Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Moosey schreef:
14-04-2019 20:49
Groentuintje, wat een hoop! Ik hoop dat ze goed aanslaan. Ik zag ook wat bessen en een klein appelboompje geloof ik?
Welk plantje is dat met die hartvormige bladen op de vijfde foto?
Epimedium, elfenbloem.
(Toch?)
Been there, done that, got the T-shirt.
Ohh ja, ik denk dat je gelijk hebt. Leuke plant is dat.
YellowLemon schreef:
14-04-2019 20:53
Zo’n kastje heb ik nog nooit gezien. Mooie! :heart:

Welke kleur winde heb je?
Klimmende winde in allerlei kleuren volgens het zakje. Hij kan tot 3m hoog worden.

Kasje heb ik vandaag voor 15 euro bij de intratuin gehaald. Ik stond te twijfelen over kastkasje maar die zijn zo 70 a 80 euro. Die gaat op mn wensenlijstje.
Apatura schreef:
14-04-2019 20:59
Epimedium, elfenbloem.
(Toch?)
Ik weet niet of hij zo heet, maar ik heb er ook zo een geplant vorig jaar. Ik zie er alleen helemaal niks meer van terug.
:|
Apatura schreef:
14-04-2019 21:02
Klimmende winde in allerlei kleuren volgens het zakje. Hij kan tot 3m hoog worden.

Kasje heb ik vandaag voor 15 euro bij de intratuin gehaald. Ik stond te twijfelen over kastkasje maar die zijn zo 70 a 80 euro. Die gaat op mn wensenlijstje.
Oh wauw dat is niet duur. :-O$
YellowLemon schreef:
14-04-2019 21:03
Ik weet niet of hij zo heet, maar ik heb er ook zo een geplant vorig jaar. Ik zie er alleen helemaal niks meer van terug.
:|
Volgens mij zijn t nogal kwetsbare planten. Zeker in t begin.
Lichte grond maar wel in de schaduw. Geen koude wind enz enz.
Leuk voor een hoekje waar ook stinsenplanten willen groeien maar verder begin ik er niet aan.

Een dichte bodembedekker voor een schaduwplek is tiarella een goede optie.
Apatura schreef:
14-04-2019 21:09
Leuk voor een hoekje waar ook stinsenplanten willen groeien maar verder begin ik er niet aan.

Ik moet zeggen dat ik het soms nog best een uitdaging vind, waar een plant te plaatsen.

Ik heb een tuin op het noord-westen. Maar hij is wel 20m diep. en er staan geen bomen omheen. Dus de zon draait er overheen, waardoor alle plekken wel zon krijgen. Maar een hoek eigenlijk toch wel de hele dag(de voornaamste moestuin hoek). De ene plek pas vanaf een bepaald deel van het jaar. Daardoor is het ene stuk ook veel natter dan het andere stuk. Ik heb 4 hibiscusjes staan. En ze krijgen allemaal op een ander moment hun eerste blaadjes. :rofl:
Vochtige schaduw is meestal de grootste uitdaging.
In mn vorige tuin hadden we daar een berk staan en vooral varens.

Brunnera kan ook goed en tiarella dus.
Geranium phaeum had ik er er ook staan.
Apatura schreef:
14-04-2019 21:23
Vochtige schaduw is meestal de grootste uitdaging.
In mn vorige tuin hadden we daar een berk staan en vooral varens.

Brunnera kan ook goed en tiarella dus.
Geranium phaeum had ik er er ook staan.
Ik heb ook een geranium phaeum staan op zo’n plek! Mijn oma was dol op geraniums! :heart:

Ik moet achter ook nog twee soorten hebben maar ik weet niet meer welke waar. :facepalm: Ik heb inderdaad ook een varen. En op de vochtigste hoek ligt op dit moment nog de bestrating. Als ik dat ooit allemaal heb weggewerkt wil ik daar misschien wel een watertje met varens eromheen maken. Al word dat water wel knettergroen zonder genoeg zonlicht trouwens. Maar misschien dat dat wel een goed leefklimaat is voor leuke waterplantjes? Ik heb nog geen idee verder.
Apatura schreef:
14-04-2019 21:02

Toch maar eens kijken of ik iemand kan overhalen om naar de intra te gaan dan Nu heb ik de bank opgeschoven en alles staat binnen. Ja daar moest de bank echt voor weg :rofl: En nog niet eens alles staat binnen :D

Mijn varens schieten de pot uit. Gladiolen van vorig jaar komen weer op en.. hebben kleintjes!!! Juffertje, lathyrus, oostindische kers, 2x lange bakken viooltjes als zaadjes voor bloemen. Lavas, bieslook en peterselie als zaadjes voor kruid.En dan een ieniemienie plantjes tijm, rozemarijn, oregano, peterselie plat en gekruld, 2 soorten munt en nog wat. Heb ook wat potten met mini petunias maar die moeten nog naar binnen, ging ik niet meer redden.
Verder wat dalia's, fresia's en mooie potten gekocht. Ook 4 hele grote van vriend voor de 4 fruitboompjes.

Maar sorry, het is en blijft een tegeltuin :D
Ik ga morgen een heleboel uit de koude bak halen trouwens. Het zou nu wel goed aan buiten moeten hebben kunnen wennen met die paar vriesnachten. En het meeste moet wel tegen wat koud kunnen, daar heb ik het op uitgekozen en anders staan er boven vervangers. Alleen de courgettes blijven staan.

Dus ik ga goudsbloemen uitplanten, komkommerkruid, klimmende winde, en oost Indische kers. Die laatste wil ik tactisch gaan planten tegen de slakken.

Verder heb ik ook potjes waar al dingen in staan voor op mijn blauwe kerkbank voor dus die gaan daarop.

Mijn pluksla is boven ook zo groot dat ik het naar buiten wil doen, ik heb mijn bak van mijn maaltijd salade bewaard als minikasje, en van mijn zalm lasagne. (Ja ik moet meer koken).

En dan kunnen er weer plantjes naar de kas, die moet ik verspenen denk ik, of verpotten. Dan is er weer ruimte om meer voor te zaaien. En ik wil eigenlijk ook nog meer lavendel stekken. En ik moet mijn petunia’s nog planten. En een pad leggen langs mijn frambozen.

Oh en de munt is toch terug op aan het komen in de voortuin dus daar wil ik sowieso een deel van in een pot zetten. Ik hoop dat de dropplant en citroenmelisse ook nog opkomen. En eigenlijk moet ik wat ezelsoren verplaatsen.

En ik twijfel of ik mijn pronkerwten eerst nog in de koude kas zet of meteen uit plant..

Oh en ik moet mijn wortelbed ook nog opnieuw doen. :blabla:
Apatura schreef:
14-04-2019 20:59
Epimedium, elfenbloem.
(Toch?)
Zou heel goed kunnen! Ik vroeg mij ook al af wat voor plant dit kan zijn. :biggrin: . Ik zet er gewoon allerlei planten in, maar vraag mij niet al die namen op te noemen :$ . Deze plant is trouwens opgekomen dit jaar, ik zal hem dan vorig jaar erin hebben gezet :hihi: . Het is toch altijd weer afwachten wat er opkomt en wat er blijft staan.

