Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ik denk ook aan je CC. Sterkte morgen, hoop dat je er steun uit haalt.
Dahlia74 schreef:
02-05-2019 11:53
Zelf vind ik kruipphlox mooi, geven bloemen in het voorjaar. Ik ben sowieso gek van Phloxen. Staan verschillende groepen van in de tuin.
Bedankt voor de tip, dan ga ik daar eens voor kijken.
Just smile and wave boys, smile and wave...
Moosey schreef:
02-05-2019 10:41
Niks-weer? Hier schijnt de zon :sun:
Ik ga even snel douchen en dan naar buiten. En trachten mezelf in toom te houden, gisterochtend had ik een uurtje in de tuin gerommeld, maar dat moest ik bekopen met flink pijn, dus nu niet meer dan een kwartier achter elkaar dingen doen..

Oh, en Case-je, foto’s? :-)
Gisteren was het niks-weer, maar vandaag schijnt de zon :)
Ik zal eens uitvogelen hoe ik foto's op het web kan zetten om ze vervolgens hier te kunnen plaatsen.
Alhoewel het zonnig is, is het koud. Ik ga dus nog even verder met de deuren schilderen.
Mooie foto's, GroenTuintje en Moosey!
Ik kom even blij zijn. Heb al 3 jaar een passieflora op mijn balkon en er zitten al weer 2 bloemen in!!! Hij heeft de winter weer overleefd : :yes:
balderdash schreef:
03-05-2019 10:30
Ik kom even blij zijn. Heb al 3 jaar een passieflora op mijn balkon en er zitten al weer 2 bloemen in!!! Hij heeft de winter weer overleefd : :yes:
Yeah! :cheer2:
Wie had er hier een tijdje geleden een foto gepost van een rode konijnenvilla? Ik vind de foto niet meer terug en wou hier wat vragen over stellen...
*Manon* schreef:
04-05-2019 10:21
Wie had er hier een tijdje geleden een foto gepost van een rode konijnenvilla? Ik vind de foto niet meer terug en wou hier wat vragen over stellen...
Ik denk dat het CalamityCat was. Volgens mij heeft zij het hok daarna blauwe geschilderd.
Geen tuinweer hier: fikse hagelbuien met afwisselend zon. Het is koud!
Case-je schreef:
04-05-2019 10:23
Ik denk dat het CalamityCat was. Volgens mij heeft zij het hok daarna blauwe geschilderd.
Volgens mij had CC een rood zweeds huisje en daarnaast stond de blauwe konijnenvilla.
Case-je schreef:
03-05-2019 10:00
Mooie foto's, GroenTuintje en Moosey!
Dankje Case-je :heart:
Voor iedereen een groene tuin
Case-je schreef:
04-05-2019 10:24
Geen tuinweer hier: fikse hagelbuien met afwisselend zon. Het is koud!
Hier wel zonnig maar ook koud :-|
Voor iedereen een groene tuin
Wij waren er even een midweek tussenuit. Heerlijk huisje in de bossen in Drenthe. Overal waar je keek was groen, dat was zo fijn!

Nu dus weer thuis en meteen tuinzin. Vrouw vond het ook zo mooi in Drenthe met als resultaat dat ik nog meer groene plekken mag maken, fijn ;).
Nu ben ik potjes aan het schilderen voor aan de muur, hangt al het een en ander maar mag best meer bij.

Toscaanse Jasmijn en Clematis komen hier op de haallijst. Eerst maar eens kijken, deze week langs de steenbreekkeet hier in de buurt, voor gratis plantjes en advies, ben benieuwd!

Foxymama: ik laat de pallet staan, ophangen zou ook wel een idee zijn, maar daar ben ik niet zo'n held in!
Bedankt case-je en duet!
[quote=Calamitycat post_id=29842731 time=1556007465 user_id=282895]
Wat leuk dat jullie een konijnenparadijs aan het bouwen zijn. Hoeveel heb je er?

Villa Flappie in originele staat. Niet zelf gebouwd overigens maar kant en klaar gekocht. Ik heb genoeg projecten in de tuin en werk bijna fulltime dus zelf bouwen zou een tig-jarenproject zijn geworden :)
Onze palm staat in bloei. Echt mooi kan ik het niet vinden.
Oeps daar is iets misgegaan...

@Calamitycat, waar heb je de villa gekocht. Echt prachtig zo geverfd 😍.
Ik koop de laatste tijd allemaal prullaria om erbij te zetten in de tuin. Kan beter verder met de planten gaan :facepalm:

Om dat weer te compenseren, gebruik ik wel nu Ecosia als zoekmachine (die planten een boom ergens in de wereld voor elke 40 zoekopdrachten ofzo), dan voel ik me beter als ik weer met 1 of andere blikke vlinder terugkom van het tuincentrum :angel:
Het is 'Naakt tuinierendag' vandaag. Tsja, het is dat het zo koud is anders stond ik uiteraard in Eva's kostuum mijn perkgoed te planten.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3537046 ... nieren-dag
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Bedankt nog voor de lieve berichtjes dames :heart: ik ben nu weer thuis en aan het bijlezen.
Het was een verdrietig maar mooi afscheid, veel steun gehad van de aanwezige familie en vrienden en ook een aantal medewerkers uit het verzorgingshuis waren aanwezig, dat was ook erg fijn. Mijn broer en ik hebben elkaars hand heel stevig vastgehouden tijdens de dienst, de band die je dan voelt is onbeschrijfelijk, dat gaat heel diep.

Toen mijn moeder vanuit haar kamer in het huis naar beneden werd gebracht naar de auto stond de hele hal vol met de oudjes uit haar woongroep en medewerkers en iedereen maakte op verzoek van de begrafenisonderneemster een diepe buiging, tranen met tuiten gehuild natuurlijk maar het was zó mooi.

Het was fijn om na de dienst nog bij mijn broer en schoonzus te blijven, vanochtend hebben we de kamer leeggeruimd, ineens is het heel definitief en ook heel emotioneel natuurlijk. Vanmiddag toen ik thuiskwam heb ik eerst de katten een dikke knuffel gegeven, die zijn wel blij dat ik weer thuis ben. Er lagen flink wat kaartjes in de brievenbus, erg fijn om al die lieve woorden te lezen.
Ik ben al heel lang niet meer twee dagen van huis geweest, de tuin lijkt wel geëxplodeerd in die korte tijd. Mooi om te zien. Er bloeien al veel meer akeleien nu en ook de ooievaarsbek en het Zeeuw knoopje staan op springen.

En nu ben ik eigenlijk doodmoe en zou het liefst even gaan liggen maar de buren zijn aan het verbouwen dus het is een enorme herrie hier. Maar even kijken wat ik zal gaan doen voor wat afleiding, weet het niet zo goed op dit moment.
Sorry voor het lange relaas, het voelt wel fijn om het even van me af te schrijven en het voelt hier 'veilig' genoeg om dat te doen.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
*Manon* schreef:
04-05-2019 11:18
Oeps daar is iets misgegaan...

@Calamitycat, waar heb je de villa gekocht. Echt prachtig zo geverfd 😍.
Niet goedkoop maar wel heel mooi en degelijk: https://www.dierverblijven-methorst.nl/
Ze hebben heel veel verschillende, villa Flappie heb ik op maat laten maken, ook dat doen ze.
Purr-a-noia
Cc wat fijn dat het een mooi afscheid was, en de aanwezigheid van familie, vrienden en soms van mensen waarvan je het niet verwacht, doet je heel goed. 1,5 jaar terug is mijn moeder plotseling overleden, en in de aanloop naar het afscheid wordt je geleefd, moet er van alles geregeld worden. En als dat allemaal geweest is, dan ben je bekaf. Ik herken het helemaal. Het lijkt mij wel heel snel gaan, dat jullie vandaag al de kamer leeg moesten halen. Maar ja, dat gaat wel zo in een verzorgings/verpleeghuis, de volgende staat al weer te wachten. Dit weekend maar lekker rustig aan doen.

Hier ploft de tuin ook uitelkaar, vooral duizendknoop en daar ben ik minder blij mee. Vandaag geen tijd om in de tuin, want had een cateringopdracht om klaar te maken. Kijken of dit volgende week lukt
Calamitycat schreef:
04-05-2019 15:34
Niet goedkoop maar wel heel mooi en degelijk: https://www.dierverblijven-methorst.nl/
Ze hebben heel veel verschillende, villa Flappie heb ik op maat laten maken, ook dat doen ze.
Bedankt! Ik ga eens kijken.

En veel sterkte!
friezinnetje2014 schreef:
04-05-2019 16:34
Cc wat fijn dat het een mooi afscheid was, en de aanwezigheid van familie, vrienden en soms van mensen waarvan je het niet verwacht, doet je heel goed. 1,5 jaar terug is mijn moeder plotseling overleden, en in de aanloop naar het afscheid wordt je geleefd, moet er van alles geregeld worden. En als dat allemaal geweest is, dan ben je bekaf. Ik herken het helemaal. Het lijkt mij wel heel snel gaan, dat jullie vandaag al de kamer leeg moesten halen. Maar ja, dat gaat wel zo in een verzorgings/verpleeghuis, de volgende staat al weer te wachten. Dit weekend maar lekker rustig aan doen.

Hier ploft de tuin ook uitelkaar, vooral duizendknoop en daar ben ik minder blij mee. Vandaag geen tijd om in de tuin, want had een cateringopdracht om klaar te maken. Kijken of dit volgende week lukt
Toch niet de Japanse duizendknoop hoop ik?

Omdat ook jij je moeder al moet missen :redrose:
Precies zoals jij omschrijft is het inderdaad, je wordt geleefd in de dagen voor het afscheid, dan merk je die moeheid niet zo. Nu het achter de rug is des te meer. Gelukkig heb ik toch nog even een uurtje kunnen slapen vanmiddag.

Een vriendin vroeg het ook al, over het leegruimen van de kamer, of het niet te snel ging allemaal. Zowel mijn broer als ik vonden het juist wel fijn het 'hoofdstuk' af te sluiten. Mama had er ook al bijna een week gelegen natuurlijk, tussen haar eigen spulletjes, het was goed zo. Er is helemaal geen druk op ons gezet door het huis zelf, we hadden dus nog kunnen wachten (natuurlijk wel tegen betaling maar dat had gekund).

Maar bij ons beide speelde heel sterk het gevoel dat we met liefde zo snel mogelijk plek wilde maken voor een nieuwe bewoner zodat hij of zij dezelfde liefdevolle verzorging als mijn moeder heeft gekregen kan ervaren en in haar mooie kamer kan 'wonen'. Gelukkig blijken de horrorverhalen die je soms hoort of leest over verpleeg-/verzorgingshuizen niet (altijd) waar te zijn. Ik ben de medewerkers van het verzorgingshuis van mijn moeder echt zo ontzettend dankbaar, wat een fantastische mensen en wat doen zij het werk met een berg liefde en dat ondanks de hoge werkdruk, geen woorden voor. Ik ga er met mijn broer nog langs binnenkort om ze allemaal nog een persoonlijk cadeau te geven om ze te bedanken, dat verdienen ze.

Ik ga morgen echt een rustdag nemen, misschien nog wel wat doen in de tuin als het weer een klein beetje meewerkt maar even geen prikkels van telefoontjes, appjes etc., alles gaat even uit.
Purr-a-noia
Nu kan het verwerken beginnen CC. Lekker rust aan je hoofd morgen, even aan jezelf denken.

Ik heb twee manihot grahamii's besteld. Eentje voor binnen en eentje voor buiten. Ben heel benieuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven