Stiefmama van 2 pubers

27-03-2009 16:07 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ongeveer een jaar heb ik een nieuwe partner. Hij heeft 3 dochters uit een eerder huwelijk van 13, 15 en 16 jaar. Deze drie hebben nogal wat achter de rug: scheiding, veel ruzies, papa's relatie (voor onze relatie) liep ook op de klippen, middelste licht autistisch. Als klap op de vuurpijl is het met de jongste, de oudste en hun mama zo misgelopen dat deze 2 inmiddels definitief bij mij en hun vader wonen. Enfin: zeker op die leeftijd geen makkelijke kost. Zelf heb ik helaas nooit kinderen gekregen.

Inmiddels ben ik dus stiefmama van 2 pubers. En dat valt me zwaar. Voor mijn gevoel heb ik als vrije meid zonder rugzak, met een goede baan en eigen huis mijn deur opengezet, en krijg ik er weinig voor terug. Ze doen het bv ontzettend slecht op school, roken, liegen, komen te laat thuis, maken een bende van hun kamers, maken dingen stuk, verslijten de ene na t andere vriendje... Echt alles wat een vervelende puber kan doen, doen ze.

Heel eerlijk gezegd voel ik me gebruikt en verdrietig hierover. Ik had gehoopt een paar kinderen in nood een fijn en stabiel thuis te geven, maar het lijkt wel alsof ik wordt gezien als een wandelende pinautomaat, schoonmaakster en kok!

Hun papa ergert zich ook groen en geel aan hun gedrag, maar op de een of andere manier lukt het ons niet ze ander gedrag te laten vertonen. Ik ben t goed zat inmiddels...

Ik hoop van jullie wat nuttige tips, vragen en reacties te krijgen.
Je geeft zelf al het antwoord. Wat er nog aan toevoegen? Volg je hart en gebruik je verstand. Doe alsof jij een van jouw vriendinnen bent en geef jezelf het advies dat je zo'n goede vriendin zou geven.
Tja.....

Als je het niet trekt, wegwezen. Die kinderen zullen altijd voor blijven gaan.

Maar wat had je eigenlijk verwcht vorig jaar, dat het makkelijker zou zijn?
Grenzen stellen, strucktuur bieden, maar dat zal je zelf ook al bedacht hebben. En een toverwoord bij de opvoeding van pubers is: humor!
Misschien hadden jullie gewoon niet (zo snel) moeten gaan samenwonen. Zou ik als puber ook heel recalcitrant van zijn geworden.
Ik vind, zeker pas na een jaar, het woord stiefmama ook veeeeeel te beladen.

Respect krijg je als je het geeft en neemt.
quote:fleurtje schreef op 27 maart 2009 @ 16:21:

Misschien hadden jullie gewoon niet (zo snel) moeten gaan samenwonen. Zou ik als puber ook heel recalcitrant van zijn geworden.
quote:ik62 schreef op 27 maart 2009 @ 16:19:

Grenzen stellen, strucktuur bieden, maar dat zal je zelf ook al bedacht hebben. En een toverwoord bij de opvoeding van pubers is: humor!

Helemaal mee eens. En het heeft wel tijd nodig.

Beetje naief van je Kim1971, om te denken dat ze jou dankbaar zouden zijn. Dat woord komt in het woordenboek van pubers over het algemeen weinig voor. Zij zien je ws als een indringster.

Ik begrijp dat het heel zwaar is en wens je veel sterkte en wijsheid.

Er zijn stiefouderfora, misschien kun je daar steun en informatie vinden.
Ik vind de vader in dit verhaal een beetje naief.
mijn vriend heeft 2 kinderen van 15 en 12 jaar. Zij zijn om de week een lang weekend bij mijn vriend.

We hebben een jaar een relatie. We wonen niet samen en gaan dat vanwege de kinderen het komende jaar ook nog niet doen. Ik slaap daar ook niet als de kinderen er zijn. Ik bemoei me niet met de opvoeding en dat kan ook omdat ik kan gaan en komen wanneer ik wil. Ik ben niet hun moeder en zal dat ook niet worden.

