Agressief gedrag kat

08-04-2019 20:26 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Onze kater is eigenlijk een hele lieve kat. Wel met momenten echt een pittige kater wat zich uit in speels zijn.
Echter, wanneer mijn schoonbroer of stiefvader op bezoek komt, lijkt hij zich bedreigd te voelen. Hij blaast niet, geen dikke staart maar wel licht slaan met de nagels uit, dit doet hij al wanneer één van hun al naast de kat loopt (dus ze geven hem dan nog niet eens aandacht). Hij is ook enorm op zijn hoede bij hun. Bij ander bezoek etc. is dit niet het geval. Vaak gaat hij dan gewoon ergens liggen etc.
Nu vind ik het gedrag naar mijn stiefvader en schoonbroer best verontrustend. Ook met het oog op dat ik over 3 weken beval van ons eerste kindje. Ik ben bang dat hij misschien ook zo naar het kindje doet, of naar de vele kraamvisites. Los hiervan, vind ik het gedrag naar schoonbroer en stiefvader ook nogal eng.
Ik vind het apart dat het alleen naar hun twee is...
Moet er wel bij zegge dat mijn stiefvader hem aangepakt heeft toen hij als kitten naar hem sloeg en blies.

Weet iemand waardoor dit komt? En beter gezegd, hoe krijg ik dit afgeleerd? De kat is wel hardleers..

De kat is 1,5 jaar.
Nou, mijn kat heeft mij niet te bijten. Nooit! Ik kan me er trouwens ook niets bij voorstellen hoor. Maar als iemand hem pijn doet, dan mag hij van mij iets terug doen. Maar waarschijnlijk ben ik hem dan vóór.

Maar dat een dier een keer hapt of krabt omdat een kind zich misdraagt, daar zijn ouders tegenwoordig een beetje hysterisch over. Ouders zouden er goed aan doen om te relativeren.
iones schreef:
14-04-2019 12:18
Nou, mijn kat heeft mij niet te bijten. Nooit! Ik kan me er trouwens ook niets bij voorstellen hoor. Maar als iemand hem pijn doet, dan mag hij van mij iets terug doen. Maar waarschijnlijk ben ik hem dan vóór.

Maar dat een dier een keer hapt of krabt omdat een kind zich misdraagt, daar zijn ouders tegenwoordig een beetje hysterisch over. Ouders zouden er goed aan doen om te relativeren.
Je hebt ook bijten en bijten he. Katten maken onderscheid tussen spelen en iets anders.

Mijn katten bijten me nooit, maar als ik met ze stoei, dan “knauwen” ze wel eens op mijn hand. Ze zijn nog nooit door mijn huid heen gegaan. De oudste durft zo niet met vreemde te spelen, en mensen waarschuw ik voor de onbezonnenheid van de jongste.

Ik vind het wel knap hoe goed katten het verschil in mensen door kunnen hebben hoor. Mijn vriend kan niet goed bukken, dus als mijn vriend hem wil pakken en boven wil zetten dan gaat hij gewoon onder de tafel zitten. Hij weet dat dat bij mij een kansloze missie is dus loopt dan vaak zelf al maar.
YellowLemon schreef:
14-04-2019 12:59
Je hebt ook bijten en bijten he. Katten maken onderscheid tussen spelen en iets anders.
Honden ook! Maar speelbijten zie ik niet als bijten. Loki heeft mij dan ook wel eens "gebeten" maar ik tel dat niet mee. Er kwam geen agressie bij namelijk. En mijn honden hapten bij het spelen ook wel eens in mijn handen toen ze jong jong waren. Maar dat is gewoon spelen en telt bij mij ook niet als bijten. Dus dit laat ik buiten beschouwing.
Waarschijnlijk is het een ervaring van je kat uit het verleden, die hij associeert met je stiefvader en zwager. Het is lang niet altijd duidelijk waar het precies vandaan komt. Mijn eerste katje was bang voor oudere mannen met een bril op, en zeker als dat een zonnebril was. Als bijvoorbeeld mijn opa op bezoek kwam, blies ze tegen hem.

Het kan ook een bepaalde vibe zijn. Toen een vriendin vorig jaar op bezoek kwam met haar nieuwe vriend, was onze poes heel erg op haar hoede en duidelijk bang voor hem, terwijl hij niets speciaals deed. (hij bleek een TBS-verleden te hebben, geen idee of dat ermee te maken had, maar onze poes voelde toch heel duidelijk iets geks, want zo is ze nooit)

Dan de baby die op komst is. Een vriendin van mij had een poes die niemand vertrouwde en tegen iedereen blies en, als ze de kans kreeg, ook uithaalde, behalve mijn vriendin zelf. Die kon haar aaien, op schoot nemen, kortom de gewone dingen. De poes is heel oud geworden en werd iets milder toen ze bejaard was, maar nooit heeft iemand anders dan mijn vriendin haar vertrouwen kunnen winnen. Toen mijn vriendin zwanger werd, stuurde haar vriend erop aan de kat weg te doen. Dat leek zelfs mij (altijd op de hand van de dieren) eigenlijk wel een goed idee, maar uiteindelijk is ze toch gebleven en is dat gewoon heel goed gegaan. De poes bleef uit de buurt van de kinderen en heeft inderdaad, toen ze gingen kruipen, weleens een tikje uitgedeeld als ze haar dan probeerden aan te raken, maar dat was het dan ook. Er zijn maar heel weinig katten die expres iemand opzoeken om agressief tegen te zijn, dus ik denk dat het met de poes van TO heel erg mee zal vallen. Zeker als de 'agressie' alleen gericht is tegen bepaalde types.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven