no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?

vrijdag 5 april 2019 om 15:35
Dat is heerlijk als dat kan !
Ik vind mijn haar na 1 dag al slap en vind het lekker luchtig vallen, daarom was ik het dagelijks.

vrijdag 5 april 2019 om 15:40
Als je het zou willen proberen zou je het langzaam aan kunnen pakken, bijvoorbeeld eerst elke anderhalve dag, daarna elke 2 dagen enz enz.... Maar het is natuurlijk niet verplicht hahaGekopbloemen schreef: ↑05-04-2019 15:35Dat is heerlijk als dat kan !
Ik vind mijn haar na 1 dag al slap en vind het lekker luchtig vallen, daarom was ik het dagelijks.

vrijdag 5 april 2019 om 16:09
Misschien ga ik het eens proberen.snorriemorrie schreef: ↑05-04-2019 15:40Als je het zou willen proberen zou je het langzaam aan kunnen pakken, bijvoorbeeld eerst elke anderhalve dag, daarna elke 2 dagen enz enz.... Maar het is natuurlijk niet verplicht haha
Alleen dat ik dan mezelf zo vies voel..... zit natuurlijk ook tussen je oren.

vrijdag 5 april 2019 om 16:11
Oh ja dan weegt het daar niet tegen op.RegretteRien schreef: ↑05-04-2019 15:34De leeftijd dat mijn kinderen Braveheart in wortel/ rode pastasaus waren waste ik hun haar vaker dan nu.
Qua haar zou ik best willen proberen het minder vaak te wassen. Mijn hoofdhuid kan er niet tegen, jeuk, plekken, roos.. Dan maar shampoo.
Heerlijk, head en shoulders. Pikte ik vroeger altijd van mijn vader, zo lekker luchtig.
Maar het ruikt minder lekker tegenwoordig.
vrijdag 5 april 2019 om 18:15
Ja echt wel! We wonen ook nog hoog met vrij uitzicht met aan 1 kant water en een strandje. En toch sta ik in een kwartiertje in het centrum van de stad. Heerlijk! En ook dat helpt om minder geld uit te geven. Man en ik deden vanmiddag boodschappen en hadden daarna trek in koffie. Toen we richting een tentje liepen bedacht ik dat ik toch liever lekker op ons eigen balkon wilde hangen.Gekopbloemen schreef: ↑05-04-2019 14:34WoW oudblond wat een heerlijke lichte woning zal jij hebben.![]()

Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 5 april 2019 om 18:18
Ik wandel net graag in de stad. Ik hou van architecteur en kan zomaar een hele middag rondlopen. Vanmiddag nog een rondje gelopen door een buurtje 'Amsterdamse School'. Zo mooi!snorriemorrie schreef: ↑05-04-2019 15:121 is genoeg is een beetje stil, ik merk ook steeds meer dat het eigenlijk niet zo bijzonder is, dus er is weinig over te zeggen eigenlijk....
Ja, de natuur in is zeker een goed idee, alleen ben ik dan zo iemand die dan denkt: wat ga ik daar dan doen in mijn eentje? Ik vind wandelen in mijn uppie zo nutteloos voelen en dan denk ik al snel wat doe ik hier eigenlijk?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 5 april 2019 om 19:35
Dit herken ik helaas wel. Vooral als ik gestrest/opgefokt ben heb ik echt die neiging. Vandaag met boodschappen ook behoorlijke verleiding om chocolade te kopen... Ja, nee, ja, nee, ja... En nee heeft gewonnen vandaag!!! Daar ben ik erg blij om, want één of twee stukjes chocolade eten dat kan ik niet, uiteindelijk na een aantal keer breken gaat toch de hele reep op. Maar géén chocolade gehaald, dus ik kan het ook niet eten. Het was geen makkelijke keuze, maar ik ging even bewust nadenken dat het thuis nog veel lastiger zou zijn om niet de chocolade op te eten en dat ik blij zou zijn als ik het niet meenam, zodat ik het ook niet op ''hoef'' te eten. Die keuze moet ik vaker gaan makensnorriemorrie schreef: ↑05-04-2019 12:08Ik zit vandaag ff niet zo lekker in mijn vel dus ik heb net een reep chocolade gekocht. En het stomme is: ik vind het niet eens echt lekkerAls ik er nou echt van zou genieten dan zou ik zeggen het is de moeite waard, maar het is echt gewoon een gewoonte geworden om hiernaar te grijpen als ik me niet goed voel.

Snorrie, misschien kun je wel gaan moestuinieren, als je daar iets ruimte voor kan maken. Is wel een nuttige hobby, en lekker buiten bezig.
En qua wandelen in je uppie, als je het leuk vindt om foto's te maken (mijn hobby) dan kun je mooi je camera(tje)/mobiel (niet speciaal aan gaan schaffen

Wat betreft het vergelijken met anderen die wél van allerlei dure dingen kopen/doen. Ik doe dat ook wel, maar dan meer in de zin van: Jeetje, dat ze dat er voor over hebben! Ik ben even blij, nouja zelfs veel blijer met goedkope leuke kleding (om een voorbeeld te noemen) dan met dure leuke kleding.
Met dure verre vakanties denk ik: Dat zou ik ook wel willen, maar ik kan het me helaas niet veroorloven. Ik ben wel blij met wat ik wel kan/heb, gelukkig.
Over het algemeen ben ik ook behoorlijk positief ingesteld, dus heb nogal de neiging om het van de positieve kant te bekijken

zaterdag 6 april 2019 om 08:46
Het gaat hier niet écht goed. Toch weer wat dingen nodig en eigenlijk baal ik daar dan van. Weer paar euro hier, paar euro daar. En dan blijft er ook weer van alles aan mijn handen plakken in de winkel.
Moest een andere zonnebril en dan koop ik er twee plus een hoesje. Handig, want één thuis en één in de auto en door dat hoesje toch minder snel krassen. Maar ik doe het al járen met één zonnebril en zónder hoesje. Het kost allemaal niet zo veel, maar het is nou juist niet de bedoeling van no buy hè.
En heb gisteren mijn uitgavenoverzicht bijgewerkt. Zie dan dat ik keurig over houd deze maand en dan vind ik meteen dat ik van alles kan/mag kopen. Ik begrijp nog steeds niet helemaal waar dat vandaan komt. Toch een soort onvrede, of vinden dat ik dat verdien ofzo. Ben dan ook meteen weer aan het kijken voor nieuwe kleding. Ik zie het nu in ieder geval, dus ik zet dit weekend even de rem er op. Moet boodschappen doen, maar verder ga ik geen winkel in. Pas op de plaats dus nu.
Moest een andere zonnebril en dan koop ik er twee plus een hoesje. Handig, want één thuis en één in de auto en door dat hoesje toch minder snel krassen. Maar ik doe het al járen met één zonnebril en zónder hoesje. Het kost allemaal niet zo veel, maar het is nou juist niet de bedoeling van no buy hè.
En heb gisteren mijn uitgavenoverzicht bijgewerkt. Zie dan dat ik keurig over houd deze maand en dan vind ik meteen dat ik van alles kan/mag kopen. Ik begrijp nog steeds niet helemaal waar dat vandaan komt. Toch een soort onvrede, of vinden dat ik dat verdien ofzo. Ben dan ook meteen weer aan het kijken voor nieuwe kleding. Ik zie het nu in ieder geval, dus ik zet dit weekend even de rem er op. Moet boodschappen doen, maar verder ga ik geen winkel in. Pas op de plaats dus nu.

zaterdag 6 april 2019 om 18:06
Ben al een paar dagen flink verkouden dus vandaag lekker thuis gebleven, op een korte wandeling door de buurt na. Enige dat ik heb gekocht vandaag zijn kleren (met 20% korting) maar die had ik nodig dus vallen niet onder de no buy.
En zo op de bank hangend beviel mijn interieur mij opeens niet meer. Nou ja, huis in de buurt waar ik graag naar binnen loer staat sinds kort te koop. Ik op funda gezocht, eindelijk ongegeneerd het interieur bewonderen
En nu krijg ik de kriebels, heb wat mij betreft zelf te veel prullaria. Dus van alles naar zolder verhuisd, is ook makkelijker met schoonmaken. En nu zit ik beduusd op de bank, want het is voor mijn gevoel toch wat kaal. En iets teveel van het goede om met meubels te gaan schuiven als je verkouden bent.
misschien alles toch weer terugzetten straks
En zo op de bank hangend beviel mijn interieur mij opeens niet meer. Nou ja, huis in de buurt waar ik graag naar binnen loer staat sinds kort te koop. Ik op funda gezocht, eindelijk ongegeneerd het interieur bewonderen

zaterdag 6 april 2019 om 20:06
Wat is er veel geschreven!
Het gaat goed met de no buy, maar ik word er niet heel vrolijk van. Ik was zo gewend om van alles te kopen en het blije gevoel dat het opleverde (maar dat was ook vaak van korte duur) dat ik er nu echt moet wennen om niets te kopen. Een luxeprobleem dus...
Truusjemier, beterschap gewenst!
Nicksen80, heel herkenbaar zoals jij de aankoop van jouw zonnebrillen beschrijft.
Het gaat goed met de no buy, maar ik word er niet heel vrolijk van. Ik was zo gewend om van alles te kopen en het blije gevoel dat het opleverde (maar dat was ook vaak van korte duur) dat ik er nu echt moet wennen om niets te kopen. Een luxeprobleem dus...
Truusjemier, beterschap gewenst!
Nicksen80, heel herkenbaar zoals jij de aankoop van jouw zonnebrillen beschrijft.
zaterdag 6 april 2019 om 20:51
Vandaag eens de groothandel bezocht met het pasje van mijn vader. Mijn man had namelijk fata morgana's over betaalbare jam.
Waarvoor mensen naar een groothandel (Makro) gaan, geen idee. Alle prijzen waren gewoon supermarktprijzen, of wij hebben een vertekend beeld van prijzen, omdat we 90% bij Lidl halen.
Pindakaas in de aanbieding gekocht en flessen witte wijn. Picpoul de Pinet, vakantieherinnering.
Ik wilde ook grondstoffen kopen voor experimenten met moleculair koken, maar dat werd 25 euro, een beetje teveel voor wat experimenteel geklooi. Dat werd dus de "no buy".
Wel een pot lecithine gekocht om te oefenen met schuim spuiten. Als dat leuk gaat, kan ik altijd nog eens dat moleculair geknoei oppakken.
Waarvoor mensen naar een groothandel (Makro) gaan, geen idee. Alle prijzen waren gewoon supermarktprijzen, of wij hebben een vertekend beeld van prijzen, omdat we 90% bij Lidl halen.
Pindakaas in de aanbieding gekocht en flessen witte wijn. Picpoul de Pinet, vakantieherinnering.
Ik wilde ook grondstoffen kopen voor experimenten met moleculair koken, maar dat werd 25 euro, een beetje teveel voor wat experimenteel geklooi. Dat werd dus de "no buy".
Wel een pot lecithine gekocht om te oefenen met schuim spuiten. Als dat leuk gaat, kan ik altijd nog eens dat moleculair geknoei oppakken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
zaterdag 6 april 2019 om 20:59
Dat blije gevoel dat je kunt hebben bij een aankoop mis ik ook wel eens. Daarentegen, als je nu wel iets koopt, zal dat bewuster zijn en denk je er wellicht langer over na. Mijn ervaring is dat ik met de aankopen die ik wel doe extra blij ben, ook als ik ze een poosje heb geniet ik er nog van. Terwijl ik voorheen van veel aankopen vergat dat ik ze had gekocht.RozePioen schreef: ↑06-04-2019 20:06Wat is er veel geschreven!
Het gaat goed met de no buy, maar ik word er niet heel vrolijk van. Ik was zo gewend om van alles te kopen en het blije gevoel dat het opleverde (maar dat was ook vaak van korte duur) dat ik er nu echt moet wennen om niets te kopen. Een luxeprobleem dus
zaterdag 6 april 2019 om 21:06
zaterdag 6 april 2019 om 21:08
Je moet inderdaad voor specifieke producten gaan. Wat ik wel grappig vond was aardewerk servies met een olijfhouten uiterlijk.
Ik hoopte ook rvs-drinkrietjes te kunnen kopen, maar vond uiteindelijk nog wel een hardplastic, herbruikbare versie.
We proberen het plasticgebruik te verminderen, maar dat is best lastig, met name bij supermarktproducten.
Ik hoopte ook rvs-drinkrietjes te kunnen kopen, maar vond uiteindelijk nog wel een hardplastic, herbruikbare versie.
We proberen het plasticgebruik te verminderen, maar dat is best lastig, met name bij supermarktproducten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
zaterdag 6 april 2019 om 21:25
Het zit inderdaad overal om heen, vaak ook op producten waarvan je je kunt afvragen of het nodig is.Snoesje666 schreef: ↑06-04-2019 21:08Ik hoopte ook rvs-drinkrietjes te kunnen kopen, maar vond uiteindelijk nog wel een hardplastic, herbruikbare versie.

zaterdag 6 april 2019 om 21:28
Truusjemier schreef: ↑06-04-2019 21:06Lekker snorrie! Aan de andere kant: door dat soort kleine dingetjes te doen (gebak) is het no buy misschien beter vol te houden. Als je bijv. eerst veel buiten de deur lunchte of koffie dronk ben je al een stuk voordeliger uit als je thuis een gebakje eet of een keer carpaccio.
Klopt, dat was ook een beetje mijn gedachte. De rest van het weekend houden we vrij goedkoop, ik heb nu even niks nodig.
Ik ben de aanbiedingen van volgende week alvast aan het bekijken, het is echt flut allemaal bij de supermarkten. Zo vlak voor Pasen heb je bijna geen normale aanbiedingen, allemaal luxe artikelen die sowieso niet nodig zijn....
zondag 7 april 2019 om 08:40
Ik ga vanmiddag een fitnessapparaat ophalen. Niet echt no buy hè
. Maar ik ben mijn lijf zat. Ben inmiddels 17 kilo kwijt maar sta al tijden op dit (alsnog veel te hoge) gewicht. En mijn conditie is zó beroerd. Ik rook "elektrisch" en ook daar wil ik vanaf binnenkort. Heb gekeken naar sportscholen, maar dat is lastig in te plannen. Heb mijn werk overdag en ben alleenstaand. Ik kan mijn dochter nog echt niet alleen laten 's avonds. En zo'n abonnement is trouwens ook niet goedkoop. Dus dan maar zo'n apparaat in de woonkamer. Kan hem voor 15 euro ophalen via marktplaats. Nieuwprijs is 120 euro. Vind het een mooie prijs dus ondanks de aanschaf, tóch tevreden.

zondag 7 april 2019 om 08:53
Nicksen, voor mij zou zo'n apparaat echt niet onder 'no buy' vallen hoor. Zeker niet voor die prijs. Een sportschool kost heel wat meer!
Ik had gisteren een rottige emo-dag en had ontzettend de drang om te shoppen. Ik heb een uur op Zalando/Perfectly Basics/Bijenkorf gezeten en ben toen maar het gras gaan maaien. De drang was daarna weg en het gras was eindelijk weer kort.
Ik had gisteren een rottige emo-dag en had ontzettend de drang om te shoppen. Ik heb een uur op Zalando/Perfectly Basics/Bijenkorf gezeten en ben toen maar het gras gaan maaien. De drang was daarna weg en het gras was eindelijk weer kort.
zondag 7 april 2019 om 09:46
Ik ben ook minder streng in no buy als het gaat om tweedehands artikelen moet ik zeggen. En kan het ook makkelijk financieel. Daar ben ik wel erg blij mee. Ik realiseer me dat dat voor een aantal anderen hier heel anders is, dus wat dat betreft prijs ik me gelukkig. Ik hoef niet eens zo erg op te letten, maar ik wíl het gewoon graag. Wil van de impuls af. Van het vervuilende. Van de wegwerpconsumptie. Ik wil mijn geld uitgeven aan goede dingen.
En jij hebt het goed gedaan gisteren! Heel handig aangepakt. Is de emobui over nu?
En jij hebt het goed gedaan gisteren! Heel handig aangepakt. Is de emobui over nu?
zondag 7 april 2019 om 10:14
Ik sta er hetzelfde in. Ik wil geen dingen kopen omdat ik me rot voel, omdat ik me verveel, omdat het iets is om te 'doen'. Ik wil bewuster omgaan met wat ik heb, wat ik nodig heb en als ik iets koop dat ik het om de juiste reden doe.
Mijn emo-bui is nog niet over maar het is wel minder. Vandaag weer een mooie dag en de achtertuin moet ook nog gemaaid worden. Ik zag ook allemaal onkruid op het pad. Een mooi klusje voor vandaag.
Mijn emo-bui is nog niet over maar het is wel minder. Vandaag weer een mooie dag en de achtertuin moet ook nog gemaaid worden. Ik zag ook allemaal onkruid op het pad. Een mooi klusje voor vandaag.