Wij doen het dus heel anders dan jullie, waarmee ik niet wil zeggen dat het een beter is dan het ander! Ik zie mezelf nu idd meer als 'vriendin', hoewel ik daar in het begin niets bij kon voorstellen. Toch werkt het nu zo en gaat het goed. Ik vind dat als er problemen zijn in het gezin, ik daar (nog) niet bij hoor; dat lijkt me bedreigend voor de meiden. Dat is tussen hen en hun vader. Dat is natuurlijk heel anders als je samenwoont. Volgens mij moet je erg oppassen dat je niet 'de opvoeder' gaat uithanden. Daar hebben ze hun vader en moeder voor (ook al is hun moeder niet/nauwelijks in beeld). Neem afstand van ze, laat ze de dingen regelen met hun vader; hij moet de lijnen uitzetten en regie nemen.
Nee, dankbaar zijn pubers niet en helemaal niet in dit soort situaties. Dit ga jij ook niet allemaal rechttrekken. Denk aan jezelf. Misschien is lat-ten in dit geval beter, totdat ze wat ouder zijn. Ik ben zelf ook een stiefdochter van iemand en ik zou nooit voor dit soort situaties kiezen. Natuurlijk weet je nooit wat de liefde met je doet, maar jij hebt een keuze.
Maak je borst maar nat. Het laatste stiefmoedertopic wat ik me herinner was heftig.

Ik heb geen tips, ben ik bang. Behalve dat je je verwachtingen moet bijstellen. Je schrijft zelf al dat deze kinderen nogal wat hebben meegemaakt, jouw bedoelingen zijn ongetwijfeld goed, maar het lijkt mij een bodemloze put. Dit is investeren in ... geen idee wat, dat zal de tijd je leren, maar het zal niet van vandaag op morgen beter worden. Als hun vader er ook weinig mee kan is misschien opvoedondersteuning nog een idee.

Als ik je openingspost nog eens herlees dan denk ik toch: Wegwezen. Als vrije meid een paar kinderen in je leven is niet niks, en deze kinderen met al hun bagage, ik vind het nogal wat. Jij en je vriend moeten wel heeeeeeel veel van elkaar houden...

Ik ben zelf ook stiefmoeder, maar van kleinere kinderen dan de jouwe. Dat vind ik al ontzettend moeilijk. En deze kinderen ken ik al jaren, kennen mij heel erg goed, en doordat ze nog zo jong zijn is het wederzijds makkelijker met elkaar meegroeien dan wanneer ze zo oud zijn als jouw stiefkids.

Sterkte.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik denk dat je te veel EO- films hebt gekeken .

Die meiden hebben niet om jou gevraagd , die hebben te wonen waar pa of ma woont . Dus dankbaar tegen over jou zullen ze al helemaal niet zijn . Grote kans dat ze nogal cynisch zijn hoe lang het duurt voor jij ook weer exit bent ....

Neemt niet weg dat het een hele moeilijke positie is waar jij in zit . Je partner en jij zitten wel op één lijn ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gaan latten met je vriend zodat hij met zijn eigen rotzooi zit en jouw huis verschoont blijft van dat pubergeweld.
quote:Kim1971 schreef op 27 maart 2009 @ 16:07:

Sinds ongeveer een jaar heb ik een nieuwe partner. Hij heeft 3 dochters uit een eerder huwelijk van 13, 15 en 16 jaar. Deze drie hebben nogal wat achter de rug: scheiding, veel ruzies, papa's relatie (voor onze relatie) liep ook op de klippen, middelste licht autistisch. Als klap op de vuurpijl is het met de jongste, de oudste en hun mama zo misgelopen dat deze 2 inmiddels definitief bij mij en hun vader wonen. Enfin: zeker op die leeftijd geen makkelijke kost. Zelf heb ik helaas nooit kinderen gekregen.

Inmiddels ben ik dus stiefmama van 2 pubers. En dat valt me zwaar. Voor mijn gevoel heb ik als vrije meid zonder rugzak, met een goede baan en eigen huis mijn deur opengezet, en krijg ik er weinig voor terug. Ze doen het bv ontzettend slecht op school, roken, liegen, komen te laat thuis, maken een bende van hun kamers, maken dingen stuk, verslijten de ene na t andere vriendje... Echt alles wat een vervelende puber kan doen, doen ze.

Heel eerlijk gezegd voel ik me gebruikt en verdrietig hierover. Ik had gehoopt een paar kinderen in nood een fijn en stabiel thuis te geven, maar het lijkt wel alsof ik wordt gezien als een wandelende pinautomaat, schoonmaakster en kok!

Hun papa ergert zich ook groen en geel aan hun gedrag, maar op de een of andere manier lukt het ons niet ze ander gedrag te laten vertonen. Ik ben t goed zat inmiddels...

Ik hoop van jullie wat nuttige tips, vragen en reacties te krijgen.

Je voelt je gebruikt?

Die mag je even uitleggen als je wil

De meiden hebben het ontzettend zwaar gehad, zo zwaar zelfs dat ze niet meer thuis bij hun moeder komen en JIJ voelt je gebruikt?

Als wat???

Daar komt bij...pubers zin pubers, daarom heten ze ook pubers

En das echt niet over op het moment dat jij hun leven komt binnen dringen hoor, denk dat dat het alleen maar erger maakt eigenlijk.

Waarom zijn jullie zo snel gaan samenwonen?

Ik denk dat wil je dit laten slagen wel zo ontzettend sterk in je schoenen moet staan...

Wat had je zelf verwacht dan toen je daar introk?

Dat jullie een harmonieus gezinnetje zouden vormen?

Ik denk dat een ieder je kan vertellen dat dat niet gaat gebeuren.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 27 maart 2009 @ 17:47:

[...]

Je voelt je gebruikt?

Die mag je even uitleggen als je wil

De meiden hebben het ontzettend zwaar gehad, zo zwaar zelfs dat ze niet meer thuis bij hun moeder komen en JIJ voelt je gebruikt?

Als wat???

Daar komt bij...pubers zin pubers, daarom heten ze ook pubers

En das echt niet over op het moment dat jij hun leven komt binnen dringen hoor, denk dat dat het alleen maar erger maakt eigenlijk.

Waarom zijn jullie zo snel gaan samenwonen?

Ik denk dat wil je dit laten slagen wel zo ontzettend sterk in je schoenen moet staan...

Wat had je zelf verwacht dan toen je daar introk?

Dat jullie een harmonieus gezinnetje zouden vormen?

Ik denk dat een ieder je kan vertellen dat dat niet gaat gebeuren.Volgens mij is hij met zijn asociale gevolg bij haar ingetrokken. En pubers staan er om bekend dat ze hun ouders als voetveeg gebruiken, dus kan me voorstellen als het niet je eigen offspring is dat je je dan helemaal ge/misbruikt voelt door dat ondankbare spul. Gewoon lozen dus en als die kerel echt van je houdt doet ie wel moeite om je te blijven zien. Die pubers zijn tenslotte oud genoeg om zonder oppas thuis te kunnen laten dus als je gaat latten, kan hij in 't weekend gewoon naar jou komen.
quote:Monissa schreef op 27 maart 2009 @ 16:33:

[...]

Helemaal mee eens. En het heeft wel tijd nodig.

Beetje naief van je Kim1971, om te denken dat ze jou dankbaar zouden zijn. Dat woord komt in het woordenboek van pubers over het algemeen weinig voor. Zij zien je ws als een indringster.

Ik begrijp dat het heel zwaar is en wens je veel sterkte en wijsheid.

Er zijn stiefouderfora, misschien kun je daar steun en informatie vinden.

Bedankt voor deze nuttige tip. Inmiddels heb ik een goed 'stiefouderforum' gevonden. Daar ga ik verder babbelen, want met de meeste reacties op dit forum kan ik helaas weinig...

Groetjes,

Kim
Ik vind het een beetje ondankbaar om te zeggen.. met de meeste reacties op dit forum kan ik helaas weinig..

Alleen omdat ze hier eerlijk zijn?

Ik ben een dochter van gescheiden ouders.. altijd bij mn moeder gewoond.. mijn ouders zijn uitelkaar gegaan omdat mijn vader een andere vriendin had..

Ik was ook 15.. nou dan zit je echt niet te wachten op een nieuwe vriendin van je pa!

Ten eerste zijn ze misschien nog wel verdrietig om de scheiding (misschien verklaard ook dat wel het losbollige gedrag van die 2 meiden)..

En om je stiefmama te noemen vind ik iet te wat ver gaan.. de vrouw van mijn vader noemt zich gelukkig nooit stiefmoeder.. en ik noem haar ook niet zo.. als ik over haar praat noem ik haar altijd.. de vrouw van mn vader..

En het gedrag wat je beschrijft is typisch pubergedrag.. en dat komt allemaal vanzelf weer goed.. ze gewoon liefde en geduld geven..

En vooral alles met humor aanpakken en niet als een kip zonder kop achter ze aanrennen als ze weer iets fout hebben gedaan..

(zorg momenteel ook voor een puber)..

Succes!
quote:Kim1971 schreef op 27 maart 2009 @ 18:43:

[...]

Bedankt voor deze nuttige tip. Inmiddels heb ik een goed 'stiefouderforum' gevonden. Daar ga ik verder babbelen, want met de meeste reacties op dit forum kan ik helaas weinig...

Groetjes,

Kim

Wat ondankbaar om zoiets te zeggen, de adviezen waren zo gek nog niet hoor, en de meningen zijn eigenlijk ook allemaal eerlijk en oprecht.

Maar hey, als je denkt op het andere forum meer bijval te krijgen

Succes !
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Nou slotje dan maar he!
Nee, het gaat erom dat er discussies ontstaan over onderwerpen die helemaal niet bijdragen aan een oplossing, bv de keuze het woordje 'stiefmama' of 'gebruikt'. Of dat ik teveel EO zou kijken. Tja... dan gaan we wel erg ver afdrijven.

Verder gaat het aanduiden van deze meisjes als 'asociaal gevolg' me echt te ver. Zo wil ik niet verder praten.
quote:Kim1971 schreef op 27 maart 2009 @ 18:43:

[...]

Groetjes,

Kim

Oh....het past niet in jouw straatje. Snap ik.

Succes.

nou, ik ga jullie reacties in ieder geval onthouden!! misschien kan mn geliefde paps er wat mee...die trok een paar maanden na de scheiding bij zn vriendin in en verwachte dat ik direct gezellig kennis kwam maken!

ik voel me nog steeds behoorlijk genaaid omdat ik geen thuis meer heb, allebei mn ouders wonen samen en ik heb me dus maar aan te passen. ik weet niet hoe lang je vriend en zijn ex al uit elkaar zijn, maar als ik het vanuit je kinderen bekijk zou ik liever alleen met papa wonen, zeker omdat ze ook al niet bij hun moeder terecht kunnen!! wil niet zeggen dat ze zich niet een beetje moeten aanpassen, jouw vriend heeft tenslotte ook recht op een relatie, maar de kinderen gaan voor! kunnen zij er wat aan doen dat hun ouders na zoveel jaar niet meer van elkaar hielden..
quote:Kim1971 schreef op 27 maart 2009 @ 19:46:

Nee, het gaat erom dat er discussies ontstaan over onderwerpen die helemaal niet bijdragen aan een oplossing, bv de keuze het woordje 'stiefmama' of 'gebruikt'. Of dat ik teveel EO zou kijken. Tja... dan gaan we wel erg ver afdrijven.

Verder gaat het aanduiden van deze meisjes als 'asociaal gevolg' me echt te ver. Zo wil ik niet verder praten.

Je laatste punt snap ik helemaal, maar je moet weten dat dat van Elninjoo afkomstig was. De grootste kinderhater op het forum, maar het meest te vinden op de kinderpijler.

En verder de termen die jij gebruikt, zoals 'gebruikt voelen', zegt wel wat over jou en hoe jij hierin staat, dus het is niet zo gek dat daar iets over gezegd wordt.

Als je op een forum post, kun je verwachten dat er verschillende meningen komen, en daar zitten ongetwijfeld dingen mij die je niet wil horen: omdat het confronterend is, omdat het gewoon niet waar is, omdat het stieken wél waar is maar je er nog niet aan wilt... Dat zal op dat andere forum niet anders zijn...

MvG

Fleur
Kim, verstandig om naar het stiefmoederforum te gaan. Daar zal je veel herkenning vinden. Ze organiseren ook gespreksgroepen voor stiefmoeders en daar kan je veel aan hebben.

Ik denk dat je in een heel moeilijke positie zit en dit kon je op voorhand niet inschatten. De beleving van de kinderen is heel anders dan jou beleving, jullie leven in verschillende werelden. En dat is hartstikke lastig. De tip om te gaan latten vind ik zo gek nog niet want uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het kan zijn als stiefmoeder. Ik heb echter het geluk dat de kinderen van mijn man destijds (8 jaar geleden) nog vrij jong waren toen ik hem (hij was al een tijd gescheiden) leerde kennen. Ik ben met de kinderen mee gegroeid en dat scheelt een stuk. Nu ze in de pubertijd zitten is het bij vlagen gemakkelijker (je kan beter met ze in gesprek) en soms moeilijker (hormonenstorm bij de pubers)

Zoek hulp op een plek waar die hulp ook daadwerkelijk gegeven kan worden en waar je vrijuit kan praten/schrijven. Op dit forum is dat denk ik niet de juiste plaats.

Heel veel sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven