mijn huishouden ook niet voor elkaar. Ik woon alleen en heb ook geen huisdieren, dan zou je denken dat het ook niet zo n rommeltje zou kunnen worden, maar niets is minder waar :|
Ik heb mij er altijd voor geschaamd….. Ik vond altijd dat ik dit gewoon moest kunnen en vroeg daarom ook echt geen hulp van vrienden of familie en dat doe ik nog steeds niet.

Sinds ik erachter ben dat ik ADD heb, lukt het mij iets beter om het ietsjes opgeruimder te houden.
Maar ik nodig niemand uit in mijn huis en als ik er echt niet omheen kan, dan zorg ik dat ik voldoende tijd heb om voor de afspraak op te ruimen. Ik vlieg dan als een gek door mijn huis en prop alles in laatjes en kastjes, neem de tafels af en ik stofzuig. Daarna beloof ik mezelf dat ik het bij ga houden, maar dat lukt me gewoon niet.
Hierdoor worden de grote echte sop klussen gewoon nooit gedaan en daar baal ik dan weer van.

Het stomme is dat ik het heerlijk vind in een schoon en opgeruimd huis, het geeft zoveel rust in mij hoofd. Bij anderen kan ik echt snel iets erg vies vinden (bijna smetvrees), maar vuil in mijn eigen huis daar kijk ik gewoon doorheen omdat het een te grote klus is elke keer.
Waarom zou je je daarvoor moeten schamen?
Life is short. Eat dessert first.
Pff dat huishouden ook. Hier voor het eerst sinds ruim een jaar of 1,5 de ramen gewassen. Sommige ramen waren zo vies met ook een dreumes van 16 maanden.
To slaapt je zoon nog tussen de middag? Huishoudelijke taakjes doen op je vrije dagen wanneer zoon slaapt?
doornroosje9 schreef:
02-04-2019 15:40
Waarom zou je je daarvoor moeten schamen?
Omdat ik vind dat ik dat als volwassen vrouw gewoon op orde moet hebben, zeker omdat ik er zelf ook 'last' van heb.
De schaamte is wel iets minder sinds in de diagnose heb, maar toch ben ik niet blij.

Ik zou heel graag een keer mijn huis van onder tot boven helemaal opgeruimd en geboend hebben en het dan zelf proberen te onderhouden, want nu loop ik elke keer zo erg achter de feiten aan. Dingen uitstellen is mijn specialiteit. Echt met alles :facepalm:
Ladida schreef:
02-04-2019 15:51
Omdat ik vind dat ik dat als volwassen vrouw gewoon op orde moet hebben, zeker omdat ik er zelf ook 'last' van heb.
De schaamte is wel iets minder sinds in de diagnose heb, maar toch ben ik niet blij.

Ik zou heel graag een keer mijn huis van onder tot boven helemaal opgeruimd en geboend hebben en het dan zelf proberen te onderhouden, want nu loop ik elke keer zo erg achter de feiten aan. Dingen uitstellen is mijn specialiteit. Echt met alles :facepalm:
Kan je dan niet hulp vragen om het een keer helemaal op te ruimen en schoon te maken? Als je er last van hebt?
MrsNiceGuy schreef:
02-04-2019 15:35
Als ik het me goed herinner, legde mijn moeder haar lamellen uit de keuken altijd in een sopje in bad. Zou dat een oplossing zijn? Ik heb geen lamellen of jaloezieën....
Ik heb die ondingen in de badkamer hangen.

Daar worden ze tenminste niet overdreven vuil.
Zou niet eens weten hoe ik die eraf krijg, laat staan dat ik ze sta te poetsen.

(Ze hingen hier op toen we 7 jaar geleden in dit huis trokken.)

Af en toe zet ik het raam open, trek ik ze effe heel snel omhoog en omlaag en is 't ergste stof er weer af :-).
Het meeste vliegt naar buiten, wat op de grond belandt wordt vroeg of laat wel een keer gestofzuigd.

De keuken zit verstopt tussen de eetkamer en de living.
Geen deuren, geen gordijnen, niks ... Héérlijk :-D.
doornroosje9 schreef:
02-04-2019 15:58
Kan je dan niet hulp vragen om het een keer helemaal op te ruimen en schoon te maken? Als je er last van hebt?
Dat zou ik ook moeten doen, ik heb hele lieve vrienden en familie waar ik dit angstvallig voor probeer te verbergen en ik weet dat zij mij er niets minder om zouden vinden en mij met alle liefde zouden helpen, maar ik schaam me gewoon voor mezelf op dat punt.
MrsNiceGuy schreef:
02-04-2019 15:35

En ik geen bad :rofl:
Belg007 schreef:
01-04-2019 18:05
Hier krijg ik zo'n dingen dus jaren later nog te horen van bezoek (ouders, broers, zussen, vrienden).

Ze komen er dus niet meer in als ik geen 3 dagen tijd heb gehad om mijn huis van boven tot onder aan te pakken.

Mijn ouders vinden overigens alsnog altijd nog wel iets om kritiek over te hebben.
Die komen er dus sowieso liefst zo weinig mogelijk in.
Mijn moeder loopt daar inderdaad ook altijd over te zeuren terwijl haar huis helemaal een bende is. Op zolder kun je niet lopen, die staat helemaal vol. De hele slaapkamer staat nog vol met verhuisdozen (verhuizing was meer dan 10 jaar geleden). Keukenkastjes heeft ze in die 10 jaar volgens mij nog helemaal nooit schoongemaakt en vervolgens wel zeuren als er spullen op mijn eettafel liggen. Gelukkig komt ze niet meer langs.
laatbloeiertje schreef:
01-04-2019 18:28
:bye: ADHD'er hier!

Hier is het deels acceptatie.

Ik ben op het punt gekomen dat we een aantal ruimtes onder controle hebben. Dat is de woonkamer, keuken, eetkamer, de slaapkamers en WC. De badkamer, de bijkeuken, het opberghok... :proud: Iets minder.
De WC op de badkamer doe ik wel iedere dag voorzien van een scheutje bleek en ga ik er met een allesreinigerdoekje overheen.

Ik heb voor nu geaccepteerd dat ik dit voldoende vind. De belangrijkste leefruimtes zijn vaak netjes opgeruimd en schoon. Die heb ik dusdanig geminimaliseerd en systemen voor bedacht dat het weinig moeite kost het even op te ruimen. Dat wanneer ik uit balans raak het evengoed gedaan kan worden.

Mede door de kinderen heb ik dit geaccepteerd, ze wonen in geen vies huis en ze zijn nog jong en vragen nog veel van mijn aandacht. Tel daar werk en een regelmatige zweem van hyperfocus bij op (huidige hyperfocus: de tuin :bonk: ) en het heeft dan eenmaal minder prioriteit.

Samenvatting: deels acceptatie en deels is het routine. Zo ga ik voor de kinderen naar school gaan me omkleden en ga ik gelijk bedden opmaken, ramen opengooien en maak ik de WC snel schoon. Volgende opruimmoment is als de kinderen op bed liggen. Als ik het in korte etappes kan doen red ik het wel. Heb je zelf al rondgekeken in je huis en gekeken waar je wat routine in zou kunnen brengen? (moeilijk, ik weet het, en het lukt me ook niet altijd maar het is wel een goede houvast!)
Ook een goed idee inderdaad. Ik heb netbijvoorbeeld na het boodschappen doen ook gewoon even gelijk de tassen weggezet, iets minimaals maar wel zoiets wat ik dan vaak vergeet of denk ‘dat doe ik later’. Dat soort dingen moet ik meer gaan laten inslijten.
Natte tosti..
Kia•Ora schreef:
01-04-2019 18:31
Robot stofzuiger een idee?

(Geen idee of die al voorgesteld is :facepalm: )
Ja daarzijn we naar aan het kijken. Lijkt me inderdaad een verademing!
Natte tosti..
Ladida schreef:
02-04-2019 16:10
Dat zou ik ook moeten doen, ik heb hele lieve vrienden en familie waar ik dit angstvallig voor probeer te verbergen en ik weet dat zij mij er niets minder om zouden vinden en mij met alle liefde zouden helpen, maar ik schaam me gewoon voor mezelf op dat punt.
Echt niet nodig om je te schamen hoor! Als het je meer rust zou geven, zou ik die stap echt zetten.
Nummer*Zoveel schreef:
01-04-2019 18:45
Ik heb geleerd het opgeruimd te houden toen we een hulp kregen. Ik wilde dat zij haar werk kon doen, en dus ruimden we de avond tevoren als een idioot op. Omdat dat telkens nog best een klus was, zijn we het daarna eigenlijk vanzelf wat beter bij gaan houden, en sindsdien is dat zo gebleven. (Inmiddels al 10 jaar geen werkster meer).

Mijn belangrijkste tips:
- Zorg dat alles in huis een vaste plek heeft. Opruimen werkt alleen als je de zooi ook ergens kwijt kunt. Heb je geen ruimte voor alles, dan moet je spullen weg doen of kasten bijkopen.
- Leer jezelf aan om alle kleine opruimacties meteen te doen. 1 kopje in de vaatwasser zetten of snel afwassen is echt geen moeite, terwijl de vaat van de hele dag al snel een klus wordt die je graag uit zou stellen. 1 tas op zijn plek zetten is geen moeite, 3 tassen/5 jassen/8 paar schoenen opruimen wordt alweer een klus.
- Doe hetzelfde met alle kleine schoonmaakklusjes. 1 vette vinger is binnen 2 tellen van het raam gepoetst. Bij 30 vette vingers op meerdere ramen kun je meteen alle ramen wel gaan lappen, en dan ben je een tijd bezig.
- Zet een grote lege tas van stevig plastic op een centrale plek. Als je op gaat ruimen, neem je daarin dan alles mee wat naar een ander vertrek moet. Bij het volgende vertrek haal je eruit wat daar thuis hoort, en neem je weer mee wat naar elders moet. Op die manier kun je heel snel opruimen.
- Leer jezelf kleine routines aan die weinig moeite kosten, maar wel veel toevoegen. Afwassen en opruimen tijdens het koken was al genoemd. Ik stof dan ook de keuken af, poets hondensnuitjes van het raam, etc. Idem met wastafel schoonmaken na gebruik, bed recht trekken zodra je opstaat, was direct in de wasmand gooien, elke avond even een doekje over het aanrecht, de salontafel, enz.

Als je jezelf al die kleine dingen aan kunt leren, dan gaan de grote dingen ook veel minder tijd kosten. Als de oppervlakten leeg zijn, is een doekje erover zo gepiept. Even stofzuigen is zo gedaan als je niet eerst een half uur hoeft op te ruimen. Het bed is in een kwartier verschoond, als je niet eerst een stapel vies en schoon wasgoed hoeft weg te werken. Enz.
Fijne tips, bedankt!
Natte tosti..
doornroosje9 schreef:
01-04-2019 18:48
Dat lijkt me toch niet zo'n probleem dan? Opruimen lijkt me veel belangrijker dan stofzuigen, met een vriend die bijna blind is.

Probeer alles een vaste plek te geven, dat scheelt enorm. Als je iets gebruikt hebt, onmiddellijk weer op dezelfde plaats terugleggen. Verder mss een grote kist om al het speelgoed in te gooien.
Ja, dat proberen we écht. Echt. Het gaatalleen gewoon altijd mis en ik snap niet goed waardoor.
Natte tosti..
Ladida schreef:
02-04-2019 16:10
Of via helpling of zo een paar keer incidentele schoonmaak inhuren.
lux- schreef:
01-04-2019 18:59
Hoe oud is jouw dreum? Die van mij wordt 2 deze maand en die helpt al maanden met was uithangen, stofzuigen, vegen, doekjes over tafels halen, opruimen en vaatwasser uitruimen. Koken vindt hij - kind van zijn moeder, da’s duidelijk :P - geen reet aan, maar voor de rest gaat dat heel goed. Misschien even zoeken naar iets wat die van jou wel leuk vindt?
Echt net 16 maanden dus nog wel een stuk kleiner. Maar inderdaad, ik kan hethem wel gaan aanbieden. Een doekje over de tafel halen na het eten vindt hij al erg leuk om te doen, das een begin.
Natte tosti..
Stefke schreef:
01-04-2019 19:17
ADD? Heb je medicatie? Dat is hier het tovermiddel om het huis wél (redelijk) aan kant en 'schoon' te houden!
(En al dat geroep van 'gewoon doen'.... Dat is nou net ADD! Tegen je vriend zegt niemand dat hij gewoon eens wat beter moet kijken? Tegen jou wel dat je gewoon tóch moet gaan poetsen terwijl je hoofd die knop nog niet gevonden heeft. Frustrerend, heel frustrerend... Ik wil echt wel dat alles in orde is, maar de startknop van een aantal activiteiten zit in mijn hoofd gewoon vast. Ik wil wel, maar kan het niet opbrengen, mijn hoofd geeft gewoon geen startsignaal!)
Ik heb ritalin voor tijdens mijn werk, anders lukt dat ook niet. En tijdens belangrijke dingen als rijles etc. Als het me te gortig wordt neem ik dat in en dan luktopruimen me inderdaad heel veel beter maar ik wil het in mijn vrije tijd eigenlijk niet (teveel) slikken en zeker niet structureel..
Natte tosti..
MevrouwTomatensoep schreef:
02-04-2019 16:39
Ja, dat proberen we écht. Echt. Het gaatalleen gewoon altijd mis en ik snap niet goed waardoor.
Ik vind mezelf soms erg efficiënt door altijd iets mee naar boven te nemen als ik ga, maar ik snap ook niet waarom er dan toch nog van alles beneden of op de trap blijft. Idem voor dingen meteen opruimen. We gebruiken gewoon veel meer dan meteen op te ruimen is of zo. Of er wordt steeds iets bij gelegd.
ClaireSophie schreef:
01-04-2019 21:12
Zal ik even langskomen? Ik ben dol op schoonmaken en een schoon huis, op het neurotische en smetvrees achtige af.

Zo'n post als van Solomio daar krijg ik spontaan vlekken van in mijn nek, 1 x per twee weken stofzuigen, hoe dan?😵!

Hier gaat elke dag de stofzuiger erdoor en om de dag een dweil. Elke dag de goosteen, toiletten, vensterbanken, aanrecht+fornuis. Bovenverdieping twee keer per week stofzuigen en dweilen. Maar ook de deur en raamkozijnen binnen en buiten bijvoorbeeld elke twee weken. De trappen elke week een doek overheen.
Babycommode elke week een doekje overheen. Hetzelfde geld voor mijn auto, hup 1x per maand wasstraatje + uitzuigen. Heb wel een glazenwasser, die komt 1x per maand.

Maar ik geloof oprecht dat het een kwestie van bijhouden is. Want ik werk vier dagen (nu verlof, baby) en man 5 en een halve dag. Hoe langer je het uitstelt hoe viezer het word hoe meer werk je eraan hebt om het schoon te maken.

Maar goed, ik heb gemakkelijk praten want ik hou van schoonmaken en opruimen, wordt er zo rustig van als alles blinkt, schoon ruikt en recht ligt.

Dit betekent dus wel dat ik zaterdagavond nog mijn bed sta te verschonen en maandagochtend om 6:30 voor mijn werk uit sta te stofzuigen en dan denk ik wel eens: ClaireSophie, het is niet eens écht vies, laat het. Maar ja, dat is het tikkie smetvrees in mij... :facepalm:

Dus stiekem, eigenlijk zou ik iets meer van de topic starter willen hebben en gewoon willen kunnen neerploffen 's avonds maar dat gebeurt niet veel...
Graag! :rofl: ik woon in het midden van het land ongeveer... ;-)
Natte tosti..
Nou hier ook een ADHD-er maar eerder het omgekeerde; ik hou echt heel veel van schoon en fris en netjes! Komt doordat als het om mij heen rustig is, het in mijn hoofd ook rustiger wordt. Werkt voor zowel mij als voor mijn zoontje dus wij zijn beiden nogal netjes en neurotisch met onze vaste plekjes en symmetrie.
En ik vind poetsen leuk, dat scheelt. Zo kan ik mijn overload aan onrust en energie kwijt met een leuk resultaat.

Rommel vind ik overigens niet erg hoor, maar ik moet wel ergens een moment hebben om de boel weer op te ruimen en schoon te maken.
Om 6:30 stofzuigen, wat denken je buren daarvan ClaireSophie? Ik stofzuig niet na 22:00 in de avond en ik ben nooit vroeg wakker, maar ik zou ook echt niet gaan stofzuigen op dat tijdstip als ik wel wakker was.
Kastanjez schreef:
02-04-2019 11:30
Wat een fijn topic dit, veel herkenning ook. Tomatensoep, je hebt al een hoop tips gekregen, ik heb ze niet allemaal onthouden dus misschien is iets dubbel.

Je zegt dat je vriend de was doet. Wanneer doet hij dat en wat doe jij op dat moment? Bij mij helpt het onwijs als we tegelijk dingen in het huis aan het doen zijn, dat houdt mij aan het werk. Wat ook helpt (en waar altijd na een paar weken weer de klad in komt, maar goed, dan heb je het toch heen paar weken gedaan! ;-) ) is afspreken dat we, voordat we op de bank aan onze avond beginnen, een kwartier samen opruimen/schoonmaken. En dan kun je een hoop doen hoor! Is toch iedere avond een half uur!

Zou het helpen als je vriend je helpt met de planning? Als in: Soeppie, het is maandag, heb je de wc al gedaan? Of zou het helpen om iedere zondagavond een aftekenlijstje te maken voor iedere dag van de week, dat je ergens aan de koelkast ophangt ofzo? Dat zijn dingen die mij helpen (al geldt bij mij bij alles; het helpt een tijdje, en dan zakt het weg en moeten we het echt opnieuw afspreken of moet ik iets anders verzinnen).
Ja zoiets zijn we nu inderdaad aan het bedenken. Hij is gedisciplineerder dan ik ook dus vindt het ook makkelijker om het dan ook écht te vragen. (Ik zou snel mijn kop in het zand steken). En samen dingen opruimen werkt inderdaad beter, dat moeten we ook weer vaker doen.
Natte tosti..
Ik ga zo kind van de opvang halen maar fijn dat er zoveel lieve en behulpzame reacties zijn. Heb ik echt iets aan! :redrose:
Natte tosti..
MevrouwTomatensoep schreef:
02-04-2019 16:53
Graag! :rofl: ik woon in het midden van het land ongeveer... ;-)
Ik ook! :cheer2:
Écht soms denk ik: ik moet hier iets mee doen. Lijkt mij heerlijk mensen te helpen poetsen, bijhouden en (schoonmaak/opruim) routines aanleren. Maar ja, ik weet dat ik té extreem ben dus misschien eerst maar zelf eens leren iets los te laten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven