Hommel blijft terug komen, help.
dinsdag 9 april 2019 om 07:35
Hoi ik heb een probleem en weet niet goed wat ik er mee moet. Mijn vriend en ik wonen in Noorwegen. Onze slaapkamer is op zolder (vrij kleine ruimte waar je niet recht op kan staan). Gister hoorde ik de houten muren ineens kraken en toen ik omhoog keek zag ik een gigantische steenhommel uit de muur kruipen. Alle moed bij elkaar gerapen en dat beest naar buiten gelaten met een glas. Nu vanochtend word ik ineens wakker door die zelfde hommel die wèèr binnen zit. Dat was dus niet heel relaxt wakker worden. Vgm is hij nu weer naar buiten en heb alle ramen maar dicht gedaan. Hoe voorkom ik dat de hommel weer binnen komt en bijv een nest heeft in de muur?
dinsdag 9 april 2019 om 17:31
Hommels zijn lief
Heb paar jaar geleden een hommelnestje gehad in een vogelhuisje aan tuinhuisje en imker zei idd: ze doen niks, zijn heel nuttig, geven geen overlast, je gaat nog aan ze gehecht raken, geniet maar van ze, eind vh seizoen is het voorbij.
Ik heb toen speciaal voor de hommels (en vlinders) plantjes met paarse bloemen geplant, omdat ze daar dol op zijn
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
dinsdag 9 april 2019 om 18:16
Kom gerust hier wonen. Word je elke ochtend wakker met een zoemende hommel in je gezichtSuzy65 schreef: ↑09-04-2019 17:31Hommels zijn lief![]()
Heb paar jaar geleden een hommelnestje gehad in een vogelhuisje aan tuinhuisje en imker zei idd: ze doen niks, zijn heel nuttig, geven geen overlast, je gaat nog aan ze gehecht raken, geniet maar van ze, eind vh seizoen is het voorbij.
Ik heb toen speciaal voor de hommels (en vlinders) plantjes met paarse bloemen geplant, omdat ze daar dol op zijn![]()
dinsdag 9 april 2019 om 22:44
Ik heb geen idee waar dat zou kunnen zijn. Alle ramen zijn dicht en alle gaten en spleten tussen de houten muren heb ik vol gepropt met wc papier. Een groot raadsel
dinsdag 9 april 2019 om 22:55
Goed gedaan TO.iiesje22 schreef: ↑09-04-2019 13:13Wahah iedereen heeft altijd wel weer een mening over iets. Ik ben een nachtoppas en was vannacht 4 uur thuis. Niet dat het wat uit maakt. Hommeltje zoemde in mn oor en ik werd wakker, in een pindakaas pot gedaan met gaatjes en 10 km verder vrij gelaten. Bedankt voor alle tips!
…. is het heel erg als ik het stiekem hilarisch zou vinden als je morgenochtend weer wakker wordt van dezelfde zoemende hommel?...
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
dinsdag 9 april 2019 om 23:32
Dan word ik gillend gekCalamitycat schreef: ↑09-04-2019 22:55Goed gedaan TO.
…. is het heel erg als ik het stiekem hilarisch zou vinden als je morgenochtend weer wakker wordt van dezelfde zoemende hommel?...![]()
dinsdag 9 april 2019 om 23:46
Retrostar, dat je die kever doodt kan ik me nog wel voorstellen, maar hommels zijn zachtaardig en heel belangrijk voor bestuiven. Dus maak ze alsjeblieft niet dood.
woensdag 10 april 2019 om 09:50
Nee, als ik hem snel naar buiten zou kunnen dirigeren niet. Maar als dat te lang gaat duren en hij maar hardleers blijft misschien wel; ligt eraan. Er is natuurlijk een reden waarom hij niet bij zijn vriendjes gaat zitten. Meestal gaat er één op verkenning en gaat daarna thuis vertellen waar er eten te vinden is. Als hij afwijkt van de route en blijft talmen zal er iets met hem aan de hand zijn.
Ze zien er nogal aaibaar uit met die grappige donzige strepen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hommels
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 10 april 2019 om 10:07
woensdag 10 april 2019 om 10:13
Inderdaad. Ik heb jaarlijks hommels in de rhododendron op mijn dakterras. Die kan ik aanraken. Ze doen niets.
Grappige dieren met die stuifmeelklompjes aan hun poten.
Vorig jaar lag er een halfdode hommel op de galerij. Die heb ik gered door een theelepeltje met suikerwater bij hem neer te leggen. Een uur later zag ik hem wegvliegen.
amarna wijzigde dit bericht op 10-04-2019 10:15
21.39% gewijzigd
woensdag 10 april 2019 om 10:14
iiesje22 schreef: ↑09-04-2019 08:47Dus ik word nu net weer wakker van die verdomde hommel. Ik heb hem gevangen en zit nu in een glas. Het blijkt volgens Google om een boom hommel te gaan. Als ik hem vrij laat zit hij zo weer binnen. Hoe? Geen idee. Ik wil hem niet dood maken maar zit ook niet te wachten op dagelijks bezoek en een nest.
Maak dood dat ding, dan ben je ervan af.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
woensdag 10 april 2019 om 10:20
Wij hebben vleermuizen in de spouwmuur van onze flat gehad.
Alom gedonder, want andere bewoners wilden ze bestrijden met gif, ondanks het feit dat het een beschermde diersoort is.
Terwijl ze helemaal geen kwaad doen, ze eten geen isolatiemateriaal of hout, alleen insekten. Dus vleermuizen zijn juist nuttig voor de mens. Ze blijven overigens maar een paar weken, dan zoeken ze een nieuw plekje.
Ik heb toen iemand van natuurbescherming gevraagd e.e.a. toe te lichten op de VVEvergadering, want mijn verdediging geloofden de bewoners niet.
Alom gedonder, want andere bewoners wilden ze bestrijden met gif, ondanks het feit dat het een beschermde diersoort is.
Terwijl ze helemaal geen kwaad doen, ze eten geen isolatiemateriaal of hout, alleen insekten. Dus vleermuizen zijn juist nuttig voor de mens. Ze blijven overigens maar een paar weken, dan zoeken ze een nieuw plekje.
Ik heb toen iemand van natuurbescherming gevraagd e.e.a. toe te lichten op de VVEvergadering, want mijn verdediging geloofden de bewoners niet.
woensdag 10 april 2019 om 11:05
UPDATE: Ik heb de hele nacht geen oog dicht gedaan "omdat ik dacht hem te horen". Toen rond 5 uur heb ik de aller kleinse kiertjes en gaatjes in de muur nog wat opgevuld met wc papier en dichtgeplakt met tape. Ik vertrouwe het toch niet helemaal en ben maar beneden gaan slapen
Sinds ik een keer ben geprikt door een hommel en aangevallen ben door een zwerm meikevers ben ik gewoon als de dood voor elk prikkend/vliegend insect. Beetje para I know
Maarja nu zit ik dus boven en ik hoor/zie niets dus hopelijk is hij weg.
woensdag 10 april 2019 om 11:17
Hij of zij doet toch niets, dan snap ik doodmaken echt niet. Als er iets met jou is wil je ook liever geholpen worden, toch?retrostar schreef: ↑10-04-2019 09:50Nee, als ik hem snel naar buiten zou kunnen dirigeren niet. Maar als dat te lang gaat duren en hij maar hardleers blijft misschien wel; ligt eraan. Er is natuurlijk een reden waarom hij niet bij zijn vriendjes gaat zitten. Meestal gaat er één op verkenning en gaat daarna thuis vertellen waar er eten te vinden is. Als hij afwijkt van de route en blijft talmen zal er iets met hem aan de hand zijn.
Ze zien er nogal aaibaar uit met die grappige donzige strepen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hommels
woensdag 10 april 2019 om 11:33
10 km is heel ver voor een hommel. Ze fourageren dichtbij hun nest.iiesje22 schreef: ↑10-04-2019 11:05UPDATE: Ik heb de hele nacht geen oog dicht gedaan "omdat ik dacht hem te horen". Toen rond 5 uur heb ik de aller kleinse kiertjes en gaatjes in de muur nog wat opgevuld met wc papier en dichtgeplakt met tape. Ik vertrouwe het toch niet helemaal en ben maar beneden gaan slapenSinds ik een keer ben geprikt door een hommel en aangevallen ben door een zwerm meikevers ben ik gewoon als de dood voor elk prikkend/vliegend insect. Beetje para I know
Maarja nu zit ik dus boven en ik hoor/zie niets dus hopelijk is hij weg.
Hij komt echt niet tetug.
Ik begrijp je angst, ook voor een dier dat geen kwaad doet. Ik heb een lichte fobie voor motten. Die onschuldige stoffige nachtvlinders die weleens uit je wasgoed komen vliegen.
Maar al ben ik er bang van, ik zal ze nooit dood maken.