Agressief gedrag kat
maandag 8 april 2019 om 20:26
Hoi,
Onze kater is eigenlijk een hele lieve kat. Wel met momenten echt een pittige kater wat zich uit in speels zijn.
Echter, wanneer mijn schoonbroer of stiefvader op bezoek komt, lijkt hij zich bedreigd te voelen. Hij blaast niet, geen dikke staart maar wel licht slaan met de nagels uit, dit doet hij al wanneer één van hun al naast de kat loopt (dus ze geven hem dan nog niet eens aandacht). Hij is ook enorm op zijn hoede bij hun. Bij ander bezoek etc. is dit niet het geval. Vaak gaat hij dan gewoon ergens liggen etc.
Nu vind ik het gedrag naar mijn stiefvader en schoonbroer best verontrustend. Ook met het oog op dat ik over 3 weken beval van ons eerste kindje. Ik ben bang dat hij misschien ook zo naar het kindje doet, of naar de vele kraamvisites. Los hiervan, vind ik het gedrag naar schoonbroer en stiefvader ook nogal eng.
Ik vind het apart dat het alleen naar hun twee is...
Moet er wel bij zegge dat mijn stiefvader hem aangepakt heeft toen hij als kitten naar hem sloeg en blies.
Weet iemand waardoor dit komt? En beter gezegd, hoe krijg ik dit afgeleerd? De kat is wel hardleers..
De kat is 1,5 jaar.
Onze kater is eigenlijk een hele lieve kat. Wel met momenten echt een pittige kater wat zich uit in speels zijn.
Echter, wanneer mijn schoonbroer of stiefvader op bezoek komt, lijkt hij zich bedreigd te voelen. Hij blaast niet, geen dikke staart maar wel licht slaan met de nagels uit, dit doet hij al wanneer één van hun al naast de kat loopt (dus ze geven hem dan nog niet eens aandacht). Hij is ook enorm op zijn hoede bij hun. Bij ander bezoek etc. is dit niet het geval. Vaak gaat hij dan gewoon ergens liggen etc.
Nu vind ik het gedrag naar mijn stiefvader en schoonbroer best verontrustend. Ook met het oog op dat ik over 3 weken beval van ons eerste kindje. Ik ben bang dat hij misschien ook zo naar het kindje doet, of naar de vele kraamvisites. Los hiervan, vind ik het gedrag naar schoonbroer en stiefvader ook nogal eng.
Ik vind het apart dat het alleen naar hun twee is...
Moet er wel bij zegge dat mijn stiefvader hem aangepakt heeft toen hij als kitten naar hem sloeg en blies.
Weet iemand waardoor dit komt? En beter gezegd, hoe krijg ik dit afgeleerd? De kat is wel hardleers..
De kat is 1,5 jaar.

maandag 8 april 2019 om 20:32
Er is dus een duidelijke oorzaak; de kat associeert jouw schoonvader en zwager met een onprettige behandeling. Nee, dat ga je niet afleren. Als iemand jou ooit onprettig behandeld heeft, dan ga je ze ook niet meer lief vinden, toch?
En verder zou ik me er niet te druk om maken. Het is toch alleen bij hen? En zoals ik het lees om een specifieke goede reden?
En verder zou ik me er niet te druk om maken. Het is toch alleen bij hen? En zoals ik het lees om een specifieke goede reden?

maandag 8 april 2019 om 20:34
Ja, maar vind het niet prettig aangezien ze hier natuurlijk regelmatig komen. Vind het niet fijn dat hun dan tot bloedens toe getikt worden. Buiten dat accepteren hun dat ook niet meer.Nummer*Zoveel schreef: ↑08-04-2019 20:32Er is dus een duidelijke oorzaak; de kat associeert jouw schoonvader en zwager met een onprettige behandeling. Nee, dat ga je niet afleren. Als iemand jou ooit onprettig behandeld heeft, dan ga je ze ook niet meer lief vinden, toch?
maandag 8 april 2019 om 20:35
Dat. Die kat doet het niet zomaar dus, want hoort niet zo "aangepakt" te worden.gizzmo-returns schreef: ↑08-04-2019 20:32Gewoon kat uit hun buurt houden. Dit hoeft tav kind helemaal niets te betekenen.
maandag 8 april 2019 om 20:35
Mijn stiefvader heeft hem aan het nekvel gepakt toen hij als kitten hem aanviel. Schoonbroer heeft niets gedaan.Calamitycat schreef: ↑08-04-2019 20:32Hebben je stiefvader en schoonbroer de kat iets misdaan? Dit gedrag komt niet zomaar uit het niets natuurlijk.

maandag 8 april 2019 om 20:36
dan komen ze toch niet?
of je zet de kat even in de badkamer, wat is het probleem?
of moet de kat soms gedumpt omdat er ineens een baby komt?
en dan de baby dumpen als er weer een nieuwe baby komt?

maandag 8 april 2019 om 20:37
Ik zou vooral zorgen dat toekomstig kind wél positief omgaat met de kat.
Dus niet aan zijn staart gaan hangen, hem storen in zijn slaap, kat treiteren, ...
Duidelijk dat het beest je stiefvader en schoonbroer niet meer hoeft.
Waarom afleren als het beest gewoon een trauma aan hen heeft?
Zolang hij hen niet elke keer aanvalt eindigend op de SEH, lijkt er mij weinig aan de hand.
Dus niet aan zijn staart gaan hangen, hem storen in zijn slaap, kat treiteren, ...
Duidelijk dat het beest je stiefvader en schoonbroer niet meer hoeft.
Waarom afleren als het beest gewoon een trauma aan hen heeft?
Zolang hij hen niet elke keer aanvalt eindigend op de SEH, lijkt er mij weinig aan de hand.
maandag 8 april 2019 om 20:38
Ik ga de kat niet opsluiten omdat een van hun komt. Ik wil de kat ook niet weg doen aangezien ik aan hem gehecht ben. Maar zou het erg vinden als hij straks misschien de baby ook zo slaat om een of andere reden. Ben juist als de dood dat hij weg moet. Want hou heel veel van dat beestje.
anoniem_381405 wijzigde dit bericht op 08-04-2019 20:40
7.31% gewijzigd

maandag 8 april 2019 om 20:38

maandag 8 april 2019 om 20:39
Ik zou eerder bezorgd zijn over je stief-vader wat er straks gebeurt als de baby (teveel) huilt en hij is in de buurt.
Gaat ie zich dan wél kunnen bedwingen om bijvoorbeeld een tik uit te delen?
maandag 8 april 2019 om 20:41
Dit.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
maandag 8 april 2019 om 20:42
Ik ben "bang" als de baby straks heel hard huilt dat de kat daarop reageert naar de kleine toe. Wil dit gedrag afleren (miss doet hij dalik naar kraamvisites ook zo, aangezien die mijn schoonbroer zonder reden aanvalt) maar zou niet weten hoe aangezien hij naar ons heel lief en aanhankelijk is. Hij doet naar ons echt niks verkeerds en ik kan bij wijze van spreken alles met hem doen zonder getikt te worden.

maandag 8 april 2019 om 20:42
jij bent de baas dus jij bepaalt of hij weg moetRoosje247 schreef: ↑08-04-2019 20:38Ik ga de kat niet opsluiten omdat een van hun komt. Ik wil de kat ook niet weg doen aangezien ik aan hem gehecht ben. Maar zou het erg vinden als hij straks misschien de baby ook zo slaat om een of andere reden. Ben juist als de dood dat hij weg moet. Want hou heel veel van dat beestje.
je kan een dier nooit alleen laten met baby
in de middeleeuwen stalen katten soms de adem van baby’’s maar dat doen ze niet meer
een baby is geen bedreiging, je schoonvader wel
wat gebeurt als je baby tegen schoonvader blaast?
maandag 8 april 2019 om 20:43

maandag 8 april 2019 om 20:44
maar je hebt helemaal niet verteld dat je kat je schoonvader slaat omdat hij heel hard huilt?Roosje247 schreef: ↑08-04-2019 20:42Ik ben "bang" als de baby straks heel hard huilt dat de kat daarop reageert naar de kleine toe. Wil dit gedrag afleren (miss doet hij dalik naar kraamvisites ook zo, aangezien die mijn schoonbroer zonder reden aanvalt) maar zou niet weten hoe aangezien hij naar ons heel lief en aanhankelijk is. Hij doet naar ons echt niks verkeerds en ik kan bij wijze van spreken alles met hem doen zonder getikt te worden.
de meeste katten hebben een hekel aan lawaai en zullen uit de buurt blijven maar als je schoonvader echt heel irritant jankt

maandag 8 april 2019 om 20:44
Ik zou ze idd nooit samen alleen laten. Maar van mij mogen ze zeker bij elkaar in de buurt komen. Als wij er zijn uiteraard.S-Meds schreef: ↑08-04-2019 20:42jij bent de baas dus jij bepaalt of hij weg moet
je kan een dier nooit alleen laten met baby
in de middeleeuwen stalen katten soms de adem van baby’’s maar dat doen ze niet meer
een baby is geen bedreiging, je schoonvader wel
wat gebeurt als je baby tegen schoonvader blaast?