Wij hebben een hele warme besloten ( nogal kleine 50m2 incl schuur) tuin op het zuiden, dus alles groeit hier als een gek :mrgreen:. Je snapt wel dat het vorig jaar met die hitte en droogte een drama was :P , veel water gegeven en 5 parasollen op. @(
Voor iedereen een groene tuin
Apatura schreef:
14-04-2019 21:09

Dat klinkt als een perfecte plek voor deze plant :yes: , schaduwrijk en toch een warm hoekje :sun: .
Moosey schreef:
14-04-2019 20:49
Groentuintje, wat een hoop! Ik hoop dat ze goed aanslaan. Ik zag ook wat bessen en een klein appelboompje geloof ik?
Welk plantje is dat met die hartvormige bladen op de vijfde foto?
Ja we hebben qua grote planten/ bomen struiken: 2 appelboompjes, 1 peer ( niet te zien op de foto’s), 2 bessenstruikjes). En een enorme clematis en vlinderstruik(boom) en 2 enorme rozenstruiken met roze en rode rozen(ook niet te zien omdat deze tegen de gevel groeit). En nog heel veel vaste planten. En de tuin is maar 50m2 incl schuur :geek: . Dus in de zomer is het een kleine groene oase hier :flirting:
O maar daar kan je een heerlijke oase van maken zie ik al, groentuintje. (Wat posts gemist...)

Ik heb ongeveer 5 x 15m aan tuinopp. Daar achter nog 5x6m aan schuur/afdak en speelhuisje.
Voor heb ik 5x5m stenen hete hel in de zomer. Ik ben nog aan het bedenken welke boom ik in de tuin wil voor meer schaduw op de gevel.
apatura wijzigde dit bericht op 14-04-2019 23:33
31.96% gewijzigd
Wat een grote tuinen toch allemaal. Maar goed, ik mag blij zijn dat ik uberhaubt een tuintje heb zo midden in Amsterdam.
4x 6. Dan nog een schuur van 3 m. Maar die had ik echt nodig omdat het huisje aan de kleine kant is.
Bij vriend is het weer heel anders :D Té veel tuin daar :)
Apatura schreef:
14-04-2019 23:31
O maar daar kan je een heerlijke oase van maken zie ik al, groentuintje.

Ik heb ongeveer 5 x 15m aan tuinopp. Daar achter nog 5x6m aan schuur/afdak en speelhuisje.
Ja haha. Alleen had ik hem graag iets groter gewild, maar ik moet het ermee doen. We hebben ook een voortuin van 4 bij 4 meter. Daar heb ik ook gras liggen en veel potten met hosta’s :heart: . In de achtertuin heb ik hosta’s in de volle grond, die doen het ook goed. Ze zijn weer mooi aan het groeien ( de punten steken mooi boven de grond uit :biggrin: ).
Mijn moeder vind dat altijd van die duivelsklauwen. Leuke plant. :flirting:
Ik ga er deze week een in de voortuin zetten. Samen met heuchera, heleborus en een mini skimmia.

(Ik heb ooit 2 jaar een poging gedaan voor een opleiding waar plantenkennis in t pakket zat. Her en der is wel iets blijven hangen ondanks t feit dat ik altijd een 1 had voor de toetsen :facepalm: )
Ben van het weekend bij m'n zusje geweest. Ze heeft een piepklein stenen soort van binnenplaatsje en ze vroeg of ik wilde helpen met er wat leuks van maken. Is weinig aan te redden maar heb m'n best gedaan.

Voor, hoewel het eerste rekje al hing.
Afbeelding

Na
Afbeelding

Niet zo heel zichtbaar maar er staat nu campula en een paar soorten geraniums. En een Passiebloem en twee clematissen.

Verder voor mezelf wat vetplantjes voor tussen de staptegels. De grond is te droog voor de kruiptijm die ik had, dat is nu dood en nu groeit er gras. Ook leuk, maar liever wat anders. Ook nog paar verschillende geraniums gehaald,campula en wat akaleien en fucsias.
Koettie schreef:
15-04-2019 08:39
Ben van het weekend bij m'n zusje geweest. Ze heeft een piepklein stenen soort van binnenplaatsje en ze vroeg of ik wilde helpen met er wat leuks van maken. Is weinig aan te redden maar heb m'n best gedaan.

Voor, hoewel het eerste rekje al hing.
Afbeelding

Na
Afbeelding

Niet zo heel zichtbaar maar er staat nu campula en een paar soorten geraniums. En een Passiebloem en twee clematissen.

Verder voor mezelf wat vetplantjes voor tussen de staptegels. De grond is te droog voor de kruiptijm die ik had, dat is nu dood en nu groeit er gras. Ook leuk, maar liever wat anders. Ook nog paar verschillende geraniums gehaald,campula en wat akaleien en fucsias.
Ik zou er wat leuke hangbakken met bloemen aan de schuttingen hangen. Misschien de schutting een kleurtje geven? Verder nog wat leuke potten en een bistrosetje. Je hebt ook leuke tegelverf, misschien met een sjabloon leuke patronen schilderen op de tegels? Je hebt ook leuke houten vlonders, gezien bij bijv de Lidl.
Voor de zus van Koettie, wat inspiratie :)

Afbeelding

Afbeelding
Bistro setje komt er nog, meer plantjes ook. Maar ze moeten hier ook langs om bij hun deur te komen, die zit links. En soms staan er fietsen. Het is echt piepklein. Verven vindt ze teveel gedoe, ze wil hier niet heel lang wonen. Voor kliktegels is het te scheef. De druif van de buren piept nu ook over de schutting dus die kan door de schtlitting gewoven worden als hij doorgroeit. Lampjes is jog wel leuk!
Yellow: wat fijn dat je tuinen mag onderhouden bij andere mensen misschien. Denk dat veel mensen daar heel dankbaar voor zijn.

Wat leuk Madeliefjes in het gras! Als het gras hier groeit hoop ik ook dat er wat bloemen tussen komen. Het gras is nu aan het ontkiemen dus nog even geduld ...

Groentuintje: wat mooi al die beplanting!

Onze leilindes in de voortuin krijgen knoppen! Heel fijn, als de zon er doorheen valt geeft dat een heel mooi schaduwspel binnen. Ik zag wel dat de Hedera gesnoeid moet worden. Volgende week maar eens doen.

Koettie: Tof! Als de klimmers groot zijn is het al meteen een heel ander gezicht denk ik. ik ben ook op zoek geweest naar inspiratie voor een binnentuin. Toen kwam ik op dit artikel uit: https://www.buitenlevengevoel.nl/lelijk ... moufleren/
Ik vind vooral nr 1 heel gaaf dat je gewoon niets meer ziet van de muur. Ik ga daar ook mee aan de gang. Onze muur is nu namelijk zo:
Afbeelding
@ Koettie, Ah Okay. Ja het blijft een uitdaging een kleine oppervlakte gezellig maken:). Maar meer planten wil altijd helpen :heart: .

Dankje stroopwafel, laat nu het mooie weer maar aanhouden, ik kan niet wachten tot alles in de bloei staat :sun: :flirting:
Koettie schreef:
15-04-2019 11:07
Bistro setje komt er nog, meer plantjes ook. Maar ze moeten hier ook langs om bij hun deur te komen, die zit links. En soms staan er fietsen. Het is echt piepklein. Verven vindt ze teveel gedoe, ze wil hier niet heel lang wonen. Voor kliktegels is het te scheef. De druif van de buren piept nu ook over de schutting dus die kan door de schtlitting gewoven worden als hij doorgroeit. Lampjes is jog wel leuk!
Ken je van die tafels die je tegen de muur kan klappen? Dat zou wel ideaal zijn op zo’n plek.

Ik denk dat als de plantjes gaan groeien het al een groot verschil maakt.

Zo’n kleine ruimte is wel ideaal om heel romantisch allemaal lichtjes boven je hoofd te spannen. :heart:

En ik moet toch weer even aanraden om wat klimmende winde in de grond te stoppen. Bloeit leuk, klimt omhoog, dus neemt weinig oppervlak in en is niet permanent dus eet ook je schutting niet op. :mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven