Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Bedankt voor de tip YL! En shop ze!
Meeldauw Maktub, nu al? Lijkt me onwaarschijnlijk. Op nieuw blad of blad van vorig jaar? Hoe ziet t eruit?

Luis: niet te druk om maken, gewoon van de plant afvegen/spoelen. Gaat vanzelf weer over. Plant wel even wat bemesten en zorgen dat-is genoeg water krijgt, hoe sterker de plant, hoe minder last van ongedierte.
Ik ben er moe van. :proud:

Ik heb zaadjes voor Afrikaantjes (waarom mogen we eigenlijk geen negerzoenen verkopen maar wel Afrikaantjes kweken?), kropsla, en ik ga gele sperziebonen en roodbloeiende peulen van de lidl kweken.
Afbeelding

Ik had een deel van mijn bonen te vroeg in de aarde gestopt. Dus dat word een dood of de gladiolen. Als het weer lief is overleven ze. Anders heb ik nog een nieuwe lading die ik ga voorbereiden.
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb trouwens geen last van vogels maar ik vind die ogen er zo leuk uit zien...

Mijn kat keek toe hoe ik met de boontjes bezig was:
Afbeelding

Ik had het laatste treetje petunia’s trouwens van de Lidl. :cheer:
Afbeelding
Ik ga die morgen even een plek geven denk ik. Ik ben moe. En die peulen wil ik wel vanavond nog in potjes stoppen want die mogen in de volle grond zodra ze groot genoeg zijn. Ik heb plaats gemaakt door al mijn oost-Indische kerst en klimmende winde in mijn koude bak te zetten, ze hebben allemaal een grotere pot gekregen. Dat mag je nu al buiten zaaien. Dus ik wil ze nog even daar door laten groeien en dan uitplanten.

En mijn tulpen in de voortuin. Echt, wat een verschil het goedkoopste hekje en wat tulpenbollen kunnen maken. Ik snap niet dat mensen het helemaal dicht kunnen straten... (ik kijk niet naar de tuin van mijn buren hoor :angel: ).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag heerlijk van het zonnetje genoten en lekker kleurtje gekregen.
Zag dat mijn perenboompje nu eindelijk bloeit, nu eens kijken of er ook peren verschijnen. Heb het boompje tegelijk met mijn appelboom gekocht, maar die doet het beter en heeft elk jaar nog vruchten gegeven.
In mijn bosbessenstruikje zitten ook al beginnende besjes aan, dus die heeft de winter ook goed overleefd
Wat een prachtige tulpen!

Het was echt heerlijk vandaag.

Afbeelding
Ik heb her en der wat zaailingen 'geoogst' tijdens het onkruidwieden.
De hosta en thijm zijn nieuw.
Ik hoop dat ik de mini uitlopers van de hosta ook in potjes kan zetten.
Been there, done that, got the T-shirt.
Hoi! Ik ben nieuw hier. Ik lees al best een tijdje mee en vind het leuk om mee te posten nu we onze eigen tuin hebben. Vorig jaar zijn we naar onze huidige woning verhuisd met een echte tegeltuin. De tuin is maar klein (8m breed, 6m diep). Er staat een schuur op en een grote hoek is overkapt.

We zijn erg aan het zoeken naar hoe we er een zo groen mogelijke tuin van kunnen maken en we hebben een border aangelegd (zie foto, ik schaam me nog een beetje voor de zooi maar het is een start). Het doel is om er uiteindelijk een cottage-achtige tuin van te maken. Behalve de border laten we de overkapping begroeien met klimplanten, we hebben hop, een klimroos, een clematis en een druif geplant. Iemand tips voor cottage beplanting in de border? Het zijn nu vooral kruiden en een roos. Onder de grond zitten nog sieruien verstopt. Ik wil in ieder geval nog op zoek naar lupine.

Hmm het lukt nog niet om foto's te plaatsen, excuus!
anoniem_380028 wijzigde dit bericht op 07-04-2019 19:12
Reden: foto's zijn niet geplaatst
2.87% gewijzigd
Laat maar foto's doen het niet.
Wat leuk om mee te lezen. Het vorige topic las is ook graag mee. Vandaag is echter mijn 1e post. Hier vandaag ook in de tuin gezeten. Ik kan mijn bloemen wel omhoog kijken!
Wacht vooral met smart op de Kniphovia Vuurpijl, salvia nemorosa, de Lupine en de Astilbe. Allen dit jaar voor het eerst geplant. De Astilbe gaat al snel, de rest kijkt nog maar net boven het gras uit. Dit jaar eindelijk de tuin aan kant na vele jaren zooi!

anoniem_64cae82694aa9 wijzigde dit bericht op 08-04-2019 00:40
0.35% gewijzigd
Afbeelding

Kost een dag voor ik de moed heb maar t staat bij elkaar. Tijdens het verplanten had ik ineens 2 lavendels in mn handen. Ook de andere kon ik splitsen dus nu heb ik er 5. :proud: Ik hoop dat ze het allemaal gaan doen.

Verderop heb ik 3 potanjers geplant. Spreiden die zich ook uit als bodembedekker?
Veel gepost hier :)

Ik heb vandaag ook in de tuin gewerkt, heerlijk weertje. Gras gemaaid, geharkt, bemest, bijgezaaid en daarna gesproeid.

Er komen steeds meer vaste planten op, zo leuk om te zien :daisy: . Woensdag ga ik even inkopen doen bij de lokale kwekerij, heb er enorm zin in!

Vandaag weer een aantal tegels eruit gehaald, het mag nog groener van mij :mrgreen: . Alleen mijn partner werkt niet heel erg mee, die vindt het nu wel best met tegels eruit halen :P . Stiekem haal ik er zelf af en toe een tegel uit :$
Voor iedereen een groene tuin
:-] Alweer nieuwe mee-schrijvers! Leuk! Het tuinieren is dit jaar echt aanstekelijk.

Ik heb vandaag niet getuinierd, maar geschilderd. Toen ik van de week aan het ramen wassen was, zag ik hoe slecht de verf er bij stond. Vandaag met dat mooie weer was het ideaal om alles nieuw in de lak te zetten.
Ben nog wel even duizendschonen zaad gaan halen en twee lavendelplantjes. Een van mijn grote lavendelplanten is namelijk overwoekerd met gras, dat ik er niet meer tussen uit krijg. Helaas moet die er dus uit en komen daar twee nieuwe plantjes voor terug.
Apatura, jouw combi van lavendel en hibiscus is inderdaad erg leuk geworden.
Dank je :$

Hebben jullie nog een idee voor een mediterane bodembedekker oid?

Ik heb een oleander op stam en een kumquat in potten staan. Onder de kumquat wil ik citroentijm planten maar in de andere pot wil ik ook nog iets mediterraans. Iemand een tip?
Vorig jaar had ik franse graniums maar dat duurt nog zo lang voor die naar buiten kunnen.

Morgen moet ik mn cannabolleb planten. Die lopen al uit in hun zaagseloverwinterbak :facepalm:
@Apatura, misschien oregano of bonenkruid?

Gisteravond ben ik bezig geweest met een lijstje planten om m'n cottageborder te vullen: herfstsering, lavendel, lupine, verbena, muurbloem, phlox en stokrozen.
Ik heb helemaal zin om de planten te kopen, maar stap voor stap.

Heeft iemand hier trouwens een wormenbak/toren? Ik las dat ze een soort percolaat maken wat heel goed zou zijn voor de tuin en het idee dat je je eigen groenafval om kunt toveren in iets bruikbaars staat mij wel aan. Ik vind alleen het idee dat er dan wormen in de bak krioelen nog een beetje viezig?
Ik heb de foto's gevonden van hoe onze tuin was toen we het huis kochten. Daarin zie je ook de gekke vorm. Meedenken is fijn!

Afbeelding

Het plekje om de hoek is nu aangepakt. Daar staat het konijnenhok met ren eromheen en dat wat ik dit weekend heb gemaakt:

Afbeelding

Heel tevreden hiermee! Voor de border komt gras. Eerst wilden we het hele grasveld verhogen, maar vanwege afwatering toch niet zo handig. In de border heb ik vlinderzaad gestrooid.

Ik ben benieuwd naar jullie visie!
Suikerwafel, ligt dat zand direct tegen de schutting aan? Dan Heb je kans dat je hout snek gaat rotten.
Moeder83 schreef:
08-04-2019 08:52
Suikerwafel, ligt dat zand direct tegen de schutting aan? Dan Heb je kans dat je hout snek gaat rotten.
Knak... In dat kleine stukje waar de passiflora staat wel. Kan beter dus de border ook achterlangs doen. Ga ik dat dit weekend nog doen. Dank voor je rip.
Moosey schreef:
07-04-2019 16:11
Meeldauw Maktub, nu al? Lijkt me onwaarschijnlijk. Op nieuw blad of blad van vorig jaar? Hoe ziet t eruit?

Luis: niet te druk om maken, gewoon van de plant afvegen/spoelen. Gaat vanzelf weer over. Plant wel even wat bemesten en zorgen dat-is genoeg water krijgt, hoe sterker de plant, hoe minder last van ongedierte.
Heb er ff voor in de groenbak moeten graaien :bonk: maar dit is het takje: https://ibb.co/tQcr64m

Hoop dat het zo lukt, ik heb nog geen afbeelding rechten geloof ik.
Suikerwafel schreef:
08-04-2019 09:43
Knak... In dat kleine stukje waar de passiflora staat wel. Kan beter dus de border ook achterlangs doen. Ga ik dat dit weekend nog doen. Dank voor je rip.
Of iets van plastic er achter zodat het natte zand niet direct tegen het hout aan ligt.
Oh, dat ziet er mal uit, Maktub. Ik vraag me af of t meeldauw is, het ziet er mi te solide uit voor schimmel, maar wat t dan wel is... heb je het allemaal weggeknipt? Als er daarmee nog wel iets van je roos overblijft lijkt dat me wel de way to go..
Ik had twee jaar geleden een klein stukje framboos gepland, moet je zien:
Afbeelding

Hier kun je wel goed zien hoe hard die wortels onder de grond gaan, en hoe daar dan weer nieuwe stengels uitkomen:
Afbeelding
Hippe slippers he. :proud:

En nu is hij framBOOS denk ik:
Afbeelding
Maktub schreef:
08-04-2019 11:55
Heb er ff voor in de groenbak moeten graaien :bonk: maar dit is het takje: https://ibb.co/tQcr64m

Hoop dat het zo lukt, ik heb nog geen afbeelding rechten geloof ik.
Lijkt me geen meeldauw, meer iets van een spinsel van een of ander insect of zo?
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Suikerwafel schreef:
08-04-2019 08:48
Ik heb de foto's gevonden van hoe onze tuin was toen we het huis kochten. Daarin zie je ook de gekke vorm. Meedenken is fijn!

Afbeelding

Het plekje om de hoek is nu aangepakt. Daar staat het konijnenhok met ren eromheen en dat wat ik dit weekend heb gemaakt:

Afbeelding

Heel tevreden hiermee! Voor de border komt gras. Eerst wilden we het hele grasveld verhogen, maar vanwege afwatering toch niet zo handig. In de border heb ik vlinderzaad gestrooid.

Ik ben benieuwd naar jullie visie!
Waar zitten de deuren etc? Ik zou in een hoek een mooie border maken die je misschien wel in een paar etages verhoogd.
Hoe staat de zon? Het lijken mooie muren voor leiboompjes en klimmers.

Smalle pergola over de breedte

Afbeelding

Afbeelding

Googlen op groene patio tuin.
Ik probeer foto's te plaatsen, maar dit wil nog niet lukken :(

https://i.imgur.com/jAfGzgN.jpg

https://i.imgur.com/Ly98BLy.jpg

https://i.imgur.com/0ThlXWB.jpg
Moeder83 schreef:
08-04-2019 21:06
Ik probeer foto's te plaatsen, maar dit wil nog niet lukken :(

https://i.imgur.com/jAfGzgN.jpg

https://i.imgur.com/Ly98BLy.jpg

https://i.imgur.com/0ThlXWB.jpg
Mooie border! Leuke mix aan plantjes! :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven