Werk & Studie alle pijlers

Zzp'er en nu?

08-05-2019 13:32 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenmiddag allemaal

Ik zal even mijn verhaal uitleggen. Ik werk al jaren bij een verzorgingshuis. De laatste jaren gaat t niet erg lekker. Ik heb natuurlijk ook andere banen gezocht maar tevergeefs. Vaak als ik op zoek ging zag ik zzp thuishulp. Er was veel vraag naar maar zzp? Ik ben in loondienst dus hoe doen we dat? Het ondernemen heeft mij altijd wel getrokken vooral omdat mijn achtergrond zoals familie ondernemers zijn. Ik zag de voordelen daar goed van in en ja uiteraard hangen er ook nadelen aan. Belastingen, zelf pensioen regelen etc.

Toch heb ik pas geleden de stap gezet om naar de kvk te gaan om een eigen bedrijfje te beginnen. Maar nu komt t.. en nu? Ik heb gereageerd op aantal zzp vaatures maar geen reactie.. omdat ik qua branche in een hele andere tak zit kan familie mij daar niet veel bij helpen helaas. Hun zitten in de horeca. Ik ben nog in loondienst maar beetje bij beetje als het wat goed gaat stap ik er helemaal uit natuurlijk. Maar hoe doe je dat klanten werven? Kan iemand mij tips en advies geven?

Alvast heeeeel erg bedankt!! :daisy:
Ondernemen, het woord zegt het al. Je bent je eigen promotieteam, je gaat zelf actief langs bij bedrijven, instellingen, belt rond, zorgt voor een goede linked in pagina, maakt contacten, laat iedereen weten dat jij dit soort werk doet etc. etc.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-05-2019 14:03
Reden: nickhunten
1.41% gewijzigd
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Je reageert alsof je in loondienst wilt solliciteren op vacatures ZZP.
Dat komt niet goed. Je mindset is nog niet dat van een ZZP-er.

Kun je niet via een payrollbedrijf in dienst?
Doreia* schreef:
08-05-2019 13:39
Je reageert alsof je in loondienst wilt solliciteren op vacatures ZZP.
Dat komt niet goed. Je mindset is nog niet dat van een ZZP-er.

Kun je niet via een payrollbedrijf in dienst?

Ik ben nog helemaal vers van de pers wat zzp betreft. Heb wel nodige informatie opgezocht enzo maar payrollbedrijf? Ik ga het even opzoeken thanks voor de feedback
SweetFirefly schreef:
08-05-2019 13:35
Ondernemen, het woord zegt het al. Je bent je eigen promotieteam, je gaat zelf actief langs bij bedrijven, instellingen, belt rond, zorgt voor een goede linked in pagina, maakt contacten, laat iedereen weten dat jij dit soort werk doet etc. etc.

Edit: ik heb je even geloept; nick jij ook als Angstig muisje, verhaal is het zelfde.
Fijn thanks!!

Anstige muisje? Nu ga ik ook even loepen O_O
SweetFirefly schreef:
08-05-2019 13:35

Edit: ik heb je even geloept; nick jij ook als Angstig muisje, verhaal is het zelfde.

Welke verhaal bedoel je want ik zie niks??
waarom ging het niet goed in loondienst en waarom zou dat als zelfstandige wel lukken?
Dit s wel een heeeeeele slechte start als ZZPer. Lees je even in wat het is, wat het inhoudt, bezoek een startersdag, bereid je voor, doe marktonderzoek, breng je doelgroepen in kaart, etc etc etc.

Zelfs een topic als dit gaat de achterstand die hebt qua kennis niet wegnemen ben ik bang. je moet echt nog beginnen met (beeldspraak:) uitzoeken welk betonstort bedrijf je nodig hebt om een fatsoenlijk fundering in elkaar te zetten en als iemand begint over betonijzer en wapenen weet je niet waar het over gaat. Dat is echt de basis van de basis zeg maar. Begin zelf eens moet googlen, een boek uit de bieb, etc.
Heb je een website?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je klinkt niet echt als een ondernemer. Ik denk dat je beter een leuke baan in loondienst kan zoeken.
Heb je al uitgezocht welk zorgkantoor er in jouw regio zit en of je daar een overeenkomst mee kunt afsluiten?

Met een minuutje googlen wordt je al wat wijzer: https://www.zzpservicedesk.nl/1530/hoe- ... bieden.htm
Marana schreef:
08-05-2019 15:36
Heb je al uitgezocht welk zorgkantoor er in jouw regio zit en of je daar een overeenkomst mee kunt afsluiten?

Met een minuutje googlen wordt je al wat wijzer: https://www.zzpservicedesk.nl/1530/hoe- ... bieden.htm
Ik krijg niet de indruk dat TO direct zorg wil verlenen aan cliënten. Dat maakt het een stuk minder complex, omdat het dan onderaanneming is.
Als ik google op zzp en thuiszorg dan kom ik ook al heel snel info over bemiddelingskantoren tegen. Dat sluit wellicht beter aan?
Ok misschien komt het een beetje vaag over.. sorry daarvoor maar echt leden ij wil dit zo graag. Het is een idee die ik al jaren heb maar er gewoon niks mee deed. Waarom? Lang bij de werkgever + vaste aanstelling = veiligere situaties omtrent financiën dus ga je niet weg toch?

Helaas zoals ik al aangegeven heb klikt het niet meer zo tussen de leiding en paar andere collega's (veranderingen, geen waardering etc etc) waardoor ik zelfs uit die financiële comfort zone wil stappen. Daarmee bedoel ik, ik verkies liever wat ik leuk vind om te doen dan om bij een bedrijf te werken alleen omdat die vaste aanstelling me tegen houdt. Dus dat.

Ik wil dus direct zorg verlenen aan ouderen. Dus wil echt niks meer met loondienst te maken hebben. Ik wil opdrachten aannemen via zorgkantoren of bemiddelaars. Maar voor een baas werken wil ik gewoon niet meer. Ok, misschien heb ik die stap snel genomen om zzper te worden maar ik heb het al een tijd uitgesteld. Van uitstel komt afstel zeg ik altijd.

@viva-amber nee helaas niet. Ik weet het dat trekt natuurlijk meer klanten aan maar ik ga daar wel mee aan de slag thanks!

@marana top! Dank je wel ik ga dat even uitzoeken.

@meaki, jawel :-D stay positive

@pergamon, I know vandaar ook mijn topic. Ik heb natuurlijk wel research gedaan ga natuurlijk niet even als een malle iets doen waar ik de kaas niet van gegeten heb haha maar de pit zit hier echt in alleen sta ik nu van ok.. hoe het best aan te pakken met klanten werven. De doorzettingsvermogen, ervaring, capaciteiten, ondernemend persoontje zit hier al in (lijkt wel een sollicitatie gesprek :lol: )

@S-meds, dat is een hele goeie! Maar het antwoord is heel simpel. Ik ben goed. Goed in mijn werk. Nooit klachten. Uitmuntende functionerens gesprekken. Nooit een klacht. Wat ik doe in loondienst kan ik als ondernemend iemand zelf. Mijn eigen stempel maken en niet dat voor een bedrijf. Waar het mis ging toen ik in loondienst was (laatste jaren) was dat de pit eruit was om voor een baas te werken. Buiten dat waren er teveel veranderingen op werk die ik moeilijk kon combineren met privé maar toch deed. Als zzp'er heb je daar mee vrijheden in. Thats it
Bemiddelingsbureau?
Ik stuur je een pb.
Onderschat het ZZP'er zijn niet. Je krijgt met allerlei zaken te maken waar je nu niks mee te maken hebt. Het gaat dan bijv. om (BTW) administratie, website, marketing en acquisitie, meerdere opdrachtgevers zoeken om schijnzelfstandigheid te voorkomen, aansprakelijkheid en pensioen. Je moet best veel extra uren maken hiervoor die je niet uitbetaald krijgt. Verder heb je als werknemer een x-aantal vrije dagen - met vakantiegeld - en is vakantie ook echt vakantie. Als zzp'er vervaagt het onderscheid tussen vrije tijd en werktijd. In een bedrijf is altijd wat te doen namelijk en sommige kansen moet je pakken. Ook als je net lekker met vakantie bent.

Dat je niet goed onderweg kan met huidige collega's en leidinggevenden is echt geen goede motivatie om zzp'er te worden. Als zzp'er heb je geen vervelende collega's of leidinggevenden meer maar wellicht vervelende (potentiële) opdrachtgevers waar je ook volledig van afhankelijk kunt zijn maar dan zonder rechten en bescherming.

Dus ja je komt wel heel erg onvoorbereid over. Op zoek gaan naar een andere baan bij een andere werkgever kan weleens een betere optie zijn ... .
Uitgesproken schreef:
08-05-2019 17:33
Ok misschien komt het een beetje vaag over.. sorry daarvoor maar echt leden ij wil dit zo graag. Het is een idee die ik al jaren heb maar er gewoon niks mee deed. Waarom? Lang bij de werkgever + vaste aanstelling = veiligere situaties omtrent financiën dus ga je niet weg toch?

Helaas zoals ik al aangegeven heb klikt het niet meer zo tussen de leiding en paar andere collega's (veranderingen, geen waardering etc etc) waardoor ik zelfs uit die financiële comfort zone wil stappen. Daarmee bedoel ik, ik verkies liever wat ik leuk vind om te doen dan om bij een bedrijf te werken alleen omdat die vaste aanstelling me tegen houdt. Dus dat.

Ik wil dus direct zorg verlenen aan ouderen. Dus wil echt niks meer met loondienst te maken hebben. Ik wil opdrachten aannemen via zorgkantoren of bemiddelaars. Maar voor een baas werken wil ik gewoon niet meer. Ok, misschien heb ik die stap snel genomen om zzper te worden maar ik heb het al een tijd uitgesteld. Van uitstel komt afstel zeg ik altijd.

@viva-amber nee helaas niet. Ik weet het dat trekt natuurlijk meer klanten aan maar ik ga daar wel mee aan de slag thanks!

@marana top! Dank je wel ik ga dat even uitzoeken.

@meaki, jawel :-D stay positive

@pergamon, I know vandaar ook mijn topic. Ik heb natuurlijk wel research gedaan ga natuurlijk niet even als een malle iets doen waar ik de kaas niet van gegeten heb haha maar de pit zit hier echt in alleen sta ik nu van ok.. hoe het best aan te pakken met klanten werven. De doorzettingsvermogen, ervaring, capaciteiten, ondernemend persoontje zit hier al in (lijkt wel een sollicitatie gesprek :lol: )

@S-meds, dat is een hele goeie! Maar het antwoord is heel simpel. Ik ben goed. Goed in mijn werk. Nooit klachten. Uitmuntende functionerens gesprekken. Nooit een klacht. Wat ik doe in loondienst kan ik als ondernemend iemand zelf. Mijn eigen stempel maken en niet dat voor een bedrijf. Waar het mis ging toen ik in loondienst was (laatste jaren) was dat de pit eruit was om voor een baas te werken. Buiten dat waren er teveel veranderingen op werk die ik moeilijk kon combineren met privé maar toch deed. Als zzp'er heb je daar mee vrijheden in. Thats it

Ik wil niet denigrerend doen, of je afzeiken, maar de dingen die je hier vraagt zijn écht de basis dingen voordat je start met een onderneming. En ergens ben je al gestart, want je hebt een KvK nummer aangevraagd. Vanaf dat moment bén je dus "een bedrijf". Ik ben ook goed in wat ik doe, maar ik ben een verschrikkelijk slechte ondernemer. Het één is dus niet meteen het ánder. je hebt het steeds over 'geen leuke collega's' of 'ik wil niet voor een baas werken'. Maar bij een ander bedrijf in loondienst zou ej dat heel goed kunnen oplossen. Maar de leuke kanten van ZZPschap benoem je nergens (anders dan 'ik kan mijn eigen tijd indelen, maar dat is ook maar half waar en valt in de praktijk vaak vies tegen en zit je op zaterdagavond de BTW aangifte van kwartaal 2 weg te werken, of zit je met je blote bips op een privé strand in Zuid Frankrijk als een nieuwe potentiële klant belt, en dan moet je wel opnemen. ). je hebt het over 'vrijheden', maar heb je wel zicht op de verplichtingen die er ook bij komen kijken? (en die zijn niet mals) Heb je een bedrijfsplan? Heb je gesproken met andere zorgverleners die als ZZPer werken? Mag je van je baas als zelfstandige gaan werken naast je baan? Kan je rondkomen van het aantal uren dat je wil gaan werken? ook na aftrek van alle lasten? Weet je wat de verzekeringen kosten en wat doe je met je pensioen?
Ik krijg mijn opdrachten vooral via PIDZ.
Wat een zwarte kijk op zzp'en lees ik hier zeg. TO is nog steeds in dienst, dus heeft nog alle tijd om zich voor te bereiden.

En wat je zegt klopt hoor Uitgesproken: niet meer hoeven werken voor een baas is heerlijk! Niet meer afhankelijk zijn van de grillen van een manager, een chef, een omhooggevallen collega, zo fijn! En tuurlijk zitten er lastige opdrachtgevers bij, maar dan kan je zelf de afweging maken: wil ik hiermee door? Hoe hard heb ik deze klant nodig?

Ik heb zelf workshops gedaan, en veel gelezen over zzp'en, me ingeschreven voor nieuwsbrieven over het ondernemerschap, startersdag van de KVK voor de basale informatie etc.

Eén tip: praat nooit over jezelf met verkleinwoorden. Succes!
Such fun!1
Wat je in jouw geval het beste kunt doen is in je buurt kijken naar een bemiddelingsbureau. Zij zoeken opdrachtgevers voor je en kunnen je bij allerlei zaken adviseren.
Ik las ergens in de voorgaande reacties iets over de BTW aangifte. Daar heb je in de zorg niet mee te maken, omdat het een dienstverlenend beroep is.
Verder is het goed te bedenken dat je ook als zzp'er te maken krijgt met allerlei soorten collega's. Uit ervaring weet ik dat je jezelf vaak moet bewijzen.
Wat niet wegneemt dat ik persoonlijk niet meer terug wil naar een vast dienstverband.
De vrijheid die je hebt als zzp'er is groot. Zeker nu er volop werk is. Het is dus ook niet zo dat je een opdracht per se moet accepteren omdat je anders zonder werk zit.
Wat ik ook echt een verrijking vind is het feit dat je heel veel afwisseling hebt, veel mogelijkheden om je vaardigheden bij te houden (ik weet niet of je IG'er bent?)
Denk ook na over het regelen van je pensioen, verzekeringen, scholingen enz.
Het is veel regelwerk in het begin, maar het is het zeker waard!
er is in de zorg natuurlijk genoeg vraag naar zelfstandige verzorgers/ verplegers dus dat is geen probleem. Maar dat kan je niet “ondernemen” noemen, het is gewoon freelancen of zzp’en
MarindaH schreef:
08-05-2019 19:30
Wat een zwarte kijk op zzp'en lees ik hier zeg. TO is nog steeds in dienst, dus heeft nog alle tijd om zich voor te bereiden.

En wat je zegt klopt hoor Uitgesproken: niet meer hoeven werken voor een baas is heerlijk! Niet meer afhankelijk zijn van de grillen van een manager, een chef, een omhooggevallen collega, zo fijn! En tuurlijk zitten er lastige opdrachtgevers bij, maar dan kan je zelf de afweging maken: wil ik hiermee door? Hoe hard heb ik deze klant nodig?

Ik heb zelf workshops gedaan, en veel gelezen over zzp'en, me ingeschreven voor nieuwsbrieven over het ondernemerschap, startersdag van de KVK voor de basale informatie etc.

Eén tip: praat nooit over jezelf met verkleinwoorden. Succes!
Heeft niks met zwartkijken te maken, maar met harde realiteit. Ondernemer worden is een hele grote stap. Je moet daar echt een type voor zijn. Dus tegen financiële onzekerheden kunnen, commercieel zijn en administratief goed onderlegd zijn. Kreten als 'niet meer afhankelijk zijn van de grillen van een baas etc.' is echt grote flauwekul. Als zzp'er heb je te maken met de grillen van opdrachtgevers die niet zachtzinnig omgaan met zzp'ers. Is de opdrachtgever niet tevreden of biedt een andere zzp'er hetzelfde voor een lagere prijs aan dan wordt je zonder pardon aan de kant geschoven en dat valt ook onder ondernemersrisico. Het is niet voor niets dat iets van 70 % van de zzp'ers binnen 5 jaar stopt.

Heb je een realistische kijk op de risico's en heb je daarna nog vertrouwen dan zeker wel doen. Zo is het ook wel weer.
@marindah en @ilovemyjob

:high5: thanks!!!

Iedereen bedankt voor de feedback! Ik ben vandaag gebeld door 2 opdrachtgevers (via via geregeld) happy me!!
Je moet constant achter opdrachten aan. Zorgen voor continuïteit in werk en inkomen. Nu heb je geen sociaal vangnet meer he? Geen ww, geen bijstand.
Bovenop je uitvoerende werk, moet je je facturen opmaken en versturen, zorgen dat het wordt betaald. Daarvan wellicht aangifte OB doen bij de Belastingdienst. Heb je alle verzekeringen om je werk te kunnen gaan doen als zelfstandige? Hoeveel geld moet je binnenhalen om, na aftrek van alle kosten, je vaste lasten en je boodschappen van te betalen?

Je bent in mijn ogen bij Z begonnen. Begin nu als de sodemieter bij A. Inlichtingen, informatie en vooral, schrijf een ondernemingsplan. Daarmee dwing je jezelf om alle informatie op te zoeken en alle valkuilen te omzeilen /tackelen.

Wil je langdurig voor jezelf beginnen en niet binnen een jaar alweer ten onder zijn, dan moet je nu niet ongetraind aan de start van de marathon willen verschijnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven