Hij weigert uit elkaar te gaan, wat nu?

13-04-2019 09:06 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van meelezer naar TO, nu heb ik ook eens advies nodig, maar toch ook een beetje bang voor de reacties.

De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?
foeksia72 schreef:
13-04-2019 09:34
Je hoeft niet op hem te wachten. Ga je inlezen, informeren. Maak een plan en informeer hem wat je gaat doen.
Dit!

Hij laat zich dus niet zomaar uit huis zetten en wil wellicht ook in het huis blijven en het overnemen. Dit gebeurt er dus als je helemaal niets hebt geregeld en er ook kinderen zijn. Ik zou, als ik TO was, zelf op zoek gaan naar andere woonruimte, want vlgs mij gaat hij niet zomaar vertrekken.
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:40
Hij zegt dat hij niet uit elkaar wil, waarschijnlijk om financiele redenen want ik verdien meer, hij houdt iig niet meer van mij zoals ooit. En ik ook niet meer zoals ooit van hem.
En ik ben klaar met investeren. Ik loop al meer dan een jaar te trekken aan een dood paard. En ik heb niet het gevoel dat hij mij serieus neemt.
Neem in ieder geval jezelf serieus en onderneem actie.
Bijnasoms schreef:
13-04-2019 09:33
Ik heb zelf geen gezin en kan me dit moeilijk voorstellen dus vandaar mijn onwetendheid... ik vraag me namelijk af waarom je niet een nieuwe woning zoekt, en als je die gevonden heb laat je iedereen weten dat jullie relatie ten einde is gekomen.
Maar 9 van de 10 keer blijven de kinderen bij de moeder wonen en dan is het wel zo praktisch als dat in hetzelfde huis kan. Anders moeten in dit geval 3 kinderen ook verhuizen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:42
Zie hiervoor dus, ik wil er graag blijven wonen (en kan het betalen en hij niet).
En dat wrijf je hem even in?
viva-amber schreef:
13-04-2019 09:34
Jij kan actie ondernemen. Waarom moet hij actie ondernemen wanneer jij uit elkaar wil?
De acties die ik heb genomen zijn:
- ouderschapsplan opgesteld en gevraagd of hij daar naar wil kijken;
- afspraak met mediator ingepland, hij komt niet opdagen;
- afspraak met hypotheker ingepland, idem.

Ik heb dus het gevoel dat ik er wel mee bezig ben, maar hij niets doet.
Vesper- schreef:
Hoe komt het dan dat de liefde over is!?
Ik heb het idee dat je een stuk achterwege laat.
En wat als dat zo is?

Wat maakt jou dat uit. Ze geeft heel duidelijk aan dat ze wil 'scheiden'.
Nummer987 schreef:
Zie hiervoor dus, ik wil er graag blijven wonen (en kan het betalen en hij niet).
Ga eerst eens naar een adviseur om te zien of jij de hypotheek op jouw naam kunt krijgen. Tussen kunnen betalen en voldoen aan de wettelijk eisen voor hypotheek zit een verschil. Is er sprake van overwaarde? Kun je hem uitkopen?
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:45

Advocaat bellen?
Nummer987 schreef:

Volgens mij wil jij het voor het zeggen hebben.
Jij stelt een ouderschapsplan op hij mag er even naar kijken.
Vesper- schreef:
13-04-2019 09:36
Wat heb je zoal zelf gedaan om aan de relatie te werken? Waarom is de koek nu echt op?
Is er een ander?
Nee, er is geen ander. Ik heb meerdere malen relatietherapie voorgesteld, maar hij wil niet. Alleen heeft niet zo veel zin ;-)
Wat geven mensen toch makkelijk op. TO wil blijkbaar niks loslaten over de werkelijke reden vd breuk. Op basis van de OP:arme kinderen.
En je laat zelf toe dat hij bij je in het bed slaap. Maak een bed voor jezelf op in de logeerkamer of op de zolder.
blijfgewoonbianca schreef:
13-04-2019 09:41
Wie staat / staan er op het koopcontract ?

Mosterd na de maaltijd, maar wat ontzettend dom om geen samenlevingscontact te hebben, zeg.
We zijn beide eigenaar.

En maakt een samenlevingscontract het makkelijker om uit elkaar te gaan als hij niet wil?
2019 schreef:
13-04-2019 09:46
Volgens mij wil jij het voor het zeggen hebben.
Jij stelt een ouderschapsplan op hij mag er even naar kijken.
Lees je de OP wel? Of doe je het er om?

De ex van TO doet niks. Dus hoezo is het dan raar dat zij dan maar dingen gaat uitzoeken en regelen?
Lucifer2018 schreef:
13-04-2019 09:46
En wat als dat zo is?

Wat maakt jou dat uit. Ze geeft heel duidelijk aan dat ze wil 'scheiden'.
Omdat ik een reactie geven als " gewoon weggaan" te makkelijk vind. Als ik TO zou kennen zou ik ook doorvragen.
Vesper- schreef:
13-04-2019 09:47
Wat geven mensen toch makkelijk op. TO wil blijkbaar niks loslaten over de werkelijke reden vd breuk. Op basis van de OP:arme kinderen.
Dat is helemaal niet relevant in deze.
tonkje schreef:
13-04-2019 09:44
Maar 9 van de 10 keer blijven de kinderen bij de moeder wonen en dan is het wel zo praktisch als dat in hetzelfde huis kan. Anders moeten in dit geval 3 kinderen ook verhuizen.
Ten eerste is die keuze nu aan de kinderen zelf, en ten tweede vind ik het belachelijk dat de vrouw, ook als ZIJ het initiatief tot de scheiding neemt, gewoon in het opgemaakte bed van het eigen huis kan blijven zitten terwijl de man het dan maar moet uitzoeken. TO wil toch weg? Nou, laat haar dan maar eens goed gaan zoeken naar andere eigen woonruimte.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Vesper- schreef:
13-04-2019 09:47
Bijzonder dat jij dan wel weet hoe het zit. :fortune:
pejeka schreef:
Dus eigenlijk wil je dat je partner zijn koffer pakt en dat jij lekker kan blijven zitten waar je zit? Zo werkt het niet. Het is net zo goed ZIJN (t)huis. Dus waarom kijk je niet zélf uit naar andere woonruimte? Kan je vertrekken wanneer je wil, met jóuw gepakte koffers. JIJ wilt toch weg? Regel het dan.
Nou, ik kan wel weg gaan, maar dan hebben we nog steeds samen een huis, wat hij niet kan betalen. Dus ik moet de hypotheek blijven betalen, plus dan de huur van het andere huis waar ik naar toe ga. Dat is toch een beetje te veel van het goede. Plus dan komt hij helemaal niet meer in beweging.
Nummer987 schreef:

Waarom moet hij mee naar een hypotheekadviseur?
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:49
Nou, ik kan wel weg gaan, maar dan hebben we nog steeds samen een huis, wat hij niet kan betalen. Dus ik moet de hypotheek blijven betalen, plus dan de huur van het andere huis waar ik naar toe ga. Dat is toch een beetje te veel van het goede. Plus dan komt hij helemaal niet meer in beweging.
Vertel eens waar wil je dat je ex naar toe gaat? Wat kan hij wel betalen of maakt het je niets meer uit na zoveel jaar samen wonen?
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:48
We zijn beide eigenaar.

En maakt een samenlevingscontract het makkelijker om uit elkaar te gaan als hij niet wil?
Ligt aan de afspraken die in het plan gemaakt zijn.

Hebben jullie wel testamenten? Vergeet die dan niet aan te passen.
Lucifer2018 schreef:
13-04-2019 09:49
Bijzonder dat jij dan wel weet hoe het zit. :fortune:
Dat zeg ik niet. Ik reageer op basis van de OP. Meer info krijg ik ook niet hé.
blijfgewoonbianca schreef:
13-04-2019 09:43
Dat zegt hij ?
Ja, dat heeft hij gezegd. We hebben afgelopen jaar een groot aantal gesprekken gevoerd over dit onderwerp. We zijn het er over eens dat de liefde tussen ons over is, maar hij wil niet uit elkaar omdat hij financieel niet zo goed is, oftewel, hij zit wel lekker zo.
2019 schreef:
13-04-2019 09:50
Vertel eens waar wil je dat je ex naar toe gaat? Wat kan hij wel betalen of maakt het je niets meer uit na zoveel jaar samen wonen?

Ik zou het anders vragen. Waar wil je dat de kinderen hun andere huis krijgen?
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 09:53
1.42% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven