Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Woow m'n blauw regen in m'n geveltuin bloeit.
Afbeelding

Ga de handige buurman binnenkort even vragen of hij wil helpen een paar gaten te boren om een beter rek te hangen en een touw te spannen. Kan ie over m'n raam heen.

Die in m'n achtertuin niet, vet jammer.
Tof Koettie!
Mijn blauwe regen tegen de gevel bloeit ook weer niet, helaas. Hoop dat-ie het wel ooit gaat doen, ik hou er zo van :heart: Maar hij staat pal op het oosten, dus niet erg veel zon. En het groen langs de gevel is ook al erg leuk, maar toch...
Het schijnt ook zo te zijn dat als je een blauwe regen koopt die uit zaad is opgekweekt dat het 7 jaar duurt voordat ie gaat bloeien. Maar als dat waar is zou je toch verwachten dat tuincentra alleen gestekte planten zouden verkopen.
Mijn blauwe regen bloeit ook nog niet, maar ik hoop dat het volgend jaar toch echt gaat gebeuren! Vooralsnog ben ik erg blij met het bladerdak dat het geeft. De gevel van het huis wordt er wel heel mooi van.

In de tuin heb ik paadjes aangelegd en heel veel gras verwijderd en nieuwe planten erin gezet. Er bloeit al heel veel en het ziet er mooi uit. Vorig jaar om deze tijd was het nog flink kaal omdat ik toen de hele boel aan het omgooien was. Jammer dat het zulk niks-weer is.

Omdat ik in de tuin even niets kan doen, heb ik besloten in huis te gaan schilderen. Vorig jaar al het houtwerk aan de buitenkant gedaan en dan nu de binnenkant. Ik begin met de keuken, waar al nieuw laminaat ligt. Nu dat er ligt, weet ik eindelijk wat ik voor de muren, deuren en het houtwerk wil. (Ik heb deze week vrij, vandaar dat ik er tijd voor heb.)
Niks-weer? Hier schijnt de zon :sun:
Ik ga even snel douchen en dan naar buiten. En trachten mezelf in toom te houden, gisterochtend had ik een uurtje in de tuin gerommeld, maar dat moest ik bekopen met flink pijn, dus nu niet meer dan een kwartier achter elkaar dingen doen..

Oh, en Case-je, foto’s? :-)
Een reactie van een stille meelezer hier. Ik vind de foto's geweldig om te zien, echt fantastisch om te zien hoe jullie de tuinen om weten te vormen naar een groen paradijs. Zelf zijn man en ik ook bezig om de tegeltuin die we nu hebben (we wonen hier nu 2 jaar) om te vormen naar een groene tuin. We zijn nu bezig met een verhoogde border. Het lijkt mij leuk om een plant te planten die over de randen van de border naar de beneden groeit, een soort waterval idee. Maar met Google kom ik er niet uit. Weten jullie iets wat ik zou kunnen planten. De border staat zo'n beetje de hele dag in de zon en heeft aan het einde van de dag pas schaduw.
Just smile and wave boys, smile and wave...
Akelei in bloei:

Afbeelding

Nog meer bloemetjes:

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
dimmel schreef:
02-05-2019 11:26
Een reactie van een stille meelezer hier. Ik vind de foto's geweldig om te zien, echt fantastisch om te zien hoe jullie de tuinen om weten te vormen naar een groen paradijs. Zelf zijn man en ik ook bezig om de tegeltuin die we nu hebben (we wonen hier nu 2 jaar) om te vormen naar een groene tuin. We zijn nu bezig met een verhoogde border. Het lijkt mij leuk om een plant te planten die over de randen van de border naar de beneden groeit, een soort waterval idee. Maar met Google kom ik er niet uit. Weten jullie iets wat ik zou kunnen planten. De border staat zo'n beetje de hele dag in de zon en heeft aan het einde van de dag pas schaduw.
Zelf vind ik kruipphlox mooi, geven bloemen in het voorjaar. Ik ben sowieso gek van Phloxen. Staan verschillende groepen van in de tuin.
Fotosssss:

Kleine witte allium

Afbeelding

Grote paarse alliums (nog niet helemaal open)

Afbeelding

Kaukasische vergeetmeniet (dan denk je dat die alliums wit zijn, maar deze bloeien echt bizar wit. Hele kleine bloempjes maar zo spierwit dat ze altijd opvallen)

Afbeelding

Vogelmelk

Afbeelding

Mijn Japanse Esdoorn. Hij is al minstens 7 jaar oud, heeft meerdere verhuizingen meegemaakt, maar hij is nooit ergens gelukkig geworden.. Ik heb m vorig jaar op deze plek gezet, wat meer in de schaduw, in de hoop dat-ie dat fijner zou vinden, maar hij ziet er nog steeds ongelukkig uit... Iemand tips?

Afbeelding

Wild grasland

Afbeelding

Een aangewaaide nieuwkomer, blijkt wede te heten

Afbeelding

Nog een aangewaaide nieuwkomer in knop (helaas onscherp) ik gok op een margriet-achtige

Afbeelding

En m'n nieuw rose-bloeiende bosaardbeitjes :heart:

Afbeelding
GroenTuintje schreef:
01-05-2019 21:19
Prachtige tuin Duet :heart: , hoe groot is je tuin eigenlijk ?
Ik denk ongeveer 15 meter breed en 25 meter diep.
@moosey, mooie bloemetjes heb jij!
Leuk die witte vergeetmijniet, ik heb die in het blauw. Vogelmelk ook leuk, dat zou ook nog wel wat voor mij zijn.
Jouw roze bosaardbei, daar ben ik verliefd op. Die wil ik zeker!

Overigens de japanse esdoorn, daar kan ik ook niet mee overweg. Ik had er ooit een, maar die overleefde mij niet. :-|
duet schreef:
02-05-2019 14:28
Ik denk ongeveer 15 meter breed en 25 meter diep.
Dat is een leuk formaat tuin :flirting: . Welke kant van NL woon je eigenlijk? Ik in het oosten van het land (wel grote stad), maar helaas een klein tuintje :)
Wat een mooie fotos! Prachtige bloemen ook al! Mijn tuin is erg zielig na de winter. Een vaste plant komt niet meer terug. Ik had er twee van, en de ander groeit al wel, maar vind het te duur om nog eens te kopen.
Eenjarigen zijn natuurlijk weg, dus het is nu een beetje kaal. Alleen de brunerra heeft bloemetjes. De blaadjes blijven wel klein. Komt dat nog goed? Iemand ervaring wanneer die gaan groeien?

Voor heb ik wat bodembedekker onder de magnolia geplant: vinca minor en lelie van dalen. Maar die zijn nog klein, maar groeien heel hard geloof ik. Ziet er in elk geval beter uit dan onkruid.
Ik wil ook nog siergrassen, maar het is erg duur allemaal. Ik ga nu altijd bij intratuin kijken. Soms kijk ik wel op marktplaats, maar daar staat niet zoveel. Heeft iemand andere tips?
Kijktip voor mensen met een kleine tuin. Ik heb net garden rescue op bbc one gekeken. Wat een fantastisch tuintje is dat geworden. :heart:

De tuinman wil ik houden :proud:
Been there, done that, got the T-shirt.
Zijn hier ook nog vogelkenners/liefhebbers?
Ik had nl jonge merels in mijn klimop, maar sinds deze week zijn ze er niet meer. Zouden ze al uitgevlogen kunnen zijn??

In mijn tuinhuisje ontdekte ik vandaag, wederom, een nest. De eerste had ik er al weggehaald (lagen nog geen eieren in, maar had ze weggehaald ivm dat ik nieuw hokje wil), en vandaag dus op precies dezelfde plek weer een nest gevonden. Heb nog niet gekeken of er eieren in liggen, maar omdat het toch nog wel even duurt met mijn tuin, laat ik het nest maar liggen. Ligt boven op mijn sneeuwschuiver :D
friezinnetje2014 schreef:
02-05-2019 19:20
Ik had nl jonge merels in mijn klimop, maar sinds deze week zijn ze er niet meer. Zouden ze al uitgevlogen kunnen zijn??

In mijn tuinhuisje ontdekte ik vandaag, wederom, een nest. De eerste had ik er al weggehaald (lagen nog geen eieren in, maar had ze weggehaald ivm dat ik nieuw hokje wil), en vandaag dus op precies dezelfde plek weer een nest gevonden. Heb nog niet gekeken of er eieren in liggen, maar omdat het toch nog wel even duurt met mijn tuin, laat ik het nest maar liggen. Ligt boven op mijn sneeuwschuiver :D
Merels broeden ongeveer twee weken, dan is het uitvliegen geblazen.
Case-je schreef:
02-05-2019 19:31
ok, ik denk dat ze dan uitgevlogen zijn, en niet opgepeuzeld door een andere vogel of kat.
Case-je schreef:
02-05-2019 19:31
Meer uitlópen. Jonge merels scharrelen voornamelijk op/dicht bij de grond en houden zich stil in struiken en onder/tussen planten tot moeder en vader merel ze roepen voor eten.
De kleintjes bij mij in de tuin vorig jaar zaten vaak laag in de dichtbegroeide appelbes.
Zo, eindelijk even bij gelezenkeken. Ik was een weekend weg en had nog niet weer de tijd genomen hier te lezen, omdat ik de foto's op mijn telefoon toch niet kan zien.

Mooie foto's, de lente is echt een mooie tijd, met alles wat in bloei komt.
Ik vind sowieso heel veel bloemen het mooist als ze nog deels in de knop zitten. Bij sommige planten heb ik dat ook, varens bijvoorbeeld. En het ruikt zo heerlijk op straat, vooral in de avond.

En helaas naar nieuws voor Calamitycat :| gecondoleerd en heel veel sterkte :rose:
@Friezinnetje, bij mijn buren is het nest ook al uitgevlogen.

@Moosey en Duet Mijn Japanse Esdoorn staat in de halfschaduw en krijgt
s´middags vanaf 15,00 tot 19,00 uur zon. Felle zon kan hij niet verdragen want dan verbranden de bladeren en worden oranje. Ook houdt hij niet van kleigrond maar van een licht zure grond. Ik heb in het plantgat toen potgrond met tuinturf vermengd.

De Japanse Esdoorn houdt ook niet van teveel water. Bij goed doorlatende grond is eenmaal per week water geven voldoende. Bij zeer warme dagen is tot driemaal per week water geven ruim voldoende. Die van mij heeft ook 3 verhuizingen overleefd en was ook zo'n zielig geval maar is nu inmiddels een boom van bijna 3 meter. Dus er is nog hoop. :P Zal ff een foto zoeken.....

Als hij straks al z'n blad heeft kun je de achterburen niet meer zien
anoniem_129784 wijzigde dit bericht op 13-10-2019 10:55
3.70% gewijzigd
GroenTuintje schreef:
02-05-2019 14:54
Dat is een leuk formaat tuin :flirting: . Welke kant van NL woon je eigenlijk? Ik in het oosten van het land (wel grote stad), maar helaas een klein tuintje :)
Ik woon in Midden Limburg dicht bij de belgische grens. Ik woon aan de rand van een kleine stad.
Onze straat is een oude uitvalsweg de stad uit met oude huizen en grote oude bomen, waar later een nieuwbouwwijk omheen gebouwd is. De oude huizen hebben in tegenstelling tot de nieuwe huizen nog heerlijk ouderwets grote tuinen. Aan het einde van de straat loop je zo de velden in.
merel27 schreef:
02-05-2019 20:45

@Moosey en Duet Mijn Japanse Esdoorn staat in de halfschaduw en krijgt
s´middags vanaf 15,00 tot 19,00 uur zon. Felle zon kan hij niet verdragen want dan verbranden de bladeren en worden oranje. Ook houdt hij niet van kleigrond maar van een licht zure grond. Ik heb in het plantgat toen potgrond met tuinturf vermengd.

De Japanse Esdoorn houdt ook niet van teveel water. Bij goed doorlatende grond is eenmaal per week water geven voldoende. Bij zeer warme dagen is tot driemaal per week water geven ruim voldoende. Die van mij heeft ook 3 verhuizingen overleefd en was ook zo'n zielig geval maar is nu inmiddels een boom van bijna 3 meter. Dus er is nog hoop. :P Zal ff een foto zoeken.....
Thanks Merel! Dan weet ik in elk geval zeker dat-ie nu op de best mogelijk plek staat. Ik zit op klei, maar de border waar-ie nu in staat heb ik gemaakt van een dikke laag verhakseld naaldboomhout en er staat ook een grote den in, dus zuur moet het er zo onderhand wel wezen ;-) Drainage is ook goed. Dan moet-ie misschien ook gewoon nog even aan slaan.. ik geef m nog niet op!
duet schreef:
02-05-2019 21:47
Ik woon in Midden Limburg dicht bij de belgische grens. Ik woon aan de rand van een kleine stad.
Onze straat is een oude uitvalsweg de stad uit met oude huizen en grote oude bomen, waar later een nieuwbouwwijk omheen gebouwd is. De oude huizen hebben in tegenstelling tot de nieuwe huizen nog heerlijk ouderwets grote tuinen. Aan het einde van de straat loop je zo de velden in.
klinkt heerlijk :heart: . Wij wonen in een nieuw huis, en daar zitten vaak kleine tuinen bij :| . Maar ik probeer er alles uit te halen :sun:
friezinnetje2014 schreef:
02-05-2019 19:20

Ja, hier ook een vogelliefhebber! Leuk die eigenwijze merel van jou. Nest gewoon laten zitten hoor. Is toch leuk. Als het lukt, maak je dan een foto van het nest? Wij hebben al twee keer een merel in ons houthok gehad boven op een stapel hout. De eksters hadden al gauw door dat ze daar makkelijk zouden kunnen roven, dus ik heb de voorkant van het hok dichtgemaakt met een stuk gaas. De merel kon daar nog precies overheen vliegen en op de rand van het gaas neerstrijken en de jonge merels hebben de uitgang ook zo gevonden. Vraag me nog af hoe ze boven op dat gaas terecht zijn gekomen.

Ik heb ook een keer een leeggeroofd nest gehad van jonge merels. Daar trof ik 's ochtends de bloederige resten aan. Ben er echt misselijk van geweest, vond het zo erg. Het is 's nachts gebeurd en ik heb geen idee wat voor beest er aan gekomen is. Nest zat op anderhalve meter hoogte diep in een rozenstruik tegen de muur. Doordat de rozen gingen bloeien, gingen de takken door het gewicht wat afhangen en waarschijnlijk is daardoor het nest zichtbaar geworden.

Het ziet er bij ons nu naar uit dat de pimpelmezen toch echt in het nestkastje in de rozenstruik een nestje hebben. Ik zie ze meermaals per dag af en aan vliegen. Kan alleen nog niet inschatten of ze zitten te broeden of al aan het voeren zijn. Volgens mij is het voor voeren nog te rustig.
GroenTuintje schreef:
02-05-2019 21:56
klinkt heerlijk :heart: . Wij wonen in een nieuw huis, en daar zitten vaak kleine tuinen bij :| . Maar ik probeer er alles uit te halen :sun:
We zijn letterlijk 400 meter ( 1 straat) verderop begonnen in een nieuwbouwhuis met "kleine" tuin. Toen de kinderen wat ouder werden en ik weer wat meer tijd had, bleek die tuin gewoon te klein voor mijn hobby. En als je dan in je eigen wijk een droomhuis met droomtuin tegen komt, is de keus natuurlijk gauw gemaakt.
CC, veel sterkte morgen. Ik hoop dat jullie een mooi afscheid van moeder hebben. Ik denk aan je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven