Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
Ik ken een koppel dat een vaatwasser heeft (zat al in het nieuwe huis) maar 'm nog nooit gebruikt heeft. Beschermplastic zat nog om de rekjes.

Ik snap dat dus eeeeeeeecht niet. In mijn universum is dat totaal onlogisch.

Die van ons was laatst stuk. Meteen monteur gebeld, die kwam dezelfde dag. Vond dat al lang genoeg zonder vaatwasser.

@Belg: je kunt toch gewoon een nieuwe vaatwasser kopen en laten monteren door de keukenboer?
Ik zit momenteel tijdelijk bij mijn vriend. Zijn afwasmachine is stuk (al maanden) dus het is afwassen met de hand. In het begin vond ik het verschrikkelijk (ik heb thuis een afwasmachine die ik vrijwel elke dag laat draaien) maar nu vind ik het soms juist wel rustgevend. Er zit een groot raam boven de wasbak en als ik naar buiten kijk zie ik soms een hert, hazen/konijnen, fazanten etc. -- dat is toch wel mooi. In mijn eigen huis kijk ik naar de muur. Dat is toch wat minder.

Maar goed, nog steeds hoop ik dat er snel weer een afwasmachine komt. Als het aan mij lag was ie dezelfde dag nog vervangen.
Ik heb niet alles gelezen, dus excuses als het al voorbij is gekomen. Ik las ooit eens ergens (hier op Viva?) de tip om een kookwekker te zetten. 20min op een vast moment op de dag en als de tijd om was, dan was het klaar. Ik ging elke avond na het eten 20min 'huishoudelijk' doen.
Toen ik dat een week of 3 had gedaan, merkte ik dat ik tijd over had. Ik ben toen begonnen om 2x per week verschillende ruimtes aan te pakken, dus een keer wat keukenkastjes, een keer dat dressoir, maar wel elke keer met die wekker erbij, zodat het niet ineens toch enorme klussen werden.

Ik kan me goed houden aan dat soort afspraken met mezelf en ik vond elke dag 20min echt geniaal, want dan schoof ik het niet voor me uit en werd het niet zo'n berg werk in een keer.

Misschien ook een idee om mee te beginnen?
Ik heb in de keuken een spoelbak met uitneembare rvs groentevergiet. Die doe ik ook in de vaatwasser. Ook de roosters van de afzuigkap gaan af en toe in de vaatwasser.
Evenals alle losse dingen uit de badkamer, zoals tandenpoetsbekers, borstels, kammen, wastafelstops.
Ook in de badkamer heb ik de nodige schoonmaakprodukten, sponsjes, doekjes.
Daveotion schreef:
03-04-2019 08:58
Misschien ten overvloede, maar goede schoonmaakmiddelen doen wonderen. Haal dus een keukenontvetter en ontkalker in huis.
Na het koken neem ik altijd even het fornuis en aanrecht af met ontvetter. Als ik er echt zin in heb neem ik ook de oven, de afzuigkap en buitenkant van de keukenkastjes mee. Vooral een schoon fornuis doet echt wonderen voor het aangezicht van je keuken. Als je dit iedere avond na het eten doet, kost het je 5 minuten.

Na het douchen veeg ik de douche altijd even aan met een trekker en droog ik de kraan af. Kost ook 5 minuten, maar je hoeft je badkamer dan maar eens in de maand (of zelfs nog minder) te ontkalken. De ontkalker staat bij ons al in de badkamer, dus als ik mijn tanden sta te poetsen en de spiegel vies vind, kan ik daar meteen wat op spuiten.

Sowieso is dat ook een tip: bewaar de schoonmaakmiddelen in de buurt van waar je ze nodig hebt. Dat verlaagt de drempel om ze te gebruiken.
Klopt helemaal. Wij hebben een jaar of 7 geleden een nieuwe douche gekregen en we drogen altijd na het douchen even de kraan en tegels na. Dat scheelt enorm in de kalkaanslag. Eigenlijk ziet alles er nog als nieuw uit.
Gasfornuis schoonmaken na het koken doe ik ook altijd. Ik moet wel zeggen dat ik de RVS kookplaat die ik heb een onding vind wat dat betreft. Mijn oude emaille was veel makkelijker netjes te houden.
Kastanjez schreef:
03-04-2019 08:57
maar we hebben een al jaren dichtslibbende zolder waar we maar niet doorheen komen. Eind dit jaar willen we beginnen met een mega-uitbouw en dan hebben we die zolder nodig, onder andere om er twee maanden te wonen....
Toen wij in ons huis kwamen wonen, was het nog niet af. Wij hebben dan ook een jaar of 10 een rommelkamer gehad, waar allerlei klusmateriaal en troep in lag. Ik kwam er niet eens, zo’n vieze stoffige bende was het in dat hok.

Twee jaar terug besloten we om
het huis af te (laten) maken, en bedacht ik ook een mooie bestemming voor die kamer (mijn nieuwe ZZP-werkkamer). Maar het moest natuurlijk eerst leeg voordat het wat gezelligs kon gaan worden.

Ik ben toen begonnen met kastruimte creëeren, want dat hadden we echt niet genoeg. En daarna ben ik dus gaan puinruimen. Eerst die kamer, en daarna de rest van het huis. Ik ben er maanden mee bezig geweest, en ik schat dat er in totaal zo’n 3 containers rommel weg zijn gegaan uit huis en later ook tuin en schuur.

Het begin was erg lastig, maar toen ik eenmaal bezig was, ging het steeds makkelijker, en uiteindelijk werd het bijna zelfs een soort van verslavend.

De kunst is eigenlijk om je bij alles af te vragen “Is het de rotzooi en de ergernis waard?” Hoe vaak gebruik je nou echt dat oude beddengoed of die afgedankte handdoeken voor “je weet maar nooit waar het nog eens handig voor is”? En stel dat je het toch eens kunt gebruiken, wat kost vervangen dan? Ik heb de dozen oud goed weggegooid, in de wetenschap dat ik bij de Action voor een paar euro een afdekzeiltje of wat nieuwe doeken haal als dat eens nodig is. En idem met die oude schoolboeken en admin van de afgelopen 30 jaar. Ja, het is heel leuk om er nog eens in te kijken, maar deed ik dat dan ook wel eens? Nope...

Kortom; mijn advies is om gewoon te beginnen. Eenmaal bezig valt het echt reuze mee!
Kastanjez schreef:
03-04-2019 08:57
Intercitystation met een dubbele naam, waarvan de tweede naam een stadje 8 km verder is?? ( te grappig dit :hyper: )

Maar zonder gekheid, ik denk dat ik mijn huis makkelijker op het oog netjes houd dan jij, maar we hebben een al jaren dichtslibbende zolder waar we maar niet doorheen komen. Eind dit jaar willen we beginnen met een mega-uitbouw en dan hebben we die zolder nodig, onder andere om er twee maanden te wonen....
Ah! Dat is inderdaad maar 1 intercitystation verder als ik de goede voor me heb! E? Ik woon in A!
Natte tosti..
Nummer*Zoveel schreef:
03-04-2019 09:49
Toen wij in ons huis kwamen wonen, was het nog niet af. Wij hebben dan ook een jaar of 10 een rommelkamer gehad, waar allerlei klusmateriaal en troep in lag. Ik kwam er niet eens, zo’n vieze stoffige bende was het in dat hok.

Twee jaar terug besloten we om
het huis af te (laten) maken, en bedacht ik ook een mooie bestemming voor die kamer (mijn nieuwe ZZP-werkkamer). Maar het moest natuurlijk eerst leeg voordat het wat gezelligs kon gaan worden.

Ik ben toen begonnen met kastruimte creëeren, want dat hadden we echt niet genoeg. En daarna ben ik dus gaan puinruimen. Eerst die kamer, en daarna de rest van het huis. Ik ben er maanden mee bezig geweest, en ik schat dat er in totaal zo’n 3 containers rommel weg zijn gegaan uit huis en later ook tuin en schuur.

Het begin was erg lastig, maar toen ik eenmaal bezig was, ging het steeds makkelijker, en uiteindelijk werd het bijna zelfs een soort van verslavend.

De kunst is eigenlijk om je bij alles af te vragen “Is het de rotzooi en de ergernis waard?” Hoe vaak gebruik je nou echt dat oude beddengoed of die afgedankte handdoeken voor “je weet maar nooit waar het nog eens handig voor is”? En stel dat je het toch eens kunt gebruiken, wat kost vervangen dan? Ik heb de dozen oud goed weggegooid, in de wetenschap dat ik bij de Action voor een paar euro een afdekzeiltje of wat nieuwe doeken haal als dat eens nodig is. En idem met die oude schoolboeken en admin van de afgelopen 30 jaar. Ja, het is heel leuk om er nog eens in te kijken, maar deed ik dat dan ook wel eens? Nope...

Kortom; mijn advies is om gewoon te beginnen. Eenmaal bezig valt het echt reuze mee!

Helemaal eens. En nog een tip: als je ergens echt moeite mee hebt om weg te doen (maar eigenlijk doe je er niks mee),maak er een foto van.
Daveotion schreef:
Misschien ten overvloede, maar goede schoonmaakmiddelen doen wonderen. Haal dus een keukenontvetter en ontkalker in huis.
Na het koken neem ik altijd even het fornuis en aanrecht af met ontvetter. Als ik er echt zin in heb neem ik ook de oven, de afzuigkap en buitenkant van de keukenkastjes mee. Vooral een schoon fornuis doet echt wonderen voor het aangezicht van je keuken. Als je dit iedere avond na het eten doet, kost het je 5 minuten.

Na het douchen veeg ik de douche altijd even aan met een trekker en droog ik de kraan af. Kost ook 5 minuten, maar je hoeft je badkamer dan maar eens in de maand (of zelfs nog minder) te ontkalken. De ontkalker staat bij ons al in de badkamer, dus als ik mijn tanden sta te poetsen en de spiegel vies vind, kan ik daar meteen wat op spuiten.

Sowieso is dat ook een tip: bewaar de schoonmaakmiddelen in de buurt van waar je ze nodig hebt. Dat verlaagt de drempel om ze te gebruiken.
Precies dit. Hier worden de inloopdouche en het bad één keer in drie maanden ingespoten met een spray die idd in de badkamer staat. Na een paar uurtjes afspoelen en klaar. Ik hoef de badkamer echt nooit te poetsen. Wat heel veel scheelt is alle producten in de kast zetten en niet op de wasbak. Die wordt dus ook nooit vuil omdat we 'm altijd drogen na gebruik.
Life is short. Eat dessert first.
Ik zou juist willen dat ik eens wat relaxter zou zijn wat het huishouden betreft.
Ik word zo onrustig als het huis niet netjes en schoon is.
Stofzuig dan ook elke dag, als ik dan hoor dat mensen dat soms maar 1 keer per week doen dan denk ik : hoe dan?!
Afwassen doe ik meteen na het eten, eerder plof ik niet op de bank neer.
lux- schreef:
03-04-2019 06:53
Ja, waar hang je het anders uit?
En ik kan het ook wel trager, maar waarom zou ik :P
Nee, inderdaad, waarom zou je? :)
Ik vroeg het omdat ik er echt aanzienlijk langer over doe om een was op te hangen. Ook het uitsorteren van de was kost mij veel tijd. En dan is de was nog het klusje dat ik leuk vind.
COtweepuntnul schreef:
03-04-2019 09:02
Ik ken een koppel dat een vaatwasser heeft (zat al in het nieuwe huis) maar 'm nog nooit gebruikt heeft. Beschermplastic zat nog om de rekjes.

Ik snap dat dus eeeeeeeecht niet. In mijn universum is dat totaal onlogisch.
Haha, wij leven in hetzelfde universum.
Daveotion schreef:

Na het douchen veeg ik de douche altijd even aan met een trekker en droog ik de kraan af. Kost ook 5 minuten, maar je hoeft je badkamer dan maar eens in de maand (of zelfs nog minder) te ontkalken.
Ja, dit doe ik ook, dat heeft mijn man afgedwongen toen we gingen samenwonen en het is echt routine geworden.
@ Amarna: ik heb je tip net uitgeprobeerd. Super! De luxaflex was erg vuil maar het is met de spuitmethode best goed gelukt. Omdat het nu makkelijker gaat zal ik het waarschijnlijk wat vaker doen dus is de volgende keer het vet niet meer zo aangekoekt. Thanks! (het was wel een enorm waterballet maar dat geeft niet. Volgende keer wel even het stopcontact afplakken ahum)
Poppy_del_Rio schreef:
03-04-2019 10:43
Nee, inderdaad, waarom zou je? :)
Ik vroeg het omdat ik er echt aanzienlijk langer over doe om een was op te hangen. Ook het uitsorteren van de was kost mij veel tijd. En dan is de was nog het klusje dat ik leuk vind.
Hoe sorteer je de was? Kan me niet voorstellen dat dat tijd kost.
Ik sorteer in 4 stapels.
60 graden lichte kleuren lang programma en 60 graden donker lang programma.
Lagere temperatuur kort programma eveneens scheiden in licht en donker.
Meer sortering is volgens mij overbodig.
herfstappeltaart schreef:
03-04-2019 10:59
@ Amarna: ik heb je tip net uitgeprobeerd. Super! De luxaflex was erg vuil maar het is met de spuitmethode best goed gelukt. Omdat het nu makkelijker gaat zal ik het waarschijnlijk wat vaker doen dus is de volgende keer het vet niet meer zo aangekoekt. Thanks! (het was wel een enorm waterballet maar dat geeft niet. Volgende keer wel even het stopcontact afplakken ahum)
Fijn dat het gelukt is! Ik constateerde gisteren dat het mij bij ook weer eens aan de beurt is ;-)
p.s. qua plantenspuit heb ik er eentje gebruikt die je op druk kunt brengen en goed warm water.
amarna schreef:
03-04-2019 11:03
Hoe sorteer je de was? Kan me niet voorstellen dat dat tijd kost.
Ik sorteer in 4 stapels.
60 graden lichte kleuren lang programma en 60 graden donker lang programma.
Lagere temperatuur kort programma eveneens scheiden in licht en donker.
Meer sortering is volgens mij overbodig.
Ik sorteer op 30, 40 en 60 graden. That’s it. Alleen kan ik van de meeste kleding (ik was voor vier personen) gewoon niet onthouden op welke temperatuur ze maximaal gewassen mogen worden. Dus daar gaat de meeste tijd in zitten: de wasetiketten in de kleding zoeken en bekijken. Vervolgens vaak ook het etiket nog even onder het licht houden, want ze vervagen vaak.
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2019 18:02
Ah! Dat ga ik doen, thanks!
Ik zou me niet als eerste stap in Flylady gaan verdiepen. Althans ik werd daar moedeloos van, omdat ze er vanuit gaan dat je ook zo nu en dan de binnenkant van je keukenkastjes schoonmaakt of je trapkast uitmest en dat soort dingen. Dingen die ik echt in 15 jaar niet heb gedaan en die ik ook echt niet als prioriteit zie.

Met een paar vaste dagelijkse dingetjes, ziet je huis er al een stuk beter uit:

Ik zorg in ieder geval dat ik elke dag de eettafel en de salontafel vrij maak van spullen en er een lapje overheen haal. Hetzelfde met het aanrecht. Evt. een gezellig bloemetje op tafel, daar word je vrolijk van.
Douche/wc/wastafels gewoon netjes achterlaten als je ze gebruikt hebt, dan hoef je ze eigenlijk nooit echt schoon te maken.

Elke avond de was in de wasmand doen en elke ochtend even je dekbed rechttrekken ziet er ook al een stuk gezelliger uit.

Als je jezelf de komende tijd ten doel stelt om bovenstaande dingen dagelijks te doen, dan voel je je vast al een stuk beter over je huis. Dan kun je later proberen om ook bijvoorbeeld het stof afnemen en het was opvouwen (voor de tv) in je dagelijkse routine op te nemen.
Elke ochtend doe ik in 15 minuten alles en dan is het huis altijd skoon. Ook met dreumes.
Poppy_del_Rio schreef:
03-04-2019 11:24
Ik sorteer op 30, 40 en 60 graden. That’s it. Alleen kan ik van de meeste kleding (ik was voor vier personen) gewoon niet onthouden op welke temperatuur ze maximaal gewassen mogen worden. Dus daar gaat de meeste tijd in zitten: de wasetiketten in de kleding zoeken en bekijken. Vervolgens vaak ook het etiket nog even onder het licht houden, want ze vervagen vaak.
Ik was alle kleding op 30 graden. Lekker makkelijk.
Ongeveer 1x per maand doe ik een handdoeken-theedoekenwas op 90 graden, schijnt goed te zijn voor de wasmachine.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Poppy_del_Rio schreef:
03-04-2019 11:24
Ik doe alles op 30 (geloof ik? anders 40) en al onze kleren leven nog.
Sorteren doe ik alleen op kleur, maar dat gaat snel.
Ik doe alles op 40 graden; ook lekker makkelijk
Oja. En voor een taak zoals stofzuigen heel simpel een kookwekker zetten. Binnen die tijd moet het klaar zijn, zodat je niet te perfectionistisch gaat doen. Dan beweeg je maar wat sneller. Zeker voor zoiets als stofzuigen geldt: beter doe je het 1x per week met de Franse slag, dan 1x per maand heel minutieus. Want van die Franse slag heb je uiteindelijk meer plezier.
Met alles op 30 krijg ik de kleding van mijn kinderen helaas lang niet altijd schoon :| Ondergoed was ik ook op 60 graden. Dat gaat wel rechtstreeks in de droger. Ook dat kost weer tijd met wassen trouwens: uitzoeken wat niet in de droger mag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven