37 en oma

26-03-2009 16:58 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar ben ik op 8 oktober de trotse oma geworden van een tweeling...

Mijn dochter was pas 18 toen ze de moeder werd van deze twee kanjertjes..

Nu was ik zelf ook een tienermoeder dus ik snap heel goed waar ze tegen aanloopt op deze leeftijd...

Waar ik echter nooit zo bij stil heb gestaan is het feit dat ook mijn kinderen nartuurlijk tienerouder konden worden..

en dat gebeurde dus ...

Nu vraag ik me af 37 jaar en oma zijn er nog meer van die jonge oma"s????
Poeh... ik ben bijna 37 en moeder van een dochter van 2,5 .
Ik ben 38 en heb een puberzoon van 14 en een puberdochter van 13, en dan noemden ze mij al een jonge moeder!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
ik heb dus mijn dochter van 18 die nu moeder is

dan nog een dochter van 17 een zoon van 14 een dochtertje van 6 en een kleine meid van 2,5

ben zelf nog niet eens uit de kleine kinderen en ben dus al oma
Leona, leuk dat je dit topic opent! Uiteraard heb ik wel eens in een tijdschrift iets gelezen of op tv iets gezien over jonge oma's. Ik vraag mij dan altijd af: hoe komt het dat de geschiedenis zich herhaalt? Dat zowel oma als haar dochter jong zwanger raken? Vinden jullie het leuk en fijn om jong moeder te zijn? Voor je lichaam is het wel slim, want je bent nog jong en kan alles aan, maar misschien is het wel moeilijk omdat je juist geestelijk nog zo jong bent. Hoe kijk je daar tegenaan, als ervaringsdeskundige zeg maar? Ik ben hier nieuwsgierig naar omdat ik zelf niemand ken die jong moeder/tienermoeder is (geweest).
Wow Granny_Leona, dat zijn een boel kinders alles bij elkaar!

Bijzondere situatie wel. Hoe vind jij het zelf, vooral leuk? Of ook wel zware kantjes of dingen die je misschien liever anders had gezien (voor jezelf, voor je dochter)?

Ik werd op m'n 37e voor het eerst moeder. Bizar wel, hoe verschillend levens kunnen lopen.
Pfoe he, ben bijna 37 en net zwanger van mijn tweede. Eerst is net 17 maanden. Moet er eerlijk gezegd niet aan denken om nu al oma te zijn. Maar goed ik begrijp een beetje dat dit ook niet jouw geheel vrije keus is geweest?

Hoe komt het toch dat jonge tienermoeders vaak ook dochters krijgen die ook weer jong moeder worden?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Gewoon uit nieuwsgierigheid;

Ben je nog samen met de vader van je dochter, en is de vader van je kleinkinderen ook nog in beeld bij je dochter?

(Dit omdat het heel vaak ongelukjes zijn bij tienermoeders, of was het bij beide een bewuste keuze?)

Je hoort inderdaad wel vaker dat het een soort van besmettelijk is. Dat dochters van tienermoeder zelf ook tienermoeders zijn.

(Overigens heb ik er geen problemen mee hoor, begrijp me niet verkeerd!)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Mijn moeder werd op haar 42e oma. Niet zo vroeg als jij, maar wel vroeger dan gemiddeld. De kinderen zijn nu zes en mijn ouders zijn gek met ze. Natuurlijk hebben ze geen vaste oppasdag, want mijn ouders werken allebei nog, maar ze zien de kinderen vaak.

Overigens zijn het niet mijn kinderen en zijn mijn ouders nog steeds samen
toen ze me vertelde dat ze zwanger was heb ik wel even een traan gelaten...dit omdat ik wist hoe de maatschappij er tegen over staat..helaas is dit in al die jaren nog niet echt beter geworden...Toen zei en der vriend(nu man) ons vertelde dat ze der superblij me waren was voor ons de keuze snel gemaakt..mijn hudige man geniet met de volle 100% van het opa zijn hij vind het super en is beren trots op zijn "kleine meid" helaas heeft haar biologise vader haar flink laten vallen ....We hebben ze zoveel mogelijk gesteund waar we konden...ik moet zeggen op het moment dat ze belde om te zeggen dat ze binnen een paar uur mama werd door een keizersnee..sloeg ik op hol..en geloof me op het moment dat ik voor het eerst mijn kleinzoons in mijn armen had ging der een gevoel door me heen is niet te beschrijven...het is een totaal ander gevoel dan dat je zelf kinderen krijgt en vast houdt...maar de oerdrang tot beschermen en liefhebben is hetzelfde...gelukkig hoef ik me niet teveel zorgen te maken ze is een geweldige mama en dat met twee van die kleine banjertjes...en als ze der zijn kan ik HEERLIJK van ze genieten..eigenlijk kort gezegt ik denk wel dat de geschiedenis zich herhaalt maar het resultaat is SUPER
Mijn ouders moesten inderdaad ook even slikken toen mijn zusje op 19-jarige leeftijd zwanger bleek, maar inmiddels zijn ze er helemaal overheen - maar goed ook, mijn moeder was zelf 20.

Geniet van je kleinkinderen!
Huh wist je niet eerder dat ze zwanger was dan een paar uur van te voren dan? Of lees ik het nu verkeerd.
quote:El_lebel schreef op 26 maart 2009 @ 17:08:

Leona, leuk dat je dit topic opent! Uiteraard heb ik wel eens in een tijdschrift iets gelezen of op tv iets gezien over jonge oma's. Ik vraag mij dan altijd af: hoe komt het dat de geschiedenis zich herhaalt? Dat zowel oma als haar dochter jong zwanger raken? Vinden jullie het leuk en fijn om jong moeder te zijn? Net zo leuk als ieder ander denk ik? Voor je lichaam is het wel slim, want je bent nog jong en kan alles aan, maar misschien is het wel moeilijk omdat je juist geestelijk nog zo jong bent. Als ik hier zo op het forum kijk, vind ik mezelf geestelijk een stuk ouder dan heel veel mensen van boven de 30 Hoe kijk je daar tegenaan, als ervaringsdeskundige zeg maar? Ik ben hier nieuwsgierig naar omdat ik zelf niemand ken die jong moeder/tienermoeder is (geweest).Wat vind jij jong? Ik ben 22.
nee ze wist het ruim van te voren hoor denk dat ik misschien iets te veel heen en weer ben gesprongen in het verhaal

in april was de test positief en in oktober zijn ze geboren dus tijd genoeg gehad om er aan te wennen
Oh gelukkig maar. Tja en die maatschappij moet je je gewoon niet teveel van aantrekken. Ik ben een oude moeder en daar hebben ze ook altijd wat over te zeuren.

Laat ze maar lekker, zolang je zeker weet dat je dochter en schoonzoon, je kleinzoon in een liefdevolle omgeving kan laten opgroeien en er niet teveel problemen ontstaan door het jonge moederschap is er niks aan de hand. Ik hoop maar dat het gaat lukken. Veel succes.
quote:granny_Leona schreef op 26 maart 2009 @ 17:18:

toen ze me vertelde dat ze zwanger was heb ik wel even een traan gelaten...dit omdat ik wist hoe de maatschappij er tegen over staat..helaas is dit in al die jaren nog niet echt beter geworden...Toen zei en der vriend(nu man) ons vertelde dat ze der superblij me waren was voor ons de keuze snel gemaakt..mijn hudige man geniet met de volle 100% van het opa zijn hij vind het super en is beren trots op zijn "kleine meid" helaas heeft haar biologise vader haar flink laten vallen ....We hebben ze zoveel mogelijk gesteund waar we konden...ik moet zeggen op het moment dat ze belde om te zeggen dat ze binnen een paar uur mama werd door een keizersnee..sloeg ik op hol..en geloof me op het moment dat ik voor het eerst mijn kleinzoons in mijn armen had ging der een gevoel door me heen is niet te beschrijven...het is een totaal ander gevoel dan dat je zelf kinderen krijgt en vast houdt...maar de oerdrang tot beschermen en liefhebben is hetzelfde...gelukkig hoef ik me niet teveel zorgen te maken ze is een geweldige mama en dat met twee van die kleine banjertjes...en als ze der zijn kan ik HEERLIJK van ze genieten..eigenlijk kort gezegt ik denk wel dat de geschiedenis zich herhaalt maar het resultaat is SUPER

Een beetje off-topic, het is inderdaad jammer voor jullie dat de maatschappij zo tegen tienermoeders aankijkt, maar het is ook niet zonder reden. Ik zie dagelijks van dichtbij de (negatieve) gevolgen hiervan en dat is vaak echt hartverscheurend, om maar niet eens te beginnen hoe erg de kinderen beschadigd zijn geraakt...het gaat dus lang niet altijd goed.

Fijn voor jullie en supergoed dat het bij jullie wel goed gaat.
quote:runner84 schreef op 26 maart 2009 @ 17:48:

[...]

Een beetje off-topic, het is inderdaad jammer voor jullie dat de maatschappij zo tegen tienermoeders aankijkt, maar het is ook niet zonder reden. Ik zie dagelijks van dichtbij de (negatieve) gevolgen hiervan en dat is vaak echt hartverscheurend, om maar niet eens te beginnen hoe erg de kinderen beschadigd zijn geraakt...het gaat dus lang niet altijd goed.

Fijn voor jullie en supergoed dat het bij jullie wel goed gaat.

Laat me raden, je werkt met tienermoeders of iets in die trant? Dan is je mening ook wel gekleurd denk je niet?

Beetje jammer om dat hier te melden op het topic van een trotse oma.
Summerbreeze, ik heb het idee dat jij je een beetje aangevallen voelt (en niet alleen door mijn reactie), terwijl ik mij juist zo positief mogelijk heb proberen uit te drukken. Hiermee bijv.:

*knip* Vinden jullie het leuk en fijn om jong moeder te zijn? Net zo leuk als ieder ander denk ik?*plak* Ik bedoel eigenlijk te vragen of het een bewuste keuze is geweest voor Leona en haar dochter om op jonge leeftijd zwanger te worden of dat het een "ongelukje" was. Omdat ik niet van die term houd, probeer ik het anders te verwoorden. Jammer dat jij dat niet oppakt.
quote:summerbreeze21 schreef op 26 maart 2009 @ 17:54:

[...]

Laat me raden, je werkt met tienermoeders of iets in die trant? Dan is je mening ook wel gekleurd denk je niet?

Beetje jammer om dat hier te melden op het topic van een trotse oma.

Nee, werk niet met tienermoeders en ja mijn mening is gekleurd, maar die van TO ook (en die van jou ook zo te lezen) maar goed, de mening van iedereen is toch gekleurd? Een mening is ten slotte erg persoonlijk.

Ik vind het niet "jammer" dat ik dit hier heb gemeld. Ik heb niet gezegd dat TO fout zit of een "verkeerde" mening of ideeën heeft. Ik heb juist gezegd hoe fijn het is en goed dat het in haar familie zo goed gaat. Dat is ook hartstikke fijn en hartstikke goed. Tienermoeder zijn is erg zwaar, je moet door een hoop heen. Dus alleen maar super als je je kinderen op een goede manier opvoedt. Maar het is niet gek dat de maatschappij wat negatiever tegen tiener moeders aankijkt. Het is gewoon de werkelijkheid dat het vaak zo ontzettend verkeerd gaat. De gevolgen daarvan zie ik inderdaad elke dag...je hart breekt als je het verdriet en de boosheid van die kinderen moet aanzien, maar ook als je bedenkt hoe beschadigd zij zijn en hoeveel harder zij moeten werken dan andere kinderen om ook een kans op een "normaal" leven te krijgen. (Nu ga ik wel erg off-topic...)

Iedereen mag hier reageren. Een forum is juist bedoeld voor discussie. Ik vind niet dat ik het vervelend heb gebracht. Jammer juist dat jij alleen het negatieve eruit pikt.
mijn dochter en schoonzoon hebben er niet bewust voor gekozen maar hebben ook niet alles gedaan om te voorkomen dat ze zwanger zou raken...wel zijn ze beiden flink geschrokken van het feit dat het zo snel al gebeurde...en de shok was compleet toen het er ook nog eens twee zouden zijn...

Gelukkig doen ze het geweldig ook al hebben ze het in het begin heel zwaar gehad omdat mijn kleinzoon jeffrey is geboren met zijn darmpjes buiten zijn lichaam...

Nu na drie operaties is het een heerlijk ventje en is met de inhaal race begonnen...

En nartuurlijk zijn der en hoop tienermoeders die toch niet opgewassen blijken te zijn tegen het ouderschap ik weet zelf nog wel hoe zwaar ik het had toen ik met mijn 20 jaar moeder was van twee meiden van 2 en 1 en een man die altijd op zee zat...

Maar voor dit moment gaat het super en is mijn dochter afgelopen 11 maart getrouwd met de vader van de jongens...

En gelukkig voor mijn dochter en schoonzoon zijn er een heleboel trotse tantes en een oom die dol op de mannetjes zijn en dan altijd nog de Opa`s en Oma`s
Leona, gefeliciteerd. Laat ik dat voorop stellen.

Ben zelf 36, en heb kinderen in de leeftijd dat je ze gewoon (godzijdank) nog huisarrest geeft als ze iets uithalen wat je als ouder onverstandig vindt.

Enne... ik werk zelf wel met tienermoeders en beroepsmatig en verstandelijk gezien vind ik het doorgaans 'handiger' dat mensen nog ff wachten met kinderen krijgen.Heb er redelijk goede redenen voor om dat te vinden, maar daarmee bederf ik waarschijnlijk je stemming van euforie en optimisme en dat is niet mijn bedoeling.

Je vraag was zijn er nog meer van die jonge oma's? Ja, die zijn er!
tja, ik weet precies welke stereotiepen en vooroordelen je tegenkomt als tienermoeder.

En ik snap ook heel goed waarom dat zo is. Het gaat gewoon vaker fout bij tieners dan bij volwassenen boven de 20.

jammer is wel dat wildvreemden aan jou niet kunnen zien of jij een probleemgeval bent, maar soms wel zo handelen
Het gaat soms ook wel eens goed, of op z'n minst niet slechter als bij mij!
Toen mijn oudste zoontje geboren werd, was ik 17, mijn moeder was toen 39. Mijn jongste broertje was 7 jaar, en ik was samen met mijn tante zwanger ( mijn neefje is 2 maanden jonger dan mijn zoontje).

Ja, da's af en toe wel raar.

Ik ben nu 25 en mijn tweede zoontje is nu tien maanden, en dat is toch wel een heel verschil, had ik het laatst nog met m'n moeder over. Voor mezelf, omdat je ( ook al vond ik toen van niet!!) op je 17e toch een kind met een kind bent.

En voor mijn ouders, omdat dit tweede kleinkind veel meer een 'kleinkind' is in de zin van dat er niet al die zorg en verantwoordelijkheid, die mijn ouders toen toch voelden, bij komt.
Cool!!!

gefeliciteerd!!

Ik ben zelf 36 en ik had best ook al oma kunnen zijn.

Mijn dochter is namelijk 19.

Ik vind het fijn dat ze nog lekker studeert want ik weet net als jij nu hebt met je dochter,dat het niet even makkelijk is om jong moeder te zijn.

Maar ik denk dat juist daarom jij haar prima kan ondersteunen.

Geniet van de kleintjes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven