no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?

vrijdag 5 april 2019 om 14:06
Ik voel me al smerig als ik 1 dag mijn haar niet was.snorriemorrie schreef: ↑03-04-2019 19:22@Lady_day ik heb geen idee wat de curly girl methode inhoudt, maar ik ben zelf nu al 2 jaar no poo (helemaal geen shampoo, dus) en dat helpt bij mij heel goed. Wellicht ook iets om naar te kijken?
Ik weet dat minder beter is maar voor je zover bent dat je haar went aan deze manier. Brrrrrr

vrijdag 5 april 2019 om 14:13
Nee joh, jezelf geen loosert voelen. Je zegt zelf dat je bovenmodaal verdient .Lady_Day schreef: ↑03-04-2019 20:03Ja, ik had ook wel stress als er iets kapot ging, zoals mijn fiets. Daar baalde ik dan echt van maar op de een of andere manier lukte het wel altijd en ik had een kleine buffer op mijn spaarrekening en ja, die heb ik ook wel eens gebruikt om een kledingstuk van te kopen wat ik echt heel graag wilde.
W.b. dat zorgeloos uit eten gaan of een jurkje kopen zoals anderen met meer geld dat doen... dat herken ik ook. Maar nu ben ik die ander met 'meer geld' en eigenlijk zit ik gek genoeg nog steeds in dezelfde situatie. Er is namelijk altijd wel iemand die meer kan/doet/leent. En vooral als ik niet lekker in mijn vel zit ga ik vergelijken. Ik heb in mijn vriendenkring best wat mensen zitten die echt wel wat te makken hebben of te makken lijken hebben (schijn kan bedriegen). Ik kan het me niet veroorloven om 3x per jaar een exotische vakantie te betalen of regelmatig naar een restaurant met 456 Michelin sterren te gaan. Ik heb er niet eens behoefte aan maar soms voel ik me wel een loser daardoor. Idioot he?
En als ik je hoorde over je dure kleding, tassen , en dergelijke denk ik dan weer weleens, mwah ik zou willen dat ik kon kopen wat ik wil.
Maar dan kussens accesoires beddengoed en noem maar op, naar mijn smaak dan hè , en die is duur.
Trouwens , ik stel me bij jou echt zo’n dametje voor met mantelpakjes en lakpumps.

anoniem_647b41c7d0fd8 wijzigde dit bericht op 05-04-2019 14:14
3.33% gewijzigd

vrijdag 5 april 2019 om 14:24
Ik heb een baan die aardig goed betaalt, inderdaad. Vraag me wel eens af wat mijn toegevoegde waarde is, maar okay. Ik heb ook veel last van 'imposter syndrome' geloof ik. Hoewel nu ik hoger in de corporate boom zit en veel contact heb met collega's over de hele wereld zie ik genoeg mensen om mij heen waarbij ik mij afvraag wat zij in godsnaam nu eigenlijk doen.Gekopbloemen schreef: ↑05-04-2019 14:13Nee joh, jezelf geen loosert voelen. Je zegt zelf dat je bovenmodaal verdient .
En als ik je hoorde over je dure kleding, tassen , en dergelijke denk ik dan weer weleens, mwah ik zou willen dat ik kon kopen wat ik wil.
Maar dan kussens accesoires beddengoed en noem maar op, naar mijn smaak dan hè , en die is duur.
Trouwens , ik stel me bij jou echt zo’n dametje voor met mantelpakjes en lakpumps.![]()
Mantelpakjes en lakpumps...

vrijdag 5 april 2019 om 14:25
Gekopbloemen schreef: ↑05-04-2019 14:06Ik voel me al smerig als ik 1 dag mijn haar niet was.
Ik weet dat minder beter is maar voor je zover bent dat je haar went aan deze manier. Brrrrrr
Ja, kan lang duren idd. Ik heb het nooit echt als vies ervaren omdat ik het altijd wel heb gewassen met water, waardoor het altijd wel schonig voelde, maargoed niet iedereens haar reageert hetzelfde natuurlijk.
Mijn zoontje is al praktisch zijn hele leven no poo. Eerst was ie kaal, daarna bang voor shampoo en nu ik zelf no poo ben heb ik zoiets van: als zijn haar nooit shampoo heeft gehad, hoeft het ook niet te ontwennen

vrijdag 5 april 2019 om 14:34
WoW oudblond wat een heerlijke lichte woning zal jij hebben.Oudblond schreef: ↑03-04-2019 21:14Top instelling Lady! Ik woon in een flat, bijna een glazen flat. Met ramen van vloer tot plafond, glazen schuifdeuren binnen en een balkon van 18 m met glazen borstwering. Ik heb dus een lapperT want kan dat zelf echt niet voor elkaar krijgen. Die lapperT gebruikt alleen een scheut azijn in koud water en krijgt daar in no time mijn ruiten streeploos mee gedaan! Ik vind hem inhuren trouwens ook een besparing: Zelf doen we daar minstens 2 dagen over en hebben dan nog 3 dagen rugpijn. De lieve lapperT doet dat in 3 uur. Hij heeft een tweemaandelijkse vaste opdracht en ik betaal hem 60 euro per keer. Mijn lieve oude moeder haar advies was en is; Liefke, alles waar je zelf niet goed in bent en uit kan besteden: Doen. In die tijd doe je zelf iets waar je wel goed in bent en voor betaald wordt. En ze heeft gelijk. Ik werk full time en besteed veel uit. Maar hou nog altijd meer over dan als ik minder zou werken en thuis meer voor mijn rekening nam. (fysieke beperking speelt mee) En ik word heel gelukkig van mijn werk en van thuis komen terwijl de zon door streeploze schone ramen schijnt!

vrijdag 5 april 2019 om 14:36
snorriemorrie schreef: ↑05-04-2019 14:25Ja, kan lang duren idd. Ik heb het nooit echt als vies ervaren omdat ik het altijd wel heb gewassen met water, waardoor het altijd wel schonig voelde, maargoed niet iedereens haar reageert hetzelfde natuurlijk.
Mijn zoontje is al praktisch zijn hele leven no poo. Eerst was ie kaal, daarna bang voor shampoo en nu ik zelf no poo ben heb ik zoiets van: als zijn haar nooit shampoo heeft gehad, hoeft het ook niet te ontwennen![]()

Ik was mijn zoontje’s haar ook maar eens in de twee weken ofzo.
Hij haat het maar heeft inderdaad gewoon schoon lekker ruikend haar.

vrijdag 5 april 2019 om 14:51
Oh grappig !Lady_Day schreef: ↑05-04-2019 14:24Ik heb een baan die aardig goed betaalt, inderdaad. Vraag me wel eens af wat mijn toegevoegde waarde is, maar okay. Ik heb ook veel last van 'imposter syndrome' geloof ik. Hoewel nu ik hoger in de corporate boom zit en veel contact heb met collega's over de hele wereld zie ik genoeg mensen om mij heen waarbij ik mij afvraag wat zij in godsnaam nu eigenlijk doen.
Mantelpakjes en lakpumps...Nee, bepaald niet. In mijn vorige functie zag ik er nog wel aardig netjes uit maar toen moest ik nog elke dag op kantoor verschijnen. Ik werk nu vanuit huis. Vandaag heb ik aan: een panterjoggingbroek, een zwart t-shirt met lange mouwen met daarover heen een grijs sweatshirt met de woorden 'lucky'. Als ik een videocall heb dan doe ik mijn sweatshirt uit en blazertje aan. Joggingbroek komt niet in beeld. Dikke wollen huissokken ook niet. Vandaag is wel extreem trouwens maar ik had maar een half dagje werk te doen. Normaal gesproken doe ik net iets meer mijn best. Ik draag vaak dingen van 10Days tegenwoordig maar dat is nog steeds heel 'casual'.
Maar 10 Days is voor mij in de volle mep nog steeds belachelijk duur. 200 euro voor een sweater.

vrijdag 5 april 2019 om 15:05

vrijdag 5 april 2019 om 15:06
Ook niks mis mee.

vrijdag 5 april 2019 om 15:10
Sterkte ook smorrie , met je Off Day .snorriemorrie schreef: ↑05-04-2019 13:32Haha ja daarmaak ik me dus ook zorgen over, dat het geld gaat kosten. Ze wil dat ik ga sporten. Ik hou helemaal niet van sporten....![]()
Ik wil gewoon een goedkope, nuttige hobby. Zit nu zelf te denken aan lezen / schrijven / koken / bakken zoiets... Daar heb ik al veel voor in huis en eten moeten we toch![]()
Marana s tip is eigenlijk de beste, hop de natuur in. Gewoon wandelen.
Maar lezen koken en bakken is ook een goede.
Voorlopig ben jij niet tonnetje rond dus daar kun je wel even mee vooruit.
Ben je bij 1 is genoeg ook nog zo actief of vindt je deze leuker ?
Ik vindt deze eigenlijk wel erg leuk.
Al koop ik nog genoeg.

vrijdag 5 april 2019 om 15:12
Gekopbloemen schreef: ↑05-04-2019 15:10Sterkte ook smorrie , met je Off Day .
Marana s tip is eigenlijk de beste, hop de natuur in. Gewoon wandelen.
Maar lezen koken en bakken is ook een goede.
Voorlopig ben jij niet tonnetje rond dus daar kun je wel even mee vooruit.
Ben je bij 1 is genoeg ook nog zo actief of vindt je deze leuker ?
Ik vindt deze eigenlijk wel erg leuk.
Al koop ik nog genoeg.![]()
1 is genoeg is een beetje stil, ik merk ook steeds meer dat het eigenlijk niet zo bijzonder is, dus er is weinig over te zeggen eigenlijk....
Ja, de natuur in is zeker een goed idee, alleen ben ik dan zo iemand die dan denkt: wat ga ik daar dan doen in mijn eentje? Ik vind wandelen in mijn uppie zo nutteloos voelen en dan denk ik al snel wat doe ik hier eigenlijk?
vrijdag 5 april 2019 om 15:15
Even een paar bladzijden meegelezen.
Ik probeer inmiddels zo min mogelijk plastic te kopen. De flessen shampoo die er nog staan ga ik opgebruiken en daarna kap ik daarmee.
Ik heb de Aleppozeep met 40% laurierolie ontdekt en mijn extreem droge huid reageert daar goed op. In brokken hakken (veel te groot formaat) en die in een pantykousje.
Mijn haar laat ik momenteel groeien, maar de kapper verft het wel, de witte strepen bij de slapen in mijn donkere haar vind ik verschrikkelijk.
Puberzoon lijkt blokken zeep te vreten, voor hem heb ik momenteel blokken zeep van de Turkse winkel, Haci Sakir, die zijn goed betaalbaar.
Ik probeer inmiddels zo min mogelijk plastic te kopen. De flessen shampoo die er nog staan ga ik opgebruiken en daarna kap ik daarmee.
Ik heb de Aleppozeep met 40% laurierolie ontdekt en mijn extreem droge huid reageert daar goed op. In brokken hakken (veel te groot formaat) en die in een pantykousje.
Mijn haar laat ik momenteel groeien, maar de kapper verft het wel, de witte strepen bij de slapen in mijn donkere haar vind ik verschrikkelijk.
Puberzoon lijkt blokken zeep te vreten, voor hem heb ik momenteel blokken zeep van de Turkse winkel, Haci Sakir, die zijn goed betaalbaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 5 april 2019 om 15:16
Is ook belachelijk duur. Maar ik merk dat als ik maar een paar dingen koop die ik écht wil hebben (en ja, helaas is dat nooit H&M) dat ik die dingen ook heel veel en graag draag. Waar ik in het verleden de mist in ging was in de uitverkoop. Dan kocht ik iets omdat het een goede deal was, niet per se omdat ik het echt echt echt heel graag wilde. Een bijzonder soort FOMO of zo. Heel vaak bleef dat kledingstuk in de kast hangen want het was het toch net niet. Doe dat 5x a 100 euro en voor die 500 euro kan ik ook een outfit kopen wat ik heel mooi vind, wat fijn zit en wat ik echt heel vaak draag.Gekopbloemen schreef: ↑05-04-2019 14:51Oh grappig !
Maar 10 Days is voor mij in de volle mep nog steeds belachelijk duur. 200 euro voor een sweater.![]()
Ik ben ook afgestapt van onpraktische dingen. Een paar jaar geleden had ik een feestje en ik moest en zou er spectaculair uitzien. Er zou ook een professionele fotograaf komen. In al mijn ijdelheid wilde ik goed voor de dag komen. Eerst een week niet gegeten zodat ik met mijn killer body in een nieuw jurkje zou passen. Toen nog een paar werkelijk waar prachtig mooie laarsjes met een hoge hak eronder die meer kostten dan een gemiddelde hypotheekbetaling. Na 2 uur ben ik naar de garderobe gekropen en heb ik mijn killer boots omgeruild voor mijn Nike Air Max. Toen ik de foto's later terug zag stond ik op alle foto's met mijn Nike's en met mijn haar in een ontplofte afro vanwege de luchtvochtigheid.
Dat doe ik dus niet meer

vrijdag 5 april 2019 om 15:19
Jij woont niet aan het einde vd wereld bij mij vandaan. Ik wil best eens , misschien met de mannetjes ook, iets leuks gaan doen.snorriemorrie schreef: ↑05-04-2019 15:121 is genoeg is een beetje stil, ik merk ook steeds meer dat het eigenlijk niet zo bijzonder is, dus er is weinig over te zeggen eigenlijk....
Ja, de natuur in is zeker een goed idee, alleen ben ik dan zo iemand die dan denkt: wat ga ik daar dan doen in mijn eentje? Ik vind wandelen in mijn uppie zo nutteloos voelen en dan denk ik al snel wat doe ik hier eigenlijk?

vrijdag 5 april 2019 om 15:21
Lady_Day schreef: ↑05-04-2019 15:16Is ook belachelijk duur. Maar ik merk dat als ik maar een paar dingen koop die ik écht wil hebben (en ja, helaas is dat nooit H&M) dat ik die dingen ook heel veel en graag draag. Waar ik in het verleden de mist in ging was in de uitverkoop. Dan kocht ik iets omdat het een goede deal was, niet per se omdat ik het echt echt echt heel graag wilde. Een bijzonder soort FOMO of zo. Heel vaak bleef dat kledingstuk in de kast hangen want het was het toch net niet. Doe dat 5x a 100 euro en voor die 500 euro kan ik ook een outfit kopen wat ik heel mooi vind, wat fijn zit en wat ik echt heel vaak draag.
Ik ben ook afgestapt van onpraktische dingen. Een paar jaar geleden had ik een feestje en ik moest en zou er spectaculair uitzien. Er zou ook een professionele fotograaf komen. In al mijn ijdelheid wilde ik goed voor de dag komen. Eerst een week niet gegeten zodat ik met mijn killer body in een nieuw jurkje zou passen. Toen nog een paar werkelijk waar prachtig mooie laarsjes met een hoge hak eronder die meer kostten dan een gemiddelde hypotheekbetaling. Na 2 uur ben ik naar de garderobe gekropen en heb ik mijn killer boots omgeruild voor mijn Nike Air Max. Toen ik de foto's later terug zag stond ik op alle foto's met mijn Nike's en met mijn haar in een ontplofte afro vanwege de luchtvochtigheid.
Dat doe ik dus niet meer![]()

vrijdag 5 april 2019 om 15:23
Heerlijk toch dat je puberzoon lekker ruikt ?Snoesje666 schreef: ↑05-04-2019 15:15Even een paar bladzijden meegelezen.

Af en toe loopt er 1 langs , dan denk ik nouhou ?
En leuk dat je meeschrijft.

vrijdag 5 april 2019 om 15:25
Lijkt me leuk, moeten we doen!Gekopbloemen schreef: ↑05-04-2019 15:19Jij woont niet aan het einde vd wereld bij mij vandaan. Ik wil best eens , misschien met de mannetjes ook, iets leuks gaan doen.![]()

vrijdag 5 april 2019 om 15:27
Gekopbloemen schreef: ↑05-04-2019 14:36mini noopoo , ja beter.
Ik was mijn zoontje’s haar ook maar eens in de twee weken ofzo.
Hij haat het maar heeft inderdaad gewoon schoon lekker ruikend haar.
Mijn moeder waste mijn haar vroeger 1 x in de week en dat doe ik nu dus nog steeds. Soms zit er zelfs langer dan een week tussen omdat het dan nog steeds niet vet is.

vrijdag 5 april 2019 om 15:28
snorriemorrie schreef: ↑05-04-2019 15:12
Kun je ergens een leenhond regelen?

Ik vind het juist heerlijk in het bos, of op de heide, genieten van de frisse lucht, het ontluikende groen, lekker 6000 stappen in een uur tijd (stappenteller stimuleert wel moet ik zeggen).
Vroeger vond ik het zo stom als mijn moeder zei 'de hele dag met je neus in de boeken word je suf van, hup, ga naar buiten!'. Maar nu ik zelf 40+ ben merk ik dat ik niet meer de hele dag binnen wil zitten. Ik vind zelfs in de tuin werken tegenwoordig best leuk, vooral omdat het buiten is.

vrijdag 5 april 2019 om 15:33
Is goed ik stuur wel een PB tje wat mijn vrije dagen zijn.

vrijdag 5 april 2019 om 15:34
De leeftijd dat mijn kinderen Braveheart in wortel/ rode pastasaus waren waste ik hun haar vaker dan nu.snorriemorrie schreef: ↑05-04-2019 14:25Ja, kan lang duren idd. Ik heb het nooit echt als vies ervaren omdat ik het altijd wel heb gewassen met water, waardoor het altijd wel schonig voelde, maargoed niet iedereens haar reageert hetzelfde natuurlijk.
Mijn zoontje is al praktisch zijn hele leven no poo. Eerst was ie kaal, daarna bang voor shampoo en nu ik zelf no poo ben heb ik zoiets van: als zijn haar nooit shampoo heeft gehad, hoeft het ook niet te ontwennen![]()

Qua haar zou ik best willen proberen het minder vaak te wassen. Mijn hoofdhuid kan er niet tegen, jeuk, plekken, roos.. Dan maar shampoo.