Scheiden, waar te beginnen
maandag 29 april 2019 om 11:15
Man en ik hebben afgelopen weekend het besluit genomen om niet meer samen verder te gaan. Er zijn zaken gebeurt die in die mate een vertrouwensbreuk veroorzaken dat in een relatie blijven geen optie is.
We kunnen echter nog redelijk met elkaar door een deur en hebben ook kinderen in puberleeftijd samen. We willen nu alles zo goed mogelijk regelen, met name voor de kinderen
Maar waar begin je? Onze hele levens zijn met elkaar verweven. We kennen elkaar sinds pubertijd, hebben dezelfde vrienden. Samen een huis, de kinderen, ga maar zo door.
En wat we het liefste zouden willen ook voor de kinderen is vrienden blijven. Maar kan dat? Kun je uit elkaar en toch vrienden blijven.
Wat zijn nu de eerste stappen?
We kunnen echter nog redelijk met elkaar door een deur en hebben ook kinderen in puberleeftijd samen. We willen nu alles zo goed mogelijk regelen, met name voor de kinderen
Maar waar begin je? Onze hele levens zijn met elkaar verweven. We kennen elkaar sinds pubertijd, hebben dezelfde vrienden. Samen een huis, de kinderen, ga maar zo door.
En wat we het liefste zouden willen ook voor de kinderen is vrienden blijven. Maar kan dat? Kun je uit elkaar en toch vrienden blijven.
Wat zijn nu de eerste stappen?
maandag 29 april 2019 om 11:35
Mijn zus en haar ex zijn ook vrienden gebleven. Ze komen zelfs nog op elkaars verjaardagen met hun nieuwe partners.
Dus ja, als je dat beiden wilt kan dat.
Ik zou zelf beginnen met de volgende vragen;
-Hoe staan we er financieel voor? Wie kan het huis betalen? Wie verhuist?
-Kunnen we in dezelfde wijk/straat wonen?
-Willen we co-ouderschap?
-Maken we vaste afspraken of laten we de kinderen vrij in wanneer ze waar willen zijn? Of laten we de kinderen in het huis en verhuizen we zélf elke zoveel dagen?
Mediator is een goed idee, die heeft de rest van de lijst.
Sterkte.
Dus ja, als je dat beiden wilt kan dat.
Ik zou zelf beginnen met de volgende vragen;
-Hoe staan we er financieel voor? Wie kan het huis betalen? Wie verhuist?
-Kunnen we in dezelfde wijk/straat wonen?
-Willen we co-ouderschap?
-Maken we vaste afspraken of laten we de kinderen vrij in wanneer ze waar willen zijn? Of laten we de kinderen in het huis en verhuizen we zélf elke zoveel dagen?
Mediator is een goed idee, die heeft de rest van de lijst.
Sterkte.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 29 april 2019 om 11:36
maandag 29 april 2019 om 11:37
Het kan anders best prettig zijn om op een forum te praten met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en vanuit hun eigen ervaringen tips kunnen geven aan TO.
@TO: sterkte.
maandag 29 april 2019 om 11:41
https://www.scheidingsplanner.nl/scheiden-en-nu/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 29 april 2019 om 11:42
Kinderen hebben we vanochtend gedaan. Leerkrachten kan pas na de vakantie. De rest wordt in de loop van deze week in gang gezet.blijfgewoonbianca schreef: ↑29-04-2019 11:37Stap 1. Vertel het de kinderen,ouders, leerkrachten, vrienden etc.
maandag 29 april 2019 om 11:43
Hier staat het juist andersom.Ayla79 schreef: ↑29-04-2019 11:36Ik lees dat je een mediator neemt als je door 1 deur kunt maar het niet op alle punten eens bent. Ben je dat wel kun je ook een gezamenlijke advocaat nemen.
Klopt dat niet? Er is niks waar we het eigenlijk met elkaar oneens in zijn. We hoeven niks van elkaar. Gewoon alles eerlijk delen
https://www.juridisch.nl/scheiden-alime ... n-mediator
Kies een mediator die ook advocaat is en dus alles kan regelen.
maandag 29 april 2019 om 11:48
Ja, dit was echt 1 van de moeilijkste dingen die ik in mijn leven heb moeten doen.
Het lastige vind ik ook dat ik hun niet te lang in deze situatie wil laten ondanks dat man en ik nog met elkaar praten. Maar ik wil hun ook niet in een situatie duwen waar ze nog niet aan toe zijn
Ik wil ze dus ook de tijd geven
maandag 29 april 2019 om 11:48
https://www.echtscheiding-wijzer.nl/sch ... appen.html
Er zijn overal dit soort lijstjes te vinden.
Er zijn overal dit soort lijstjes te vinden.
maandag 29 april 2019 om 11:51
Ayla79 schreef: ↑29-04-2019 11:48Ja, dit was echt 1 van de moeilijkste dingen die ik in mijn leven heb moeten doen.
Het lastige vind ik ook dat ik hun niet te lang in deze situatie wil laten ondanks dat man en ik nog met elkaar praten. Maar ik wil hun ook niet in een situatie duwen waar ze nog niet aan toe zijn
Ik wil ze dus ook de tijd geven
Heeft een van jullie beiden binnen nu en een paar weken een eigen huis ? Willen jullie bij elkaar in de buurt blijven wonen ?
maandag 29 april 2019 om 11:53
Er zijn zakelijke en emotionele stappen te zetten. Soms hinderen de emoties de zakelijke afwikkeling. Het is goed om te inventariseren of je allebei even ‘ver’ bent in het proces, emotioneel gezien.
In het proces van de scheiding zie je soms dat het zoeken naar een compromis, of een consent, lastiger wordt dan tijdens het huwelijk omdat de belangen uiteen lopen én er geen reden meer is om het de ander naar de zin te maken. Professionele hulp is dan ook aan te raden.
De eerste actie voor de scheiding was de kinderen en de omgeving inlichten. De volgende stap was het inschakelen van de rechtsbijstandsverzekering voor de vergoeding van de mediation (die ook jurist was).
In het proces van de scheiding zie je soms dat het zoeken naar een compromis, of een consent, lastiger wordt dan tijdens het huwelijk omdat de belangen uiteen lopen én er geen reden meer is om het de ander naar de zin te maken. Professionele hulp is dan ook aan te raden.
De eerste actie voor de scheiding was de kinderen en de omgeving inlichten. De volgende stap was het inschakelen van de rechtsbijstandsverzekering voor de vergoeding van de mediation (die ook jurist was).
maandag 29 april 2019 om 11:54
maandag 29 april 2019 om 11:55
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, anders zouden jullie (en/of kinderen) eens op de site van deze stichting kunnen kijken.
maandag 29 april 2019 om 11:55
Ik weet niet hoe snel zoiets kan gaan. De bedoeling is zo kort mogelijk bij elkaar in de buurt te blijven zodat we er beide voor de kinderen zijnblijfgewoonbianca schreef: ↑29-04-2019 11:51Heeft een van jullie beiden binnen nu en een paar weken een eigen huis ? Willen jullie bij elkaar in de buurt blijven wonen ?
maandag 29 april 2019 om 11:59